Devadesátá v Brně

Generace 90. let ze sbírky Adam Gallery

Ucelený obraz tvorby umělecké generace let 1995–2005 umožňuje až do konce května výstava v brněnské Adam Gallery. Galerie opět láká na pohled do svých vlastních bohatých sbírek, v nichž je především toto období velmi dobře zastoupeno. Vystaveny jsou práce čtyřiadvaceti známých tvůrců, z nichž většina dnes již figuruje i na aukčním trhu.

Ján Mančuška: 10 centimenrů nad zemí / 1998 / olej na plátně / 90 x 120 cm

 

Na výstavě jsou k vidění díla Jiřího Černického, Jakuba Špaňhela, Milana Saláka, Petra Písaříka, Michala Pěchoučka, Víta Soukupa, Josefa Bolfa, Jána Mančušky, Petra Pastrňáka, Martina Kuriše, Patricie Fexové, Pavla Hayeka, Jiřího Surůvky, Michala Škody a dalších. Řada z těchto autorů se v posledních letech stále častěji objevuje i v aukčních katalozích a stává se tak předmětem širšího zájmu kupců i sběratelů.

Vít Soukup: Bez názvu (Mléko) / 1998 / olej na plátně / 130 x 200 cm

 

„Asi nejvýznamnějším cyklem z poloviny 90. let vůbec jsou díla Tygřice, Křik a Smrt na měsíci - tři pruhované obrazy Jiřího Černického z roku 1995, ve kterých reaguje na svůj pobyt v Africe a zářivou barevnost tamního světa,“ uvádí k výběru z kolekce umělecký ředitel galerie Richard Adam. Vystavena je dále například prostorově nejrozsáhlejší malířská realizace Tomáše Vaňka Particip č. 18, portréty série aut z let 199798 od Milana Saláka nebo varianty pletených vzorů ze známého cyklu Dorka Víta Soukupa.

Milan Salák: Tatra / 1997 / olej na plátně / 200 x 195 cm

 

Sbírka Adam Gallery, co se týče rozsahu a ucelenosti zastoupení sledovaného období, nemá u nás v podstatě konkurenci. Sběratelé, kteří se zaměřovali na umění osmdesátých let, devadesátá léta už nesbírali. Stál jsem tedy uprostřed pole, kde nebyl nikdo kromě mě a přibližně pětadvaceti malířů, dodává k počátkům své vlastní kolekce Richard Adam.

Michal Pěchouček: Splendid / 2002 / olej na plátně / 145 x 200 cm

 


Související články

Třicet let soudy hledaly majitele zapomenutého Picassa či van Gogha

Třicet let soudy hledaly majitele zapomenutého Picassa či van Gogha

Příběh sbírky Ambroise Vollarda a Ericha Šlomoviće II

V rámci veřejného obchodu s uměním je jedním z velmi důležitých faktorů původ uměleckého díla a jeho provenienční historie. Na trhu se stále objevují obrazy, kresby či tisky s "bílými místy" ve svém curriculu. V polovině května dražená čtyři díla ze...

2. června 2023
Autonehoda, která rozprášila vyhlášenou Vollardovu sbírku

Autonehoda, která rozprášila vyhlášenou Vollardovu sbírku

Příběh sbírky Ambroise Vollarda a Ericha Šlomoviće I

Na květnové aukci evropského a amerického umění u newyorských Sotheby´s se objevila čtyři na první pohled nenápadná díla od francouzských malířů Gauguina, Renoira a Cézanna. Spojovala je provenienční historie, sahající až k proslulé sbírce francouzs...

31. května 2023
Bunkr na obrazy za více než 100 milionů korun

Bunkr na obrazy za více než 100 milionů korun

Jak se skladuje umění

V soukromém depozitáři umění nedaleko Prahy odpočívají sbírky za stovky milionů korun. Pobyla zde Muchova Slovanská epopej i rozměrný obraz od Andyho Warhola. Svá díla tady mají kromě institucí i soukromí sběratelé, kteří už doma na zdech nemají dost...

19. května 2023
Zobrazit všechny

Další články


<