Kouzlo českého skla na Novoměstské radnici
23. dubna 2025
Text Chmelařová Marcela | Foto Galerie Vltavín | Datum 04.04.2016
V minulém týdnu otevřela Galerie Vltavín výstavu z díla výtvarníka Josefa Istlera (1919–2000), postavenou na zápůjčkách ze soukromých sbírek. Malá přehlídka, jíž doprovází i vydaný katalog s průvodním slovem Jana Kříže a Petra Macha, je předzvěstí většího monografického projektu, který se chystá. Výstavu lze ve Vltavínu navštívit do 15. dubna.
„Při mé první návštěvě Istlerova žižkovského ateliéru v roce 1998 se malíř rozhovořil o připravované retrospektivní výstavě a monografii, které by měly být realizovány v následujícím roce u příležitosti jeho osmdesátých narozenin. K realizaci však nedošlo. Bohužel i nyní, déle než patnáct let od malířova úmrtí, na autorovu bilanční výstavu i knihu mapující celoživotní dílo stále marně čekáme,“ píše v úvodním slově nově vydaného katalogu autor výstavy Petr Mach. „Snad tato komorní publikace představující významná Istlerova díla ze soukromých sbírek bude předzvěstí autorovy monografie, které se, doufejme, v dohledné době dočkáme,“ dodává.
Vývoj Istlerova díla podle něj nebyl jednoduchý. Pro jeho časté návraty k osvědčeným motivům z let dávno minulých vznikají badatelské problémy. Při výběru děl pro tuto kolekci proto upřednostnil spíše díla publikovaná a vystavovaná. Soubor pak doplňují ukázky Istlerových „vykročení jinými směry,“ které jsou širší veřejnosti málo známé, ale pro pochopení výtvarníkova díla důležité.
Cennou kontextuální reflexí autorovy tvorby do katalogu přispěl historik umění Jan Kříž. Istler byl podle jeho slov umělcem, který maximálním způsobem ztělesňoval velmi těžké tvůrčí klima válečné a poválečné doby jak v domácím, tak i ve světovém měřítku . „Důležitým motivem vývoje odpovědné části českého válečného umění byla tragika doby, pocit pustoty, opuštěnosti, prázdnoty. Trosky, pavučiny, bažiny, to byly symboly osudu. Z Istlerovy kolekce připomínáme: Periferie (1941), Pavučiny (1944), Bažiny (1945)," píše Kříž.
Kříž vnímá Istlera jako přesvědčeného solitéra. „Sarkasmus a ironie byly součástí jeho životního postoje. Nesl si s sebou životem echo zvláštní rodinné situace v dětství a mládí. Byl však nejen svými obrazy a grafickými listy, ale i společensky pevně vklíněn do vážného uměleckého dění nejen doma – a pokud to při dočasné izolaci české kultury šlo, kupodivu i ve světě. Možná, že právě ta někdy nápadná aristokratická výlučnost Istlerova uměleckého sebevědomí pramenila právě z toho, že si byl vědom spojitostí svého iniciativního programu s uměleckým děním ve světě,“ uvádí.
Veletrh Antique 24.–27. 4. 2025
Ve čtvrtek 24. dubna se dveře Novoměstské radnice opět otevřou zájemcům o starožitnosti a obecně o umělecké řemeslo. Kromě expozic renomovaných prodejců bude možné již tradičně navštívit i bohatý doprovodný program včetně nedělní bezplatné poradny. V...
23. dubna 2025Investiční fondy na trhu s uměním
České investiční fondy, které zhodnocují peníze klientů prostřednictvím uměleckých děl, mají za sebou perný rok. Proarte pročistilo své portfolio, Artefin ladil nastavení prodejních kanálů a nový fond Collectiv Art Fund loni nakoupil díla za téměř 10...
10. dubna 2025Ročenka Art+ - Trh s uměním v roce 2024
Loňský trh s uměním si v Česku nevedl vůbec špatně. Zvlášť, když se tuzemské výsledky srovnají s těmi globálními. S 1,5 miliardy korun si aukční síně, které pořádají sálové aukce, obratově oproti roku 2023 polepšily o zhruba sto milionů korun. Naprot...
2. dubna 202523. dubna 2025
10. dubna 2025
2. dubna 2025
25. dubna 2022
10. března 2018
14. června 2016
25. května 2016
1. května 2016