Příběh obrazů: Čtyři raní Karsové

Z výstavy Husa na Kampě, sběratel Vladimír Železný

V prvním sále výstavy Husa na Kampě se návštěvníci setkají s hned čtyřmi rozměrnými plátny Georga Karse. Byť dnes Karsovo jméno nepatří mezi ta nejznámější, v meziválečném období byl na mezinárodní výtvarné scéně etablovaný lépe než kterýkoliv z jeho českých vrstevníků. Výmluvně to potvrzuje, že zmíněné čtyři obrazy se do sbírky Galerie Zlatá husa dostaly prostřednictvím aukcí v Londýně, Torontu, Paříži a Mnichově.

Alternativní popis Georges Kars: Jezdci a povaleči, před 1905 (?)
olej na plátně, 81 x 100 cm,
Ketterer Kunst Mnichov, 15. 5. 2013,
cena: 97 600 EUR

Kars se narodil jako Jiří Karpeles v Kralupech nad Vltavou v květnu 1880. Byl o dva roky starší než Emil Filla a Antonín Procházka, o čtyři než Bohumil Kubišta. V němčině používal jméno Georg, ve Francii později Georges. Příjmení Kars není uměleckým pseudonymem, o změnu rodinného jména v roce 1905 úředně zažádal malířův otec Vilém. „Vilém Karpeles, majitel parního mlýna v Kralupech, a Jindřich Karpeles, statkář v Unhošti, obdrželi svolení ku změně svého jména v ,Karsʻ. – Bude to lépe znít a gojimové nabudou větší důvěry,“ komentoval to v březnu 1906 s neskrývaným antisemitismem katolický týdeník Čech. Mlynářství mělo v židovské rodině silnou tradici, věnovali se mu tři z malířových sedmi strýců a majitelem parního mlýna na Smíchově byl již jeho dědeček Sigmund Karpeles.

Na přímluvu statkáře Alexandra Brandejse, který byl přítelem a mecenášem předních osobností českého malířství konce 19. století, souhlasil Karsův otec, aby se syn vydal na uměleckou dráhu. V roce 1899 se vypravil do Mnichova, kde byl přijat do ateliéru Franze Stucka na tamní akademii. Školu dokončil v roce 1905 a na jaře následujícího roku se zúčastnil spolkové výstavy Münchner Sezession. Prezentoval se zde portrétem Malíře R. a impresionistickou zimní krajinou. V roce 1907 cestoval poprvé do Francie, kde se následně usadil natrvalo, a do Španělska, kam pak až do vypuknutí španělské občanské války jezdil takřka každé léto.

Alternativní popis Georges Kars: Zátiší, 1912,
olej na plátně, 80,5 x 99 cm,
Waddington’s Toronto, 14. 6. 2018,
cena: 180 000 CAD (118 436 EUR) 

„Posléze jsem se vrátil do Prahy, maje v úmyslu věnovati se umění ve vlasti po dobu jednoho roku. Avšak brzy jsem vycítil, že malíři, žijící v Praze, téměř netuší mocný vývoj malířství, a rozhodl jsem se k návratu do Paříže. Věděl jsem, že tam žije mladá škola, která se snaží oprostiti se od těsných pout zastaralé umělecké tradice a také jsem doufal nalézti tam povzbuzující rady u umělců, jejichž starosti byly totožné s mými,“ vyprávěl Kars později Florentu Felsovi, autorovi jeho první monografie, která vyšla v roce 1930 v Paříži.

Paříž se od roku 1908 stala Karsovým druhým domovem, z kterého jej opakovaně vyhnala jen válka. Tu první prožil jako voják na frontě v Haliči a posléze v ruském zajetí. Před druhou unikl do Švýcarska. Na samém jejím konci, již v podstatě na cestě zpátky do osvobozené Paříže, spáchal v únoru 1945 v Ženevě sebevraždu. 

Alternativní popis Georges Kars: Paridův soud, asi 1912,
olej na plátně, 100 x 81 cm,
Christie’s Londýn, 28. 2. 2019
cena: 137 500 GBP (160 287 EUR)

V úvodu zmíněné čtyři obrazy z výstavy Husa na Kampě pocházejí ještě z let před první světovou válkou a patří mezi malířovy nejdražší aukční prodeje. Ve třech případech šlo v danou chvíli o autorské rekordy a dodnes těmto dílům patří 1., 2., 5. a 6. místo v Karsově aukčním TOP 10.

Nejdéle je ve sbírce Galerie Zlatá husa obraz Jezdci a povaleči, který vznikl snad ještě během malířova mnichovského pobytu. Před jedenácti lety byl v mnichovské aukční síni Ketterer Kunst vydražen za téměř 98 tisíc eur, tehdejším kurzem tedy za více něž 2,5 milionu korun. Malířův rekord na českém trhu byl v tu dobu sotva poloviční.

Alternativní popis Georges Kars: Odpočinek v lese, před 1916,
olej na plátně, 81 x 100 cm,
Ader Paříž, 17. 5. 2019
cena: 281 600 EUR

O pět let později se v aukci v Kanadě objevilo Zátiší z roku 1912, které vystoupalo v přepočtu na 3 miliony korun. V tu chvíli ale měl umělcův český aukční rekord, mimochodem dodnes platný, již hodnotu necelých 3,8 milionu korun. Poslední dva obrazy aukcemi prošly v rozmezí čtvrt roku v roce 2019. Nejprve na konci února v aukci Christieʼs v Londýně vystoupal obraz Paridův soud na 4,1 milionu korun, aby jej v půlce května v Paříži překonal obraz Odpočinek v lese, který se nečekaně prodal za více než 7,2 milionu korun.

Kolekci Karsových děl na výstavě v Museu Kampa doplňují ještě dvě figurativní plátna z meziválečného období: Žena s papouškem z roku 1929, která se v květnu 2011 v aukci sbírky Hascoe v Londýně prodala za zhruba čtvrt milionu korun, a obraz Milenci z cirkusu (Harlekýn) z roku 1936, který byl již v roce 2013 společností Adolf Loos Apartment and Gallery nabízen za 1,1 milionu korun.
 


Související články

Právo a umění: Další kolo papírového pekla aneb jak vyvézt dílo z EU

Právo a umění: Další kolo papírového pekla aneb jak vyvézt dílo z EU

Právní průvodce pro sběratele umění

Šíření věhlasu českého umění a kultury mimo hranice EU je činností pro otrlé a připomíná vyřizování stavby jaderné elektrárny v chráněné krajinné oblast aneb jak díla Alfonse Muchy málem neodjely do Soulu.

2. května 2025
Kouzlo českého skla na Novoměstské radnici

Kouzlo českého skla na Novoměstské radnici

Veletrh Antique 24.–27. 4. 2025

Ve čtvrtek 24. dubna se dveře Novoměstské radnice opět otevřou zájemcům o starožitnosti a obecně o umělecké řemeslo. Kromě expozic renomovaných prodejců bude možné již tradičně navštívit i bohatý doprovodný program včetně nedělní bezplatné poradny. V...

23. dubna 2025
Vývoj cen přeje investicím do umění

Vývoj cen přeje investicím do umění

Investiční fondy na trhu s uměním

České investiční fondy, které zhodnocují peníze klientů prostřednictvím uměleckých děl, mají za sebou perný rok. Proarte pročistilo své portfolio, Artefin ladil nastavení prodejních kanálů a nový fond Collectiv Art Fund loni nakoupil díla za téměř 10...

10. dubna 2025
Zobrazit všechny

Další články


<