Grafiky Naděždy Plíškové objevují sběratelé zatím pomalu
6. listopadu 2024
Text Husseiniová Andrea | Foto Zezula, Dr. Fischer Kunstauktionen | Datum 01.08.2014
Ve známé scéně z filmu Kristián si v luxusně zařízeném bytě Adiny Mandlové zahrála i keramická figurka sochaře Huberta Kovaříka. Podobná se na červnové aukci domu Zezula prodala za necelých 18 tisíc korun. V zahraničí se tento autor vídeňské secese prodává za podstatně vyšší částky.
Po širokém schodišti domu na pražské Ořechovce stoupá okouzlující mladá žena v dlouhých večerních šatech, doprovázená dvěma elegantně oblečenými muži. Všichni tři se zastaví u vstupních dveří. Mladší z mužů bere do ruky dámskou kabelku a poněkud neobratně odemyká. Žena odkládá lehkou pelerínu a uvádí oba muže do vkusně zařízeného interiéru svého bytu: je konec třicátých let, mladá žena se jmenuje Adina Mandlová, jejími průvodci jsou Jaroslav Marvan a lehce roztržitý Oldřich Nový. Atmosféru pokoje dokonale podtrhuje zařízení nábytkem architekta Jindřicha Halabaly z proslulých Spojených UP závodů a drobnější luxusní předměty uměleckoprůmyslového charakteru, mimo jiné kouzelná, asi čtyřicet centimetrů velká keramická plastika Putta od Huberta Kovaříka.
Obdobný kus, který se objevil ve filmové scéně dnes již ikonické konverzační komedie Kristián, byl na letošní červnové aukci společnosti Zezula vydražen za příznivých 17 700 korun četně provize. V zahraničí se přitom Kovaříkovy keramické práce prodávají za mnohem vyšší částky.
Hubert Kovařík (1888 – 1958) se po úspěšném absolvování odborné keramické školy ve Znojmě rozhodl stát sochařem, jeho kroky za dalším vzděláním vedly do blízké Vídně, správního a kulturního centra tehdejší monarchie. Ke studiu se zapsal na vídeňské Uměleckoprůmyslové škole v roce 1908, zde mimo jiné navštěvoval speciální oddělení sochařství pod vedením prof. Josefa Breitnera a kurs všeobecného kreslení aktů vedený profesory Bertoldem Löfflerem a Antonem Kennerem. Zásadní význam měla pro mladého umělce roční soukromá stáž v ateliéru sochaře Antona Hanaka (1912), který společně s malířem a grafikem Bertoldem Löfflerem, spoluzakladatelem Wiener Keramik, zásadně ovlivnil Kovaříkův příklon k vídeňské secesi.
Tvorba Huberta Kovaříka z vídeňského období zahrnuje zejména zahradní plastiky, pomníky a také několik návrhů kašen. Komerční úspěch znamenala pro mladého sochaře rozměrná květinová váza se čtyřmi putti nesoucími příslušné atributy ročních období prezentovaná na Frühjahrs-Gartenbauausstellung (1913). Realizace samostatných plastik těchto putti měřících téměř jeden metr se ujala firma Wiener kunstkeramische Werkstätte Busch & Ludescher (WKKW), která patřila k významným podnikům ve svém oboru. Od počátků své existence si firma za své spolupracovníky vybírala absolventy vídeňské Uměleckoprůmyslové školy. Kovařík se na výrobním programu WKKW začal pravidelně podílet nejpozději od roku 1913, jeho keramické práce z produkce WKKW jsou však zachovány jen v malém množství a na trhu s uměním tak představují skutečnou raritu.
V loňském roce zaznamenal na trhu největší úspěch putti s rohem hojnosti a motýly symbolizující Léto, který se na aukci Dr. Fischer Kunstauktionen v německém Heilbronnu vydražil v přepočtu za téměř 300 tisíc korun. Současně jde o vůbec nejvyšší dosaženou částku za keramické práce tohoto autora. Jen o něco málo méně zaplatil nový majitel za figuru puttiho z téže série čtyř ročních dob s rohem hojnosti a ptáčky jako atributy Podzimu, nabízený rovněž prostřednictvím Dr. Fischer Kunstauktionen. Od roku 2001, kdy se tito obří figury putti Huberta Kovaříka objevují na uměleckém trhu se jedná o stoprocentní nárůst ceny. Keramické plastiky putti – nahé dětské postavičky – produkované nejčastěji v sériích s náměty čtyř ročních dob, představovaly ve vídeňském prostředí počátku 20. století reminiscenci na historická období baroku a biedermeieru. Od roku 1907, kdy je pro svou firmu Wiener Keramik vyvzoroval Michael Powolny, se staly vyhledávaným a nesmírně oblíbeným motivem, kterým se inspirovali i další firmy a umělci. Kromě Huberta Kovaříka mimo jiné i Carl Klimt pro firmu B. Blocha v Unčíně.
Podruhé se postavy hravých faunů a puttů objevují v tvorbě Huberta Kovaříka na počátku 20. let. Po krátkém angažmá na pozici návrháře-modeléra v Kunštátské keramice se rozhodl osamostatnit a plně věnovat činnosti vlastní uměleckoprůmyslové dílny, kterou mezi lety 1922-1932 založil a vedl ve Svitávce u Brna. Svůj výrobní program zaměřil na řešení umělecké figurální plastiky jako solitérního a luxusního doplňku dobových interiérů. Z dílny vycházely po dobu jednoho desetiletí půvabné figurální plastiky z bělostřepé póroviny formálními znaky i barevným pojetím glazur opět navazující na předválečnou produkci Wiener Keramik Michaela Powolnyho a Bertolda Löfflera.
Podle katalogu výrobků Kovaříkovy umělecko-řemeslné dílny vydaného v roce 1925 byly dekorativní plastiky putti o velikosti 35-45 cm nabízeny za 250 až 300 korun. Výhradní prodej objektů z produkce Kovaříkovy dílny ve Svitávce zajišťovaly Spojené UP závody v pražské pasáži Lucerna a v Brně na Masarykově ul. č. 31. V nabídce Spojených UP závodů zůstaly postavičky bezstarostných putti až do závěru onoho osudného desetiletí, kdy se už jen jako drobná vzpomínka na mizející svět gentlemanů v dokonale střižených oblecích, noblesních podniků s živou hudbou a půvabných dam, objeví ve vzpomínané scéně filmu Kristian.
Dnes se tyto kusy Kovaříkovy keramické tvorby z let 1922-1932 objevují v nabídkách domácích aukčních společností (Zezula, Sýpka, Dorotheum Praha). Zatím nejlépe prodaným kusem se stal Putti jako Kupido vydražený v roce 2009 na aukci pražského Dorothea za 43 tisíc korun. Za ním v závěsu sekunduje Kovaříkův kubizující Čajový servis z Kunštátské keramiky s cenou 36 tisíc korun, prodaný však již před více než desetiletím.
Zajímavé aukční výsledky listopadové jubilantky
Nedožité devadesátiny výtvarnice a básnířky Naděždy Plíškové připadají na první listopadový týden. Autorka vynikala v technikách leptu a suché jehly, kterými břitce glosovala osobní i celospolečenskou situaci konce 60. až počátku 80. let. Na větší sb...
6. listopadu 2024V katalogu sálové aukce Sýpky konané v neděli 20. října v Galerii U betlémské kaple je 185 předmětů výtvarného umění a uměleckého řemesla. Mezi nimi vyniká ojedinělý soubor šperků Marie Křivánkové.
18. října 2024Zajímavé aukční výsledky velmistra barevného leptu 1. poloviny 20. století
O nesmírně činorodém výtvarníkovi, metodikovi, pedagogovi a spolkovém činovníkovi ví trh s uměním již dlouho. Obchodovaných položek za minulých dvacet let je bohatě přes dva tisíce, prodaných přibližně polovina. První milionová částka sice padla již...
15. října 20246. listopadu 2024
18. října 2024
15. října 2024
22. srpna 2022
3. června 2022
29. listopadu 2021
21. srpna 2015
7. května 2013
2. dubna 2013