Novou nejdražší umělkyní světa je Frida Kahlo
21. listopadu 2025
Text Redakce ART+ | Datum 09.04.2013
Na letošním 26. ročníku nejprestižnějšího mezinárodního veletrhu s uměním TEFAF (The European Fine Art Fair), který se konal v holandském Maastrichtu v polovině března, si mohl „to své“ najít opravdu každý: sběratelé, investoři, zástupci muzeí a galerií i uměnímilovní návštěvníci. Ne náhodou je mottem veletrhu „Excellence, Expertise, Elegance“.

TEFAF každoročně předvádí neuvěřitelnou koncentraci špičkových děl z oblasti evropského starého i moderního malířství, sochařství, prací na papíře, šperku, starožitností, moderního designu i umění mimoevropských kultur v desítkách nápaditých a precizně provedených instalací. Letos se zde prezentovalo 260 vystavovatelů z 20 zemí světa.
Tradičně také veletrh odráží současné trendy na trhu s uměním a starožitnostmi, v letošním roce mezi ně patřil zvýšený zájem o objekty z tzv. kunstkomor. Tato tendence nepochybně souvisí s dlouho očekávanou novou instalací sbírek habsburské kunstkomory v Uměleckohistorickém muzeu ve Vídni, která byla po 11 letech letos v březnu konečně otevřena pro veřejnost. Podle zkušeností obchodníků je další souvislost možno hledat ve skutečnosti, že se podobné „poklady“ a kuriozity dají skvěle kombinovat s moderním uměním, čímž vznikají zajímavé kombinace a kontrasty. TEFAF v tomto ohledu poskytuje takřka nevyčerpatelnou dávku inspirace.

Na veletrhu TEFAF měl již tradičně svůj stánek mnichovský obchodník Georg Laue, mezinárodně uznávaná ikona v této oblasti, jehož mottem je tvrzení, že „zázraky lze sbírat“. Za jeho úspěchem stojí jasně definovaný program, velká preciznost a vědecký přístup k artefaktům kombinovaný s obrovským zápalem pro věc. Velkou výhodou navíc je, že je sám sobě historikem umění i kurátorem, architektem instalací i kontaktní osobou pro svou stálou klientelu i pro nové nadšence. Sám také cestuje po celém světě a vyhledává nové přírůstky do sbírky.
Laue sám říká: „kunstkomorou žiji, je to moje srdeční záležitost“. Po studiu dějin umění a etnologie pracoval Laue u svého otce, který v Mnichově vlastnil zavedené starožitnictví. Roku 1997 se rozhodl založit vlastní obchod a vzdát jím hold tradici kunstkomory. Byl jedním z prvních, kdo po téměř dvou stoletích znovu tento koncept oživil a moderním způsobem na něj navázal.

O fenoménu kunstkomor a jejich novodobém objeviteli, Georgu Lauem, více zde.
Do kabinetů kuriozit a světa dalších třech galeristů z TEFAFu nahlédneme zde.
Sotheby’s New York 20. 11. 2025
Poprvé v historii se cena za dílo ženy-umělkyně na aukci vyšplhala nad 50 milionů dolarů. Nový rekord patří metrovému plátnu mexické umělkyně Fridy Kahlo s názvem El sueño (La cama) – Sen (Lože). Konečných bezmála 55 milionů dolarů přepsalo dražební...
21. listopadu 2025Christie’s New York 17. a 18. 11. 2025, Sotheby’s 18. 11. 2025
Aukční výsledky předchozích dvou dnů zahýbaly světovými statistikami. Obraz Podobizna Elizabeth Lederer od Gustava Klimta se s cenou 236,3 milionů dolarů stal druhou nejdražší položkou na veřejném trhu s uměním v historii. Neztratili se ani téměř sed...
19. listopadu 2025Christie’s New York 17. a 18. 11. 2025
Centrum světového aukčního byznysu stále oblévá nákupní horečka. Dnes a zítra představuje newyorská pobočka společnosti Christie’s svůj výběr z umění 20. století. Sází na ucelené kolekce s exkluzivní proveniencí. Publikum se utká o velká malířská a s...
17. listopadu 202521. listopadu 2025
19. listopadu 2025
17. listopadu 2025
26. listopadu 2025
21. listopadu 2025
14. listopadu 2025
1. května 2024
22. dubna 2024
24. srpna 2022