Největší Štyrský je doma, koupil ho Vladimír Železný

Obraz Trauma zrození od Jindřicha Štyrského

Největší a patrně také nejvýznamnější obraz Jindřicha Štyrského a českého surrealismu se po desítkách let vrátil do Česka. Od francouzského sběratele Jean-Clauda Binoche ho koupil Vladimír Železný. Cenu transakce sice ani jedna ze stran nezveřejnila, ale půjde o částku ve vyšších desítkách milionů korun, což z obrazu dělá nejdražší Štyrského dílo. K vidění bude do 15. září v Museu Kampa.

Alternativní popis

Je to vyvrcholení budování naší sbírky, prohlásil Vladimír Železný, když ve výstavě Husa na Kampě strhnul plentu z monumentálního plátna Jindřicha Štyrského Trauma zrození spolu s jeho předchozím majitelem, Jean-Claudem Binochem. Obraz Štyrský namaloval v letech 1936 a 1937, když se kvůli vážné nemoci ocitl na pokraji smrti a prakticky se znovu narodil. Jde o jeho největší dílo plné symboliky. 

Na prodej bylo Trauma zrození už loni v prosinci, kdy ho Binoche svěřil pařížské pobočce aukční síně Sotheby’s. Ta jeho cenu odhadovala na 3,5 až 5 milionů eur (85 až 125 milionů korun). Dražba se zastavila na částce 3,15 milionu eur (92 milionu korun), ale dílo nakonec novému zájemci přiklepnuto nebylo. Spekulovalo se, že částka nedosáhla předem domluvené minimální ceny. Binoche však dílo z aukce nakonec stáhnul kvůli nevyřízenému vývoznímu povolení. (Přečtěte si více o o aukci Traumatu zrození)

Místo aukce privátní prodej

„Abychom mohli obraz prodat mimo Francii, potřebovali jsme vývozní povolení, protože obraz byl prohlášen francouzskou kulturní památkou. Sotheby’s slíbila, že může toto vývozní povolení zařídit. Ale nepodařilo se jim to. Proto se prodej v prosinci neuskutečnil,“ říká Binoche. Nakonec vývozní povolení zajistil sběratelův tým a Binoche se na prodeji dohodl s Vladimírem Železným.

Alternativní popis Sběratelé Jean-Claude Binoche (vlevo) a Vladimír Železný před obrazem Jindřicha Štyrského Trauma zrození.

„Pan Binoche si byl moc dobře vědom, o jak významné dílo se jedná. S prodejem souhlasil i díky tomu, že jsme mu mohli ukázat katalog aktuální výstavy Husa na Kampě, kde viděl, v jak vybrané společnosti se obraz v naší sbírce ocitne,“ dodává Železný. Cenu, za kterou byl obraz nyní prodán privátně, nechtěla ani jedna ze stran komentovat. „Není to nejdražší obraz na výstavě, ale to jen proto, že některá významná díla jsem před dvaceti lety koupil za výrazně nižší ceny, než kolik by stála dnes,“ vysvětluje Vladimír Železný. 

Alternativní popis Pohled do výstavy Husa na Kampě s obrazem Jindřicha Štyrského Trauma zrození.

Jednání bylo podle Binoche jednoduché. „Obraz patřil k mým nejoblíbenějším. Jsem proto rád, že je v dobrých rukách sběratele, který se velmi dobře vyzná v umění a jeho jednotlivých epochách. Je to vlastně jako provdat dceru za dobrého ženicha,“ podotýká Binoche.

Ložnicový obraz

Železný nákupem pokračuje ve snaze vrátit do Česka nejvýznamnější díla tuzemského výtvarného umění, která byla dlouhá léta v zahraničních sbírkách. „Trauma zrození je jeden z nejvýznamnějších českých obrazů, který zůstával v zahraničí a byl odepřen očím mnoha generací. Ze 75 obrazů, které jsou na výstavě Husa na Kampě vystaveny, byla jedna třetina přivezena ze zahraničí. To je jedno ze zásadních poslání naší nadace a naší galerie – vracet poklady českého výtvarného umění zpátky a nabízet je těm generacím, které je neměly možnost po mnohá desetiletí, v některých případech po staletí vidět,“ říká český sběratel.

Alternativní popis Fotografie z bytu Jindřicha Štyrského, krátce po jeho smrti v roce 1942. Na stěně nad lůžkem obraz Trauma zrození. Zdroj: Lenka Bydžovská, Karel Srp: Jindřich Štyrský, 2007 (il. 484)

Štyrský obraz namaloval v Praze po návratu z Paříže. Otiskl do něj hraniční zážitek ze setkání se smrtí a návrat do života. Název malby se shoduje s dobovou psychoanalytickou studií Das Trauma der Geburt (1925) rakouského filosofa, literáta a Freudova blízkého spolupracovníka Otto Ranka. Motivy spojené s absolutním i individuálním počátkem života jsou na Štyrského chef-d´oevru jasně čitelné. Ať už by se jednalo o zrození „planetární“, jak vysvětlují odborníci a poukazují na zobrazení dávnověkých fosílií a přírodnin, nebo o lidskou existenci: od původního zplození (falické tvary) přes embryonální vývoj (lidský plod ještě v amniovém vaku vpravo) až ke krvavému příchodu na tento svět (látkové zavinovačky v levém horním rohu). (Přečtěte si více o historii Traumatu zrození)

Alternativní popis Znalec, licitátor a sběratel Jean-Claude Binoche představuje v předaukční upoutávce obraz Trauma zrození. Zdroj: How Jindřich Štyrský Shaped Czech Surrealism | Expert Voices Sotheby's

Obraz visel nad Štyrského posteli až do jeho smrti v roce 1942. V rámci pozůstalosti ho získala česká malířka a Štyrského přítelkyně Toyen. I ona pod obrazem zhruba čtyřicet let spala. Když se v roce 1982 v Paříži dražila Toyenina pozůstalost, koupil dílo právě Jean-Claude Binoche za 72 tisíc franků, což by odpovídalo zhruba 26 tisícům eur. A stejně jako jeho předchůdci si ho na 42 let pověsil nad své lůžko. Ložnicová éra Traumatu zrození nyní končí. Po vystavení v Museu Kampa se vydá do světa na putovní přehlídku IMAGINE! 100 let mezinárodního surrealismu. „Pak bude k dispozici v naší galerii pro další generace,“ říká Železný.


Související články

Surrealistické sny Václava Zykmunda získávají na ceně

Surrealistické sny Václava Zykmunda získávají na ceně

Umělcovy prodeje (nejen) v roce 2024

Jedním z umělců, jejichž ceny v posledních několika letech setrvale rostou, je experimentátor domácího surrealismu ve fotografii a malbě Václav Zykmund. Za letošní rok evidujeme jeho prozatím druhý nejlepší výsledek dokonce ve srovnání s celoročními...

4. září 2024
Průzkum: Sběratelé preferují současné umělce zastoupené ve veřejných sbírkách

Průzkum: Sběratelé preferují současné umělce zastoupené ve veřejných sbírkách

Průzkum trhu s uměním J&T Banka Art Report 2024

Češi kupují hlavně současné umění. Při volbě umělce sledují, jestli jeho díla už vlastní veřejné sbírkové instituce či v jakých soukromých sbírkách se nacházejí. Důležitá je pro sběratele také výstavní historie umělce. Ukázal to třetí ročníku průzkum...

2. září 2024
Na vrcholu Boštík a Pištěk

Na vrcholu Boštík a Pištěk

Poválečné umění v první polovině roku 2024

Ačkoli letošní pololetní bilance poválečného umění je v absolutních číslech slabší než loni, nejde o nijak drastický propad a nastolené trendy zvyšujícího se zájmu i cen nadále pokračuje. Na loňském pololetním obratu měly velký podíl výjimečné dvacet...

16. srpna 2024
Zobrazit všechny

Další články


<