Nejen nový rekord pro Lhotáka
6. prosince 2024
Text Machková Magda | Foto Etcetera Auctions, Artplus | Datum 29.11.2024
Výsledky z podzimní dražební přehlídky v prostorách galerie Etcetera Art potvrdily, že letošní sezóna patří tvorbě Karla Malicha a Václava Boštíka bez ohledu na výtvarnou techniku. Jejich kresby se prodaly za statisíce korun, což je vyneslo na širší špici autorských žebříčků v rámci tohoto média. Jinak však byli sběratelé velmi vybíraví a koupili jen necelou polovinu položek v součtu za více než 8,5 milionu korun. Na téměř 750 tisíc korun se shodně vypracovaly větší malby Jana Merty a Jana Híska.
Předposlední listopadovou sobotu se galerie a aukční síň Etcetera rozloučila se svým dosavadním působištěm v Hradební ulici. Dražba více než sto dvaceti položek poválečného a současného umění nesla číslovku 19 a pomyslný obrat při nejvyšší prodejní úspěšnosti se měl pohybovat minimálně kolem 16,5 milionu korun (vč. provize). Vyvolávací částky za malby, kresby, tisky či trojrozměrné objekty se pohybovaly v dostupných cenových hladinách, od jednotek po stovky tisíc. Zájemci reagovali na předloženou nabídku velmi selektivně, zakoupili pouze jednapadesát položek. Sběratelé a sběratelky se soustředili na osvědčená jména českého výtvarného umění, z nichž větší polovina patřila stále žijícím autorům či autorkám.
O pozici aukční jedničky se podělily dvě současné malby. Na kladívkových 600 tisíc korun, tedy 744 tisíc včetně provize, se dostalo metrové plátno Špinavý sníh od Jana Merty. Z tlumeně barevného pozadí vystupuje hmota klasického zimního „parťáka“, jemuž však oproti obvyklé dětské podobě na podbřišku něco přebývá. Jak trefně poznamenalo heslo v aukčním katalogu, podtitul Sněhulák z Brna naznačil, čím může být jihomoravská metropole hravě inspirativní. Výsledná suma znamenala třetí nejdražší prodej Mertova díla za letošní rok, v absolutním srovnání by jí připadlo místo na začátku třetí desítky. Pro malíře, jenž má na kontě již třináct milionových obrazů, probíhá tato sezóna spíše vlažněji. Na dosavadním obratu kolem 3,7 milionu korun za posledních 11 měsíců (vč. provize) se zásadně podílela čtyři plátna, dalších pět vydražených položek byly kresba či serigrafie.
Sněhulákovou společnicí v čele výsledkové listiny se stala „velká malá“ Volavka malíře, kreslíře, grafika a ilustrátora Jana Híska. Skalnatou krajinu v autorově charakteristicky vyladěné barevnosti, tentokrát v odstínech noční modři, osidluje fantaskní obyvatelstvo, jemuž nad hlavami prolétává dlouhokrký imaginativní opeřenec. Hískovy velké obrazové realizace se draží spíše výjimečně, z přibližně třicítky sledovaných položek jich asi desítka měří přes půl druhého metru.
Ještě před šestnácti lety vyšla tehdy dva roky „stará“ Volavka naprázdno, když ji společnost Prague Auctions nabízela za 152 tisíc korun. Minulou sobotu se malbě zadařilo již podstatně lépe, dokonce rekordně. Ke konečným 744 tisícům korun jí bezpochyby dopomohly dvě předchozí vysoko naceněné sběratelské poptávky: květnový prodej figurálního mystéria Hoře (téměř 290 tisíc korun u Galerie Kodl) a zejména předloňský první úspěch v řádu vyšších statisíců korun, konkrétně rudo-červená Vítězná růže za 720 tisíc korun, na podzim 2022 u Galerie Kodl.
Volavka si prošla klasickým příhozovým kláním, neboť na ni nebyla uplatněna žádná limitace. Pod licitátorským kladívkem se proletěla hned sedmatřicetkrát. Aukční výsledky Jana Híska se tak poprvé vyhouply přes milion korun v součtu za celý rok (vše vč. provize). Do cenových statistik promlouvají především obrazy, v položkové matematice oproti nim vítězí grafické práce, v přibližném poměru 5:1.
Roli jednoho ze sběratelsky i galerijně nejvyhledávanějších umělců posledních let potvrdil výtvarník Karel Malich. V říjnu by se dožil sta let a dražitelé měli toto výročí na paměti celou sezónu. Pilně nakupovali malby, kresby, tisky i objekt. Ten dokonce povýšili na aktuální autorské maximum. V dubnu u Etcetera Auctions totiž zaplatili za velkoformátový model Reliéfu pro plzeňské vysokoškolské koleje přes 5,9 milionu korun, tedy asi polovinu z Malichova celkového dosud nevídaného ročního obratu.
V kategorii prací na papíře jde také o jednu z nejlepších umělcových sezón. V nejdražší desítce, specializované na kresbu, figurují jen prodeje od roku 2021. Ještě hlubší aukční analýzy serveru Artplus naznačují, jak si Malichovy akvarely a pastely postupně podmaňovaly sběratelská konta. Před dvěma dekádami se top položky „na papíře“ pohybovaly kolem 45 tisíc korun, o deset let později, v roce 2014, už poskočily přibližně na dvojnásobek. Stále za skromné nabídky tří až čtyř položek ročně. Letos, přesněji od ledna do listopadu, si Malichova kresebná tvorba říká ještě o větší potlesk, neboť se obchoduje již s desítkou děl, běžně v řádu nižších statisíc korun (pro srovnání vše bez provize).
V sobotu zaujaly oba předkládané větší pastely z poloviny 80. let, Světlo ve mně za 620 tisíc korun a Očišťování za více než 508 tisíc korun. Na takto vysoké sumy za pastely Karla Malicha se publikum naladilo již v březnu, kdy se za rekordních 671 tisíc korun vydražila kresba Zjevilo se to (u 1. Art Consulting, vše vč. provize).
Na dosud nejsilnější sběratelské vlně pluje v roce 2024 i Václav Boštík. Skvělý aukční obrat přes 36 milionů korun táhnou především malířské položky, nicméně jeho kresebné tvorbě se na uměleckém trhu daří také velmi dobře. Letošní sezóna je s přibližně 2,3 miliony korun za toto médium druhá nejlepší, asi půl milionu za dosud nepřekonatelnými loňskými dvanácti měsíci (vše vč. orientační provize). Již třikrát některá z Boštíkových kreseb přeskočila půl milionu korun, dalších minimálně jednačtyřicet položek už stálo více než sto tisíc. Slibný potenciál pro investory z minulých dekád, kdy nakupovali autorovy pastely či tuše „jen“ za vyšší desítky tisíc korun.
U společnosti Etcetera Auctions předkládaný diptych nesl titul Dělení a patřil do souboru děl ze 70. let, v nichž umělec výtvarně experimentoval s uspořádáním plochy. Tušovou kresbou pojednával několikacentimetrové až metrové papírové podklady, aby hledal nejrůznější principy jejich rozdělování. V sobotu dražené Dělení z roku 1977 patřilo k těm nejrozměrnějším a nejexkluzivnějším, jak připomínala poznámka v aukčním katalogu o speciálních papírech, objednávaných z Francie. Nový majitel byl znám ihned po prvním představení díla, neboť se prodal za vyvolávacích 620 tisíc korun. Tento výsledek, mimochodem tehdy druhý nejvyšší v rámci Boštíkových kreseb vůbec, možná inspiroval další autorovy obdivovatele, neboť o necelých čtyřiadvacet hodin později se aukční záznamy přepsaly znovu. A to hned na první příčce, když se v neděli 24. listopadu u Galerie Kodl přikleplo 960 tisíc korun za menší pastel Kompozice.
Naopak bez sběratelské odezvy odešly z aukce například zajímavý ocelový objekt Kyvadlo (Bez názvu) od Vladimíra Janouška (vyvolávací cena 682 tisíc korun) nebo akrylový diptych jindy poptávaných Antifon od Milana Grygara (vyvolávací cena 744 tisíc korun). Na střídačku se dařilo dílům Adrieny Šimotové nebo Aleny Kučerové.
Arthouse Hejtmánek 4. 12. 2024
Více než 36 milionů korun vydělala zimní sálová aukce společnosti Arthouse Hejtmánek. Sběratelé si domů odnesli přes 81 procent aukční nabídky. Celkem se za milionové částky vydražilo šest položek, za statisícové pak dalších 44 děl.
6. prosince 202434. aukce Macho & Chlapovič, 25. 10. 2024
Na říjnové aukci Macho & Chlapovič byl největší zájem tradičně o vládní mince Habsburků, ale pozadu nezůstaly ani starověké ražby Keltů a rodové mince. Do aukce byla též zařazena celá řada velmi vzácných medailí, z nichž zazářily zejména masivní zlat...
4. prosince 20241. Art Consulting, 1. 12. 2024
Čtrnáctkrát se na prosincové aukci 1. Art Consulting vyhouply ceny na sedmimístné částky. Nová aukční maxima si připsali Jiří John, Stanislav Kolíbal či Jiří Sopko. Celkem sběratelé utratili za 151 položek necelých 65 milionů korun. Jedničkou aukce s...
3. prosince 20246. prosince 2024
4. prosince 2024
3. prosince 2024
12. listopadu 2024
22. srpna 2024
1. června 2022
22. listopadu 2024
15. listopadu 2024
8. listopadu 2024