Panuškův strašidelný Vodník míří k milionu
7. března 2025
Text Vašátková Vendula | Foto Galerie Art Praha | Datum 19.04.2017
Na nadcházející nedělní aukci Galerie Art Praha se bude mimo jiné dražit malířská studie k obrazu Pohádka, významnému dílu Jana Preislera z počátku 20. století. Kromě nesporných výtvarných kvalit se položka může pochlubit i zajímavou proveniencí z pozapomenuté významné náchodské sbírky.
Dle dostupných informací provedl Jan Preisler dvě formátově podobné varianty Pohádky. Verzi s rusovlasou princeznou zakoupila v roce 1965 z privátní sbírky Galerie výtvarného umění v Ostravě, tentýž námět s černovláskou zůstal v rodině prvorepublikového architekta Jiřího Kodla. Ten vedle toho vlastnil ještě menší variantu téhož námětu (45 x 36 cm), jež je v současné době nezvěstná, a několik dalších důležitých Preislerových olejů. K oběma Pohádkám se dochovalo také množství olejových, pastelových a uhlových skic, z nichž nejvýznamnější jsou součástí předních předních institucionálních sbírek, jako jsou Sbírka Pražského hradu, Národní galerie v Praze či Severočeské galerie v Litoměřicích.
Jan Preisler: Pohádka, 1904,
olej na plátně, 105 x 85 cm,
soukromá sbírka
Poněkud problematické je časové zařazení. Postura dívek formálně vychází ze série děl završených triptychem Jaro (1900), respektive jeho pravou částí, kdy ženská postava s dlouhými rukávy spočívá pravou ruku v klíně a levou se dotýká travnaté meze, na níž sedí. Nicméně jediná datová, černovlasá princezna vznikla prokazatelně až v roce 1904. Druhá verze se zrzkou se v literatuře uvádí časnější a bývá datována do let 1901–02. Dává se rovněž do souvislostí s hudební produkcí konce 19. století, a to zejména se scénickou hudbou Pohádka od Josefa Suka a Pohádkovou suitou G dur Otakara Ostrčila.
Měla by tedy pocházet z doby ještě před Preislerovou studijní cestou po Itálii, kterou podnikl s Antonínem Hudečkem v první půli roku 1902. Přitom kompozice obou verzí, stejně jako v případě dražené Dívky v modrém, již intenzivně pracuje se zasazením ženské figury do architektonického rámce, který připomene rozviliny Herculanea, Konstantinovu baziliku či jiná antická místa, jež oba malíři navštívili. Preisler byl melancholickou atmosférou ruin nadšen a není bez zajímavosti, že se o své zážitky v korespondenci dělí právě s architektem Janem Kotěrou, pro jehož Peterkův dům na Václavském náměstí krátce před tím maloval zmiňovaný trojdílný monumentální obraz Jaro.
Jan Preisler: Pohádka
olej na plátně, 101,5 x 79 cm,
GVU v Ostravě
Jan Preisler: Dívka v modrém, 1902,
olej na plátně, 64 x 45,5 cm,
vyvolávací cena: 1 200 000 Kč,
Galerie Art Praha 23. 4. 2017
Dle informací galeristy Vladimíra Neuberta pochází nabízený obraz přímo z rodiny v Náchodě usazeného velkoobchodníka s textilem a sběratele umění Lea Strasse (1871–1945), který se zasloužil o zřízení tamní Městské obrazárny. Strass se narodil v roce 1871 jako šestý ze čtrnácti dětí v Chrudimi. V roce 1905 celá rodině přesídlila do Náchoda a zde Leo převzal prosperující obchod s textilem, který pár roků před tím založil jeho starší bratr.
Ke vzestupu celého podniku přispěl i na tu dobu moderní zásilkový obchod a firma získala po celém státě označení "vzorkovnice textilního zboží, prádelník a šatník republiky”. Leo Strass s rodinou si postavili velkorysou vilu na prestižním Mánesově nábřeží. V době sílící nacistické hrozby však Strass přesídlil na okraj města, kde nechal zbudovat letní sídlo se znaky lidové architektury, jež v roce 1938 projektoval Karel Kačírek (vila byla zařazena do projektu Slavné vily). Doba však byla ke Strassovým nemilosrdná. Přestože náleželi k tzv. českým Židům, jejich prosperující podnik byl násilně arizován a velká část rodina byla transportována do koncentračních táborů. Bratr Pavel zahynul už v roce 1941 v Mauthausenu, Leo Strass po deportaci v roce 1942 do Terezína umírá o tři roky později v Osvětimi, stejně jako jeho rodiče.
Sbírka byla v době nacistické okupace částečně zachráněna převodem do majetku "smíšených rodin", částečně ukryta a částečně zkonfiskována okupačními úřady. Po válce byl nalezen a vrácen jen zlomek zkonfiskovaných obrazů, podnik byl v roce 1948 samozřejmě znárodněn.
Jan Preisler: Jaro (varianta pravého
křídla triptychu Jaro), 1900,
olej na plátně, 113 x 71 cm,
cena: 9 000 000 Kč,
1. Art Consulting 5.10.2014.
Starožitnosti - Galerie Ustar, 9. 3. 2025
Malíř a ilustrátor Jaroslav Panuška tvořil v tolika žánrech, stylech a výtvarných médiích, že by mohl postupně oslovit snad všechny sběratele tradičních formátů umění. V jeho díle najdeme symbolismus, mysticismus, krajinářství či prehistorii, stejně...
7. března 2025Převážně na československé umění druhé poloviny 20. století bude tentokrát zaměřena druhá aukce z depozitářů Galerie Zlatá husa, kterou pořádá 1. Art Consulting na počátku března. Po vynikajících výsledcích říjnové aukce s několika desítkami děl klas...
24. února 2025Podzimní aukce Galerie Kodl nabídne přes dvě stovky položek v cenovém rozpětí od desítek tisíc korun po desítku milionů. Starší umění zastoupí pestrý výběr mistrů z generace Národního divadla a několik francouzských protomodernistů. Ke koupi bude i č...
22. listopadu 20247. března 2025
22. listopadu 2024
28. července 2021
6. dubna 2021
10. listopadu 2014
8. prosince 2016
10. listopadu 2016