Anna Hulačová i lebka triceratopse na londýnském Frieze
29. října 2025
Text Valeš Tomáš | Foto Christie's | Datum 03.09.2015
Dne 13. května tohoto roku proběhla v amsterdamské pobočce aukční síně Christie's čtvrtá a poslední část prodeje sbírky kreseb znalce a historika umění I. Q. van Regteren Alteny (1899 – 1980). Její výsledky jsou zajímavou příležitostní k zamyšlení: lze i v tuzemsku za současných podmínek budovat kvalitní sbírku staré kresby? Na co se zaměřit?

Tento odborník na nizozemské umění, v mládí asistent fenomenálního Fritse Lugta a rovněž dlouholetý ředitel grafické sbírky amsterdamského Rijksmusea, shromáždil pozoruhodnou kolekci, jejíž příběh se naplnil právě uvedenou sérií dražeb. Sběratelům se tak nabídla jedinečná příležitost rozšířit své kolekce o kresby s významnou proveniencí a velice pozoruhodnou kvalitou. Pokud pomineme očekávané výsledky u prací velkých jmen kánonu evropských dějin umění, je možné vysledovat několik aspektů, které mohou být inspirativní rovněž pro tuzemské sběratele.
Je zcela evidentní, že po roce 1989 nedošlo v tuzemském sběratelském prostředí k návratu ke sbírání starých kreseb, které bylo velice oblíbené do roku 1948, respektive 1939. Nedostatek dostupného materiálu, stejně jako absence adekvátního znaleckého prostředí, které by umožnilo vznikající sbírky kultivovat a korigovat jejich směřování, stálo za velice omezeným zájmem o tento druh materiálu.

Dnes si již potenciální zájemce nevystačí s tuzemskými zdroji a bude muset pátrat v zahraničí. Může se tak zdát, že vzhledem k rozdílným cenovým úrovním u nás a v zahraničí, je budování kolekce zaměřené právě na starou kresbu takřka nemožné. Uvedená sbírka I. Q. van Regteren Alteny však ukazuje, že s vhodným citem pro kvalitu a dobrým načasováním mohou kvalitní kolekce staré kresby vznikat i nyní.
Optimálním příkladem je kreslířská produkce nizozemských umělců 18. století, toto stále ještě opomíjené období, které bylo ve zmíněné sbírce hojně zastoupeno, nabídlo pozoruhodné možnosti nákupu, které by byly nepochybně dostupné i pro tuzemské sběratele. Za realizované částky v rozmezí 500 – 700 EUR bylo možné například pořídit práce Jacoba de Wit (např. č. kat. 9, 10), Aerta Schoumana (č. kat. 18, 20) a dalších. Ve stále rozumných cenových hladinách (cca 1000 – 2000 EUR) se objevily práce Jacoba Catse (č. kat. 165) nebo Jacoba van Strij (č. kat. 41).

Zatímco 17. století je pro většinu sběratelů z hlediska ceny „ztraceno“, století 18. nabízí stále dostatek akvizičních možností, a to i se zajímavým potenciálem zhodnocení. To, že má sběratelství kreseb nizozemského 18. století tradici i u nás, ostatně dokládá i kolekce moravského sběratele Arnolda Skutezkého (1850 – 1936) nacházející se dnes z valné většiny ve sbírkách Moravské galerie v Brně. Bylo by odrazem kultivace domácího sběratelského prostředí, kdyby se mezi sběrateli staré kresby v zahraničí objevovalo stále více zájemců z České republiky.
Frieze London, 15. – 19. 10. 2025
Každoroční podzimní londýnský svátek umění letos přilákal viditelně více návštěvníků, než byl průměr v posledních letech. Galeristé si návštěvnost rovněž pochvalovali, prodávaly se obrazy, sochy, antické busty i dinosauří kostry. A zatímco výstavní č...
29. října 2025Aukční výsledky francouzské umělkyně
O pařížské malířce a kreslířce Suzanne Valadon bylo letos slyšet často. Kulturní svět si připomněl 160. výročí jejího narození, na jaře se v Centre Pompidou uzavřela velká putovní retrospektiva a letos v říjnu padl v Londýně dražební rekord. Bývalá a...
27. října 2025Rozprodejový maraton bohaté sbírky manželů Kahnových se dostal do osmé fáze. Pařížská aukční síň Piasa se v aktuální nabídce soustředila na surrealistky, v čele s díly Fridy Kahlo, Leonory Carrington nebo Mimi Parent. Dražební výsledky v mnoha případ...
20. října 202529. října 2025
27. října 2025
20. října 2025
15. září 2025
9. prosince 2015
28. července 2012
14. března 2012