Chotkova silnice v roce 1636

Hollarova kresba na aukci Sothebyʼs

Společnost Sothebyʼs minulý týden v Londýně nabídla jednu z kreseb Václava Hollara pořízených během jeho týdenní návštěvy Prahy v létě roku 1636. Perokresba pohlednicového formátu, u které aukční síň očekávala cenu minimálně 1 milion korun, zůstala nevydražena.

Václav Hollar: Pohled na Hradčany a Jelení příkop, 1636


Václav Hollar: Pohled na Hradčany a Jelení příkop, 1636,
perokresba hnědým inkoustem na papíře, 9,7 x 15,3 cm,
odhad: 30 000-40 000 GBP, Sothebyʼs 29. 7. 2020

Kresba zachycuje Pražský hrad a Malou Stranu zhruba z míst, kde se dnes nachází lávka pro pěší spojující Letenské a Chotkovy sady. Kresba musela vzniknout někdy mezi 6. a 13. červencem roku 1636, kdy Václav Hollar navštívil Prahu spolu s poselstvem hraběte z Arundelu, které mělo jednat s císařem Ferdinandem II. o vypořádání majetkových nároků sestry anglického krále Karla I. Alžběty, vdovy po Fridrichu Falckém. Poselstvo císaře v Praze nezastihlo, a tak za ním po týdnu putovalo do Řezna.

Alena Volrábová v soupisovém katalogu Hollarových kreseb reprodukuje pět pohledů na Prahu vztahujících se k této cestě. Nejznámějším z nich je víc než půlmetrové panorama ve sbírce pražské Národní galerie, které umělec později použil jako předlohu pro grafický list. Kresba nabízená v Londýně je v katalogu zmiňovaná jako nedostupná pod názvem Pohled na Hradčany a Jelení příkop (číslo A.III/3).
 

Václav Hollar: Velký pohled na Prahu ze svahu Petřína, 1636


Václav Hollar: Velký pohled na Prahu ze svahu Petřína (detail), 1636,
lavírovaná perokresba na papíře, 12,1 x 56 cm, Národní galerie v Praze

Kresba, stejně jako zmiňované panorama a jedna z přípravných kreseb k němu či k související grafice původně patřily do sbírky pražského sběratele Franze Sprinzelse, který v roce 1938 ve Vídni vydal první katalog Hollarových kreseb. V témže roce zmiňované tři kresby publikoval také v nedělní příloze Prager Presse. Zde mimo jiné uvádí, že obě menší kresby pocházejí z alba, které sestavil Hollarův žák Francis Place a které bylo v roce 1935 vydraženo v Londýně.

O představované kresbě zde píše: "Třetí velice půvabné vyobrazení Jeleního příkopu pochází ze stejného zdroje a je obzvláště elegantně nakresleno. Vzhledem k tomu, že Václav Hollar je právem ceněn za topografickou přesnost a úspornost svých kreseb, jsou objevy mistrových pražských pohledů nejen uměleckým, ale i kulturně-historickým ziskem."
 

Die Welt am Sonntag, 15. 2. 1938


Die Welt am Sonntag, 15. 2. 1938

Franz Sprinzels před druhou světovou válkou emigroval do Velké Británie, kde si změnil jméno na Francis Springell. V roce 1963 vydal třísetstránkovou monografii o hraběti z Arundelu a jeho diplomatické cestě. Zemřel v roce 1974, o dvanáct let později byla jeho sbírka kreseb starých mistrů rozprodána v aukci Sothebyʼs. Zde ji koupil jiný rodák z Prahy, rakouský bankéř Albin Schram, kterého wikipedie uvádí jako jednoho z vůbec největších sběratelů dopisů s podpisy slavných osobností. Schram zemřel před patnácti lety ve Švýcarsku, kresbu do aukce nyní nabídli jeho dědicové.

O autentičnosti kresby Alena Volrábová nepochybuje, cenový odhad 30 tisíc až 40 tisíc liber byl ale podle ní vzhledem k drobnému formátu přehnaný. Očekávaná cena včetně provize odpovídá částce 1,1 milionu až 1,5 milionu korun. Dosavadní aukční rekord za Hollarovu kresbu drží s cenou 75 tisíc liber Pohled na katedrálu sv. Pavla v Londýně, který v roce 2010 na aukci stejné aukční síně zakoupilo Metropolitní muzeum v New Yorku. Zrovna tuto práci nicméně Volrábová ve svém soupisové katalogu z Hollarova oeuvru vyřadila (více zde). Ačkoliv její kniha vyšla v roce 2017 i anglicky, aukční katalog Sothebyʼs její práci překvapivě zcela ignoruje.

Podle Volrábové jde o dílo, které by pro Národní galerii bylo zajímavé, nevěří však, že by na něj byla galerie v letošním roce schopna získat potřebné prostředky. Mimo jiné proto, že letos v lednu již privátně koupila jinou Hollarovu kresbu, jeden z jeho pozdních pohledů na pevnost Tanger v severní Africe z roku 1669.

 


Související články

Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

Impresionismus: Od nezájmu a pohrdání k nejdražším obrazům světa

150 let od první výstavy impresionistů

Na den přesně před sto padesáti lety se v Paříži otevřela první výstava impresionistů. Trvala měsíc, skončila komerčním i reputačním nezdarem a pořádající Spolek se ještě týž rok rozpadl. Publiku trvalo dalších deset dvacet let, než se naučilo rozezn...

15. dubna 2024
Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Ojedinělé album stanovilo nový rekord pro Hokusaie

Christie’s New York 19. 3. 2024

Jedna z celosvětově nejznámějších výtvarných scenérií vůbec, Velká vlna od japonského mistra Hokusaie, bývá v nabídce aukčních síní relativně často. Loňský prodej barevného dřevořezu z let 1830-34 ohromil částkou téměř 2,8 milionu dolarů, minulý týde...

27. března 2024
Od impresionismu po současnost dvakrát přes 100 milionů liber

Od impresionismu po současnost dvakrát přes 100 milionů liber

Sotheby’s Londýn 6. a 7. 3. 2024, Christie’s Londýn 7. 3. 2024

Jarní sezónu na trhu s uměním zahájily obě londýnské centrály dvou nejslavnějších aukčních domů najednou. První březnovou středu a čtvrtek uspořádaly u Sotheby’s i Christie’s velké přehlídky především moderního a poválečného umění. Od svých „velkých...

18. března 2024
Zobrazit všechny

Další články


<