Začátek roku s Muchovými Ivančicemi a Šímovou Krajinou z Brie
20. února 2025
Text Redakce ART+ | Datum 09.04.2013
Na letošním 26. ročníku nejprestižnějšího mezinárodního veletrhu s uměním TEFAF (The European Fine Art Fair), který se konal v holandském Maastrichtu v polovině března, si mohl „to své“ najít opravdu každý: sběratelé, investoři, zástupci muzeí a galerií i uměnímilovní návštěvníci. Ne náhodou je mottem veletrhu „Excellence, Expertise, Elegance“.
TEFAF každoročně předvádí neuvěřitelnou koncentraci špičkových děl z oblasti evropského starého i moderního malířství, sochařství, prací na papíře, šperku, starožitností, moderního designu i umění mimoevropských kultur v desítkách nápaditých a precizně provedených instalací. Letos se zde prezentovalo 260 vystavovatelů z 20 zemí světa.
Tradičně také veletrh odráží současné trendy na trhu s uměním a starožitnostmi, v letošním roce mezi ně patřil zvýšený zájem o objekty z tzv. kunstkomor. Tato tendence nepochybně souvisí s dlouho očekávanou novou instalací sbírek habsburské kunstkomory v Uměleckohistorickém muzeu ve Vídni, která byla po 11 letech letos v březnu konečně otevřena pro veřejnost. Podle zkušeností obchodníků je další souvislost možno hledat ve skutečnosti, že se podobné „poklady“ a kuriozity dají skvěle kombinovat s moderním uměním, čímž vznikají zajímavé kombinace a kontrasty. TEFAF v tomto ohledu poskytuje takřka nevyčerpatelnou dávku inspirace.
Na veletrhu TEFAF měl již tradičně svůj stánek mnichovský obchodník Georg Laue, mezinárodně uznávaná ikona v této oblasti, jehož mottem je tvrzení, že „zázraky lze sbírat“. Za jeho úspěchem stojí jasně definovaný program, velká preciznost a vědecký přístup k artefaktům kombinovaný s obrovským zápalem pro věc. Velkou výhodou navíc je, že je sám sobě historikem umění i kurátorem, architektem instalací i kontaktní osobou pro svou stálou klientelu i pro nové nadšence. Sám také cestuje po celém světě a vyhledává nové přírůstky do sbírky.
Laue sám říká: „kunstkomorou žiji, je to moje srdeční záležitost“. Po studiu dějin umění a etnologie pracoval Laue u svého otce, který v Mnichově vlastnil zavedené starožitnictví. Roku 1997 se rozhodl založit vlastní obchod a vzdát jím hold tradici kunstkomory. Byl jedním z prvních, kdo po téměř dvou stoletích znovu tento koncept oživil a moderním způsobem na něj navázal.
O fenoménu kunstkomor a jejich novodobém objeviteli, Georgu Lauem, více zde.
Do kabinetů kuriozit a světa dalších třech galeristů z TEFAFu nahlédneme zde.
V zahraničí se hned v prvních měsících nového kalendářního roku urodil nejeden prodejní výsledek, zajímavý i pro tuzemský trh s uměním. Muchovy kresby uspěly jak ve Francii, tak v Americe za vyšší desítky tisíc eur či dolarů. Trojice abstrakcí Josefa...
20. února 2025Cestu k premiérové dražbě v saudskoarabském Rijádu si aukční síň Sotheby’s prošlapávala již několik posledních let. Jako vůbec první, krátce po miléniu, vyvezla do této oblasti své mistrovské kusy v rámci promo tour, před sedmnácti lety se usídlila v...
17. února 2025Bohemika na světových aukcích v roce 2024
Zahraničním aukcím vládla mezi českými autory osvědčená jména. Do TOP 10 se dostala jak díla vytvořená mezi světovými válkami, tak i obrazy současných autorů. Nejvíce sběratelé zaplatili za obraz Toyen Příliv a odliv noci.
31. ledna 202517. února 2025
20. ledna 2025
1. května 2024
22. dubna 2024
24. srpna 2022