Trumpova celní válka si došlápla i na trh s uměním
21. března 2025
Text Machková Magda | Foto Artcurial, Sotheby's, Goxe-Belaisch | Datum 20.02.2025
V zahraničí se hned v prvních měsících nového kalendářního roku urodil nejeden prodejní výsledek, zajímavý i pro tuzemský trh s uměním. Muchovy kresby uspěly jak ve Francii, tak v Americe za vyšší desítky tisíc eur či dolarů. Trojice abstrakcí Josefa Šímy se již počítala ve statisících eur, z nichž nejdražší Krajina z Brie přesáhla půl milionu a vypracovala se mezi top tři zahraniční výsledky vůbec.
Artefakty s určeným či připsaným autorstvím Alfonse Muchy se na světových aukcích počítají každoročně ve stovkách. Nejvíce je litografií a jiných tisků rozličné kvality, podstatně méně pak kreseb, maleb či položek uměleckého řemesla. Několik ukázek z autorova tvůrčího procesu se v prvních únorových týdnech objevilo v nabídce pařížských či newyorských dražebníků a v rámci své kategorie si nevedly vůbec špatně.
Na středu 5. února připadla jedna z tradičních staromistrovských aukcí společnosti Sotheby’s, nově pojmenovaných úderným titulem Old Masters 2025. V reprezentativní přehlídce evropského a amerického 19. století se jako dvanácté nejžhavější dílo, co se katalogových odhadů týče, uvedl líbezný akvarel Girl of Ivančice (Dívka z Ivančic). Za téměř půl metru vysoký formát se slovansky stylizovanou personifikací Muchova rodného města si pořadatelé představovali částku mezi sto až sto padesáti tisíci dolarů. Ikonografii půvabného výjevu určil model budovy v dívčině levé ruce, jehož architektura odkazovala k budově ivančické školy pro sluchově postižené žáky. Ta byla postavena pro potřeby nově zřízeného Moravského zemského ústavu pro hluchoněmé děti, jak zněl v roce 1894 oficiální název instituce, a v modernizované podobě funguje na témže místě dodnes.
Dívčina vizáž i výmluvné gesto na akvarelu odpovídají dochované fotografii, pořízené v Muchově pařížském ateliéru kolem roku 1900. Konkrétní datace z levého rohu kartonu, 1903, byla dle informací v katalogu připsána asi až dodatečně. Dívka z Ivančic již jednou překvapila, na aukci u Sotheby’s před více než čtyřiadvaceti lety, když ji stávající majitel vytáhl ze sta tisíc dolarů na téměř dvojnásobek, bezmála 182 tisíc dolarů. Před dvěma týdny se předkladatel musel smířit s podstatně nižší cenou, přesně 90 tisíci dolary.
K dostání byly ještě další dvě známé Muchovy realizace, tzv. Têtes Byzantines, Byzantské hlavy. Celá tehdejší Paříž je obdivovala ve formátu různě upravovaných dekorativních panó, vytištěných v roce 1897, ale v současném New Yorku se nabízely jejich velké akvarelové a kvašové studie. Před americké publikum vstupovaly se shodným odhadem, oscilujícím mezi 30 až 50 tisíci dolarů, nicméně výsledné sumy se mírně lišily. Za variantu Blonde (Plavovláska) sběratelé zaplatili 84 tisíc dolarů, kdežto pandánové tondo Brunette (Tmavovláska) se muselo spokojit jen se 60 tisíci.
Mírně nadprůměrné částky na americké aukci se ukázaly být pouze předskokankami jiného velmi slušného výsledku, jehož Muchovo dílo dosáhlo o týden později v Paříži. V úterý 11. února se u společnosti Artcurial konala pozůstalostní dražba soukromé sbírky galeristy Gérarda Lévyho (Collection Gérard Levy. Rêveries Fin-de-Siècle). Jeho profesní dráha se od roku 1966, kdy si otevřel stejnojmennou prodejní síň, zaměřovala především na asiatika a historickou fotografii, srdcem však tendoval k umění přelomu století a jeho rozličným projevům. Aktivně sbíral obrazy, kresby, bibliofilie či umělecké řemeslo se secesním, art nouveau, symbolistním nebo dekadentním tvaroslovím v orientačním časovém rozmezí od roku 1880 do první světové války.
Po necelých deseti letech od Lévyho skonu († 2016) bylo z jeho odkazu vybráno 115 položek, mezi nimiž nechyběla ani česká stopa. Vysoko v předaukčních odhadech, na třetí pozici v rámci pařížské nabídky, se držel velkoformátový akvarel Alfonse Muchy L’Iris (Kosatec). Cenové rozmezí 40 až 60 tisíc eur bylo oproti týden staré newyorské zkušenosti silně motivační, na což kupci reagovali intenzivními příhozy až na kladívkových 80 tisíc eur. Po započtení provize se florální akvarel vyšplhal až na téměř 105 tisíc eur (orientačně přes 2,6 milionu korun), aktuálně pátou příčku v autorově zahraničním dražebním žebříčku v médiu kresby. Jen pro srovnání, nejdražší Muchova práce na papíře z českého trhu má hodnotu kolem 1,3 milionu korun (uhel Modlitba, rok 2019 u 1. Art Consulting). Do Lévyho kolekce se Iris dostal v roce 1971 a díky několika výstavám byla pečlivě zrekonstruována historie díla. Šlo patrně o přímou objednávku, následující po vydání nesmírně populárního dekorativního panó. Litografie L’Iris šla do oběhu v roce 1898, stejnojmenný, ale lehce upravený a zvětšený akvarel vytvořil Mucha o rok později.
V tematické aukci u síně Artcurial se našly ještě další dva více či méně „české“ odkazy. S trojnásobným nárůstem oproti katalogovému odhadu uspěla dvojice bibliofilí s ilustracemi Františka Kupky, raritní vydání adaptované antické tragédie Les Érinnyes (Erýnie) z roku 1908 a překlad Aischylova Prométhea (Prométheus) z roku 1924. Konečná cena za oba exempláře dosáhla na téměř dva a půl tisíce eur.
Na první pohled nesouvisející položka, La belle au kimono, trompe-l’œil (Kráska v kimonu, trompe-l’œil) od malíře Paula Andreze, se ukázala být salonním artefaktem klasika chorvatského umění 19. století, Vlaha Bukovace, jenž pseudonym používal především za svého pařížského angažmá v letech 1877 až 1893. Zkušený figuralista a portrétista se do dějin českého výtvarného umění zapsal jako dlouholetý profesor malby na pražské Akademii výtvarných umění (1903-1922), jehož ateliérem prošla nejedna umělecká osobnost, například Bohumil Kubišta, Emil Filla, Václav Špála, Antonín Procházka. Bukovacova tradiční optická hříčka, tzv. klam oka (trompe-l’œil), vyvedená v silně žánrové stylizaci zaujala minulý týden sběratele za téměř 79 tisíc eur, přičemž předaukční odhad počítal s prodejem kolem deseti tisíc eur.
Výsledky ze začátku letošního roku opět potvrdily, že milovníkům tvorby Josefa Šímy, mimochodem žáka výše zmíněného profesora Vlaha Bukovace, se rozhodně vyplatí sledovat vedle tuzemského i francouzský trh. Menší galerijní společnost Goxe – Belaisch připravila do aukce v městě Enghien-les-Bains, těsně za hranicemi Paříže, hned tři autorovy obrazy z 50. let. Všechny původně prošly rukama Šímova výhradního galeristy a podporovatele Paula Facchettiho, od konce 60. let do současnosti patřily do soukromé sbírky Pierra Bonnasse. Vždy se jednalo o přímé nákupy, do veřejné dražby byly zařazeny nyní poprvé. Poslední lednovou neděli byla nejambicióznějším odhadem, kolem 350 tisíc eur, naceněna více než metrová Paysage de la Brie (Krajina z Brie). Obrazový motiv celé francouzské aukce pocházel z roku 1950, tedy období, kdy se Šíma po delší odmlce opět vrátil k výtvarné práci a začal s přírodními reflexemi. Sérií abstrahovaných rovin ze střední Francie se malíř zabýval další tři roky.
Pořadatelské předpoklady se naplnily měrou vrchovatou, neboť Krajina z Brie si připsala úctyhodnou částku přes 515 tisíc eur (orientačně téměř 13 milionů korun), což představuje asi třetí nejvyšší sumu vydanou za Šímův obraz v zahraničí. V Česku posledních let jsou sběratelé ještě náročnější, takže lednovému výsledku z Enghien by na domácím žebříčku patřilo přibližně desáté místo. Na pěkných nárůstech zakončily i další dvě ukázky Šímovy osobité imaginace, zamýšlející se nad podstatou veličin jako je hmota, světlo či pohyb.
Středně velký olej na plátně z cyklu Orphée (Orfeus) se prodal za dvojnásobek průměrného odhadu, za 161 tisíc eur, o něco menší malba Chaotique – vert (Chaotický – zelený) stála necelých 129 tisíc eur. Společně s prosincovým aukčním záznamem společnosti Jonquet v Boulogne, který referoval o nákupu Šímovy třičtvrtěmetrové Pláně (Plaine) za 229 tisíc eur, se souhrn autorových drahých obrazů ve Francii ustálil na více než třech desítkách. Stále žhavější poptávku dobře ilustruje také fakt, že hned dvanáct obchodů z autorovy aktuální top patnáctky se odehrálo v posledních třech letech, od roku 2021 do ledna 2025.
Dopady amerických cel na umělecký byznys
Aktuální výnosy amerického prezidenta Donalda Trumpa ohledně mezinárodního obchodu se měsíc od měsíce mění a globální trh je stále nervóznější. První kolo dovozních přirážek se týkalo Kanady, Mexika a Číny a blíže nespecifikovaná umělecká díla (artwo...
21. března 2025Nejžádanější americká umělkyně mění světový aukční trh
Svou čtyřicetiletou intenzivní tvůrčí kariéru rozdělila dnes asi nejslavnější poválečná malířka Joan Mitchell mezi rodné Spojené státy a srdci blízkou Francii. Již v 60. letech si podmanila tehdejší galerijní svět na obou březích Atlantiku. Její obra...
14. března 2025Cestu k premiérové dražbě v saudskoarabském Rijádu si aukční síň Sotheby’s prošlapávala již několik posledních let. Jako vůbec první, krátce po miléniu, vyvezla do této oblasti své mistrovské kusy v rámci promo tour, před sedmnácti lety se usídlila v...
17. února 202521. března 2025
14. března 2025
17. února 2025
26. března 2025
19. března 2025
17. března 2025
14. dubna 2023
10. srpna 2022
6. května 2022