S ohnivou katastrofou v Los Angeles zápasí i Getty Museum
20. ledna 2025
Text Valeš Tomáš | Foto Christie's | Datum 03.09.2015
Dne 13. května tohoto roku proběhla v amsterdamské pobočce aukční síně Christie's čtvrtá a poslední část prodeje sbírky kreseb znalce a historika umění I. Q. van Regteren Alteny (1899 – 1980). Její výsledky jsou zajímavou příležitostní k zamyšlení: lze i v tuzemsku za současných podmínek budovat kvalitní sbírku staré kresby? Na co se zaměřit?
Tento odborník na nizozemské umění, v mládí asistent fenomenálního Fritse Lugta a rovněž dlouholetý ředitel grafické sbírky amsterdamského Rijksmusea, shromáždil pozoruhodnou kolekci, jejíž příběh se naplnil právě uvedenou sérií dražeb. Sběratelům se tak nabídla jedinečná příležitost rozšířit své kolekce o kresby s významnou proveniencí a velice pozoruhodnou kvalitou. Pokud pomineme očekávané výsledky u prací velkých jmen kánonu evropských dějin umění, je možné vysledovat několik aspektů, které mohou být inspirativní rovněž pro tuzemské sběratele.
Je zcela evidentní, že po roce 1989 nedošlo v tuzemském sběratelském prostředí k návratu ke sbírání starých kreseb, které bylo velice oblíbené do roku 1948, respektive 1939. Nedostatek dostupného materiálu, stejně jako absence adekvátního znaleckého prostředí, které by umožnilo vznikající sbírky kultivovat a korigovat jejich směřování, stálo za velice omezeným zájmem o tento druh materiálu.
Dnes si již potenciální zájemce nevystačí s tuzemskými zdroji a bude muset pátrat v zahraničí. Může se tak zdát, že vzhledem k rozdílným cenovým úrovním u nás a v zahraničí, je budování kolekce zaměřené právě na starou kresbu takřka nemožné. Uvedená sbírka I. Q. van Regteren Alteny však ukazuje, že s vhodným citem pro kvalitu a dobrým načasováním mohou kvalitní kolekce staré kresby vznikat i nyní.
Optimálním příkladem je kreslířská produkce nizozemských umělců 18. století, toto stále ještě opomíjené období, které bylo ve zmíněné sbírce hojně zastoupeno, nabídlo pozoruhodné možnosti nákupu, které by byly nepochybně dostupné i pro tuzemské sběratele. Za realizované částky v rozmezí 500 – 700 EUR bylo možné například pořídit práce Jacoba de Wit (např. č. kat. 9, 10), Aerta Schoumana (č. kat. 18, 20) a dalších. Ve stále rozumných cenových hladinách (cca 1000 – 2000 EUR) se objevily práce Jacoba Catse (č. kat. 165) nebo Jacoba van Strij (č. kat. 41).
Zatímco 17. století je pro většinu sběratelů z hlediska ceny „ztraceno“, století 18. nabízí stále dostatek akvizičních možností, a to i se zajímavým potenciálem zhodnocení. To, že má sběratelství kreseb nizozemského 18. století tradici i u nás, ostatně dokládá i kolekce moravského sběratele Arnolda Skutezkého (1850 – 1936) nacházející se dnes z valné většiny ve sbírkách Moravské galerie v Brně. Bylo by odrazem kultivace domácího sběratelského prostředí, kdyby se mezi sběrateli staré kresby v zahraničí objevovalo stále více zájemců z České republiky.
Sbírky jsou prozatím uchráněny, čeká se na další vývoj požáru Palisades
Společně s obyvateli a zvířaty trpí aktuálním ničivým požárem také losangelské památky. Jedna z nejvýznamnějších soukromých sbírkotvorných institucí světa, nadace Jeana Paula Gettyho (J. Paul Getty Trust), má v trase rychle postupujícího ohně hned dv...
20. ledna 2025Zajímavé aukční výsledky jubilejního roku 2024
Na loňský 15. říjen připadlo sté výročí vydání Prvního manifestu surrealismu, ale kulturní, výtvarný i aukční svět začal s oslavami již mnohem dříve. Díla malíře Reného Magritta jsou sběratelskou jistotou bez ohledu na datum, ale mnoha dalším osobnos...
17. ledna 2025TOP 10 zahraničních prodejů za rok 2024
Žebříček celosvětově nejdražších položek opanoval René Magritte, jeho obraz se jako jediný loni dostal přes 100 milionů dolarů. Neutuchající zájem o Clauda Moneta vynesl malířova díla na třetí a osmou příčku, v součtu za bezmála sto milionů dolarů. D...
14. ledna 202520. ledna 2025
17. ledna 2025
14. ledna 2025
20. ledna 2025
17. ledna 2025
2. ledna 2025
9. prosince 2015
28. července 2012
14. března 2012