Rajlich je na zahraničních aukcích jako doma
24. dubna 2025
Text Kosař Pavla | Foto TEFAF Maastricht / Christie's | Datum 20.03.2016
Minulý týden představila Claire McAndrewová nejočekávanější zprávu TEFAF Art Market Report za rok 2015, analyzující trh s uměním uplynulého roku. Přes celkový pokles v řadě kategorií, ohlašující se ovšem především u položek v nižších cenových kategoriích, se nadále daří především online prodejům a americkému trhu.
O klesajícím trendu trhu s uměním jsme vás již informovali v ročence ART+ (zde) a tyto závěry potvrzuje i zpráva TEFAF. Ačkoliv by se mohlo zdát, že zpráva není dostatečně podložená – McAndrewová dostala zpětnou vazbu zhruba jen od 14 % respondentů (z řad galeristů, aukčních domů, databází a sběratelů), i tak jde o nejkomplexnější a nejočekávanější studii o trhu s uměním.
Zveřejnění zprávy TEFAF, která se tradičně kryje s konáním stejnojmenného veletrhu v holandském Maastrichtu, uvádí, že celkový objem obchodů, který se v loňském roce uskutečnil, vynesl 63,8 miliardy dolarů, což znamená pokles o 7 % proti roku 2014. Tento pokles jde ruku v ruce i s poklesem počtu všech transakcí (včetně transakcí na primárním trhu) o 2 %. Jde o důležité zjištění, neboť negativní výsledky trh s uměním zaznamenal poprvé od roku 2011.
Celkový pokles je však nezbytné rozebrat podrobněji. Klesající tendence se totiž projevila převážně u děl v nižších cenových relacích, zatímco milionové položky stále trhají rekordy. Katarští šejkové loni údajně zaplatili kolem 300 milionů dolarů za Gauginovo Nafea faa ipoipo? z roku 1892 a nejdražší díla prodaná na loňských aukcích – Picassovy Alžírské ženy (179,4 milionu dolarů, zde) a Modiglianiho Akt (170 milionu dolarů) – rovněž dosáhly závratných cen.
Když se podíváme detailněji na jednotlivé segmenty trhu s uměním, zjistíme, že největší kategorie – poválečná moderna a současné umění (46 % hodnoty obchodů) – po dvou letech mimořádných nárůstů zaznamenala pokles celkového objemu obchodů o 14%, a to na 6,8 miliardy dolarů. Počet prodaných položek v této kategorii rovněž klesl, a to o celých 20%. Podobný trend postihl i klasickou modernu a impresionisty, kteří jsou druhou nejobchodovanější kategorií (30 % celkového objemu hodnoty umění). V této kategorii došlo rovněž k poklesu objemu obchodů na 4,5 miliardy USD, byť jen o 1% oproti roku 2014.
Nárůst loni zaznamenaly pouze internetové obchody. V rámci rychle rostoucích online prodejů bylo v loňském roce prodáno zboží za 4,7 miliardy USD, což představuje meziroční nárůst o 7% a dosažení sedmiprocentního podílu na globálním trhu s uměním. Dařilo se i americkému trhu s uměním, který tak potvrzuje svoji vedoucí pozici. Prodeje ve Spojených státech amerických během loňského roku stouply o 4% na 27,3 miliardy USD, což znamená historické maximum. Všechna další teritoria a segmenty byly ve znamení poklesů. Ve Velké Británii došlo k poklesu o 9 % (na 13,5 miliardy USD) a Čína zaznamenala dokonce propad o 23 % (na 11,8 miliardy USD).
Značnou vypovídací schopnost má i zjištění, že práce prodané za více než 10 milionů dolarů si z celkového objemu hodnoty prodaných děl ukrojily plných 28 %, i když představují jen 0,1 % všech položek. Milionové položky pak činí 1 % ze všech prodaných děl, a přitom představují 57 % z celkové hodnoty prodaných děl. Pokud se podíváme na opačný konec, tak zjistíme, že pod hranicí 50 000 USD bylo prodáno 90% děl, nicméně při sečtení jejich hodnoty výsledná suma dosahuje jen 12% z celkové hodnoty prodaných věcí.
Poměr prodaného umění na privátním a aukčním trhu se mění jen nepatrně. Objem hodnoty předmětů prodaných privátně stoupl o 1% na 53% celkové hodnoty prodaného umění, což znamená, že na aukcích se prodala zbývající necelá polovina (47%).
Když se ale na výsledky trhu s uměním podíváme v delším horizontu, zjistíme, že za poslední dekádu došlo k obrovskému boomu. Objem obchodů se od roku 2005 zvýšil o plných 78 % a i od finanční krize, tj. po pádu Lehman Brothers, došlo k výraznému nárůstu o 61%. Ceny nejdražších děl se za posledních deset let navíc vyšplhaly tak vysoko, že je velmi těžké je hnát ještě výš.
Venduehuis Den Haag 16. 4. 2025
Jedním z českých autorů, jehož díla se v poslední době čím dál častěji objevují na světových aukcích, je pětaosmdesátiletý Tomas Rajlich, který víc jak čtyřicet let působil v Nizozemí. Loni se na aukcích v Itálii, Francii a Nizozemí prodalo šestnáct...
24. dubna 2025Dorotheum Vídeň, 28. 4. a 29. 4. 2025
Zájemci o českou krajinomalbu si přijdou na své na tradiční jarní aukci Dorothea 28. dubna, kdy se mimo jiné představí šestice autorek a autorů s vazbami na tuzemskou výtvarnou tradici. Odhadní ceny za díla Piepenhagenových, Chwaly nebo Braunerové se...
11. dubna 2025Dopady amerických cel na umělecký byznys
Aktuální výnosy amerického prezidenta Donalda Trumpa ohledně mezinárodního obchodu se měsíc od měsíce mění a globální trh je stále nervóznější. První kolo dovozních přirážek se týkalo Kanady, Mexika a Číny a blíže nespecifikovaná umělecká díla (artwo...
21. března 202524. dubna 2025
11. dubna 2025
21. března 2025
23. dubna 2025
10. dubna 2025
2. dubna 2025
26. května 2016
19. května 2016
6. listopadu 2015