Právo a umění: Další kolo papírového pekla aneb jak vyvézt dílo z EU
2. května 2025
Text Skřivánek Jan | Datum 02.09.2019
Pokud bychom umělce narozené po roce 1950, které sleduje J+T Banka Art Index, řadili podle realizovaných aukčních prodejů, dostali bychom se k velice odlišnému žebříčku. Od Kateřiny Šedé, Zbyňka Baladrána či Dominka Langa, abychom jmenovali autory z první desítky, dosud aukcemi neprošlo jediné dílo.
Krištof Kintera: Mluvič, 1999, polyurethan, kov, elektromotor,
zvuk, pohybový mechanismus, analogo-digitální synchronizér,
latex, ocelová konstrukce, oblečení, nabíječka, 90 x 33,7 x 28 cm,
cena: 1 512 000 Kč, Adolf Loos Apartment and Gallery 28. 10. 2018
Z oněch více než dvou tisíc jmen v indexu eviduje ART+ minimálně jedno dílo nabízené v aukci u poloviny. Úspěšný prodej má na kontě opět jen asi polovina z tohoto počtu, tedy kolem pěti set autorů. Nutno však zdůraznit, že aukce nejsou pro oblast současného umění hlavním prostředím, kde se realizují prodeje. Řada autorů a galerií se jim dokonce programově vyhýbá. Spíš než kteří autoři na aukcích absentují, je zajímavé sledovat, kterým se na nich daří.
Platí to zejména pro Jana Mertu, jehož obrazy se v posledních třech letech na aukcích opakovaně prodávají za milionové částky. Loni sběratelé a investoři vydražili jeho díla za celkových 4,7 milionu korun, o rok dříve to bylo ještě více než jednou tolik. Objem prodejů naopak loni výrazně vzrostl Krištofovi Kinterovi. Za čtyřiadvacet jeho soch a prací na papíře loni dražitelé dohromady utratili 3,3 milionu korun a jeden z jeho Mluvičů (tentýž, kterého jsem měli na obálce Ročenky ART+ vloni) se prodal v novém aukčním rekordu. V přehledů prodejů za posledních deset let se tak Kintera posunul z páté na třetí příčku, za Jana Mertu a Jaroslava Rónu.
Nově se do první desítky podle prodejů dostali ještě Pasta Oner a Lubomír Typlt. Vysoké umístění původně streetartového umělce Pasty Onera je o to zajímavější, že všechny jeho prodeje byly realizovány v posledních pěti letech. Jeho aukční rekord z předloňského roku je 840 tisíc korun, což je víc, než jsou aukční maxima kohokoliv v J&T Banka Art Indexu s výjimkou Jana Merty, Krištofa Kintery, Tomáš Rullera a Federica Díaze. Sedmačtyřicetiletému Díazovi patří od roku 2017 titul nejdražšího žijícího českého autora. Jeho známá zlatá slza z Expo v Šanghaji se předloni na aukci společnosti European Arts prodala s výrazným nárůstem za 6,5 milionu korun.
Další články z Ročenky 2019
J&T Banka Art Index 2019
Eva Koťátková: Člověk a instituce
Jak se žije galeristům?
Právní průvodce pro sběratele umění
Šíření věhlasu českého umění a kultury mimo hranice EU je činností pro otrlé a připomíná vyřizování stavby jaderné elektrárny v chráněné krajinné oblast aneb jak díla Alfonse Muchy málem neodjely do Soulu.
2. května 2025Veletrh Antique 24.–27. 4. 2025
Ve čtvrtek 24. dubna se dveře Novoměstské radnice opět otevřou zájemcům o starožitnosti a obecně o umělecké řemeslo. Kromě expozic renomovaných prodejců bude možné již tradičně navštívit i bohatý doprovodný program včetně nedělní bezplatné poradny. V...
23. dubna 2025Investiční fondy na trhu s uměním
České investiční fondy, které zhodnocují peníze klientů prostřednictvím uměleckých děl, mají za sebou perný rok. Proarte pročistilo své portfolio, Artefin ladil nastavení prodejních kanálů a nový fond Collectiv Art Fund loni nakoupil díla za téměř 10...
10. dubna 202523. dubna 2025
10. dubna 2025
23. srpna 2020
19. března 2020
29. října 2018
16. června 2017
28. května 2017
14. května 2017