Maškovy znovuobjevené tančící dívky
6. června 2023
Text Machková Magda | Datum 25.11.2021
V rámci listopadové aukce Adolf Loos Apartment and Gallery ve znovuoživeném pavilonu Expo 58 v Letenských sadech bude draženo 123 položek, z nichž právě Toyenina Serenáda představuje highlight aktuální nabídky, obrazně i doslova.
![]() |
|
Mediálním prostorem rezonoval příběh o v podstatě náhodném objevu obrazu ve francouzsko-libanonské sbírce, do níž se dostal kolem roku 1950 akvizicí přímo z autorčina pařížského majetku. V ateliéru setrvával přes pětadvacet let, neboť až na jediné vystavení v Galerie d´Art Contemporain (1926, kat. č. 57), na premiérové přehlídce Jindřicha Štyrského a Toyen po jejich přesunu do Paříže, nebyl ani znalcům ani veřejnosti znám.
Nejasnosti působilo i malířčino záměrné antedatování do roku 1920, jímž Serenádu přičlenila k šestici dalších děl, podle expertů s cílem spojit je ještě s pražskou kariérou (jako například rekordní Cirkus). Ve světle nejnovějších poznatků se středně velký olej na plátně váže k jejímu ranému tvůrčímu období, konkrétně k cestě dvaadvacetileté odhodlané začínající výtvarnice na Azurové pobřeží, do Monaka a Paříže na přelomu let 1924 a 1925. V rámci francouzského pobytu navštívila na několik týdnů i Benátky a zkompletovala tak své inspirační zdroje: objevovala kouzlo městské lidové zábavy, karnevalů, cirků, pouličního umění, vnímala hédonistickou přímořskou atmosféru, seznamovala se blíže s jihoevropskou i koloniální exotikou.
![]() |
|
Své zážitky zpracovávala až naivistickým malířským výrazem, s důrazem na detail a kompozici. V dražené Serenádě se odehrává typické milostné dostaveníčko maskovaného hudebníka s jeho vyvolenou, které však není autentickým okamžikem vyznání lásky, ale precizně vystavěnou scénou ve stylu commedia dell´arte s kulisami, krásnými kostýmy a přitažlivými herci. Signovaný obraz bude aukční síň vyvolávat za nejvyšší cenu dne, 12,1 milionu korun včetně provize, a organizátoři předpokládají, že nezůstane jen u jednoho či dvou příhozů.
Galerie představuje i další výtvarné polohy Toyenina díla. Silné surrealistické plátno Dýchání spánku ze sbírky německo-švýcarské umělkyně Meret Oppenheimové za částku 9,68 milionu korun v pomyslném žebříčku minimálních podání sekunduje, erotická kresba z roku 1932, začínající na 1,5 milionu korun, figuruje jako šestá nejdražší položka. Tato práce na papíře již prošla pozůstalostním prodejem v Paříži v loňském roce (více o sbírce Kahnových zde).
Hlavní pozornost zájemců o sobotní aukci bude pochopitelně obrácena k aspirantům na rekordní sumy, nicméně ani díla vyšší střední kategorie by neměla zůstat bez povšimnutí. Za zajímavý příspěvek k historiografii českého výtvarného umění kolem roku 1900 lze považovat metrové plátno Návštěva od malíře, grafika a redaktora Miloše Jiránka. Na první pohled standardní trojportrét mladých žen v dobovém interiéru získává na atraktivně, pokud ztotožníme modelky s konkrétními dámami z pražských intelektuálních kruhů.
![]() |
|
Jiránek zachytil setkání tří přítelkyň a soudobých či budoucích múz několika umělců: slečen Kláry Heyrovské, Milady Vrchlické a Zdeňky Reinsbergové. Nejnovějšímu datování obrazu kolem 1905 odpovídá jak svobodný stav portrétovaných (dle rodných příjmení), tak jejich věk mladých žen po dvacítce. O několik let starší Jiránek znal nejlépe Miladu Vrchlickou, dceru básníka a spisovatele Jaroslava Vrchlického, u něhož při studiích na akademickém gymnáziu bydlel a celou rodinu navštěvoval v Nových Dvorech, a Kláru Heyrovskou, nejstarší dceru právníka a profesora Leopolda Heyrovského a sestru budoucího Nobelisty Jaroslava, s jejímž snoubencem, akademickým malířem a pedagogem Arnoštem Hofbauerem pojilo autora blízké celoživotní přátelství.
Angažovali se ve spolkových aktivitách Mánesa, zpravodajovali pro Volné směry, spoluorganizovali výstavy Augusta Rodina (1902) a Edvarda Muncha (1905), vzájemně se inspirovali – Portrét Hofbauera od Miloše Jiránka / titulka Obrázkové revue se stojícím Jiránkem od Hofbauera –, sdíleli ateliér v trojské vile Havránka. Výtvarně nadaná Klára navíc byla spolužačkou Jiránkovy dívky Antoníny, s níž docházela do kreslířské a malířské školy pro dámy při UPŠ. Třetí ženou na obraze je jejich vrstevnice Zdeňka Reinsbergová, dcera poslance a univerzitního rektora Josefa Reinsberga, budoucí manželka malíře a grafika Jaromíra Strettiho.
![]() |
Jiránkova Návštěva tak přispívá nejen ke genezi jeho stěžejního obrazu Sprchy v pražském Sokole (dnes Národní galerie v Praze) – na zadní straně plátna se zachovala olejová studie tří mužských aktů ze známé kompozice – ale i k představě o budování podpůrné sociální sítě mezi výtvarníky a jejich rodinami. Zajímavý Trojportrét nacenili u Adolf Loos Apartment and Gallery na více než 944 tisíc korun včetně provize a již v případě dvou příhozů vyrovná prozatímní autorské maximum (968 tisíc korun za Náměstí v Týnci nad Labem).
Dobový kontext socio-kulturního milieu ještě dokresluje na téže aukci nabízený portrét již vdané Kláry Heyrovské-Hofbauerové od manžela Arnošta, ze sbírky Bohuslava Duška, startující na necelých 43 tisících korunách.
V rámci své tradiční červnové zahradní aukce, která se letos uskuteční ve čtvrtek 8. června, představí Arthouse Hejtmánek nový objev. Velkoformátový olej Karla Vítězslava Maška Hra slunečních skvrn ležel podle Tomáše Hejtmánka dlouho v neobývané vile...
6. června 2023V aukci Galerie Kodl v neděli 28. května přijde na řadu i syntonos Vazačky klasů Antonína Hudečka. Vznikl v roce 1896, tedy v době, kdy se malíř začal s těmito novými barvami německého výrobce seznamovat. Je tak jedním z prvních dokladů jejich použit...
22. května 2023Sotheby´s New York 18. 5. 2023
Pro nadcházející květnové týdny si newyorské aukční síně připravily desítky sběratelských hitů. Mezi nejatraktivnější nabídky bude nepochybně patřit i rozměrná bronzová plastika sochařky Louise Bourgeoisové s odhadní cenou až 40 milionů dolarů
12. května 20236. června 2023
22. května 2023
12. května 2023
23. listopadu 2022
11. července 2022
10. ledna 2022
15. března 2023
1. prosince 2022
31. prosince 2021