Modernistická keramička se sbírá

Pod drobnohledem: Helena Johnová na uměleckém trhu

„Dívka udeřila mocným rozmachem do materiálu, až jiskry zasršely… nepřítel vyšel zpod jejích rukou poražen. Neměla s ním slitování, dokud mu nevnutila svou představu a vůli.“ Těmito slovy charakterizoval historik Antonín Novotný v roce 1940 tvorbu emancipované české sochařky a keramičky Heleny Johnové (1884-1962). Na květnové aukci pražského Dorothea se dražily hned tři keramické plastiky z její ruky. Většinu jejích realizací dnes přitom vlastní sbírkové instituce a o její tvorbu je zájem především na německém trhu.

Helena Johnová: Kytice / keramika / 21,5 cm / Dorotheum 24. 5. 2014 / 38 400 Kč
Helena Johnová: Kytice / keramika / 21,5 cm / Dorotheum 24. 5. 2014 / 38 400 Kč

 

Autorka patřila k výrazné generaci modernistických umělců první republiky a její dílo s osobitým výtvarným cítěním patří ke stěžejním projevům české keramické tvorby první poloviny 20. století. Práci s keramickou hmotou se věnovala v širokém záběru – od užitné duté keramiky, upomínkových dóz přes vázy a stolní soubory k drobné figurální plastice, až po rozměrnější díla určená pro interiér či do volného prostoru.

Uměleckou dráhu zahájila studiem ve Vídni v ateliéru Michaela Powolnyho na tamější Kunstgewerbeschule, patřila k zakládajícím členům pražského Artělu a svojí vlastní pedagogickou činností na Uměleckoprůmyslové škole v Praze výrazně přispěla k profesionalizaci keramické tvorby u nás. Většina autorčiných velkých zakázek spadajících do ranku „volného umění“ zůstala v podobě ideových návrhů či realizovaných, avšak neosazených plastik. Proto bývá dílo Johnové v tradiční kategorizaci dějin umění řazeno spíše do škatulky umění užitého. Dnes vlastní největší kolekce jejích prací Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze a Moravská galerie v Brně, ale i jednotlivci z řad soukromých sběratelů. Nutno podotknout, že na uměleckém trhu se práce Johnové objevují jen velmi výjimečně, nicméně již v loňském roce nabídla pražská pobočka Dorothea dvojici plastik Kytice a Pampeliška, které na české aukční scéně zaznamenaly jednoznačně nejvyšší částky za dražené práce této autorky (39 a 34 tisíc korun).

Helena Johnová: Stojánek na ubrousky - Měsíc / keramika / 7 x 9 cm / Dorotheum 23. 5. 2015 / 15 600 Kč
Helena Johnová: Stojánek na ubrousky - Měsíc / keramika / 7 x 9 cm / Dorotheum 23. 5. 2015 / 15 600 Kč

 

První položkou pod číslem 446 aukčního katalogu byla figurální plastika nazvaná Pár z Plzeňska nebo také Kroje z Plzně z roku 1917 s charakteristickým výrazně barevným pojetím glazur (prodala se za vyvolávací cenu 6 tisíc korun). Téma příznačně reagující ještě v době probíhajícího válečného konfliktu na zjitřenou problematiku národního určení v mnohonárodnostním habsburském soustátí. Jako řada dalších modernistických umělců původem z Čech byla i Johnová hluboce ovlivněna zdejší tradicí a projevy domácí lidové kultury. Přímou inspirací Johnové, jako rodilé Jihočešky, byla právě tato národopisná oblast. Postupně vyvzorovala celou skupiny figurálních plastik s folklórní tématikou. Do skupiny národních krojů, kromě Plzeňáků, náleží také plastiky inspirované kroji z Chodska, Blatska, od Litomyšle a Mladé Boleslavi. O desetiletí později skupinu ještě rozšířila o figurální plastiku nazývanou tradičně Hanáci (1926).

Položka aukce s číslem 447 ukrývala drobnou keramickou práci z kategorie stolních ozdob - stojánek na papírové ubrousky s motivem měsíčního srpku (číslo modelu 306) z roku 1937 nebo 1938. Právě o tuto položku se ze všech tří nejvíce bojovalo a stojánek vyvolávaný za 3 600 Kč si nový majitel nakonec odnesl za 15 600 Kč. Z užitkové keramiky věnovala Johnová pozornost především formování hladkých až funkcionalisticky střídmých váz a jejich glazurám. Tento drobný užitkový předmět je určitou reminiscencí předválečných let, návratem k tvarosloví vídeňské secese a moderny. Johnová stojánek vyvzorovala ve dvou variantách, kromě měsíce také s motivem slunečního kotouče.


Helena Johnová: Pomněnka / keramika / 14,5 cm / Dorotheum 23. 5. 2015 / 8 400 Kč

 

Poslední položkou v řadě s číslem 448 byla opět figurální plastika nazvaná Pomněnka, netypicky s čistě bílou (smetanovou) glazurou. Nový majitel si tuto 14,5 cm vysokou keramiku odnesl za vstřícných 8 400 Kč. Nutno dodat že podobný kus byl v roce 2008 vydražen prostřednictvím Das Kunst und Auktionshaus Kastern v německém Hannoveru za 1200 euro a stal se tak jednou z nejdražších prací Heleny Johnové v posledních deseti letech. Překonala ho už jen plastika Setkání u studně, vydražená v roce 2005 za 1800 euro mnichovským Von Zezschwitz Kunst und Design. Plastika Pomněnka je součástí větší série personifikací květin, kterým se Johnová věnovala mezi lety 1926-1931. V jednom roce vznikly personifikace nazvané Fialka, Konvalinka a Pampeliška. Tuto trojici doplnila o rok později Lilie jako Hudba nebeská. Pomněnka pak sérii uzavírá, Johnová ji vymodelovala v roce 1931. Pro sérii je charakteristická výrazně barevná glazura, přesto podle modelové knihy vznikaly jednotlivé kusy i v bílém/smetanovém provedení, které se však na trhu objevuje spíše sporadicky.

Johnová patřila mezi výrazné osobnosti československého meziválečného umění. Nemalou měrou přispěla k emancipaci žen-umělkyň ve společnosti, k nabourání zažitých klišé a předsudků. V prvních desetiletích 20. století měla dostatek odvahy stát se sochařkou, uskutečnit svůj sen, nehledat usedlé a poctivé zaměstnání, ale vydat se po cestě, na které číhal „hrůzný fantóm bohémství.“ V mnohém naplňovala ideál o rovnoprávné a demokratické společnosti opírající se o svobodné, kultivované, vzdělané a tvůrčí ženy. Na keramické škole v Bechyni působila jako vůbec první ženská hospitantka, později se také stala první profesorkou na pražské Uměleckoprůmyslové škole. Emancipovaná, zarputile tvrdohlavá, v pozdějších letech sebestředná. Houževnatá, s obrovskou energií, zkrátka výjimečná žena. 

 


Související články

Znovuobjevený Klimt za desítky milionů eur

Znovuobjevený Klimt za desítky milionů eur

Auktionshaus im Kinsky, Vídeň 24. 4. 2024

Obrazy rakouského modernisty hýbou světovým trhem téměř dvě dekády. Klimtománie vrcholila v předloňské a loňské sezóně, kdy padaly částky ve vyšších desítkám milionů dolarů a žebříček autorových nejdražších děl se přepisoval hned několikrát. V nastav...

19. dubna 2024
Kupkova mašinistická Danae si troufá na rekord

Kupkova mašinistická Danae si troufá na rekord

Adolf Loos Apartment and Gallery, 21. 4. 2024

Obraz Početí/Danae vytvořený kolem roku 1930 by se mohl stát nejdražším dílem Františka Kupky, který se kdy prodal na tuzemských aukcích. Dražit se začne na 85 milionech korun bez aukční provize. Tu po dohodě s majitelem aukční síň snížila na 10 proc...

11. dubna 2024
Galerijní Eva Kmentová online

Galerijní Eva Kmentová online

Artslimit 24. 3. 2024

Monumentálnější plastiky Evy Kmentové se na trhu téměř nevyskytují. Nyní jde do aukce doposud největší autorčina realizace, práce na zakázku státního podniku z roku 1968.

21. března 2024
Zobrazit všechny

Další články

Keramika

Zezula 12. 11. 2011

Zezula 12. 11. 2011

15. prosince 2011


<