Kupka a Gutfreund ze sbírky Arnolda Saltzmana

Christie’s New York 17. a 18. 11. 2025

Centrum světového aukčního byznysu stále oblévá nákupní horečka. Dnes a zítra představuje newyorská pobočka společnosti Christie’s svůj výběr z umění 20. století. Sází na ucelené kolekce s exkluzivní proveniencí. Publikum se utká o velká malířská a sochařská díla z pozůstalosti manželů Rossových, atraktivní galerijní kousky nabízí v rámci probírky svého majetku japonské Kawamura Museum. Čeština zazní celkem devětkrát u příležitosti rozprodeje sbírky amerického byznysmena a diplomata Arnolda Saltzmana.

Plány aukční síně Christie’s na třetí listopadový týden byly jasné již měsíce dopředu. Porovnat se s paralelně probíhajícími dražbami u konkurentů ze Sotheby’s a nenechat se zastínit jejich velkolepou nabídkou. Pořadatelství, a tím i hlavní sběratelskou pozornost, nejambicióznějšího podniku roku totiž získali kolegové ze Sotheby’s, když dědicům amerického podnikatele Leonarda Laudera odsouhlasili vyšší sumu za prodejní záruku jeho pozůstalosti. Pohled do jedné z nejprestižnějších amerických soukromých kolekcí jsme přinesli již dříve.

Alternativní popis Pohled do interiérů rezidence Weisových s draženými položkami. Zdroj: Christie’s

Také u Christie’s se soustředili na větší soubory se zajímavým sběratelským příběhem. Ty sice patrně zakončí s o něco nižšími absolutními částkami, ale v řadě konkrétních případů míří k letošním autorským maximům. A v klání o počet bohemik jednoznačně porážejí rivaly ze Sotheby’s poměrem 9:0.

Pondědlní večer 17. listopadu otevře osm desítek položek evropské a americké klasické moderny ze sbírky Roberta a Patricie Weisových. Svou podnikatelskou kariéru v oblasti potravinových velkoobchodů vyvažovali obdivem k výtvarnému umění, které sbírali více než půl století. Preferovali známá jména, kvůli akvizicím vyjížděli mimo domovskou Pensylvánii, především do New Yorku, Velké Británie a Francie. Inspirativní manželství dvou sběratelů trvalo sedmapadesát let, do skonu pana Roberta Weise v roce 2015. O výtvarná díla pak dalších devět let pečovala jeho choť, paní Patricia Ross Weiss.

Alternativní popis Pablo Picasso: Čtení (Marie-Therese Walter), 1932,
olej, ripolin a uhel na plátně, 92,1 x 73 cm,
Christie’s New York 17. 11. 2025
Sbírka Roberta a Patricie Weisových
odhadní cena: nezveřejněna (orientačně 40 000 000 - 50 000 000 USD bez provize)

Nejdražší položkou dnešní pozůstalostní aukce je Picassovo Čtení (La Lecture) z důležitého roku 1932. Téměř metrové plátno zachycuje umělcovu tehdejší múzu, tajnou partnerku a matku dcery Mayi, francouzskou modelku Marie-Thérèse Walter. Poměrně známá podobizna vystřídala za dvacet let celkem sedm majitelů, než ji v roce 1985 zakoupili Weisovi. Přesnou částku organizátoři nezveřejnili, nicméně odborná média spekulují nad garantovaným prodejem kolem 40 až 50 milionů dolarů (bez provize). To by znamenalo jednoznačně nejvyšší letošní cenu za jakéhokoli Picassa a zároveň přibližně dvojnásobek květnového úspěchu Portrétu Lee Miller (Žena s arléskou čelenkou - Femme à la coiffe d'Arlésienne sur fond vert (Lee Miller) u téhož dražebníka.

Alternativní popis Mark Rothko: Číslo 31 (Žlutý pás), 1958,
olej na plátně, 198,8 x 175,9 cm,
Christie’s New York 17. 11. 2025
Sbírka Roberta a Patricie Weisových
odhadní cena: nezveřejněna (orientačně 50 000 000 USD bez provize)

Na autorský rekord sezóny 2025 aspiruje také další chef-d'œuvre sbírky Weisových, jenž zdobil jejich soukromou residenci, velké plátno Číslo 31 (No. 31 (Yellow Stripe). Dvoumetrová malba od jednoho z nejslavnějších amerických abstrakcionistů (Ab-Ex) Marka Rothka visela v obývací hale od roku 1995. Uvažovaných kladívkových 50 milionů dolarů by obraz zařadilo do čela letošních dražebních statistik, v rámci historických výsledků by se Číslo 31 pohybovalo kolem top osmičky. Poválečný klasik má na svém kontě již jedenáct prodejů nad 50 milionů dolarů a stabilně patří mezi nejžádanější umělce světového trhu s uměním. Zájem na úrovni letošního maxima by mohl být také o reprezentativního Pieta Mondriana (odhadní cena 20 až 30 milionů dolarů), Henriho Mattise nebo Joana Miró. Souhrnný obrat za sbírku Weisových předpokládají pořadatelé kolem 180 milionů dolarů.

Alternativní popis

David Hockney: Dvojportrét (Christopher Isherwood a Don Bachardy), 1968,
'olej na plátně, 212 x 303,5 cm,
Christie’s New York 17. 11. 2025
odhadní cena: nezveřejněna (orientačně 50 000 000 USD bez provize)

Ještě dnes, o něco později, bude následovat pestrá směs solitérních artefaktů a větších souborů z evropského a amerického umění 20. století. Nejslavnější položky jsou kryty prodejními zárukami, ať už ze strany Christie’s nebo předem dohodnutých třetích stran. Bezpochyby tudíž dojde na vyšší desítky milionů za finančního lídra pondělní večerní aukce, třímetrový dvojportrét britského spisovatele Christophera Isherwooda a amerického výtvarníka Dona Bachardyho od jednoho z nejžádanějších žijících malířů Davida Hockneyho (* 1937). Velkoformátové plátno z roku 1968 s exkluzivní výstavní historií – nejnověji na nedávno skončené retrospektivě světového formátu v pařížské Fondation Louis Vuitton – si díky odhadu kolem 50 milionů myslí na autorskou absolutní dvojku. Rekordní ikonický, také třímetrový, obraz Portrét umělce (Dvě postavy u bazénu) za kladívkových 80 milionů dolarů (přes 90 milionů včetně provize) však zůstane asi ještě dlouho nepřekonán (rok 2018 u Christie's NY).

Alternativní popis

Claude Monet: Lekníny, 1907,
olej na plátně, 92 x 73.6 cm,
Christie’s New York 17. 11. 2025
Sbírka Kawamura Memorial DIC Museum of Art 
odhadní cena: 40 000 000 - 60 000 000 USD (bez provize)

Pro obdivovatele klasického impresionismu bude k mání například středně velký Claude Monet a jeho proslulé Lekníny (Nymphéas). Stejně zajímavý jako předaukční odhad, oscilující mezi 40 až 50 miliony dolarů, je zároveň novodobý vlastník díla a příběh jeho sbírky. Publikačně i výstavně dobře zdokumentovaný obraz totiž patřil japonskému podnikateli Katsumi Kawamurovi (1905-1999), jenž na Dálném východě zažehl dnes stále silnější vlnu vášně pro tzv. západní umění.

Vlivný byznysmen, šéf tehdejšího největšího japonského chemického koncernu DIC (Dainippon Ink & Chemicals), začal nakupovat tehdy okrajovou modernu už v 70. letech 20. století. Za dvě desítky let pilné akviziční činnosti shromáždil exkluzivní kusy od Pabla Picassa, Chagalla, Rothka nebo Renoira, pro něž v roce 1990 nechal postavit ve městě Sakura muzeum, nesoucí jeho odkaz (anglicky Kawamura Memorial DIC Museum of Art). Letos v březnu došlo k uzavření expozic a citelné probírce mnohasetpoložkové sbírky, neboť se instituce bude stěhovat do Tokia. O část fondu se od té doby postarali galeristé a aukční síně v Japonsku, dvacítku nejambicióznějších exponátů si pod svá pořadatelská křídla vzali v New Yorku. Monetovy Lekníny si pan Kawamura vybral v roce 1985 a od 90. let se v Japonsku prakticky neodehrála jediná modernistická či tematicky zaměřená výstava, kde by tento obraz chyběl.

Sbírka Arnolda A. Saltzmana (1916-2014)

Součástí dražební přehlídky bude i výběr celkem sedmi desítek ukázek ze sbírky Arnolda Saltzmana, amerického byznysmena a diplomata, znalce střední a východní Evropy. Tato sekce bude rozložena do dvou částí. Dnes večer zazáří dva zajímaví Kupkové a zítra, tedy v úterý 18. listopadu, dalších sedm bohemik.

Rodina Saltzmanových přišla do Spojených států v rámci silné imigrantské vlny počátku 20. století z rusko-rakousko-uherských hranic. Ke světu umění tíhl Arnold Asa Saltzman  (1916-2014) již od studií, byť si jako svou profesní dráhu zvolil ekonomii a obchod. Výtvarnou kolekci budoval od konce 30. let a podle slov své manželky, celoživotní podporovatelky a spolupracovnice Joan Roth Saltzman (1919-2019), se v začátcích pohyboval na hranici rodinného rozpočtu. Tíhl k přelomovým etapám umění 20. století a dobře se orientoval i v experimentálních trendech jednotlivých modernistických -ismů. Tato kombinace se otiskla i do vnitřní dynamiky jeho osobité kolekce.

Díky diplomatické službě v 60. a 70. letech se Saltzman dostal do středoevropského regionu, konkrétně do tehdejšího Československa a Rakouska, a do Sovětského svazu. Jako emisar americké vlády se podílel na vyjednání stále platné Smlouvy o nešíření jaderných zbraní, prezentované v roce 1968 v Ženevě. A právě z náklonosti k zemím svých vzdálených předků pramenily i sběratelovy objevy českého výtvarného umění. Sběratelovy oblíbené dobové avantgardy zastoupily abstrakce Františka Kupky a sochařský kubismus Otty Gutfreunda a Emila Filly.

Alternativní popis

František Kupka: Une Pensée, 1923 a později,
olej na plátně,  105,5 x 68,2 cm,
Christie’s New York 17. 11. 2025
Sbírka Arnolda A. Saltzmana
odhadní cena: 4 500 000 - 6 500 000 USD (bez provize)

 

Dnes večer se dostane na nejslibnější položku z kategorie bohemik, na metrové plátno Une Pensée (Myšlenka). Barevně i kompozičně procítěný obraz nese signaturu a dataci k roku 1923, nicméně Kupka jej následně ještě upravoval a dotvářel. Dražební katalog uvádí jeho přítomnost na památné výstavě v pražském Mánesu pod názvem Míra času I (1946). Dílo z rodinného dědictví prodala až po skonu paní Eugenie její dcera, záhy se přesunul do Spojených států. Saltzmanovi jej získali v roce 1980 do své rezidence na Long Islandu. Tamtéž, v menším Nassau County Museum of Art, jehož byl sběratel mnohaletým předsedou a patronem, byl také poprvé představen veřejnosti na podnětné výstavě Czech in the Velvet Revolution, která proběhla na přelomu let 1990 a 1991. Objevný počin, zaštítěný exponáty ze Saltzmanovy sbírky, zahrnoval jak devět klasiků, vedle Kupky například Procházku, Kubištu, Beneše, Špálu nebo Čapka, tak šestnáct současných autorů a autorek (Kolíbal, Šimotová, Sopko, sestry Válovy, Rittstein, Kokolia a další). Kurátorské texty poskytli Jiří Šetlík, Jaromír Zemina a Petr Nedoma.

Alternativní popis Zadní strana obrazu Une Pensée s výstavním štítkem. Zdroj: Christie's

Dnešní dražební premiéru Kupkova Une Pensée odhadli u Christie's na 4,5 až 6,5 milionu dolarů, tedy na úrovni letošního nejúspěšnějšího prodeje obrazu Flux et reflux (Příliv a odliv) z května u newyorských Sotheby's. Tehdy znamenalo kladívkových 4,8 milionu dolarů absolutní aukční dvojku, s mírným náskokem na domácí rekord za mašinistické Početí z loňského dubna. Aktuální transakce je kryta zárukou třetí strany a částka kolem horní hranice odhadu by si jistě potlesk v sále zasloužila.

Alternativní popis

František Kupka: Bez názvu, 
kvaš na papíře, 47,5 x 48,2 cm,
Christie’s New York 17. 11. 2025
Sbírka Arnolda A. Saltzmana
odhadní cena: 400 000 - 600 000 USD (bez provize)

Podstatně dostupnějším bude půlmetrový kvaš Bez názvu, který byl do Saltzmanovy kolekce zakoupen v roce 1993. Byl tudíž zařazen až do další přehlídky v nassauském muzeu, v roce 2015, na památku čerstvě zesnulého sběratele. Katalogových 400 až 600 tisíc dolarů činí z kresby jednu z autorových nejslibnějších na zahraničním trhu vůbec. Obdobně dobře se v kategorii solitérních prací na papíře vedlo jen Bleus Mouvants (Vanoucí modře) před dvěma lety v Paříži (téměř 420 tisíc dolarů vč. provize, Artcurial).

Další Saltzmanova bohemika se představí během zítřka. Menší pastel Františka Kupky Etude pour Organisation de motifs graphiques II (Studie ke Skladbě grafických motivů II) zakoupili Saltzmanovi v roce 1988 v Los Angeles, nyní by měl podle pořadatelů mít hodnotu mezi 80 až 120 tisíci dolary.

Alternativní popis Katalog výstavy Czech art in the Velvet revolution, pořádanou od prosince 1990 do dubna 1991 v Nassau County Museum of Art na Long Islandu. Pan Arnold A. Saltzman byl dlouholetým předsedou správní rady a patronem muzea.

Tematický soubor šesti kubistických plastik zahrnuje pětice realizací od Otto Gutfreunda v rozmezí jednotek až nižších desítek tisíc dolarů. Patinované bronzy z velmi známých originálů pocházejí z pozdější vlny odlitků, které v malých sériích produkovala Národní galerie patrně na přelomu 60. a 70. let. Přes státní podnik Art Centrum, zřízený ministerstvem kultury v roce 1964, se pak v září 1976 dostaly k Saltzmanovým. Oproti mnoha jiným Gutfreundovým položkám na trhu s nejasnou provenienci a nicneříkajícím popisem „pozdější odlitek“ tak mají prokazatelně zařaditelný původ.

Alternativní popis

Otto Gutfreund: Kubistické poprsí, 1913-14,
bronz, 2⁄6 G, v. 69 cm,
Christie’s New York 18. 11. 2025
Sbírka Arnolda A. Saltzmana
odhadní cena: 30 000 - 50 000 USD (bez provize)

 

S nejvyšší cenou se představí Kubistické poprsí (Cubist Bust), v české literatuře titulované také jako Hlava s kloboukem nebo Cylindr. Sádrový model spravuje Národní galerie v Praze a na domácím trhu najdeme desítky materiálových variant. Nejnověji například sádrovou Hlavu s kloboukem za vyvolávacích 305 tisíc korun (vč. provize, neprodáno, Galerie Pictura 2013) nebo poaukčních 130 tisíc korun u Galerie Weinberg (2025). V New Yorku míří podstatně výše, až kolem milionu korun (30 až 50 tisíc dolarů). Pořadatelé spoléhají spolu s proveniencí také na dva výstavní záznamy: výše zmiňovanou „sametovou“ přehlídku v porevolučním roce 1990 a další veřejnou prezentaci, tentokrát ryze sochařskou, tamtéž v roce 1999.

Alternativní popis

Otto Gutfreund: Milenci, 1913-14,
bronz, 3⁄6 G UR, v. 66 cm,
Christie’s New York 18. 11. 2025
Sbírka Arnolda A. Saltzmana
odhadní cena: 10 000 - 15 000 USD (bez provize)

Mezi deseti až patnácti tisíci dolary se bude pohybovat cena Gutfreundovy ikonické Hlavy Viki (Head) nebo Milenců (Embracing Figures). České publikum bude tyto položky znát i z tuzemských aukčních síní, kde bývají opakovaně k mání v širokém cenovém rozptylu, od desítky tisíc po stovky tisíc korun podle kvality a hodnověrnosti odlitku. Dva bronzy ze Saltzmanovy sbírky, Sedící žena (Seated Woman II) a Toaleta (At the Mirror), mají ještě nižší visačku, kolem jednoho až dvou tisíc dolarů. Výběr z bohemik zakončí menší reliéf Hlava (Cubist Head) od Emila Filly, nejstarší akvizice do americké kolekce, již z roku 1969.

Alternativní popis

Emil Filla: Hlava, 1913,
bronz, 13 G.d'E 3⁄6, 31 x 22 cm,
Christie’s New York 18. 11. 2025
Sbírka Arnolda A. Saltzmana
odhadní cena: 800 - 1 200 USD (bez provize)

 

Z odhadovaného celkového obratu za sbírku Arnolda Saltzmana ve výši 70 milionů dolarů bude českým položkám patřit jen malá část, nicméně konečné vyúčtování bude jistě zajímavé srovnat například s výsledkovou listinou z aukce pozůstalosti manželů Hascoe. V obrazových položkách je legendární londýnská dražba z června 2011 nepřekonatelná, nicméně kubistická plastika, konkrétně titíž Gutfreundové a jeden Filla, by mohla současné potenciální kupce inspirovat. Před čtrnácti lety uspěly novodobé odlitky z devadesátých a nultých let nad očekávání vysoko, například Kubistické poprsí za necelých 35 tisíc liber a Milenci dokonce za bezmála 47 tisíc liber (vše vč. provize).


Související články

Zlatá husa III: Preisler, Preissig i modrý Špála

Zlatá husa III: Preisler, Preissig i modrý Špála

1. Art Consulting 7. 12. 2025

Třetí výběr z depozitářů Galerie Zlatá husa, po dvou velmi úspěšných aukcích loni na podzim a letos na jaře, bude ke koupi tuto neděli opět prostřednictvím aukční síně 1. Art Consulting. Oproti březnové aukci se bude nyní dražit dvojnásobný počet děl...

3. prosince 2025
Na trh jdou díla z pozůstalostí po Bohumilu Kafkovi nebo Otovi Janečkovi

Na trh jdou díla z pozůstalostí po Bohumilu Kafkovi nebo Otovi Janečkovi

Arthouse Hejtmánek 3. 12. 2025

Na první prosincovou středu v pražské Bubenči připravila společnost Arthouse Hejtmánek přehlídku děl od starých mistrů po umělce a umělkyně 21. století. Nad milion korun míří například žánrový obraz od Gustava Courbeta. Početnější soubory z ateliérov...

28. listopadu 2025
Mona Lisa českého kubismu se chystá do aukce za 12 milionů

Mona Lisa českého kubismu se chystá do aukce za 12 milionů

Galerie Kodl 30. 11. 2025

Do podzimní aukce zařadil aukční dům Kodl figurální malbu nestora českého moderního umění Emila Filly, která už v minulosti vzbudila na trhu pozornost. Filla se v něm nechal inspirovat obrazem Jeana Metzingera, který doboví umělečtí kritici překřtili...

25. listopadu 2025
Zobrazit všechny

Další články


<