Malichova třímilionová studie k plzeňskému reliéfu
26. dubna 2024
Text Skřivánek Jan | Foto Arthouse Hejtmánek | Datum 15.05.2016
Autor jedné z nejpopulárnějších soch české moderny, Slunečního paprsku, spolupracovník Osvobozeného divadla i nechtěný vítěz soutěže na Stalinův pomník na Letné. Muž nesporného talentu a tragického osudu, který dodnes čeká na soubornou monografii.
Jakkoliv je Otakar Švec (1892–1955) neopominutelnou postavou moderního českého sochařství, jedinou publikací věnovanou jeho dílů je desetistránkový katalog od Petra Wittlicha vydaný v roce 1959. Švec studoval na pražské akademii v ateliéru Josefa Václava Myslbeka a později zde působil jako asistent Jana Štursy. V roce 1920 absolvoval roční stáž ve Francii v ateliéru Antoina Bourdella.
Svou nejslavnější sochu vytvořil v roce 1924 a o rok později s ní slavil úspěch na výstavě dekorativních umění v Paříži. „Je to kopnutí do dveří, které jsme potřebovali,“ prohlásil prý o tomto díle Jan Štursa. Název Sluneční paprsek je patrně pouze otrockým překladem jména populární anglické značky motocyklů Sunbeam. Původní Švecův odlitek se dnes nachází ve stálé expozici Národní galerie. Na přelomu tisíciletí však galerie nechal několik vybraných soch ze své sbírky, včetně Slunečního paprsku, znovu odlít pro americké sběratele manžele Hascoeovi. Tento odlitek se pak v červnu 2011 objevil v aukci jejich pozůstalosti v Sothebyʼs v Londýně, kde se včetně provize a dalších poplatků prodal za rekordních 3,8 milionu korun. Předaukční odhad přitom počítal maximálně s částkou kolem 600 tisíc korun.
Součástí téže kolekce byly také hned tři bronzové odlity dvojbusty Voskovce a Wericha ze začátku 30. let. Šlo opět o novodobé odlitky, přesto se též prodaly s výraznými nárůsty za částky od 100 do 130 tisíc korun. „Efektní Dvojportrét, který by z hlediska stylového mohl být vhodným završením civilismu prvé poloviny 20. let, je nejúčinnější, když jej pozorujeme, jak se otáčí a jedna hlava vplývá do druhé. Ostatně oba komici toho využili v závěrečných sekvencích svých filmů,“ píše o tomto díle Karel Srp v akademických Dějinách českého výtvarného umění. Vedle filmů V+W byl Otakar Švec uváděn také jako autor sochařské výzdoby ke hře Osel a stín z roku 1933.
Portréty vycházejí z jevištní stylizace Voskovce a Wericha a autor počítal i s barevnou úpravou povrchu sochy. Autentickým materiálem je zde tak spíše polychromovaná sádra než bronz. Tuto původní variantu sochy nabídne na aukci začátkem června Arthouse Hejtmánek. Dražená plastika údajně pochází přímo z majetku Jana Wericha, což však nelze ověřit. Aukční katalog to proto formuluje slovy: „Dle informací od majitele...“ Stejnou sádru měl podle dochovaných svědectví vlastnit i Jiří Voskovec ve Spojených státech.
Socha bude startovat na 186 tisících korun a i prodej za minimální podání by stačil na nový autorský rekord na českém trhu. Dosud jej drží bronzová varianta této sochy, která byla před sedmi lety na aukci 1. Art Consulting vydražena za 106 tisíc korun.
Letošní rok zahájí pražská galerie a aukční síň Etcetera Art přehlídkou 155 děl napříč výtvarnými kategoriemi. Těžištěm nabídky jsou známá jména tuzemského poválečného umění a jejich realizace v malbě, kresbě či plastice. S nejvyšší vyvolávací cenou...
26. dubna 2024European Arts 28. 4. 2023, Galerie Kodl 26. 5. 2024
V nadcházejících jarních aukcích se budou prodávat hned dva poválečné oleje od malířky Toyen. Letos jde o její první malířské práce na trhu. Za pár dní budou první z nich dražit ve své sálové aukci European Arts, na konci května pak sběratelé budou m...
24. dubna 2024Auktionshaus im Kinsky, Vídeň 24. 4. 2024
Obrazy rakouského modernisty hýbou světovým trhem téměř dvě dekády. Klimtománie vrcholila v předloňské a loňské sezóně, kdy padaly částky ve vyšších desítkám milionů dolarů a žebříček autorových nejdražších děl se přepisoval hned několikrát. V nastav...
19. dubna 202426. dubna 2024
24. dubna 2024
19. dubna 2024
2. června 2016
7. prosince 2022
11. června 2022
17. prosince 2021