Josef Bolf je k nezastavení
6. září 2024
Text Koucká Tereza | Foto aukční síně | Datum 22.08.2024
Za díla Václava Boštíka účastníci aukcí v letošním prvním pololetí utratili nejvíce peněz v historii. A to nejen ve srovnání s pololetními výsledky, ale též s celkovými obraty za všechna předcházející sledovaná léta. Oproti nejúspěšnějšímu roku 2008 a jeho více než 16 milionům včetně aukční přirážky poskočila suma vydaná v letošním první pololetí za Boštíkovy práce na více než 23 milionů korun.
Václav Boštík (1913–2005) je jedním z nejvýraznějších domácích představitelů poválečného umění, jehož tvorba krystalizovala do zcela svébytných forem již od třicátých let 20. století. Po čtyřletém studiu kreslení a deskriptivní geometrie na ČVUT v Praze přešel v roce 1937 na Akademii výtvarných umění do ateliéru Williho Nowaka. Zde však vydržel pouze dva roky do zavření vysokých škol nacisty, ve studiu v rámci stejného ateliéru pak mohl pokračovat až po skončení druhé světové války.
Zásadním mezníkem Boštíkovy tvorby byla jeho účast na zcela výjimečném konceptu památníku obětem holokaustu v pražské Pinkasově synagoze, který iniciovala první poválečná ředitelka Židovského muzea Hana Volavková. Ačkoli úkol vypsat na stěny synagogy jména více než 77 tisíc obětí šoa podle deportačních seznamů připadl na doporučení studentovi Uměleckoprůmyslové školy Jiřímu Johnovi, ten si k sobě přivzal svého staršího přítele Václava Boštíka, jehož technická vybavenost z ČVUT se při rozmýšlení rozvržení památníku velmi hodila.
Čtyři roky náročné práce na památníku mezi lety 1955 a 1959 se podle odborníků i podle umělce samotného zcela zásadně promítly do jeho volné tvorby, která v této době již zcela přímočaře směřovala k abstrakci. A mohl za to z velké části dojem, který vyvolávala změť černých přísně geometricky rozložených linek se jmény, jež při pohledu z dálky různorodě narušovaly příjmení a místní jména realizovaná červenou a žlutou barvou. Umělcovy mlhoviny z 50. let toto zvláštní „chvění“ nápadně připomínají.
Podstatou Boštíkovy tvorby je zobrazení a vystižení principu emanace duchovního jsoucna, které člověka přesahuje a řídí zákonitosti vesmíru, tedy pro něj samotné Boží přítomnosti a jejího působení. Abstrakce, ve kterých se ve druhé polovině 50. let našel, bychom mohli označit za obrazy oscilujících duchovních energií, v nichž si pohrává s minimem malířských prostředků a barev, jež však ve výsledku mají ohromující účinek. Boštík měl tendenci své obrazy postupem času neustále zjednodušovat a minimalizovat jejich formu na pouhé znaky. Tvary zastupujícími ideální proporce mu byly kruh a čtverec.
Jako jeden ze zakládajících členů skupiny UB 12 a příslušník výrazného proudu československého neoficiálního umění stejně jako jeho generační souputníci, například Jiří John, Adriena Šimotová, Stanislav Kolíbal, Věra a Vladimír Janouškovi, Daisy a Jiří Mrázkovi, Vlasta Prachatická a mnoho dalších vynikajících výtvarníků, měl velmi ztížené možnosti tvorby, stejně tak jako vystavování. Cesta do zahraničních galerií se mu otevřela až koncem 80. let, kdy začal spolupracocat s pařížskou Galerie Lamaignère Saint-Germain.
Ke koupi deseti aktuálně nejdražších Boštíkových obrazů, které uvádíme níže, by případný zájemce potřeboval bezmála 49 milionů korun. Možnost srovnání nabízí poslední TOP 10 publikované v roce 2010 u příležitosti umělcovy retrospektivní výstavy v Galerii hlavního města Prahy, jehož celková hodnota činila necelých 21 milionů korun.
V červnu dražila totožná aukční síň příbuzný obraz Počínající se rýhování ze stejného období. Uplatnila podobnou taktiku vysoké vyvolávací ceny 5,49 milionu korun včetně provize jako na jaře, a ta se jí vyplatila. Jakkoli už nikdo nepřihazoval a malbu si za tuto cenu odnesl první zájemce, i tak šlo o druhou nejvyšší vydanou sumu za Boštíkovu práci.
V době svého prodeje před třinácti lety znamenala cena tohoto obrazu absolutní rekord v kategorii poválečného umění a Václav Boštík tak byl jednu dobu vůbec nejdražším ze všech tvůrců, kteří k němu příslušejí. Zde si přečtěte o okolnostech tehdejší dražby. V roce 2021 jsme přinesli také ohlédnutí za tímto prodejem v rámci rubriky Před deseti lety. Drobné čtverečky sesazené do tří do sebe vepsaných čtverců symbolizují hradby Nebeského Jeruzaléma (více viz níže u čísla 6).
Další z velmi úspěšných letošních umělcových prodejů se odehrál v dubnu u aukční síně Adolf Loos Apartment and Gallery. Malba Mlhovina, která vystoupala ze 4,72 na 5,14 milionu korun, pocházela z kolekce více než desítky poválečných a současných děl Richard Adam Gallery v této aukci. Boštíkova malba se z nich prodala za nejvyšší částku, dohromady tyto položky stály téměř 13 milionů korun.
V době aukce v květnu 2016 pro domácí odbornou veřejnost znovuobjevená bezejmenná malba pocházela z kolekce francouzského sběratele umění Hermanna Hesseho, který obraz získal přímo od Boštíka. Neobvykle rozměrné plátno totiž pochází z umělcova období, kdy spolupracoval s pařížskou Galerie Lamaignère Saint-Germain, v níž v letech 1988, 1990 a 1992 uspořádal své samostatné výstavy. Jakkoli se malba prodala s navýšením „pouze“ 120 tisíc korun, zařadila se tehdy cenou hned za v té době nejdražší Boštíkovu práci (zde pod číslem 3).
Čtverec a kruh byly pro Boštíka ideálními geometrickými tvary, proto s nimi v různých kontextech pracoval celý život. Vždy je ale bral jako odraz vyšší dokonalosti, která člověka přesahuje. V 90. letech výtvarně zpracovával podobu bilblického Nebeského Jeruzaléma, tedy obrazného nebe popsaného v Apokalypse jako město čtvercového půdorysu uzavřené hradbami. To se zde objevuje v podobě centrálního motivu teček řazených do dvojice do sebe vložených čtverců. Před šesti lety tato bezejmenná malba vystoupala u Galerie Kodl ze 3 na 4,56 milionu korun.
Pro umělce byl v podobných pracích velmi důležitý i důsledně čtvercový rozměr plátna. Stejně jako u předcházejícího obrazu ze stejného tvůrčího období se zde setkáváme se stranou 115 centimetrů. V Kompozici ve žluté se objevuje i týž středový motiv v jednodušší variantě. Zde ho autor ještě doplnil kruhem vepsaným do čtverce plátna, podobně jako u malby pod číslem 3. Dražitelé cenu obrazu v roce 2008 zvýšili o 2,36 milionu korun.
Malba Vlnění z počátku 80. let byla v aukcích nabízena již dokonce pětkrát, hned tři pokusy z toho však vyšly naprázdno. Obraz prodala naposledy 1. Art Consulting v roce 2012 za 3,42 milionu korun, k více než dvojnásobnému nárůstu plátnu v roce 2022 zřejmě z velké části dopomohla motivační vyvolávací cena 2 miliony korun včetně aukční provize. Dva roky předtím, v roce 2020 i 2021 s vyvolávací cenou více než 3,5 milionu korun, obraz neúspěšně nabízela také 1. Art Consulting.
Jedním z nejstarších Boštíkových aukčních prodejů v evidenci databáze ART+, kromě již výše popsané Kompozice ve žluté, je obraz Bez názvu z roku 1980 dražený na podzim 2008 u Dorothea. Umělcův aukční rekord tehdy nepadl, ten už od února stejného roku držela právě Kompozice ve žluté, ale celá aukce specializovaná výhradně na poválečné umění byla velmi důležitým příspěvkem k ustanovení cenových hladin v rámci této kategorie. Zde vzniklá autorská maxima vydržela dlouhou řadu let, čtěte zde.
I v obraze Vlnění ze druhé poloviny 60. let se objevuje Boštíkovo oblíbené schéma čtverec versus kruh. Hned rok po dokončení obrazu, v roce 1968, ho autor vystavil v pražské Nové síni. Do soukromé sbírky ho podle aukční síně původní majitel získal v roce 1987 přímo z Boštíkova ateliéru. V listopadu 2022 ho vítěz licitace zakoupil za více než dvojnásobek vyvolávací ceny.
Zajímavé aukční výsledky nejžádanějšího současného malíře
Sběratelská poptávka vynesla padesátníka Josefa Bolfa na špici současného českého umění. Silnou pozici jednoho z nejžádanějších malířů střední generace mu pomohla vybudovat již loňská sezóna s aukčním obratem kolem 2,7 milionu korun a prvním milionov...
6. září 2024Aukční TOP 10 nejdražších současných umělců za 1. pololetí roku 2024
Tvorba autorů a autorek mladších šedesáti let pokrývá sice na tuzemském dražebním trhu stále jen titěrný segment, pod 5 procent ze všech prodaných položek, ale i na tomto poli, se děly zajímavé věci. Stačil k tomu nárůst počtu milionových položek a z...
26. srpna 2024Pololetní TOP 10 nejdražších umělkyň zaostává za loňskem o polovinu
Letošní první pololetí nezaznamenalo žádný bombastický výsledek typu téměř pětimilionového překvapení Márie Bartuszové z května 2023. Vlažnější nabídku i poptávku za měsíce leden až červen táhla jediná dvoumilionová Zorka Ságlová. První desítka nejdr...
19. srpna 20246. září 2024
26. srpna 2024
19. srpna 2024
1. června 2022
5. dubna 2021
20. ledna 2021
16. srpna 2024
29. července 2024