České krajinářky ve Vídni
11. dubna 2025
Text Machková Magda | Foto Starožitnosti - Galerie Ustar , Einszwei Gallery, Galerie Vinohradská, Artslimit, Adolf Loos Apartment and Gallery | Datum 07.03.2025
Malíř a ilustrátor Jaroslav Panuška tvořil v tolika žánrech, stylech a výtvarných médiích, že by mohl postupně oslovit snad všechny sběratele tradičních formátů umění. V jeho díle najdeme symbolismus, mysticismus, krajinářství či prehistorii, stejně jako sociální satiru, pohádkovou ilustraci nebo odbornou kastelologii. Nejznámější jsou autorovy originální sugesce na téma fantastických bytostí, vládnoucích temnu v okolí i v nás. Jeden reprezentativní Vodník jde do nedělní nabídky Galerie Ustar s rezervní cenou 800 tisíc korun.
Současnou představu o Jaroslavu Panuškovi (1872 –1958, nezaměňovat se stejnojmenným synem, také malířem, 1898–1962) zformovaly četné výstavy z posledních dvaceti let. Jako příznivce fantaskna a tísnivých emocí jej připomněla expozice V barvách chorobných. Idea dekadence a umění v českých zemích 1880 – 1914 (Praha 2007), jeho celoživotní zájem o historii představila tematická výstava Jaroslav Panuška, malíř pohanského dávnověku (Mladá Boleslav 2019). Na počest 150. výročí narození byly k vidění dvě zajímavé přehlídky: Kořeny a toulky malíře a ilustrátora Jaroslava Panušky (Pardubice 2022) a Jaroslav Panuška (1872–1958) - Od světa pohádek ke slovanskému dávnověku (Městské muzeum a galerie 2022).
Na trhu s uměním také není nikým neznámým, každoročně jsou od výkonného autora s více než šedesátiletou profesní drahou k mání desítky položek. Jednoznačně vedou malířské kusy napříč všemi Panuškovými žánry. Za nejatraktivnější považují sběratelé a sběratelky umělcovo rané období, od konce studií na pražské Akademii po desátá léta, v němž rozpracovával své osobité představy o magickém světě kolem nás a v nás. Nechal se okouzlovat starší lidovou tradicí o existenci strašidel, čarodějnic, smrtek či upírů stejně jako soudobými trendy v psychiatrii, neurovědách nebo kulturologii. Panuškovy noční můry překypují působivostí a útočí, doslova i přeneseně, na lidské emoce ve smyslové i nevědomé rovině, aniž by byly zatíženy jakoukoli secesní stylizací či dekorativismem.
Jedním z jeho nejpromyšlenějších obrazových motivů byla v domácí folkloristice známá živelná bytost, vodník, jehož zachytil na mnoha kresbách a plátnech nejčastěji jako sinalého tvora s lebkovitými rysy, vypoulenýma očima a žabími blanami mezi prsty. Velmi kvalitní provedení Vodníka nabídne v rámci své nedělní on-line aukce společnost Starožitnosti - Galerie Ustar. Větší formát papíru na lepence je signovaný a opatřený přípisem „Od Panušky pro strach dostal Fr. Kaván“, z čehož lze odvodit datum vzniku obrazu kolem roku 1898. Tehdy totiž Jaroslav Panuška končil pražskou Akademii a rozcházel se svými spolužáky a přáteli z Mařákovy krajinářské speciálky, například právě s Františkem Kavánem.
Aukční katalog spojil draženého Vodníka s formálně blízkou variantou z Galerie moderního umění v Hradci Králové, ta je však méně malířsky propracovaná a dotažená. Hastrmanská motivika se na aukcích objevuje poměrně často, databáze eviduje minimálně pět Panuškových Vodníků v různých materiálech.
Jedničkou mezi zelenkavými strašidly je aktuálně metrové plátno, které před sedmi lety prodávala společnost Adolf Loos Apartment and Gallery. Tehdy Vodník uspěl za více než 786 tisíc korun a na rok se stal autorovým top dílem, než ji vystřídala dosud nepřekonaná lepenka Černá magie za Panuškův zatím ojedinělý milion (1,5 milionu korun u 1. Art Consulting). Zájemci o nedělní nákupy by měli počítat s vyšší cenou, než bylo avizovaných katalogových 280 tisíc korun bez provize, neboť on-limitace již zvedly licitaci vysoko nad půl milionu. Aukční síň pro obraz zvolila rezervní cenu 800 tisíc korun, což po započtení provize činí bez osmi tisíc překvapivý milion. Pokud se v dražbě příhozy nedostanou nad tuto hranici, odejde obraz za aukce jako neprodaný. Již tato hranice by posunula lepenkového Vodníka dalece na druhou příčku Panuškových aukčních tabulek.
Podstatně dostupnější položky od mistra strachu budou k mání i v dalších týdnech. Lekavou scénu v méně obvyklé dynamické barevnosti oranžové a žluté předloží o dva týdny později aukční platforma Artslimit. Větší akvarel Vstup do předpeklí z roku 1915 upoutává velkoryse vybudovanými prostorovými plány a ďábelskou atmosférou. Se startovní cenou 100 tisíc korun míří podstatně výše, než Panuškova druhá výtvarná tvář v nabídce, plenérová krajina Zákruty řeky v zimě.
Malíř měl k přírodě celoživotně blízko a pobyt mimo pražské ateliéry mu dodával potřebnou energii. Vždyť i posledních třicet let života strávil převážně v dřevěném srubu v Kochánově u Světlé nad Sázavou. Jen pro zajímavost v kraji nedaleko Lipnice, kam zavedl svého blízkého přítele Jaroslava Haška, aby dokončil Osudy dobrého vojáka Švejka. Ubytování a stravu pro nesvědomitého spisovatele zaplatil v místním hostinci předem ze svého.
Na trhu jsou dále avizované i dvě zajímavé práce na papíře z autorových začátků. Koncem března se uzavře elektronická aukce kreseb a grafik dražebníka Einszwei Gallery, včetně umělcova anekdotického komentáře ke společensko-ekonomické situaci v soudobé Evropě s názvem Upír a dělnická revoluce. Příběh na menší zinkografii vypráví o démonickém stvoření, spřadeném z dýmu továrních komínů a otravující život tisícům dělníků, kterak bude za okamžik vykázáno personifikací revoluce, s vítěznou ratolestí a typickou frygickou čapkou. I tak výmluvná ikonografie se obejde bez tíživého patosu, naopak zapojuje Panuškovy nejsilnější stránky, jako je ironie a jistá hravost. Akvarelová předloha totožných rozměrů se před necelými čtyřmi lety vydražila za slušných 192 tisíc korun (1. Art Consulting). V tisku signovaný list z roku 1899 má na webovém portálu aktuálně hodnotu 4 tisíce korun.
V obdobné cenové hladině se pohybuje i nabídka autorovy juvenilie, kresebné vzpomínky na svou první velkou pouť. Jaroslav Panuška se totiž jako osmnáctiletý student vydal na sedm set kilometrů dlouhou cestu do Bosny za svým otcem, tam sloužícím c. k. kartografem. Na dvouměsíční pěší výpravě se živil portrétováním a krajinářskými skicami, z nichž některé neprodané si přivezl zase zpět. Jednou z nich byla i plenérová črta města Doboj v Bosně. Dodatečná signatura byla na aršík z 90. let připojena v roce 1932. V Galerii Vinohradská bude začátkem dubna uvedena na trh za minimálně 8 750 korun.
Dorotheum Vídeň, 28. 4. a 29. 4. 2025
Zájemci o českou krajinomalbu si přijdou na své na tradiční jarní aukci Dorothea 28. dubna, kdy se mimo jiné představí šestice autorek a autorů s vazbami na tuzemskou výtvarnou tradici. Odhadní ceny za díla Piepenhagenových, Chwaly nebo Braunerové se...
11. dubna 2025Adolf Loos Apartment and Gallery, 13. 4. 2025
Sochař a pedagog Vincenc Makovský si za svou čtyřicetiletou uměleckou kariéru prošel tolika tvůrčími obraty, že není vůbec jednoduché se v jeho díle zorientovat. Ryzí avantgardu počátku 30. let vystřídala epizoda konstruktivistické plastiky a průmysl...
7. dubna 2025Převážně na československé umění druhé poloviny 20. století bude tentokrát zaměřena druhá aukce z depozitářů Galerie Zlatá husa, kterou pořádá 1. Art Consulting na počátku března. Po vynikajících výsledcích říjnové aukce s několika desítkami děl klas...
24. února 202511. dubna 2025
31. července 2020
27. února 2019
16. června 2017
11. dubna 2025
21. března 2025