Třicet let soudy hledaly majitele zapomenutého Picassa či van Gogha
2. června 2023
Text Valeš Tomáš | Foto Hampel Kunstauktionen | Datum 09.12.2015
Součástí předvánoční série aukcí v mnichovském aukčním domě Hampel je i zítřejší samostatná dražba jedinečné kresby – Tizianova autoportrétu. Bude zajímavé sledovat, jak si tento jedinečný artefakt, nabízený mimo dominantní dvojici aukčních domů Sotheby’s a Christie’s, v německém prostředí povede.
Teprve v nedávné době znovuobjevená brilantní kreslířská práce byla již třikrát prezentována na výstavách (Belluno 2007/2008, San Secondo di Pinerolo 2013, Benátky 2014), kde přední odborníci potvrdili její autenticitu a zdůraznili její výtvarné a vizuální kvality. Mistrovské provedení dává i přes relativně malý formát (120 x 99 mm) vyniknout Tizianovým kvalitám na poli kresby. Nabízený autoportrét, vytvořený kombinací černé a bílé křídy s uhlem, je s ohledem na věk portrétovaného možné vřadit cca do rozmezí let 1560–1570, tedy do 70–80 let Tizianova věku.
Kresbu publikoval jako malířův portrét v roce 2003 W. R. Rearick, který k ní připojil jméno Giuseppe Porty zv. Salviatino. Toto připsání bylo ovšem posléze odbornou veřejností odmítnuto a přední znalec malířství italské renesance David Rosand ji následně připsal právě Tizianovi, a to na základě argumentace opřené o komparaci se známými Tizianovými autoportréty. Tato atribuce byla následně po prezentaci v benátském Museum Correr (2014), kterou doplnil výstavní katalog, akceptována širší odbornou veřejností a znalci Tizianova díla jako vítané rozšíření jeho kreslířského oeuvru.
V každém případě představuje kresba svou kvalitou a námětem ojedinělou akviziční možnost, u níž lze předpokládat zájem potencionálních jak soukromých, tak institucionálních kupců. Ostatně ani aukční síň Hampel neponechává nic náhodě a připravila k dražbě samostatný katalog v anglické, německé a italské jazykové mutaci, shrnující historii bádání a představující relevantní obrazový komparační materiál k dané kresbě. Bude zajímavé sledovat, jak jsi tento jedinečný artefakt, nabízený mimo na trhu dominující dvojici aukčních domů Sotheby’s a Christie’s, v německém prostředí povede a zda byl odhad ceny stanovený na 2–3 miliony eur adekvátní.
Příběh sbírky Ambroise Vollarda a Ericha Šlomoviće II
V rámci veřejného obchodu s uměním je jedním z velmi důležitých faktorů původ uměleckého díla a jeho provenienční historie. Na trhu se stále objevují obrazy, kresby či tisky s "bílými místy" ve svém curriculu. V polovině května dražená čtyři díla ze...
2. června 2023Příběh sbírky Ambroise Vollarda a Ericha Šlomoviće I
Na květnové aukci evropského a amerického umění u newyorských Sotheby´s se objevila čtyři na první pohled nenápadná díla od francouzských malířů Gauguina, Renoira a Cézanna. Spojovala je provenienční historie, sahající až k proslulé sbírce francouzs...
31. května 2023Sotheby´s New York 16. – 19. 5. 2023
Na newyorském trhu s uměním jsou květnové termíny již tradičně rezervovány pro velké přehlídky moderní a současné výtvarné tvorby. U aukční síně Sotheby´s špičkový výběr zaměřili především na prestižní provenienci děl a jejich důležité postavení v dě...
24. května 202331. května 2023
24. května 2023
3. září 2015
28. července 2012
14. března 2012
9. května 2022
14. června 2016