Tři nové zářezy v rekordním roce Václava Boštíka

Deset nejdražších děl Václava Boštíka

Za díla Václava Boštíka účastníci aukcí v letošním prvním pololetí utratili nejvíce peněz v historii. A to nejen ve srovnání s pololetními výsledky, ale též s celkovými obraty za všechna předcházející sledovaná léta. Oproti nejúspěšnějšímu roku 2008 a jeho více než 16 milionům včetně aukční přirážky poskočila suma vydaná v letošním první pololetí za Boštíkovy práce na více než 23 milionů korun.

Václav Boštík (1913–2005) je jedním z nejvýraznějších domácích představitelů poválečného umění, jehož tvorba krystalizovala do zcela svébytných forem již od třicátých let 20. století. Po čtyřletém studiu kreslení a deskriptivní geometrie na ČVUT v Praze přešel v roce 1937 na Akademii výtvarných umění do ateliéru Williho Nowaka. Zde však vydržel pouze dva roky do zavření vysokých škol nacisty, ve studiu v rámci stejného ateliéru pak mohl pokračovat až po skončení druhé světové války.  

Obraty a maximální ceny za díla Václava Boštíka
Alternativní popis

Zásadním mezníkem Boštíkovy tvorby byla jeho účast na zcela výjimečném konceptu památníku obětem holokaustu v pražské Pinkasově synagoze, který iniciovala první poválečná ředitelka Židovského muzea Hana Volavková. Ačkoli úkol vypsat na stěny synagogy jména více než 77 tisíc obětí šoa podle deportačních seznamů připadl na doporučení studentovi Uměleckoprůmyslové školy Jiřímu Johnovi, ten si k sobě přivzal svého staršího přítele Václava Boštíka, jehož technická vybavenost z ČVUT se při rozmýšlení rozvržení památníku velmi hodila.   

Fantastická figuraVáclav Boštík: Fantastická figura, 1958–59,
olej na plátně, 112 × 56 cm,
1. Art Consulting 16. 6. 2024,
cena: 3 233 000 Kč

Čtyři roky náročné práce na památníku mezi lety 1955 a 1959 se podle odborníků i podle umělce samotného zcela zásadně promítly do jeho volné tvorby, která v této době již zcela přímočaře směřovala k abstrakci. A mohl za to z velké části dojem, který vyvolávala změť černých přísně geometricky rozložených linek se jmény, jež při pohledu z dálky různorodě narušovaly příjmení a místní jména realizovaná červenou a žlutou barvou. Umělcovy mlhoviny z 50. let toto zvláštní „chvění“ nápadně připomínají.

Podstatou Boštíkovy tvorby je zobrazení a vystižení principu emanace duchovního jsoucna, které člověka přesahuje a řídí zákonitosti vesmíru, tedy pro něj samotné Boží přítomnosti a jejího působení. Abstrakce, ve kterých se ve druhé polovině 50. let našel, bychom mohli označit za obrazy oscilujících duchovních energií, v nichž si pohrává s minimem malířských prostředků a barev, jež však ve výsledku mají ohromující účinek. Boštík měl tendenci své obrazy postupem času neustále zjednodušovat a minimalizovat jejich formu na pouhé znaky. Tvary zastupujícími ideální proporce mu byly kruh a čtverec.

Jako jeden ze zakládajících členů skupiny UB 12 a příslušník výrazného proudu československého neoficiálního umění stejně jako jeho generační souputníci, například Jiří John, Adriena Šimotová, Stanislav Kolíbal, Věra a Vladimír Janouškovi, Daisy a Jiří Mrázkovi, Vlasta Prachatická a mnoho dalších vynikajících výtvarníků, měl velmi ztížené možnosti tvorby, stejně tak jako vystavování. Cesta do zahraničních galerií se mu otevřela až koncem 80. let, kdy začal spolupracocat s pařížskou Galerie Lamaignère Saint-Germain. 

 

FiguraVáclav Boštík: Figura, 
linoryt, 33,5 x 26,5 cm,
1. Art Consulting 16. 6. 2024,
cena: 195 200 Kč
Na aukcích si díla Václava Boštíka drží již velmi dlouhou dobu poměrně vysokou cenovou úroveň. Za několikamilionové ceny se jeho práce prodávaly ještě v období, kdy to u umělců jeho generace rozhodně nebylo zvykem. Před výrazným nástupem Mikuláše Medka, Theodora Pištěka, Zdeňka Sýkory a naposledy Karla Černého mu dlouho patřil titul nejdražšího poválečného umělce domácích aukcí. Aukční maximum z roku 2011 ve výši 5,31 milionu korun bylo pokořeno až letos a dokonce hned dvěma obrazy. Do dražší poloviny aktuálního TOP 10 se ale dostal ještě třetí Boštíkův letošní prodej (více viz níže). 
Celkem se do konce června letošního roku prodalo 15 ze 17 aukčními domy nabídnutých umělcových děl. Šlo o šest maleb, osm tisků a jednu kresbu za celkovou částku více než 23 milionů korun včetně aukční provize. Tři z maleb se prodaly za ceny od 5,14 do 6,59 milionu korun (viz níže). Ani další prodeje mimo níže uvedenou nejvýraznější aukční desítku ale nebyly bez zajímavosti. 
Jen zcela ojediněle jsou na trhu k vidění Boštíkovy realizace z přelomu 50. a 60. let minulého století, 1. Art Consulting k nim v červnu přispěla monumentálním plátnem Fantastická figura, v níž se měl Boštík údajně inspirovat grafikami svého přítele Jana Křížka od roku 1948 usazeného ve francouzské emigraci (3,2 milionu korun). Zcela ranou umělcovu tvorbu zase reprezentovala malba Antický motiv ze 30. let, v níž malíř zpodobnil busty na skříni školního ateliéru (915 tisíc korun, tamtéž). Linoryt Figura vystoupal z 98 dokonce až na 195 tisíc korun a stal se nejdražším umělcovým tiskem vůbec. 

Ke koupi deseti aktuálně nejdražších Boštíkových obrazů, které uvádíme níže, by případný zájemce potřeboval bezmála 49 milionů korun. Možnost srovnání nabízí poslední TOP 10 publikované v roce 2010 u příležitosti umělcovy retrospektivní výstavy v Galerii hlavního města Prahy, jehož celková hodnota činila necelých 21 milionů korun.  

 

1/ Rýhování v modré, 1973

Alternativní popis 1/ Václav Boštík: Rýhování v modré, 1973,
olej na plátně, 81 x 100 cm, 
1. Art Consulting 10. 3. 2024,
cena: 6 588 000 Kč
Nový aukční rekord umělce po dlouhých třinácti letech zaznamenalo hned v březnu u 1. Art Consulting metrové plátno Rýhování v modré z roku 1973 pocházející ze sbírky Henriho a Claude de Saint-Pierrových, francouzských obdivovatelů českého poválečného a současného umění. Manželé tento obraz prezentovali před několika lety v rámci výstavy Ni cygne, ni lune – Oeuvres tcheques 1950–2014 de la collection Claude et Henri de Saint Pierre pořádanou v Centre Georges Pompidou ve spolupráci s Galerií Zdeňka Sklenáře. Již minimální podání 5,4 milionu korun by bývalo stačilo na rekord, dražitelé tomu však ještě dost pomohli a malba skončila na částce 6,59 milionu korun. Obrazu, který primát držel předtím, nyní patří třetí příčka žebříčku.  

2/ Počínající se rýhování, 1973–74

Alternativní popis 2/ Václav Boštík: Počínající se rýhování, 1973–74,
olej na plátně, 99 × 94 cm,
1. Art Consulting 16. 6. 2024,
cena: 5 490 000 Kč

V červnu dražila totožná aukční síň příbuzný obraz Počínající se rýhování ze stejného období. Uplatnila podobnou taktiku vysoké vyvolávací ceny 5,49 milionu korun včetně provize jako na jaře, a ta se jí vyplatila. Jakkoli už nikdo nepřihazoval a malbu si za tuto cenu odnesl první zájemce, i tak šlo o druhou nejvyšší vydanou sumu za Boštíkovu práci.  

3/ Bez názvu, 1995

Alternativní popis 3/ Václav Boštík: Bez názvu, 1995,
olej na plátně, 111 × 111 cm,
1. Art Consulting a Adolf Loos Apartment and Gallery 23. 3. 2011,
cena: 5 310 000 Kč

V době svého prodeje před třinácti lety znamenala cena tohoto obrazu absolutní rekord v kategorii poválečného umění a Václav Boštík tak byl jednu dobu vůbec nejdražším ze všech tvůrců, kteří k němu příslušejí. Zde si přečtěte o okolnostech tehdejší dražby. V roce 2021 jsme přinesli také ohlédnutí za tímto prodejem v rámci rubriky Před deseti lety. Drobné čtverečky sesazené do tří do sebe vepsaných čtverců symbolizují hradby Nebeského Jeruzaléma (více viz níže u čísla 6). 

4/ Mlhovina, 1990

Alternativní popis 4/ Václav Boštík: Mlhovina, 1990,
olej na plátně, 71 x 71 cm,
Adolf Loos Apartment and Gallery 21. 4. 2024,
cena: 5 142 500 Kč

Další z velmi úspěšných letošních umělcových prodejů se odehrál v dubnu u aukční síně Adolf Loos Apartment and Gallery. Malba Mlhovina, která vystoupala ze 4,72 na 5,14 milionu korun, pocházela z kolekce více než desítky poválečných a současných děl Richard Adam Gallery v této aukci. Boštíkova malba se z nich prodala za nejvyšší částku, dohromady tyto položky stály téměř 13 milionů korun. 

5/ Bez názvu, konec 80. let 20. století

Alternativní popis 5/ Václav Boštík: Bez názvu, konec 80. let 20. století,
olej na plátně, 131,5 x 162 cm,
Galerie Kodl a Aukční síň Vltavín 29. 5. 2016,
cena: 4 920 500 Kč 

V době aukce v květnu 2016 pro domácí odbornou veřejnost znovuobjevená bezejmenná malba pocházela z kolekce francouzského sběratele umění Hermanna Hesseho, který obraz získal přímo od Boštíka. Neobvykle rozměrné plátno totiž pochází z umělcova období, kdy spolupracoval s pařížskou Galerie Lamaignère Saint-Germain, v níž v letech 1988,  1990 a 1992 uspořádal své samostatné výstavy. Jakkoli se malba prodala s navýšením „pouze“ 120 tisíc korun, zařadila se tehdy cenou hned za v té době nejdražší Boštíkovu práci (zde pod číslem 3).

6/ Bez názvu, 90. léta 20. století

Alternativní popis 6/ Václav Boštík: Bez názvu, 90. léta 20. století,
olej na plátně, 115 x 115 cm,
Galerie Kodl 27. 5. 2018,
cena: 4 560 000 Kč

Čtverec a kruh byly pro Boštíka ideálními geometrickými tvary, proto s nimi v různých kontextech pracoval celý život. Vždy je ale bral jako odraz vyšší dokonalosti, která člověka přesahuje. V 90. letech výtvarně zpracovával podobu bilblického Nebeského Jeruzaléma, tedy obrazného nebe popsaného v Apokalypse jako město čtvercového půdorysu uzavřené hradbami. To se zde objevuje v podobě centrálního motivu teček řazených do dvojice do sebe vložených čtverců. Před šesti lety tato bezejmenná malba vystoupala u Galerie Kodl ze 3 na 4,56 milionu korun.    

7/ Kompozice ve žluté, 1990

Alternativní popis 7/ Václav Boštík: Kompozice ve žluté, 1990,
olej na plátně, 115 × 115 cm,
1. Art Consulting 3. 2. 2008,
cena: 4 484 000 Kč

Pro umělce byl v podobných pracích velmi důležitý i důsledně čtvercový rozměr plátna. Stejně jako u předcházejícího obrazu ze stejného tvůrčího období se zde setkáváme se stranou 115 centimetrů. V Kompozici ve žluté se objevuje i týž středový motiv v jednodušší variantě. Zde ho autor ještě doplnil kruhem vepsaným do čtverce plátna, podobně jako u malby pod číslem 3. Dražitelé cenu obrazu v roce 2008 zvýšili o 2,36 milionu korun. 

8/ Vlnění, 1980

Alternativní popis 8/ Václav Boštík: Vlnění, 1980,
olej na plátně, 70 × 81 cm,
Galerie Kodl 29. 5. 2022,
cena: 4 440 000 Kč

Malba Vlnění z počátku 80. let byla v aukcích nabízena již dokonce pětkrát, hned tři pokusy z toho však vyšly naprázdno. Obraz prodala naposledy 1. Art Consulting v roce 2012 za 3,42 milionu korun, k více než dvojnásobnému nárůstu plátnu v roce 2022 zřejmě z velké části dopomohla motivační vyvolávací cena 2 miliony korun včetně aukční provize. Dva roky předtím, v roce 2020 i 2021 s vyvolávací cenou více než 3,5 milionu korun, obraz neúspěšně nabízela také 1. Art Consulting.   

9/ Bez názvu, 1980

Alternativní popis 9/ Václav Boštík: Bez názvu, 1980,
olej na plátně,  50,5 x 51 cm,
Dorotheum 19. 10. 2008,
cena: 4 080 000 Kč

Jedním z nejstarších Boštíkových aukčních prodejů v evidenci databáze ART+, kromě již výše popsané Kompozice ve žluté, je obraz Bez názvu z roku 1980 dražený na podzim 2008 u Dorothea. Umělcův aukční rekord tehdy nepadl, ten už od února stejného roku držela právě Kompozice ve žluté, ale celá aukce specializovaná výhradně na poválečné umění byla velmi důležitým příspěvkem k ustanovení cenových hladin v rámci této kategorie. Zde vzniklá autorská maxima vydržela dlouhou řadu let, čtěte zde

10/ Vlnění, 1967

Alternativní popis 10/ Václav Boštík: Vlnění, 1967,
olej na plátně, 62 × 62 cm,I
Galerie Kodl 27. 11. 2022,
cena: 3 840 000 Kč

I v obraze Vlnění ze druhé poloviny 60. let se objevuje Boštíkovo oblíbené schéma čtverec versus kruh. Hned rok po dokončení obrazu, v roce 1968, ho autor vystavil v pražské Nové síni. Do soukromé sbírky ho podle aukční síně původní majitel získal v roce 1987 přímo z Boštíkova ateliéru. V listopadu 2022 ho vítěz licitace zakoupil za více než dvojnásobek vyvolávací ceny. 


Související články

Fantaskní objekty Jana Švankmajera

Fantaskní objekty Jana Švankmajera

Zajímavé aukční výsledky zářijového jubilanta

Světoznámý filmař, scénograf, animátor, výtvarník a audio-vizuální experimentátor Jan Švankmajer je životním i profesním postojem surrealista. Do svých uměleckých realizací promítá různé podoby fantaskna, emocí a lidských zkušeností s přírodou, kult...

16. září 2024
Josef Bolf je k nezastavení

Josef Bolf je k nezastavení

Zajímavé aukční výsledky nejžádanějšího současného malíře

Sběratelská poptávka vynesla padesátníka Josefa Bolfa na špici současného českého umění. Silnou pozici jednoho z nejžádanějších malířů střední generace mu pomohla vybudovat již loňská sezóna s aukčním obratem kolem 2,7 milionu korun a prvním milionov...

6. září 2024
Současní umělci se letos dostali už třikrát přes milion

Současní umělci se letos dostali už třikrát přes milion

Aukční TOP 10 nejdražších současných umělců za 1. pololetí roku 2024

Tvorba autorů a autorek mladších šedesáti let pokrývá sice na tuzemském dražebním trhu stále jen titěrný segment, pod 5 procent ze všech prodaných položek, ale i na tomto poli, se děly zajímavé věci. Stačil k tomu nárůst počtu milionových položek a z...

26. srpna 2024
Zobrazit všechny

Další články


<