Znovuobjevený Klimt za desítky milionů eur
19. dubna 2024
Text Machková Magda | Foto Christie´s, NY Times | Datum 17.05.2023
Milovníci výtvarného umění 20. a 21. století si v posledních dnech dali sraz v New Yorku. Buď doslova, jako účastníci série špičkových aukcí přímo v sálech aukčního domu Christie´s, nebo přeneseně, na dálku, pomocí on-line platforem. Takových zájemců se během pěti dnů sešlo kolem 3,4 milionu z 19 zemí a utratili přes 725 milionů dolarů.
Pořadatelé z aučkní síně Christie's si jako obvykle připravili pestrou nabídku děl od impresionistů po ikonická jména současného umění. V souladu s aktuálními sběratelskými a tržními preferencemi převažovaly závěsné obrazy větších formátů, ale pod licitační kladívko se dostaly i kresby nebo plastiky.
Nepřehlédnutelným prodejním úspěchům v řádu milionů dolarů se těšily položky od malířek a výtvarnic, jejichž obliba u sběratelů dlouhodobě roste. Především pro zámořské publikum byla důležitým faktorem i novodobá provenience nabízených děl, často z prestižních kolekcí slavných osobností z amerického mediálního, byznysového nebo kulturního prostředí.
Aukční seriál odstartoval ve čtvrtek 11. května dražebním duetem se zaměřením na modernu a poválečné umění. V první části se představilo šestnáct děl ze sbírky Samuela Irvinga Newhouse, před šesti lety zesnulého šéfa jednoho z největších nakladatelských a mediálních domů v USA, společnosti Condé Nest. Šlo již o třetí pokračování pozůstalostní dražby, odložené vinou koronavirové pandemie po předchozích aukcích v letech 2018 a 2019.
Očekávání byla vysoká, vždyť původní majitel patřil mezi dvě stě nejvlivnějších sběratelů na světě a svého času byl 46. nejbohatším Američanem se jměním kolem 9,5 miliardy dolarů. Prodaly se všechny nabízené položky v čele se silným Autoportrétem Francise Bacona z roku 1969, který se z odhadovaných 22 až 28 milionů vyhoupl až na 34,6 milionu dolarů (vč. poplatků). Celkový obrat za 16 děl činil necelých 178 milionů dolarů, čímž přispěl v souhrnu s dřívějšími aukcemi Newhousovy sbírky k šestému místu v celosvětovém žebříčku obratů veřejných dražeb jedné ucelené kolekce.
Tentýž den následoval výběr umění především z první poloviny 20. století v počtu čtyřiapadesáti položek. Přehlídce kralovalo velkoformátové plátno Les Flamants (Plameňáci) od Henriho Rousseaua. Obraz byl vročen 1910, což ho řadí mezi jedno z autorových posledních děl, neboť tentýž rok šestašedesátiletý „Celník“ zemřel na komplikace po operaci gangrénové nohy. Přímo z umělcova ateliéru jej zakoupil jeho přítel a galerista Wilhelm Uhde. Po roce 1949 se Plameňáci dostali do zámoří, do rodinné sbírky Whitneyových, kde zůstali dalších více než sedm dekád.
Jednu z mála Rousseauových scenérií, v níž je hlavním krajinným prvkem voda, sběratelé ocenili na částku přes 43,5 milionu dolarů (vč. poplatků). O neuvěřitelný řád výše než doposud platné maximum z roku 1993. Tehdejší prodej Portrétu Josepha Brummera u londýnských Christie´s byl přiklepnut za kladívkovou cenu těsně nad 4 miliony dolarů.
V rámci čtvrteční aukce se odehrálo i poslední dějství pozůstalostní dražby z majetku Paula G. Allena, která přepsala všechny dosavadní aukční rekordy. (Přečtěte si více o miliardových úspěších listopadové dražby). Ze sedmi předkládaných děl z Allenovy kolekce si nejlépe vedl Černý iris VI (Black Iris VI) od americké malířky Georgii O’Keeffeové.
Promyšlené florální série různých květinových motivů umožňovaly umělkyni experimentovat s abstrahujícím výtvarným výrazem a na svou dobu provokativním obsahem (datace 1936), v němž autorka tématizovala tělesnost, sexualitu a vlastní osobnost. Moderní provenienční historie zmiňuje jednu akvizici tohoto obrazu za více než 1,1 milionu dolarů před pětadvaceti lety (Christie´s NY) a poté privátní prodej do Allenovy sbírky za nezveřejněnou částku v roce 2001.
Černý iris nechyběl na dnes již slavné výstavě Seeing Nature v seattleském muzeu před sedmi lety. Katalogový odhad se pohyboval mezi 5 až 7 miliony dolarů, ale dražitelé nasedli na elektrizující vlnu z loňského podzimu a vynesli obraz až přes 21 milionů dolarů, tedy čtvrtý nejdražší prodej dne. Zároveň se plátno posunulo na historicky třetí nejvyšší částku v autorčině aukčním TOP 10. Byť stále přibližně 20 milionů za absolutním rekordem O´Keefeové, obrazu Durman (Jimson Weed/White Flower No. 1) z roku 2014 u Sotheby´s. Ten drží také světové maximum za dílo jakékoli ženské umělkyně ve výši 44,405 milionu dolarů vč. poplatků. Do Allenova charitativního fondu tak minulý týden přišlo v součtu přes 89 milionů dolarů.
V pátek 12. května se u Christie´s v New Yorku pokračovalo poválečným a současným uměním s obratem kolem 80,5 milionu dolarů a v sobotu 13. května byli do sálu a k obrazovkám přizváni i obdivovatelé impresionismu a rané moderny. Zajímavé výsledky se udály například v kategorii kreseb, kde si skvěle vedl půvabný pastel Temže (La Tamise) Clauda Moneta z roku 1901. Odhadní cena mezi 400 až 600 tisíci dolary byla téměř pětinásobně překonána na výsledných bezmála 3 miliony dolarů (vč. poplatků), na dohled od Monetova světového maxima z loňského listopadu u téhož dražebníka. V součtu se nakoupilo umění za skoro 40 milionů dolarů.
Ani v pondělí 15. května si umělecký trh neoddechl, neboť byla ke koupi reprezentativní přehlídka výtvarné tvorby konce 20. a počátku 21. století. Z šestadvaceti položek uspěly až na jednu všechny a na celkovém obratu téměř 99 milionů dolarů se jedno „vítězné“ dílo podílelo více než dvěma třetinami.
Již dopředu avizovaným superhitem byl triptych Jeana-Michela Basquiata El Gran Espectaculo (The Nile) – Velký spektákl (Nil). Orientační vyvolávací cena sice nebyla zveřejněna, ale s ohledem na loňské prodejní částky se jistě pohybovala ve vyšších desítkách milionů dolarů. Zahajovalo se na 40 milionech. K famóznímu výsledku přes 67 milionů dolarů (vč. poplatků) patrně přispěla i jistá unikátnost díla, neboť, třebaže pocházelo z Basquiatova raného období (bylo mu 23 let), zformovalo jeho životní, kariérní a umělecký postoj.
Monumentální amalgám obrazových symbolů, nápisů, linií a barevných ploch je vlastně osobitým pokračováním žánru historické malby 19. století, v níž autor potřebuje vystihnout důležité momenty v dějinách lidstva. Místo akademických figur a dobových reálií jsou tu však graffiti technika a abstrahované znaky. V příběhu o tisíciletém putování současných Afroameričanů ze starověkého Egypta do Spojených států 80. let 20. století se Basquiat vyrovnával s vlastní zkušeností haitsko-hispánského mladíka ze skromných poměrů s ambicemi prorazit ve světě umění. Velký spektákl se po pěti minutách intenzivního přihazování posunul až na čtvrtou příčku Basquiatových autorských maxim.
Na téže aukci se objevil i zástupce české současné výtvarné scény. Třicátník Vojtěch Kovařík, absolvent Fakulty umění Ostravské univerzity, se představil větším plátnem Afrodité z roku 2020. V charakteristickém malířském výrazu, v němž kombinuje objemnou figuraci a přesvědčivou barevnost, zachytil antickou bohyni krásy a lásky Afroditu. Starořeckým mýtům a jejich hrdinům a hrdinkám se Kovařík věnuje dlouhodobě, poskytují mu možnost zvěčnit je, zachytit archetypální podstatu pro současnou vizualitu.
Laureát Ceny kritiky za mladou malbu (v roce 2019) vystavuje doma i v zahraničí, nabízenou Afrodité na uměleckých trh původně uvedli galeristé z newyorské pobočky Mendes Wood DM. Předaukční odhad osciloval kolem průměru 100 tisíc dolarů. Sběratelé však o Kovaříkův obraz licitovali až na konečných 378 tisíc dolarů (vč. poplatků), což pro autora znamenalo skvělý posun a potvrzení stoupajících cen. Vždyť dosavadní kladívkový rekord činil 95 tisíc dolarů (červen 2022 u Phillips). Letos se jednalo už o čtvrtý aukční prodej.
Auktionshaus im Kinsky, Vídeň 24. 4. 2024
Obrazy rakouského modernisty hýbou světovým trhem téměř dvě dekády. Klimtománie vrcholila v předloňské a loňské sezóně, kdy padaly částky ve vyšších desítkám milionů dolarů a žebříček autorových nejdražších děl se přepisoval hned několikrát. V nastav...
19. dubna 2024150 let od první výstavy impresionistů
Na den přesně před sto padesáti lety se v Paříži otevřela první výstava impresionistů. Trvala měsíc, skončila komerčním i reputačním nezdarem a pořádající Spolek se ještě týž rok rozpadl. Publiku trvalo dalších deset dvacet let, než se naučilo rozezn...
15. dubna 2024Christie’s New York 19. 3. 2024
Jedna z celosvětově nejznámějších výtvarných scenérií vůbec, Velká vlna od japonského mistra Hokusaie, bývá v nabídce aukčních síní relativně často. Loňský prodej barevného dřevořezu z let 1830-34 ohromil částkou téměř 2,8 milionu dolarů, minulý týde...
27. března 202419. dubna 2024
27. března 2024
28. března 2024
19. dubna 2024