Umělecké babí léto v Benátkách

Pozdní pozvánka na letošní Benátské bienále

Až do 26. listopadu je možné navštívit 57. ročník Benátského bienále. Vedle hlavní kurátorské výstavy, na kterou byl letos vybrán i Čech Luboš Plný, a národních pavilonů stojí za pozornost i doprovodné výstavy amerického malíře Philipa Gustona či italského designéra Ettore Sottsasse.

Letošní bienále výtvarného umění nese název Viva Arte Viva a šéfkurátorkou je francouzská historička umění Christine Marcel, která od roku 2000 kurátorsky vede Centre Pompidou v Paříži. Vedle národních pavilonů, můžeme v Giardini a Arsenale shlédnout jí kurátorovanou hlavní tematickou přehlídku rozdělenou do devíti kapitol.

Jak napovídá název výstavy, oslavováno zde má být umění... Projekt se ale věnuje spíše umělcům – umělecké praxi, otázkám, které si ve své tvorbě kladou i jejich životnímu stylu a to na pozadí současné politické situace plné společenských konfliktů, rasové nenávisti, ekologické hrozby atd.
 

Kresby Luboše Plného na Benátském bienále.

 

Jediným českým zástupcem a zároveň jedním ze stále nepočetné skupiny východoevropských umělců na hlavní přehlídce je Luboš Plný, jehož tvorba bývá řazena k art brut. Prezentován je zde sérií pro něj charakteristických kreseb. Ačkoliv se z hlediska obsahu autorovo zařazení k tématu Pavillion on Joys and Fears zdá jako přirozené, mohli bychom se ptát, proč je české umění prezentované na hlavní přehlídce opět z oblasti art brut (na předminulém bienále to byla Anna Zemánková).
 


Pohled do instalace Anne Imhof s názvem Faust v německém pavilonu.

 

Nejsledovanější událostí letošního bienále se však stala expozice Faust Anny Imhof v německém pavilonu, za niž umělkyně obdržela také hlavní cenu Golden Lion. Projekt, který autorka připravovala pro bienále spolu s kurátorkou a propagátorkou post-internetového umění Susanne Pfeiffer, rozvíjí prostorový i časový element; kombinuje prvky performance, instalace, zvuku, malířství a sochařství.
 


Performance v režijním aranžmá Anne Imhof.

 

Scénář a choreografie performance, při níž skupina mladých lidí provádí akce v upraveném pavilonu přímo mezi návštěvníky, se obrací k aktuálně populárním společensko-sociálním otázkám, jako je problematika post-gender, individualizace, odlišnosti, vyjimečnosti a společenské stereotypy.

Spolu s autorčinou prezentací v Kunsthalle Basel (Angst, 2016), v Hamburger Bahnhof v Berlíně (Angst II, 2016) a v MoMA PS1 v New Yorku (Deal, 2015), učinila takto výstava Imhof (*1978) jednou z nejvíce proklamovaných umělců své generace. Přes kritiku národních pavilonů i přílišnou akcentovanou mediální pozornost k tomuto projektu, je tříhodinová performance jedinečným zážitkem nabourávajícím specifičnost uměleckých médií i oborů.
 


Pohled do instalace Katji Novitskové If Only You Could See
What I've Seen with Your Eyes
v Estonském pavilonu.

 

Mezi země s pavilonem mimo prostor bienále, které letos stojí za to navštívit, patří například Estonsko. V Palazzo Malipiero představuje tvorbu mladé a úspěšné Katji Novitskové žijící v Berlíně a v Amsterdamu. Autorčina tvorba vychází z imaginárního myšlení a z oblasti současné vizuální prezentace. Její instalace nese název If Only You Could See What I’ve Seen with Your Eyes a vztahuje se k radikální artikulaci role obrazu v současnosti.

Podobným motivem se ve své tvorbě zabývá například čínská umělkyně Guan Xiao, jejíž zábavný videoklip David je možné zhlédnout na hlavní přehlídce bienále. Obě umělkyně patří k výrazným představitelkám své generace (Novitskova *1984, Xiao *1983) a v poslední době se setkávají na řadě výstavách.
 

Pohled do výstavy Philip Guston and The Poets v Gallerii dell'Academia. 

 

K spřízněným akcím bienále patří například i výstava prací předního amerického malíře Philipa Gustona (*1913) v Gallerii dell’Accademia. Výstava předložila vývoj autora od 30. let až do jeho smrti v roce 1980. Návštěvníka uvedla důkladným porovnáním Gustonových raných děl s jeho inspirací italskými mistry rané renesance, ke kterým se vracel po celý svůj život. Dále pak Gustonova díla intepretuje na základě reflexe základních humanistických ideálů a paralely s literárním jazykem pěti básníků: britského autora D. H. Lawrence (1885–1930), irského W. B. Yeatse (1865–1939), amerického Wallace Stevense (Američan, 1879–1955), Itala Eugenia Montaleho (1896–1981) a britského básníka T. S. Eliota narozeného v USA (1888–1965). Výstava byla vítaným proložením jinak většinou multimediálních projektů.
 

Ettore Sottssase, Dialogo, Negozio Olivetti.

 

Z dalších projektů, které v Benátkách probíhají, jmenujme ještě alespoň výstavu užitého umění Dialogo v Negozio Olivetti. Tento projekt představuje selekci z autorské keramické tvorby slavného italského designera a architekta, jednoho ze zakladajících členů skupiny Memphis, Ettore Sottsasse z období 1957–1969. Mísy a nádoby jsou instalovány jako dialog (odtud název výstavy) s interiérem od architekta Carla Scarpy, který jej navrhl pro Adriana Olivettiho jako elegantní showroom pro jeho luxusní psací stroje. 

 


Související články

Dvacet let s Kupkou: z 5 až přes 200 milionů

Dvacet let s Kupkou: z 5 až přes 200 milionů

Top 10 Františka Kupky

V loňském roce uplynulo dvacet let od chvíle, kdy byly na českých aukcích poprvé draženy obrazy Františka Kupky. Nebyl to ale tehdy zrovna zářný úspěch. Obraz Ocel pije se s cenou 5,2 milionu korun sice stal nejdražším dílem roku 2003, původní očekáv...

23. ledna 2024
Po rekordních letech spadl obrat aukcí o 15 procent

Po rekordních letech spadl obrat aukcí o 15 procent

Trh s uměním v roce 2023

O čtvrt miliardy korun se proti roku 2022 propadl celkový obrat sálových aukcí. Podle předběžných odhadů stála v roce 2023 vydražená díla a artefakty dohromady 1,4 miliardy korun. Nejvíce byl cenový pokles znát u deseti nejdražších obrazů. Aukční sín...

20. prosince 2023
Nový celní sklad pro umění může oživit trh

Nový celní sklad pro umění může oživit trh

Dovoz uměleckých děl do Česka

Investoři do uměleckých děl či obchodníci s uměním mohou od podzimu využít při dovozu děl ze zemí mimo EU nový celní sklad, který zřídila společnost Artex. Díla umístěná v celním skladu nepodléhají platbě DPH za dovoz do Česka, jejíž sazba se od roku...

19. prosince 2023
Zobrazit všechny

Další články


<