Podcast: NFT je příležitost vytvářet umění jinak

Prague Art Week 2022

Ve třetím díle podcastové série u příležitosti zářijového Prague Art Week popisuje René Rohan, jak se kolem umění formují vazby, které podporují jeho provoz a proč se jedna z největších firem na transport a skladování umění rozhodla zasadit o propagaci NFT formátu formou soutěže.

 
René Rohan jako umělec v roce 2003 vystavoval na Bienále v Benátkách, ale poté se raději zaměřil na práci v art servisu. Začal podnikat oboru transportu a uskladnění umění, který nedávno s partnery rozšířil o investiční fond a galerii. V multifunkčním areálu v Měšicích, kde firma sídlí, jsou sofistikovaně zabezpečené sklady a depozitáře ukrývající nejcennější umělecká díla vlastněná českými sběrateli i kuriozity typu sochy Maršála Koněva z Prahy 6. 
Ve třetím díle podcastové série u příležitosti nadcházejícího Prague Art Week popisuje, jak se kolem umění formují vazby, které podporují jeho provoz a proč se jedna z největších firem na transport a skladování umění rozhodla zasadit o propagaci NFT formátu formou soutěže.
 
Řada lidí si pořád nedokáže pořádně představit, co se skrývá pod označením NFT. Jak byste tento nový fenomén definoval?
Primárně by to mělo být kvalitní umělecké dílo. Je jedno, zda prodáváte za koruny, dolary, nebo bitcoiny. Důležité je, že jde o kvalitní umění, které má hodnotu a tu si uchová. Nyní už tato díla raději nazývám digitálním uměním než NFT, protože NFT je jenom proces, jak se může dostat dílo decentralizovaně do celého světa. Kdokoliv si kvalitní umělecké dílo bude chtít koupit, se k němu nyní dostane. 
 
Investiční fond Artefin se rozhodla uspořádat soutěž o nejlepší NFT. Co je jejím cílem?
Cílem soutěže je vytvořit osvětu a ukázat, že se nejedná o nesmyl, který nemá budoucnost, ale o očistný proces. Rádi bychom, kdyby každá galerie měla svůj vlastní marketplace, který by kurátorovala, vkládala do něj díla umělců, které zastupuje a aby s nimi blockchainovým způsobem obchodovala. Pak by teprve došlo na trhu k vědomí, že NFT je něco, co hodnotu má a do budoucna mít bude.
 
Měli by umělci o NFT přemýšlet jako o novém médiu, který jim otevře nové možnosti tvorby?
Byli bychom rádi, kdyby umělci o NFT přemýšleli jako o příležitosti vytvořit od začátku umělecké dílo, které může mít formát videa, interaktivní animace, performance nebo akce, která bude touto formou zaznamenaná a přenositelná. Umělec by měl přemýšlet nad tím, že se mu s digitálním uměním otvírají nové možnosti a měl by vycházet z toho, že se tohle médium dá využít k něčemu, co by obrazem nepředal. Může tak využít širokou škálu prostředků k vytvoření zajímavého uměleckého díla, které je možné novým způsobem prezentovat.
 
Jak funguje prezentace umění ve formě NFT?
Vznikají třeba kamenné NFT galerie, pro představu, ve tvaru válce o průměru tři a více metrů, ve kterých jsou zdi pokryté displeji. Člověk vejde do prostoru, ve kterém je ze všech stran obklopen zvukem, obrazem nebo animací. Prostor je vícedimenzionální, takže se v něm může například pohybovat podlaha nebo je možné, aby bylo umělecké dílo doplněno vůní. Iniciativě se meze nekladou a když někdo vymyslí něco nového, trh se tomu přizpůsobí a prezentace uměleckých děl se tak rozšíří o další dimenzi. Návštěvník potom dostane zážitek jiných rozměrů, než v jakých jsme byli doteď limitovaní.
 
 
Soutěž o nejlepší NFT — digitální umělecké dílo 
Soutěž je otevřena pro všechny vizuální umělce. Výherci soutěže si odnesou finanční odměnu a výtěžek dražby bude věnován na dobročinné účely. Přihlásit se mohou i umělci, kteří doposud s výrobou NFT formátu neměli zkušenosti. Deset nejlepších konceptů NFT bude vybráno do užšího výběru a galerie Artefin podpoří jejich finální realizaci. Přihlásit samozřejmě lze také už vytvořený NFT projekt. Uzávěrka pro přihlášení je 4. 7. 2022, formulář a bližší informace najdete na webových stránkách soutez.artefin.cz a na webu Prague Art Week, který je mediálním partnerem soutěže.
 
K odběru podcastu se můžete přihlásit na Spotify a Apple podcasts. Poslechnout si ho můžete také přímo na webu Prague Art Week 2022.
 

Související články

Sbírka umění se má čistit, je to živý organismus

Sbírka umění se má čistit, je to živý organismus

Rozhovor se sběratelem Petrem Pudilem

Petr Pudil je podnikatel, mecenáš a sběratel, který spolu Pavlínou Pudil stojí za projektem Kunshalle Praha. Fascinuje ho digitální umění. „V digitálním umění se něco děje, co bude mít za sto let velkou relevanci. Jen nevíme, co to je. A to mi přijde...

10. června 2024
Sbírání starých mincí mi pomohlo začít nový život v emigraci

Sbírání starých mincí mi pomohlo začít nový život v emigraci

Rozhovor se sběratelem Václavem Brunou

Dr. Václav Bruna vytvořil unikátní sbírku velmi vzácných, extrémně vzácných a raritních mincí, výhradně české provenience, od starověkých ražeb až po ražby moderní. „Má sbírka je výjimečná v tom, že jsem ji sestavil s edukativním záměrem, protože tam...

3. dubna 2024
V Ovenecké jsme s umělci vytvořili scény pro každodenní život

V Ovenecké jsme s umělci vytvořili scény pro každodenní život

Rozhovor se sběratelkou Terezou Porybnou

Tereza Porybná působila v letech 2013 až 2019 jako ředitelka Českého centra v Londýně a v letech 2014-2016 byla prezidentkou sdružení Evropských kulturních institutů v Londýně (EUNIC London). Spolu se Zuzanou Blochovou a Edith Jeřábkovou stojí za pr...

25. března 2024
Zobrazit všechny

Další články


<