První letošní Medek skončil nad pěti miliony
15. dubna 2025
Text Machková Magda | Foto Adolf Loos Apartment and Gallery | Datum 15.04.2025
V nedělní aukci u společnosti Adolf Loos Apartment and Gallery se podařilo prodat pětaosmdesát položek za v součtu více než 40 milionů korun. Na překvapivé nárůsty nedošlo, takže nejdražší nákupy se pohybovaly kolem 7,3 milionu korun místo až odhadovaného dvojnásobku. Vítězná cena, bezmála 7,9 milionu korun, patřila Kupkovu Ocelovému oválu, uspěla také Hlava Jana Zrzavého. Na loňskou bohatou sezónu navázala díla Václava Boštíka nebo Jana Kubíčka. Z třetího kola rozprodeje sbírky Richarda Adama si dobře vedli Vladimír Kokolia, Jiří Načeradský nebo Václav Stratil.
Jarní nabídce vévodily závěsné obrazy, jichž pořadatelé připravili přes sedm desítek, následovaly menší počty kreseb, soch či skleněných plastik. Ke klasické moderně se připojily početné ukázky poválečného umění, známá jména českého malířství devadesátých a nultých let připomněl již třetí výběr ze sbírky Richarda Adama. Nové majitele či majitelky našlo šestaosmdesát procent položek za souhrnnou sumu přes 40 milionů korun. K nim dopomohly tři výsledky přes pět milionů, jeden nad jeden milion a čtyři prodejní úspěchy přes půl milionu korun. V letenském pavilonu Expo 58 Art se obchodovalo pouze v klasických formátech, na sále či po telefonu, přihazovat online nebylo možné.
Hlavní hvězdou katalogu i celé aukční přehlídky byl stylový experiment Františka Kupky z jeho krátkého tzv. mašinistického období. Koncem druhé dekády 20. století se jen na pár let obrátil k estetice strojů, jejich technickým možnostem či barevnosti. Středně velký olej a kvaš na papíře nesl název Ovale d'Acier, čímž odkazoval jak k formátu díla, tak k hlavní zobrazované matérii, tedy oceli. Naprostá většina Kupkových obrazů z této stylové etapy zůstala skryta v autorově ateliéru v Puteaux až do jeho smrti. To byl i případ v neděli dražené položky, datované do roku 1927, a poprvé veřejně vystavené u spřátelené pařížské Galerie Karl Flinker v roce 1964. Po fenomenálním výsledku plátna Početí / Danae z loňského dubna pořadatelé očekávali od stejného výtvarného tvarosloví deseti až patnáctimilionovou částku (bez provize), k níž se měli zájemci dopracovat z vyvolávacích 6,4 milionu, tedy přes 7,7 milionu korun včetně provize. Sběratelé a sběratelky se však odhodlali jen k minimálnímu podání a Kupkův Ovale d'Acier zůstal téměř na svém. V rámci umělcových tuzemských aukčních statistik patří položce místo na samém začátku třetí desítky nejžádanějších děl.
Na podobné cenové hranici zakončil i Jan Zrzavý se svou působivou Hlavou (Tête). Menší plátno, adjustované na desce, neslo dataci 1945, ale malíř se mu patrně věnoval již v období před tím. Atraktivitu obrazu zvyšovala i zajímavá provenienční historie, která se vztahovala ke známému ruskému klavíristovi Emilu Gilelsovi, původně Samuilu Hilelsovi z litevské židovské rodiny, jenž se se Zrzavým osobně znal a při svých pražských koncertech jej navštěvoval i v okrouhlickém ateliéru. Autentickým doplňkem předkládané položky byl i autorský rám. Katalogový odhad uváděl částku za Hlavu mezi sedmi až deseti miliony (bez provize), začalo se na sumě o necelý milion nižší než předpokládaná spodní hranice. Na licitaci však nedošlo, neboť vyvolávací cena 7,5 milionu se ukázala být i finální a Zrzavého obdivovatelé tak rozšířili jeho aukční mnohamilionové portfolio na více než stovku kusů. Ryze matematicky si obraz oproti premiéře na trhu v roce 2019, také u Adolf Loos Apartment and Gallery, polepšil přibližně o 1,6 milionu korun.
Kombinace silné loňské sezóny, reprezentativního formátu a prestižní vlastnické historie jistě napomohla k nepřehlédnutelnému výsledku i malbě In principio Václava Boštíka. Ten měl do druhé dubnové neděle na svém dražebním kontě již minimálně čtyři desítky milionových úspěchů, z toho pětice obrazů překonala i pětimilionový horizont. Navíc se čtyři z těchto top obchodů odehrálo za uplynulých dvanáct měsíců. Patrně i z těchto důvodů si pořadatelé mohli troufnout na jednu z nejvyšších vyvolávacích cen v tuzemských statistikách Boštíkových prodejů, 5,8 milionu korun, respektive vyrovnání listopadové nabídky, z níž tehdy padl momentálně platný autorský rekord za obraz Genesis 1 (přes 7,7 milionu korun). Katalogový odhad za velký olej na plátně z roku 1989 mířil až k devíti milionům, což by po započítání provize atakovalo nevídaných bezmála 11 milionů korun. Takhle hluboko do peněženky však publikum nesáhlo a licitace malby ze sbírky Richarda Adama se zastavila na necelých 6,9 milionech korun. Tím si In principio připsalo druhé místo v Boštíkových aukčních tabulkách vůbec.
Kolekce, která až do roku 2015 sídlila v bývalé slévárně továrního komplexu Friedricha Wanniecka, tzv. brněnské Vaňkovce, a za níž stála akviziční strategie pokrývat všechny osobité projevy české malby od samého konce 80. let po nové milénium, se u Adolf Loos Apartment and Gallery rozpouští již potřetí. Spolu s klasikem Boštíkem se z dnes známých jmen tuzemské výtvarné scény vysoko prosadili Vladimír Kokolia s velkým plátnem Chodba za více než 387 tisíc korun nebo oboustranný Red Man Jiřího Načeradského za 266 tisíc korun.
O skokanské představení se postaral dvoumetrový akryl Jogurtové barvy od letošního pětasedmdesátníka Václava Stratila. Motivační startovní cena kolem 60 tisíc korun se podle pořadatelů mohla proměnit v odhadovaný dvoj- až čtyřnásobek. Kupující však konali po svém a obrazu dopřáli téměř sedminásobný nárůst, tedy necelých 460 tisíc korun. Abstrakce s barevnými čtverci zamířila na druhé místo ve Stratilových tabulkách vůbec. Vždy po jedné položce byli zastoupeni současní padesátníci či šedesátníci Petr Pastrňák, Michal Pěchouček, Petr Kvíčala, František Matoušek nebo Marek Meduna. Prodejní ceny jejich děl oscilovaly kolem vyšších desítek tisíc, ojediněle až k šestimístné cifře.
Z dalších položek se sběratelé a sběratelky nadchli ještě například pro jednoho z klíčových a v posledních letech velmi vyhledávaných konstruktivistů, Jana Kubíčka. Nejžádanější jsou jeho velké realizace v akrylu či oleji, za něž zájemci neváhají vydat milion a více. Tento trend se datuje z před tří až čtyř sezón, vždyť momentální autorovo TOP 10 se skládá výhradně z transakcí roku 2021 a mladších. O metrové plátno Variation systém C kupci soutěžili až těsně nad horní hranici katalogového odhadu, která činila rovný milion. V Kubíčkově dražebním curriculu odkleplo kladívko sedmicifernou částku teprve pošesté. V neděli předložená položka se zařadila na celkově čtvrtou příčku v malířově souhrnném žebříčku.
Střídavě se dařilo dvěma učebnicovým bronzům sochaře Vincence Makovského z jeho avantgardního období. S milionovou ambicí vstupoval do dubnové aukce vysoký reliéf Ležící, jehož opukový předobraz z přelomu 20. až 30. let, mnohokrát reprodukovaný v dobové i pozdější literatuře, je dnes v Národní galerii v Praze. K domácímu aukčnímu rekordu nakonec stačil jen jeden příhoz na 847 tisíc korun. O pět a půl roku starší maximum bylo překonáno o necelý půl milion (Busta T. G. M).
Nový majitel se našel i pro druhou ukázku Makovského specifické figurace, bronzový akt Schoulená, jemuž předcházela pro změnu dioritová a později sádrová plastika, patrně z roku 1932. Středně velký odlitek poskočil z vyvolávacích 181 tisíc na bezmála 509 tisíc korun. O Makovského osobních, uměleckých a aukčních příbězích jsme psali v samostatném článku.
Bez odezvy nezůstal ani pastel na lepence od Alfonse Muchy, když se stylizovaná Podobizna dcery Jaroslavy posunula o padesát tisíc nad horní předaukční předpoklad. Pro půvabnou kresbu s osobním přípisem šlo o druhý dražební záznam za patnáct let. Poprvé se prodal v roce 2010 za kladívkových 190 tisíc korun (přes 224 tisíc včetně provize), v neděli za 300 tisíc, tedy 363 tisíc korun včetně provize.
Naopak mimo zájem sběratelů a sběratelek se ocitla například komorní koláž Bez názvu od Toyen, kterou divákům představila loňská výstava v pařížské Galerie Berthet-Aittouares jako poctu Bretonovu asistentovi a horlivému propagátorovi surrealismu Georgesi Goldfaynovi. Hříčka o setkání tučňáka s medvědem se do jeho kolekce dostala jako osobní dar od umělkyně. Vyvolávacích více než 840 tisíc korun a odhadovaných nad milion byla na publikum v bývalém restauračním pavilonu z bruselského Expa asi příliš vysoká investice.
Sálová aukce Galerie Pictura ve středu 9. dubna vydělala téměř 11 milionů korun. Zásluhu na tom měl především obraz Mikuláše Medka Rekonstrukce vegetariána, jehož cena byla téměř polovinou této částky. Za statisíce z ní odešlo dalších 12 položek. Jej...
15. dubna 2025Zmařený prodej obrazu Paula Gauguina
Mohl to být osmý nejdražší obraz loňské aukční sezóny. Raná malba Paula Gauguina Mette spící na sofa sice odešla z podzimní aukce Galerie Kodl po dvou příhozech za 14,88 milionu korun, ale zahraniční vítěz aukce za něj ani po několika urgencích nezap...
4. dubna 2025Internetová aukce Artslimit 9 vydělala v neděli 30. března bezmála 29 milionů korun. Její prodejní úspěšnost se pohybovala nad 90procentní hranicí. Na nejvyšší ceny vystoupaly práce Josefa Lady, trojice jeho kvaší přesáhla milionovou hranici. Dalších...
1. dubna 202515. dubna 2025
1. dubna 2025
11. dubna 2025
21. března 2025