Silné 19. století, raný Gauguin a třímetrový Šíma
22. listopadu 2024
Text Chmelařová Marcela | Foto Galerie Kodl / Stockholms Auktionsverk | Datum 01.05.2016
V květnu se na domácím trhu objeví dvojice výrazných (před)válečných prací malíře Endreho Nemese v kvalitě, o jakou se na české půdě dosud nebojovalo. Obě výjimečné malby z období surreálných metafyzických kompozic jsou známy z autorovy české monografie od Jiřího Mašína. S první z nich, olejem restituovaným ze sbírek pražského Židovského muzea, je pak spojena i osobitá rodinná historie. Autorova nostalgická, metafyzická kompozice, vzniklá v období před jeho emigrací, je patrně pamětnicí jednoho z tehdejších pražských milostných pout, jež zde za sebou na podzim roku 1938 mladý malíř definitivně zanechal a současně jednou z prvních prací, jež posléze rozvinul do vrcholného cyklu.
Endre Nemes: Metafyzický interiér / 1937 / tempera na překližce / 67 x 50 cm / vyvolávací cena 850 000 Kč (bez provize) |
Endre Nemes (1909–1985) přišel do Prahy v roce 1930. Byl to původem maďarsky a německy mluvící Žid. Narodil se v maďarském Pécsváradu, rodina se pak brzy přestěhovala do Spišské Nové Vsi. Vyrůstal na Slovensku za Rakousko-Uherska a v prvních letech nové Československé republiky. V Praze Nemes studoval na pražské Akademii u Williho Nowaka, živil se jako karikaturista a umělecký kritik v jednom maďarském deníku. Svou první výstavu měl krátce po ukončení studií v roce 1936 v galerii Dr. Feigla společně se svým přítelem, malířem Jakubem Bauernfreundem. Oba se stýkali s tehdejší pražskou židovskou komunitou, do styku přišli také mj. s příslušníky budoucí Skupiny 42.
Na podzim 1938 utekl Nemes před válkou do Helsinek. Cestoval po Skandinávii a nakonec se usadil ve Švédsku, kde měl už v roce 1941 svou první samostatnou výstavu. Po těžkých začátcích v emigraci se mu začalo dařit. Jedinečné Nemesovy vzpomínky na toto životní a tvůrčí období, i nezaměnitelnou atmosféru Prahy závěru třicátých let a život v židovské kulturní a umělecké komunitě u nás vyšly roku 2003 s názvem Pod příkrovem času.
V Česku má jméno Nemes zvuk jednoho z nejzajímavějších a nejosobitějších meziválečných malířů, na kterého se pro jeho poměrně krátké zdejší působení a původ dosti dlouho zapomínalo. Nepříliš početná jsou tak i díla zakoupená do našich veřejných sbírek. Ve svých počátcích se autor inspiroval metafyzickou malbou, surrealismem, později lyrickou abstrakcí. Sbírkově nejcennější jsou dnes pro nás pochopitelně jeho vrcholné práce ze závěru 30. let, vzniklé těsně před odchodem z Prahy. Ty se ale v českých soukromých sbírkách téměř nenacházejí a za uplynulá dvě desetiletí fungování domácího uměleckého trhu se v nabídce prakticky neobjevily.
Výjimkou byly dvě méně známé kompozice z první polovice třicátých let, tedy z období malířova etablování se v pražském prostředí a studií, ještě před klíčovou výstavou u Dr. Feigla. První, Dievča pri stole, byla nabídnuta v roce 2007, tedy době, kdy se na českém trhu o Nemesovi ještě téměř nevědělo a galeristé sem začali importovat jeho první pozdní práce získané zpravidla na zahraničním trhu. Druhá, zátiší Interiér, se pak v nabídce objevila na jaře 2012, ještě před známou Stockholmskou aukcí. Obě malby se prodaly se zajímavými nárůsty.
Aukce ve švédském Stockholmu (autentická reportáž z této události zde), která v říjnu 2012 přinesla velký soubor z autorovy rodinné pozůstalosti, byla bezesporu největší událostí pro sběratele a příznivce Nemesova díla za poslední čtvrtstoletí. Nejvyšší ceny, v přepočtu více než 2 miliony korun, se dočkalo plátno z roku 1936 Zátiší s býčí hlavou a bustou (zde). To je také držitelkou dosavadního celosvětového autorského maxima. To domácí, stojící s ohledem ke struktuře a kvalitě dosavadní nabídky výrazně níže, drží nefigurativní malba Mezi nocí a deštěm prodaná předloni Galerií Pictura za 900 tisíc korun.
Endre Nemes: Melancholie / 1941 / olej na plátně / 80 x 67 cm / vyvolávací cena 800 000 Kč (bez provize) |
První z dvojice publikovaných prací, které ze soukromého majetku nyní nabídne Galerie Kodl, Metafycký interiér z roku 1937, nese typické kompoziční prvky surreálných kompozic těsně předválečného Nemesova díla: melancholickou postavu ženy u klavíru, rozevřený deštník, chaoticky rozmístěné kusy nábytku či antická torza, motiv rozbitých pendlovek upomínající na neúprosné míjení času. To vše v pozadí rámuje silueta potemnělé Prahy. Jakoby obrazy tohoto období zachytily beznadějný chaos a bezvýchodný smutek v domácnostech pražské židovské elity v posledních dnech předcházejících nucené emigraci: cennější kusy inventáře narychlo připravené k vystěhování či odprodeji, poslední melancholická gesta přátel; dosavadní život v troskách a ten nový s velkým otazníkem.
Podle původní majitelky obrazu, který se objevil i na Nemesově poslední domácí retrospektivě v roce 1982 ve Valdštejnské jízdárně, se k malbě váže i kus rodinné historie. V rodině bylo původně z předválečných let malířových děl více. Daroval je patrně jedné ze svých pražských lásek před svým odchodem do emigrace sám malíř. V nastávajícím choti dámy však tyto malby ještě po válce vyvolávaly takovou vlnu žárlivosti, že jednoho dne ve sklepě vinohradského domu dvě jiná plátna rozřezal a spálil. Metafycký interiér (zvaný někdy Žena u klavíru) tak byl manželova / dědečkova „řádění“ uchráněn jen díky zabavení německými úřady a deponátu v Židovském muzeu, odkud byl rodině navrácen až v novodobých restitucích. Jak je vidět, nejen knihy, ale i obrazy mají své osudy.
Endre Nemes: Zátiší s býčí hlavou a bustou / 1936 olej na plátně / 75 x 100 cm / 2 048 000 Kč / Stockholms Auktionsverk 3. 10. 2012 |
Metafyzický interiér bude mít navíc v květnové aukci svůj neméně zajímavý pandán. Jde o plátno rozvíjející tytéž metafyzické kompozice s týmiž "nemesovskými" kompozičními rekvizitami, stojící však naopak v závěru celého cyklu. Malba Melancholie z roku 1941, vzniklá již ve Švédsku v době, kdy zde malíř začal znovu tvořit a jeho dílo bylo představeno na velké samostatné výstavě postupně ve Stockholmu, Malmö a Linköpingu. V této době měl nadaný Nemes už ve Švédsku své příznivce. O jeho dílo projevil zájem kupř. sběratel Herman Gotthardt, který v roce 1941 zakoupil větší kolekci jeho prací. Nemesovo dílo však zde má velký sběratelský ohlas dodnes a tak, podle slov majitele galerie Martina Kodla, nelze vyloučit (i k relativně nízké vyvolávací ceněv vzhledem ke skandinávským prodejům) ani vážné zájemce ze zahraničí.
Podzimní aukce Galerie Kodl nabídne přes dvě stovky položek v cenovém rozpětí od desítek tisíc korun po desítku milionů. Starší umění zastoupí pestrý výběr mistrů z generace Národního divadla a několik francouzských protomodernistů. Ke koupi bude i č...
22. listopadu 2024O Antonínu Procházkovi je v poslední době na aukcích slyšet. V loňském roce zájemci za jeho díla vydali doposud nejvyšší sumu v domácí aukční historii a rovněž padlo nové autorské maximum za jedinou práci. Společnost European Arts ve své nadcházející...
21. listopadu 2024Sotheby’s New York 18. 11. 2024, Christie’s New York 19. 11. a 20. 11. 2024
Začátkem příštího týdne se budou newyorské pobočky Sotheby’s a Christie’s přetahovat o pozornost milovníků moderního a poválečného umění. Desítky obrazů, plastik a unikátních designových kusů pocházejí z pozůstalostí dvou vlivných, velmi majetných a...
15. listopadu 202422. listopadu 2024
21. listopadu 2024
15. listopadu 2024
16. února 2013
6. února 2013
8. října 2012
5. ledna 2023
28. listopadu 2022
24. listopadu 2022