Arabové koupili podíl v Sotheby‘s
5. listopadu 2024
Text Skřivánek Jan | Foto Sotheby's, Christie's, Artcurial Paris, Drouot Estimations, Lempertz, Doyle | Datum 02.01.2024
Nabídce bohemik na světových aukcích v uplynulém roce dominoval František Kupka. V desítce nejdražších prodejů je hned pět Kupkových děl, včetně tří abstraktních pláten, kterým patří horní tři příčky. Ke koupi všech deseti obrazů by případný zájemce potřeboval rovnou půl miliardu korun.
Vedle tří Kupkových abstraktních obrazů se do TOP 10 dostalo také jedno Kupkovo rané, realistické zátiší a kvašovou studii k obrazu Vanoucí modře. Víc Kupkových abstrakcí v jediném roce (čtyři) trhem naposled prošlo v roce 2016.
Dalšími autory zastoupenými v žebříčku jsou Toyen, Josef Šíma – ten hned dvěma obrazy – a Zdeněk Sýkora. Největším překvapením je nakonec přítomnost kresby od Václava Hollara na páté příčce. Josef Šíma a Toyen zaznamenali dílčí cenové rekordy, nejdražší prodeje svých poválečných děl, jediným celkovým autorským rekordem je cena 20 milionů korun za Hollarovu kresbu.
Obraz Komplexní byl nejdůležitějším Kupkovým dílem nabízeným v aukci za posledních minimálně dvacet let. Malíř před první světovou válkou vystavil jen deset svých abstraktních pláten, z nich toto jediné je dnes v soukromých rukou. Obraz Komplexní byl jedním z děl, jimiž v říjnu 1912 obeslal výstavu Salon de la Section dʼor. Právě před ním měl Guillaume Apollinaire pronést svou programovou řeč o moderním (kubistickém) malířství. Jako jeden ze čtyř aktuálních proudů jmenoval orfický kubismus, který definoval jako „umění malovat nové celky pomocí prvků, které nejsou převzaty z vizuální reality, ale jsou zcela vytvořeny umělcem“. Obraz na sále o milion liber překonal horní hranici předaukčního odhadu. Včetně provize a dalších poplatků jeho cena vystoupala na 4,8 milionu liber, respektive 128 milionů korun. To je zhruba polovina malířova aukčního rekordu, který poslední dva roky drží obraz Tryskání II ze začátku 20. let. Obě tato díla byla do půlky prosince k vidění na výstavě Hvězdy – Česká moderna ze soukromých sbírek ve Slovenské národní galerii v Bratislavě.
Kupkův obraz Trojúhelníková kompozice ze začátku 20. let se prodal za skoro dvojnásobek předaukčního odhadu. Dosažená cena 118 milionů korun je třetí nejvyšší za malířovo dílo. Obraz byl vystaven na malířově retrospektivě v Guggenheimově muzeu v New Yorku v roce 1975 a na její repríze v Curychu na začátku roku následujícího. Posléze se dostal do blíže nespecifikované soukromé sbírky v Evropě, z které nyní putoval do aukce. Katalog výstavy obraz dává do souvislosti s ranou abstrakcí Kompliment, která je dnes v Centre Pompidou a která je jistým pandánem k výše zmiňovanému obrazu Komplexní. (Více o dražbě obrazu v článku Kupka ve společnosti amerických abstrakcionistů)
Obraz je variantou malby ze sbírky Medy Mládkové, která je součástí stálé expozice Musea Kampa, a je černobíle reprodukován v monografii od Ludmily Vachtové i v soupisu malířových olejomaleb. Byl vystaven na Kupkových retrospektivách v pražském Mánesu v roce 1946 a v pařížském Musée National d'art Moderne v roce 1958. Naposledy jej veřejnost měla možnost vidět před dvaceti lety na skupinové výstavě v severoitalském městečku Arona. Dosažená cena odpovídá horní hranici odhadu, včetně autorských poplatků cena přibližně odpovídá částce 91 milionů korun. (Více o dražbě obrazu v článku Zahraniční úspěchy Toyen a Kupky přepsaly aukční žebříčky)
Obraz je v české literatuře uváděn pod názvy Mizíš v křoví plném křiku nebo Vypařuješ se v houští křiku. Dosažená cena je nejen malířčiným rekordem na světových aukcích, ale také novým maximem za její poválečné dílo. Celkově se jedná o třetí nejdražší Toyenin obraz. Dráže, za téměř 80 milionů korun, se na aukcích Adolf Loos Apartment and Gallery prodaly jen dvě rané poetistické kompozice z poloviny 20. let. Obraz byl v České republice poprvé vystaven v roce 2015 na výstavě v Museu Kampa, znovu pak před dvěma lety na malířčině retrospektivě uspořádané Národní galerií. Prodávající obraz podle aukčního katalogu získal v roce 2006 z pařížské galerie David Lévy a předaukční odhad počítal s méně než poloviční částkou. Malířčin pět měsíců starý rekord za dílo z poválečného období, stanovený na květnové aukci Galerie Kodl, měl hodnotu necelých 37,5 milionu korun. (Více o dražbě obrazu v článku Zahraniční úspěchy Toyen a Kupky přepsaly aukční žebříčky)
Hollarův Pohled přes střechy Lambethského paláce v Londýně je v literatuře zmiňována od začátku 30. let minulého století, nikdy však nebyl vystavován. Alena Volrábová toto dílo ve svém monumentálním soupisu Hollarových kreseb zmiňuje jako nedostupné. Kresba byla nabízena ve specializované aukci prací na papíře starých mistrů a předaukční odhad počítal s cenou maximálně 60 až 80 tisíc dolarů (bez aukční provize). Částka 819 tisíc dolarů nakonec byla zdaleka nejvyšší cenou celé aukce. Hollarův aukční rekord posledních třináct let držela lavírovaná kresba katedrály Sv. Pavla v Londýně, kterou za necelých 76 tisíc liber, zhruba 2,4 milionu korun, v červenci 2010 zakoupilo Metropolitní muzeum v New Yorku. Nutno však dodat, že Alena Volrábová tuto práci považuje za dílo napodobitele a z Hollarova oeuvru ji vyřadila. (Více o dražbě obrazu v článku Hollar v New Yorku za 20 milionů korun)
Dosažená cena je nejen nejvyšší cenou za Šímův obraz za posledních pět let, ale také novým aukčním rekordem za jeho poválečné dílo. Předaukční odhad počítal se zhruba poloviční částkou. V malířově monografii od Františka Šmejkala obraz není reprodukován, podle aukčního katalogu byl ale v polovině 70. let vystaven na malířově posmrtné retrospektivě v Bochumi. (Více o dražbě obrazu v článku Šímův nejdražší poválečný obraz a příběh umělcovy pozdní tvorby)
Olejomalba na lepence z roku 1905 se prodala za téměř desetinásobek předaukčního odhadu. Zdaleka však nešlo o tak velké překvapení, jak výše nárůstu naznačuje. Na českých aukcích se prodalo již pět Kupkových raných realistických obrazů za vyšší částky. Nabízené zátiší navíc nebylo nějakým novým, dosud neznámým dílem. V roce 1921 byl obraz vystaven v Galerii Povolozky a uvádí jej včetně černobílé reprodukce ve své monografii z roku 1968 i Ludmila Vachtová. Na trh se vrátil po třiadvaceti letech, na jaře 2000 se na aukci v Londýně prodal za 18,4 tisíce liber, v přepočtu na koruny za 550 tisíc, tedy za třicetinu nyní dosažené ceny.
V knize Sýkorových rozhovorů je publikována fotografie z lounského bytu umělce, kde na stěně visí i toto dílo. Přes amsterdamskou galerii Art Affairs se obraz dostal do soukromé sbírky v Bavorsku a v letech 2008 až 2023 byl jako dlouhodobá zápůjčka vystaven v Muzeu konkrétního umění v Ingolstadtu. V Kolíně nad Rýnem se prodal za více než dvojnásobek předaukčního odhadu.
Pařížská aukční síň Drouot Estimations v pátek 17. listopadu dražila hned osm obrazů Josefa Šímy. Byť se většinou jednalo o menší formáty, šlo o zcela mimořádnou kolekci. Všechny obrazy pocházely ze sbírky rodiny filozofa Jeana Greniera (1898–1971), který byl středoškolským učitelem Alberta Camuse. Pro Greniera se v poválečných letech abstraktní umění stalo dominantním předmětem zájmu a v letech 1962–1968 vedl katedru estetiky a teorie umění na Sorboně. Dohromady se osm Šímových obrazů prodalo za téměř 1,7 milionu eur, v přepočtu za 40,8 milionu korun. (Více o dražbě obrazu v článku Osm Šímů v jedné aukci)
Kupkovy abstraktní kvaše se prodávají v poměrně širokém cenovém rozpětí. Částka přes 10 milionů korun je novým cenovým rekordem za tento typ práce. Ve prospěch tohoto díla hrál nejen relativně velký formát a vazba na sérii obrazů Vanoucí modře, ale směrem k českému publiku i skutečnost, že původně patřil do slavné Waldesovy sbírky. Kresba na sobě nese dedikaci Waldesově manželce Hedvice. (Více o dražbě obrazu v článku Zahraniční úspěchy Toyen a Kupky přepsaly aukční žebříčky)
Miliardová injekce do rozvoje aukční síně
Novým menšinovým vlastníkem aukční síně Sotheby’s se stal dubajský suverénní fond ADQ. Spolu s hlavním akcionářem Patrickem Drahim navýšili kapitál o miliardu dolarů. Většina půjde na splacení starších dluhů.
5. listopadu 2024Půvabnou sondu do rodinného života českého klasika 19.století nabídla minulý týden pařížská aukční síň Millon. Jeden autoportrét a tři podobizny dcery Olgy zůstaly v malířově francouzské dynastii téměř sto padesát let. Nejlépe si vedl Brožíkův vlastn...
29. října 2024Globální trh se současným uměním
V aukční sezóně 2023/2024 se na globálním aukčním trhu prodala díla současných umělců za 1,9 miliardy dolarů. Proti rekordu starému dva roky jde o miliardový propad. Může za to hlavně slabší nabídka a opatrnost sběratelů v segmentu nejdražších děl. D...
23. října 20245. listopadu 2024
29. října 2024
23. října 2024
21. října 2024
15. října 2024
16. září 2024
23. září 2024
8. srpna 2024