Právo a umění: Další kolo papírového pekla aneb jak vyvézt dílo z EU
2. května 2025
Text Stuchlík Jan | Foto Artplus, Jan Rasch, Sotheby's | Datum 27.08.2024
Největší a patrně také nejvýznamnější obraz Jindřicha Štyrského a českého surrealismu se po desítkách let vrátil do Česka. Od francouzského sběratele Jean-Clauda Binoche ho koupil Vladimír Železný. Cenu transakce sice ani jedna ze stran nezveřejnila, ale půjde o částku ve vyšších desítkách milionů korun, což z obrazu dělá nejdražší Štyrského dílo. K vidění bude do 15. září v Museu Kampa.
Je to vyvrcholení budování naší sbírky, prohlásil Vladimír Železný, když ve výstavě Husa na Kampě strhnul plentu z monumentálního plátna Jindřicha Štyrského Trauma zrození spolu s jeho předchozím majitelem, Jean-Claudem Binochem. Obraz Štyrský namaloval v letech 1936 a 1937, když se kvůli vážné nemoci ocitl na pokraji smrti a prakticky se znovu narodil. Jde o jeho největší dílo plné symboliky.
Na prodej bylo Trauma zrození už loni v prosinci, kdy ho Binoche svěřil pařížské pobočce aukční síně Sotheby’s. Ta jeho cenu odhadovala na 3,5 až 5 milionů eur (85 až 125 milionů korun). Dražba se zastavila na částce 3,15 milionu eur (92 milionu korun), ale dílo nakonec novému zájemci přiklepnuto nebylo. Spekulovalo se, že částka nedosáhla předem domluvené minimální ceny. Binoche však dílo z aukce nakonec stáhnul kvůli nevyřízenému vývoznímu povolení. (Přečtěte si více o o aukci Traumatu zrození)
„Abychom mohli obraz prodat mimo Francii, potřebovali jsme vývozní povolení, protože obraz byl prohlášen francouzskou kulturní památkou. Sotheby’s slíbila, že může toto vývozní povolení zařídit. Ale nepodařilo se jim to. Proto se prodej v prosinci neuskutečnil,“ říká Binoche. Nakonec vývozní povolení zajistil sběratelův tým a Binoche se na prodeji dohodl s Vladimírem Železným.
„Pan Binoche si byl moc dobře vědom, o jak významné dílo se jedná. S prodejem souhlasil i díky tomu, že jsme mu mohli ukázat katalog aktuální výstavy Husa na Kampě, kde viděl, v jak vybrané společnosti se obraz v naší sbírce ocitne,“ dodává Železný. Cenu, za kterou byl obraz nyní prodán privátně, nechtěla ani jedna ze stran komentovat. „Není to nejdražší obraz na výstavě, ale to jen proto, že některá významná díla jsem před dvaceti lety koupil za výrazně nižší ceny, než kolik by stála dnes,“ vysvětluje Vladimír Železný.
Jednání bylo podle Binoche jednoduché. „Obraz patřil k mým nejoblíbenějším. Jsem proto rád, že je v dobrých rukách sběratele, který se velmi dobře vyzná v umění a jeho jednotlivých epochách. Je to vlastně jako provdat dceru za dobrého ženicha,“ podotýká Binoche.
Železný nákupem pokračuje ve snaze vrátit do Česka nejvýznamnější díla tuzemského výtvarného umění, která byla dlouhá léta v zahraničních sbírkách. „Trauma zrození je jeden z nejvýznamnějších českých obrazů, který zůstával v zahraničí a byl odepřen očím mnoha generací. Ze 75 obrazů, které jsou na výstavě Husa na Kampě vystaveny, byla jedna třetina přivezena ze zahraničí. To je jedno ze zásadních poslání naší nadace a naší galerie – vracet poklady českého výtvarného umění zpátky a nabízet je těm generacím, které je neměly možnost po mnohá desetiletí, v některých případech po staletí vidět,“ říká český sběratel.
Štyrský obraz namaloval v Praze po návratu z Paříže. Otiskl do něj hraniční zážitek ze setkání se smrtí a návrat do života. Název malby se shoduje s dobovou psychoanalytickou studií Das Trauma der Geburt (1925) rakouského filosofa, literáta a Freudova blízkého spolupracovníka Otto Ranka. Motivy spojené s absolutním i individuálním počátkem života jsou na Štyrského chef-d´oevru jasně čitelné. Ať už by se jednalo o zrození „planetární“, jak vysvětlují odborníci a poukazují na zobrazení dávnověkých fosílií a přírodnin, nebo o lidskou existenci: od původního zplození (falické tvary) přes embryonální vývoj (lidský plod ještě v amniovém vaku vpravo) až ke krvavému příchodu na tento svět (látkové zavinovačky v levém horním rohu). (Přečtěte si více o historii Traumatu zrození)
Obraz visel nad Štyrského posteli až do jeho smrti v roce 1942. V rámci pozůstalosti ho získala česká malířka a Štyrského přítelkyně Toyen. I ona pod obrazem zhruba čtyřicet let spala. Když se v roce 1982 v Paříži dražila Toyenina pozůstalost, koupil dílo právě Jean-Claude Binoche za 72 tisíc franků, což by odpovídalo zhruba 26 tisícům eur. A stejně jako jeho předchůdci si ho na 42 let pověsil nad své lůžko. Ložnicová éra Traumatu zrození nyní končí. Po vystavení v Museu Kampa se vydá do světa na putovní přehlídku IMAGINE! 100 let mezinárodního surrealismu. „Pak bude k dispozici v naší galerii pro další generace,“ říká Železný.
Právní průvodce pro sběratele umění
Šíření věhlasu českého umění a kultury mimo hranice EU je činností pro otrlé a připomíná vyřizování stavby jaderné elektrárny v chráněné krajinné oblast aneb jak díla Alfonse Muchy málem neodjely do Soulu.
2. května 2025Veletrh Antique 24.–27. 4. 2025
Ve čtvrtek 24. dubna se dveře Novoměstské radnice opět otevřou zájemcům o starožitnosti a obecně o umělecké řemeslo. Kromě expozic renomovaných prodejců bude možné již tradičně navštívit i bohatý doprovodný program včetně nedělní bezplatné poradny. V...
23. dubna 2025Investiční fondy na trhu s uměním
České investiční fondy, které zhodnocují peníze klientů prostřednictvím uměleckých děl, mají za sebou perný rok. Proarte pročistilo své portfolio, Artefin ladil nastavení prodejních kanálů a nový fond Collectiv Art Fund loni nakoupil díla za téměř 10...
10. dubna 202523. dubna 2025
10. dubna 2025
7. května 2025
5. května 2025
29. dubna 2025
3. prosince 2024
18. června 2024
13. června 2024