Mladí bohatí podnikatelé změnili světový trh s uměním
11. prosince 2024
Text Skřivánek Jan | Datum 30.09.2016
Společnost Adolf Loos Apartment and Gallery vydala v květnu Soupis olejomaleb Františka Kupky. Objemná kniha, která představuje 340 malířových obrazů, je vyvrcholením dlouholetého sběratelského a badatelského zájmu galeristy Vladimíra Lekeše. "Během 25 let, co se zajímám o dílo Františka Kupky, jsem měl možnost vidět osobně skoro všechny zastoupené obrazy mimo těch, které jsou v Soupisu reprodukovány černobíle," říká Lekeš.
Co pro vás na celém projektu bylo nejzajímavější?
Asi snad to, kolik obrazů se nám podařilo dohledat – najít. Potvrdilo se, co mi o Kupkovi říkal George Waldes, nejstarší syn Kupkova nejbližšího přítele a jediného jeho podporovatele, který také osobně Kupku velmi dobře znal. Kupka ho za svých pobytů v Praze učil malovat a George zase jezdil ke Kupkovým domů do Puteaux, kde ho Kupka a paní Kupková učili francouzštinu. Kupka byl ve své práci velmi pečlivý, pracoval na svých abstraktních obrazech mnoho let. Třeba i třicet. Často je přepracovával, zejména před výstavami, než s nimi byl spokojen.
V čem je podle vás hlavní přínos takovéhoto katalogu?
Tento první ucelený catalogue raisonné pomůže studentům, kunsthistorikům, galeristům, badatelům, obchodníkům s uměním i novinářům v jejich práci. To nepochybně. Pomůže také laické veřejnosti, a zejména sběratelům orientovat se v díle Františka Kupky a zásadním způsobem ochrání Kupkovo dílo před falzifikátory a tzv. „experty“. Podle mého soudu se nám nepodařilo dohledat již jen několik málo olejů z Kupkovy tvorby. Myslím, že to pomůže i Kupkově dílu jako takovému.
Víc než třetina uváděných obrazů se nachází v soukromých sbírkách. O jaké sbírky jde a kolik obrazů je u nás?
Ve světě existují sběratelé, kteří mají více Kupků. Znám několik, kteří mají více než pět olejů. V českých a slovenských soukromých sbírkách může být celkem tak do čtyřiceti olejů různé kvality. V nejvýznamnější Kupkově státní sbírce, v Národní galerii v Praze, se nachází olejomaleb čtyřicet sedm. V Muzeu Kampa je to včetně olejových studií asi osmnáct olejomaleb. Jeden olej je v GVU Ostrava a jeden v Národním muzeu v Praze.
Co bylo na projektu nejnáročnější – získat přístup k jednotlivým dílům, nebo spíše dohledávání informací o výstavách a publikování?
Náročné bylo obojí. Byla to tvrdá, časově a finančně velmi náročná práce. Proto si myslím, že se našim předchůdcům a kolegům do tohoto projektu moc nechtělo. Celý finančně náročný projekt financovala pouze naše společnost za pomoci několika sponzorů (patří jim náš velký dík!) a bez podpory jakéhokoli grantu, přestože jsme o něj Ministerstvo kultury žádali.
Který obraz považujete za nejvýznamnější dílo v soukromém držení? Z hlediska rozměru i datace bych tipoval asi Filozofickou architekturu.
Je jich několik. Proto bych nerad uváděl jedno konkrétní dílo. Filozofickou architekturu má ve své sbírce můj dobrý známý. Je to nepochybně výjimečné Kupkovo dílo, ale nemyslím si, že nejlepší. Já sám velmi oceňuji Kupkova abstraktní díla, která vznikla mezi lety 1911–1914, ale stejně tak kvalitní jsou podle mého názoru obrazy tzv. Série C. Celkem existuje dvanáct olejů této série.
Jak je to v případě Kupky s autorskými právy?
Kupkova autorská práva vlastní francouzská státní společnost Adagp, která tento celý náročný projekt povolila a po dokončení i Soupis olejomaleb schválila. Získat její povolení je skutečně velmi složité. O tom by mohl asi vyprávět český olympijský tým před olympiádou v Londýně, když chtěl získat povolení k reprodukci Amorfy na dresech české reprezentace.
Věříte, že se objeví ještě nové, neznámé Kupkovy obrazy?
Určitě se objeví. Možná zítra, možná za pár let. Odhaduji, že jich však nebude mnoho. Tipnul bych si, že se nám nepodařilo dohledat tak do pěti abstraktních olejů. Víme o dílech, která byla v minulosti vystavena v zahraničí, ale bez fotografie či jakéhokoliv popisu… Věřím, že se některé objeví na trhu.
Myslíte si, že se Kupka někdy dočká souborného katalogu prací na papíře, nebo to je tak problematická oblast, že k tomu nikdy nedojde?
Souhlasím s vámi, že na trhu je mnoho falzifikátů prací na papíře, většinou s posudky tzv. zahraničních expertů, ale dají se celkem dobře určit. Souborný katalog prací na papíře je úkol, který stojí před Národní galerií v Praze.
Jak se Národní galerie podílela na tomto Soupisu a jaký je o knihu zájem?
Soupis vznikl na základě objednávky (a podpisu smlouvy) předchozího vedení Národní galerie v Praze v roce 2011. Národní galerie nám poskytla fotografie s popisy obrazů, které má ve své sbírce. O Soupis olejomaleb Františka Kupky je velký zájem. Výhradní distribuci v zahraničí má světoznámé nakladatelství Koenig Books London, které od nás ihned po vytištění zakoupilo 355 kusů. Z celkem vytištěných 1000 kusů je dnes, tedy tři měsíce od vytištění, prodáno asi 600 kusů.
Vladimír Lekeš (ed.): František Kupka –
Soupis olejomaleb, Adolf Loos Apartment
and Gallery 2016, 572 s., cena: 4 900 Kč,
www.frankkupka.com
Rozhovor se Sebastianem Duthym, šéfem Art Market Research
Sebastian Duthy převzal od svého otce online databázi a analytický nástroj pro trh s uměním Art Market Research před více jak deseti lety. „V poslední době se klade velký důraz na segment děl vytvořených žijícími umělci, často na začátku jejich karié...
11. prosince 2024Rozhovor se sběrateli Sbírky Marek
Sbírka Marek je v mnoha ohledech zcela ojedinělou kolekcí současného umění. Založena v roce 2000 bratry (dvojčaty) Ivem a Zdeňkem Markovými, se dlouhodobě zaměřovala na začínající, neprověřené autory. Postupem času přibyla díla i již etablovaných umě...
29. srpna 2024Rozhovor s galeristou Benjaminem Derouillonem
Českého malíře Vojtěcha Kovaříka, který na sebe v posledních dvou letech strhnul pozornost významnými zahraničními aukčními prodeji, objevil francouzský galerista Benjamin Derouillon na Instagramu. Od té doby jeho díla dostal do řady významných sbíre...
1. srpna 202411. prosince 2024
29. srpna 2024
23. ledna 2024
11. listopadu 2023
1. března 2023
8. července 2021
19. dubna 2021
17. dubna 2021