Mince Kristiny I. Švédské ocenili sběratelé i na miliony korun
11. října 2024
Text Machková Magda | Foto Christie's, Sotheby's, Artplus | Datum 30.08.2023
Nejvyšší částky v řádu stovek milionů dolarů sice stále padají výhradně za díla výtvarníků-mužů, nicméně i v kategorii žen se v posledních letech dějí přelomové věci. Díky květnovému úspěchu sochy Louise Bourgeois se žebříček absolutně nejdražších prodejů přepisoval i letos. Doposud nepřekonaná suma přes 44,4 milionu dolarů patří obrazu od americké malířky Georgie O'Keeffe.
Vzrůstající zájem o díla výtvarnic se jako obchodní, výstavní i sběratelský trend definuje již od konce desátých let nového tisíciletí. Na přelomu milénia ještě málokoho napadlo cíleně sledovat celosvětové statistiky prodejů ženských autorek, vždyť například v roce 2000 si umělkyně započítaly v součtu pouze 82 milionů dolarů u těch nejznámějších dražebníků. Nabídka, co do kvality i množství, se ale pomalu rozšiřovala a za necelé dvě dekády se roční souhrnná částka za prodeje děl od umělkyň navýšila téměř o řád, na přibližně 775 milionů dolarů v roce 2018.
Před dvěma lety se aukční obrat za díla umělkyň vyšplhal na téměř 1,1 miliardy dolarů (přečtěte si více o postavení autorek na světovém trhu s uměním). Na aktuálně „vítězné“ vlně plují především osvědčené americké výtvarnice druhé poloviny 20. století a britské současné malířky. Sběratelé a sběratelky si však hledí i prozatím méně zvučných jmen mladých žen, vedle autorek euro-amerického původu také například Japonek (přečtěte si více o nejdražších prodejích prvního pololetí letošního roku).
Žebříček absolutně nejúspěšnějších děl světových umělkyň vychází z globálních aukčních databází a pracuje s částkami převedenými na americké dolary včetně všech provizí a poplatků. Stejně jako u „všeobecných“ statistik se vždy jedná o veřejné aukce, ať už sálové či on-line, tedy nikoli o privátní prodeje za předem vyjednané částky. Většina děl z nejdražšího TOP 10 dosáhla ve své době překvapivých výsledků, které, viděno zpětně, poukázaly na tehdejší „podcenění“ tohoto sběratelského segmentu.
U konkrétních položek šlo vždy o fantastické částky, etablující jak samotné tvůrkyně, tak někdy celé umělecké směry – jako v případě „ženského“ surrealismu Fridy Kahlo nebo impresionismu Berthe Morisot. Všechny prodeje z první desítky se vejdou do intervalu od necelých 11 milionů po více než 44 milionů. Figurují v ní díla prodaná v rozmezí posledních patnácti let.
I přes rostoucí zájem sběratelů, jsou však ženy stále z pohledu cen o řád níže než jejich „mužští“ kolegové. Aukční záznamy evidují asi dvě desítky děl s cenovkou přes 100 milionů dolarů od umělců mužů, ale ani jediný aukční úspěch přes 50 milionů dolarů od umělkyň.
Makrosondu do mikrosvěta flory Nového Mexika namalovala americká modernistka Georgia O’Keeffe (1887-1986) v roce 1932. Ve svém oblíbeném velkém formátu zachytila otevřený květ Durmanu obecného, místní jedovaté a halucinogenní rostliny. Na pomezí zobrazivého surreálna a abstrakce zachycovala osobité pohledy na přírodniny, nejčastěji monumentálně zvětšené květiny, kterým nechala viditelnou formu a jen nastínila jejich tušené nitro. Georgia O’Keeffe se mezi špičku amerického uměleckého světa prosadila mezi válkami, jako vůbec první ženské výtvarnici jí v roce 1946 uspořádalo retrospektivu slavné MoMA (Muzeum moderního umění). Obraz Durman/Bílý květ č. 1 opatrovala až do roku 1966 malířčina sestra, na aukcích se objevil pouze třikrát: bez většího zájmu v roce 1987 za 990 tisíc dolarů a o sedm let později za těsně nad milion dolarů (obě dražby u newyorských Sotheby’s). V roce 2014 se již počítalo s výrazně vyšším výnosem, odhady se pohybovaly mezi 10 až 15 miliony dolarů. Konečných 44,4 milionu dolarů ustanovilo nový absolutní rekord za dílo jakékoli autorky, dalece před dosavadním osobním maximem 6,2 milionu dolarů. Jen pro srovnání, téže aukční sezóně kraloval triptych Francise Bacona za 142,2 milionu dolarů (Tři studie Luciena Freuda, Christie´s 2013).
Poptávka po obrazech originální mexické malířky Fridy Kahlo (1907–1954) značně převyšuje nabídku, vždyť za poslední tři dekády se dražilo pouze třiatřicet položek. Každá příležitost k nákupu tak skýtá rekordní potenciál. O drobném autoportrétu na sololitu s názvem Diego a já z autorčina závěrečného tvůrčího období se příliš nevědělo, neboť původně šlo o privatissimo pro blízké přátele Fridy Kahlo z Chicaga. Poprvé se dílo vydražilo v roce 1990 za 1,4 milionu dolarů. Poté se obraz na další čtvrt století ukryl do soukromých sbírek, než se před dvěma lety vynořil u newyorských Sotheby’s. Pořadatelé vsadili na malířčin silný životní příběh, exkluzivní provenienci a velmi emotivní podtext obrazu, na němž se plačící Frida Kahlo vyrovnávala s dopady existenciální i partnerské krize s odkazem na svou osudovou lásku k malíři a aktivistovi Diegu Riverovi. Finálních téměř 35 milionů dolarů naplnilo spodní hranici předaukčních odhadů a přineslo dílu titul nejdražšího artefaktu z ruky latinskoamerického umělce či umělkyně. Novým majitelem se stal argentinský byznysmen a mecenáš Eduardo Costantini, mimojiné zakladatel Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires.
Téměř sedmimetrová bronzová plastika od francouzsko-americké ikony poválečného umění přepisovala dražební historii letos hned na několika místech. Kráčející Pavoučice z roku 1996 se stala vítězkou květnové aukce u newyorských Sotheby’s, s částkou necelých 33 milionů dolarů si fenomenální Louise Bourgeois (1911–2010) připsala prvenství mezi umělkyněmi v prvním pololetí a dokonce absolutní primát mezi sochařkami. Motiv „arachnoidů“ ji provázel téměř celou osmdesátiletou tvůrčí kariéru v rozličných médiích, od kresebných skic, přes důmyslné instalace až po gigantické kovové odlitky. Do dnes již ikonických forem maličkého těla s osmi tenkýma, ale stabilníma nohama promítala Bourgeoisová své vzpomínky na matku Joséphine, vyšívačku a tkadlenu v rodinné firmě na restaurování historických textilií. Formátově rozměrných Pavoučic existuje na čtyři desítky a na volném trhu se jich pohybuje přibližně polovina v příslušně očíslovaných bronzových nebo ocelových odlitcích.
Krása, elegance a talent původem britské kabaretní zpěvačky Marjorie Ferryové se protnula s art-decovou estetikou a portrétistickou prestiží polsko-rusko-židovské, v Paříži usazené, malířky Tamary Łempické (1898-1980) a vznikla světoznámá podobizna. Od roku vzniku (1932) zůstala přes několik generací v držení rodiny portrétované dámy, než v roce 1995 a poté ještě jednou, o jedenáct let později, byla nabídnuta k prodeji. Poslední aukční výsledek z roku 2020 překonal všechna očekávání, když se z katalogových osmi milionů liber (bez poplatků) vyšplhal až na téměř 16,5 milionu liber, v přepočtu téměř 21,5 milionu dolarů včetně poplatků. Pro autorku šlo o radikální navýšení v krátkém časovém rozmezí, neboť jen o tři měsíce „starší“ rekordní částka za obraz La Tunique Rose (Červená košilka) dosáhla u Sotheby´s v New Yorku 13,3 milionu dolarů.
Vedle figurativní malby je i v „ženské“ kategorii nejžádanějším sběratelským segmentem abstrakce, což dokazuje páté místo bezejmenného plátna Agnes Martin (1912-2004) v absolutním TOP 10. Téměř dvoumetrový čtvercový formát s rytmizovanými pastelově barevnými pásy byla oblíbená kombinace americké minimalistky kanadského původu. Martin se v 70. letech přestěhovala z rušného New Yorku do písčitého, skalnatého a zklidněného Nového Mexika, což jí přineslo nové možnosti k nahlížení světa skrze její oblíbené taoistické, zen-budhistické nebo environmentální směry. Malířčiny rozměrné výtvarné meditace byly vysoko ceněny již v předchozí dekádě, například plátno Orange Grove uspělo za 10,7 milionu dolarů již v roce 2016 (Christie's NY). Proto i v listopadu 2021 nabízené Bez názvu 44 mohlo aspirovat nad průměrný odhad 7 milionů dolarů (bez poplatků). K výjimečné konečné částce 17,7 milionu dolarů jistě přispěla i renomovaná provenience obrazu: přes newyorského galeristu jej přímo od autorky získali do své špičkové sbírky manželé Mackloweovi již v roce 1974. Soudem nařízený rozprodej této vybrané kolekce o sedmačtyřicet let později pak byl už jen závěrečným dějstvím jejich akviziční politiky.
Americká výtvarná experimentátorka a ikona poválečného umění vůbec, Joan Mitchell (1925–1992), se objevuje na předních pozicích v téměř všech aukčních „ženských“ statistikách, jak v žebříčku celkových obratů posledních let, tak individuálních prodejů. Částky za větší malby se běžně pohybují v milionech dolarů. Jen loni se 12 položek dohromady prodalo za více než 63,3 milionu dolarů. Dosud nejdražší nákup se uskutečnil před pěti lety v New Yorku za 16,6 milionu dolarů a zařadil umělkyni na šesté místo absolutního TOP 10. Aukční katalog odhadoval až sedmimilionový úspěch (bez poplatků), konečná cena jej překonala více než dvojnásobně. Borůvku z jejího vrcholného tvůrčího období, po přestěhování do Francie, charakterizuje gestická malba, jasná barevnost a velký formát.
Jedinou žijící umělkyni v první desítce zastupuje britská legenda současné malby, dnes třiapadesátiletá Jenny Saville. Její výtvarnou i komerční kariéru odstartovala titulní stránka sobotní kulturní přílohy Timesů (Saturday Review), která přinesla fotografii jejího právě dokončeného autoportrétu Propped (volně Podepřená nebo Dobře usazená). Psal se rok 1992 a vlivný londýnský galerista Charles Saatchi se pro tvorbu tehdy dvaadvacetileté studentky nadchl natolik, že ji obratem „skoupil“ a o pět let později vystavil na své přelomové, a skandální, výstavě Sensation: YBAs (Young British Artists) v Královské Akademii (Royal Academy of Arts). Autorčiným uměleckým leitmotivem se stalo ženské tělo, často vlastní, ve velkém formátu a objemných dimenzích, aby se divákovi stalo jednoduše nepřehlédnutelným. U londýnských Sotheby´s se Propped začínalo dražit kolem 3 milionů liber a po desetiminutové bitvě z původních osmi zájemců zbyl vítěz, který nabídl 9,5 milionů liber, v přepočtu téměř 12,5 milionu dolarů. Historicky nejvyšší částka za dílo žijící umělkyně však stále markantně zaostává za rekordem Jeffa Koonse z roku 2019, kdy se jeho Králík prodal za 91 milionů dolarů (Christie’s NY) a stanovil tak absolutní maximum v této oblasti.
Tvorba americké výtvarnice Lenory „Lee“ Krasner (1908-1984) je úzce spjata s osobností i uměleckým názorem jejího manžela Jacksona Pollocka. Vystudovaná malířka z rusko-židovské rodiny si jej vzala v roce 1945 a aktivně se podílela na jeho výtvarné i výstavní praxi dnes nejcennějších etap tzv. akční malby. V roce 1956 Pollock zemřel při autonehodě a následně zesnula i matka Lee Krasner. S touto existenciální tenzí se umělkyně vyrovnávala sérií obřích pláten z cyklu Umbers (Umbrová série), mezi než patří i v roce 2019 dražený téměř pětimetrový obraz s názvem The Eye is the First Circle (Oko je prvním z kruhů). Ten odkazuje na esej amerického literáta a myslitele Ralpha Emersona Circles (Kruhy) z roku 1841. Obraz se prodal za téměř 11,7 milionu dolarů a dnes zdobí soukromé Glenstone Museum v Marylandu, založené americkým miliardářem, podnikatelem a sběratelem Mitchellem Ralesem. Jen pro srovnání, nejdražším dílem Jacksona Pollocka je Number 17, 1951 (Číslo 17) za 61,2 milionu dolarů z aukce Mackloweových v listopadu 2021.
Metrové plátno impresionistického výrazu s idylickou scénou Po obědě se podle předaukčních odhadů mělo před deseti lety u Christie’s vydražit za 1,5 až 2,5 milionu liber (bez poplatků). Doložená výstavní historie, zajímavá provenience a především jméno přední protomodernistky Berthe Morisot (1841-1895) však přispěly k nečekanému nárůstu až na konečných 7 milionů liber, tedy téměř 11 milionů dolarů včetně poplatků. Obraz pochází z autorčina vrcholného období, z roku 1881, a záhy byl jako jeden z highlightů vystaven na Sedmé přehlídce impresionismu, patrně pod názvem A la campagne (Na venkově). Malířčin švagr a obdivovatel Edouard Manet jej dokonce označil za jeden z nejlepších. Přes pařížské galeristy se dostal až do majetku slavné bostonské bankéřské rodiny Searsů a později newyorských reklamních magnátů Laskerových. Skvělý dražební výsledek z roku 2013 znamenal tehdejší maximum pro ženskou autorku a společně s předchozími výstavními podniky, např. v roce 2002 v Lille, jistě přispěl k etablování Berthe Morisot jako vlivné osobnosti celého impresionistického hnutí.
Ruská avantgarda společně s tzv. Peredvižniky vždy patřila k nejžádanějším kategoriím na uměleckém trhu, jak na evropských, tak na ruských aukcích. Mezi autory-muži bezpečně vede od roku 2018 Kazimir Malevič s prodejem za 85,8 milionu dolarů (Suprematistická kompozice u Christie’s NY), mezi umělkyněmi se na první místo v této kategorii, a v celkovém žebříčku desáté, vypracovala klíčová představitelka moderní imaginace Natalia Gončarova (1881-1962). V nultých a desátých letech se, ještě v Moskvě před odjezdem do Paříže, inspirovala futurismem, kubismem nebo fauvismem, což položilo základ jejímu vlastnímu uměleckému názoru, tzv. rayonismu, který zformulovala ve spolupráci se svým partnerem Michailem Larionovem. V roce 2018 dražené Květiny jsou jeho typickou ukázkou. V Londýně vsadili na kupní sílu ruských sběratelů a cenu nasadili na tehdejší dobu relativně vysoko, na 3,5 až 4,5 milionu liber (bez poplatků). Plátno dosáhlo ještě výše, přes 5,5 milionu liber, v přepočtu téměř 10,9 milionu dolarů vč. poplatků.
Pořadí | Jméno autorky | Název díla | Cena v USD vč. poplatků | Místo a datum prodeje |
---|---|---|---|---|
11 | Yayoi Kusama | Untitled/Nets (1959) | 10 496 000 |
Phillips NY 18. 5. 2022 |
12 | Cady Noland | Bluewald (1989) | 9 797 000 |
Christie's NY 11. 5. 2015 |
13 | Lee Bontecou | Untitled (1959-60) | 9 176 500 | Christie's NY 11. 11. 2021 |
14 | Barbara Hepworth | Elegy III (1966) | 8 634 000 | Christie's NY 9. 11. 2022 |
15 | Camille Claudel | La Valse (1892) | 8 025 421 | Sotheby's London 19. 6. 2013 |
125. prémiová aukce Katz Auction
Třicetiletá válka byla obdobím plným politických zvratů, válek a jednotlivých bitev. Mincovnictví období třicetileté války a doby následující tuto dobu bohatě dokládá vzácnými až raritními mincemi. Mezi highlighty českých aukcí patří tradičně vysoké...
11. října 2024Christieʼs Paříž 24. 9. 2024, Giquello Paříž 26. a 27. 9. 2024
Pestrá umělecká sbírka Paula a Jacqueline Ducheinových se minulý týden v Paříži vyprodala skoro celá. Téměř sedmisetkusové nabídce osobité kolekce vévodila dvě plátna od Toyen za více než milion eur a malba Josefa Šímy za 400 tisíc eur. V doprovodné...
4. října 2024Divadlo imaginace: Sbírka Paula a Jacquelin Duchein
Společnost Christieʼs bude v úterý 24. září v Paříži dražit kolekci lékárníka a umělce Paula Ducheina a jeho manželky Jacquelin, kteří svůj dům v jihofrancouzském Montauban přebudovali v unikátní kunstkomoru plnou děl surrealistů, art brut, afrických...
23. září 20244. října 2024
23. září 2024
16. září 2024
6. září 2024
26. srpna 2024
4. října 2024
19. září 2024
16. září 2024