Silné 19. století, raný Gauguin a třímetrový Šíma
22. listopadu 2024
Text Skřivánek Jan | Foto Arthouse Hejtmánek | Datum 15.05.2016
Autor jedné z nejpopulárnějších soch české moderny, Slunečního paprsku, spolupracovník Osvobozeného divadla i nechtěný vítěz soutěže na Stalinův pomník na Letné. Muž nesporného talentu a tragického osudu, který dodnes čeká na soubornou monografii.
Jakkoliv je Otakar Švec (1892–1955) neopominutelnou postavou moderního českého sochařství, jedinou publikací věnovanou jeho dílů je desetistránkový katalog od Petra Wittlicha vydaný v roce 1959. Švec studoval na pražské akademii v ateliéru Josefa Václava Myslbeka a později zde působil jako asistent Jana Štursy. V roce 1920 absolvoval roční stáž ve Francii v ateliéru Antoina Bourdella.
Svou nejslavnější sochu vytvořil v roce 1924 a o rok později s ní slavil úspěch na výstavě dekorativních umění v Paříži. „Je to kopnutí do dveří, které jsme potřebovali,“ prohlásil prý o tomto díle Jan Štursa. Název Sluneční paprsek je patrně pouze otrockým překladem jména populární anglické značky motocyklů Sunbeam. Původní Švecův odlitek se dnes nachází ve stálé expozici Národní galerie. Na přelomu tisíciletí však galerie nechal několik vybraných soch ze své sbírky, včetně Slunečního paprsku, znovu odlít pro americké sběratele manžele Hascoeovi. Tento odlitek se pak v červnu 2011 objevil v aukci jejich pozůstalosti v Sothebyʼs v Londýně, kde se včetně provize a dalších poplatků prodal za rekordních 3,8 milionu korun. Předaukční odhad přitom počítal maximálně s částkou kolem 600 tisíc korun.
Součástí téže kolekce byly také hned tři bronzové odlity dvojbusty Voskovce a Wericha ze začátku 30. let. Šlo opět o novodobé odlitky, přesto se též prodaly s výraznými nárůsty za částky od 100 do 130 tisíc korun. „Efektní Dvojportrét, který by z hlediska stylového mohl být vhodným završením civilismu prvé poloviny 20. let, je nejúčinnější, když jej pozorujeme, jak se otáčí a jedna hlava vplývá do druhé. Ostatně oba komici toho využili v závěrečných sekvencích svých filmů,“ píše o tomto díle Karel Srp v akademických Dějinách českého výtvarného umění. Vedle filmů V+W byl Otakar Švec uváděn také jako autor sochařské výzdoby ke hře Osel a stín z roku 1933.
Portréty vycházejí z jevištní stylizace Voskovce a Wericha a autor počítal i s barevnou úpravou povrchu sochy. Autentickým materiálem je zde tak spíše polychromovaná sádra než bronz. Tuto původní variantu sochy nabídne na aukci začátkem června Arthouse Hejtmánek. Dražená plastika údajně pochází přímo z majetku Jana Wericha, což však nelze ověřit. Aukční katalog to proto formuluje slovy: „Dle informací od majitele...“ Stejnou sádru měl podle dochovaných svědectví vlastnit i Jiří Voskovec ve Spojených státech.
Socha bude startovat na 186 tisících korun a i prodej za minimální podání by stačil na nový autorský rekord na českém trhu. Dosud jej drží bronzová varianta této sochy, která byla před sedmi lety na aukci 1. Art Consulting vydražena za 106 tisíc korun.
Podzimní aukce Galerie Kodl nabídne přes dvě stovky položek v cenovém rozpětí od desítek tisíc korun po desítku milionů. Starší umění zastoupí pestrý výběr mistrů z generace Národního divadla a několik francouzských protomodernistů. Ke koupi bude i č...
22. listopadu 2024O Antonínu Procházkovi je v poslední době na aukcích slyšet. V loňském roce zájemci za jeho díla vydali doposud nejvyšší sumu v domácí aukční historii a rovněž padlo nové autorské maximum za jedinou práci. Společnost European Arts ve své nadcházející...
21. listopadu 2024Sotheby’s New York 18. 11. 2024, Christie’s New York 19. 11. a 20. 11. 2024
Začátkem příštího týdne se budou newyorské pobočky Sotheby’s a Christie’s přetahovat o pozornost milovníků moderního a poválečného umění. Desítky obrazů, plastik a unikátních designových kusů pocházejí z pozůstalostí dvou vlivných, velmi majetných a...
15. listopadu 202422. listopadu 2024
21. listopadu 2024
15. listopadu 2024
2. června 2016
7. prosince 2022
11. června 2022
17. prosince 2021