Vzpomínky na 90. léta skrze obrazy

Výstava Lehce po sametu představuje výběr z umění 90. let

Generačně rozdílné vnímání atmosféry na české výtvarné scéně v době polistopadové zkoumá výstava investičního fondu Pro arte, která je k vidění ve Vratislavském paláci na Malé Straně. 

Dvacítka vystavovaných prací je tvořená z části ze sbírek Pro arte, některá díla pak představují akvizice nedávno zakoupené z Nadace pro současné umění.

Přestože instalace vybízí k percepci bouřlivých 90. let jako jednoho velkého tavicího kotle, v němž se výtvarníci bez ohledu na věk, tvůrčí zralost nebo médium nechávali poprvé unášet, leckdy pouze zdánlivě ničím nelimitovanou možností seberealizace, lze zde velmi dobře identifikovat zástupce tří generací, z nichž každá se vypořádávala s nově definovaným status quo osobitým způsobem.









Dalibor Chatrný, Kresba s překážkami, 1992, tužka a tempera na papíře, 70x100 cm

Tu nejstarší na výstavě reprezentuje trojice Dalibor Chatrný, Adriena Šimotová a Olga Karlíková. V prezentovaných dílech autorů, které 90. léta zastihla jako zasloužilé šedesátníky, je patrné, že změna vládnoucího režimu sice vedla k nové chuti k tvorbě, nicméně definitivní výtvarný přístup byl již konzistentně zformován. Střední generace, zastoupená jmény Jan Merta, Franta Skála a Tomáš Císařovský, si nechávala od nastalé situace určitý odstup a nechtěla za každou cenu experimentovat.












Jan Merta, Janova oběť, 1991-1998, akryl na plátně, 198x160 cm

Logicky nejbouřlivěji se sametová revoluce projevila na poslední, nejmladší skupině, do níž patří například Josef Bolf, Ján Mančuška nebo Krištof Kintera, tehdy ještě mnohdy studenti vysokých uměleckých škol. Je pozoruhodné s odstupem dvaceti let pozorovat jejich tehdejší výtvarné uvažování.









Josef Bolf, Vánoce, 1998, akryl na plátně, 100x150 cm

Časovou koncepci výstavy pomyslně uzavírá Michal Pěchouček a Václav Girsa se svými pozdějšími plátny a brněnský street artista Timo, jehož dvěma akrylům s příznačnými názvy Nostalgie a Stín z letoška je vymezena celá místnost.









Timo, Nostalgie, 2016, akryl na plátně

Nicméně, ať už se jedná o pevně etablované umělce nebo čerstvé absolventy na začátku jejich výtvarné kariéry, z většiny děl je cítit tehdejší pozitivní energie z "pouhé" seberealizace a optimistická víra, byť třeba jen v blízkou budoucnost. To je něco, co rozhodně stojí za to si připomínat, už jen proto, že podobný optimismus není dnešní postinternetové společnosti příliš vlastní.

Stojí za úvahu, zda to nebylo právě toto sdílené, bezprostřední a možná i leckdy až naivní nadšení, které iniciovalo zájem začínajících sběratelů o 90. léta a podnítilo masivní rozrůstání mnohých soukromých sbírek, mezi něž můžeme zařadit rozsáhlé kolece Richarda Adama, Jana Světlíka, Roberta Runtáka nebo třeba manželů Zemanových (více zde).

Výstavu lze navštívit do konce listopadu v prostorách Vratislavského paláce pouze po předchozí domluvě. 

 


Související články

Kvalitář a Trafo Gallery v Istanbulu oslovily investory do umění

Kvalitář a Trafo Gallery v Istanbulu oslovily investory do umění

České galerie na zahraničních veletrzích

Společná prezentace galerií Kvalitář a Trafo Gallery na veletrhu Contemporary Istanbul ukázala, že české umění obstojí v mezinárodní konkurenci nejen svou uměleckou kvalitou, ale i investiční logikou. Ceny, které jsou ve srovnání se západní Evropou s...

22. října 2025
Letošní nejdražší Basquiat odškodní oběti finančního podvodu

Letošní nejdražší Basquiat odškodní oběti finančního podvodu

Lákadlem zářijové státní aukce v USA byly nezvykle nízké ceny a nulová provize

Obchod s uměleckými díly má vedle primárního a sekundárního trhu i své okrajové podniky. Dražby v gesci státu většinou procházejí sběratelskou komunitou bez povšimnutí, neboť nabídka zabaveného, zadrženého či jinak propadnutého majetku nebývá nejkval...

29. září 2025
Drobné mince novověku stojí i stovky tisíc korun

Drobné mince novověku stojí i stovky tisíc korun

Opomíjené drobné mince

Tolarové a dukátové ražby z období raného a vrcholného novověku dnes stojí přes sto tisíc a nezřídka i miliony korun. Tyto velké nominály končí především v rukou movitých sběratelů a investorů. V posledních letech však začínají dosahovat částek nad 1...

15. září 2025
Zobrazit všechny

Další články


<