Milada Marešová: Václavské náměstí, 1924,
tempera na kartonu, 28,5 x 25 cm,
Arthouse Hejtmánek 8. 12. 2022,
vyvolávací cena: 180 000 Kč (+24% provize)
Milada Marešová (1901–1987) byla velmi osobitá umělkyně, jejíž díla jsou v aukcích k mání jen zřídka. Celkem
databáze ART+ eviduje jen pár desítek prodejů. K většímu povědomí o autorčině tvorbě více přispěly teprve aukce v minulém roce, kdy se nejprve na jaře na trhu objevil její obraz
Noc z roku 1932 zobrazující dění na pulsující osvětlené ulici (1. Art Consulting, 1,08 milinou korun), více o něm je mozno si přečíst
v samostatném článku.
Loni v prosinci Arthouse Hejtmánek nabídl důležitý obraz
Plovárna, o pět let starší malbu karikující lidské charaktery s haptickou složkou struktury mořského písku. Pocházel z období, kdy už se Marešová naplno věnovala výtvarné práci.
Na aukci tenkrát vystoupal na 1,6 milionu korun, což je autorčino aukční maximum. (
Přečtěte si více o samotném obraze i jeho autorce)
Marešovou již v průběhu jejích studií na Akademii výtvarných umění v Praze (studovala u Vojtěcha Hynaise) oslovil umělecký proud nové věcnosti. Stalo se tomu zejména na základě cest do Berlína a Itálie s historikem umění Antonínem Matějčkem, který na akademii vyučoval, a svými spolužáky. Zájem o civilistní témata, všední život a jeho bedlivé pozorování s určitým smyslem pro ironii a nadsázku, charakterizuje směr její tvorby v průběhu celých dvacátých let.
Milada Marešová: Paní ve smutku, 1931,
olej na plátně, 65,5 x 45 cm,
Arthouse Hejtmánek 8. 12. 2022,
vyvolávací cena: 220 000 Kč (+24% provize)
Nabízený obraz
Václavské náměstí z roku 1924 těmto uměleckým intencím zcela odpovídá. Vystihla v něm všední ruch tohoto místa a zároveň se soustředila na jednotlivé charaktery zobrazených postav s jejich zvláštnostmi a v jejich grotesknosti. Stejně jako obraz
Plovárna, byla i tato malba publikována Martinou Pachmanovou v katalogu malířčiny výstavy uspořádané v Moravské galerii v roce 2008. Vyvolávací cenu této drobné práce aukční síň stanovila na 223 tisíc korun včetně aukční provize.
V centru tvorby Marešové stojí přirozeně žena a její pocity, starosti a různé chápání její společenské role. Soustředila se přitom na vykreslení psychologie postav, neidealizované portréty jednotlivých žen v jejich všedních údělech. Proto se předmětem jejího zájmu staly nevěsty a vdovy, u kterých mohla uplatnit široké spektrum pocitů: tísně, obav z budoucnosti a samoty.
Ztělesněním této polohy tvorby je její druhý obraz v aukčním katalogu,
Paní ve smutku z roku 1931, který bude svou cestu aukcí začínat na částce 273 tisíc korun včetně aukční provize.
Tematicky ho můžeme srovnat třeba s kresbou
Truchlící vdova ze stejné doby, kterou před dvěma lety vydražily European Arts.
Milada Marešová: Truchlící vdova, 1930,
kombinovaná technika na papíře, 42 x 32 cm,
European Arts 22. 11. 2020,
cena: 21 080 Kč
Z dalších položek, které Arthouse Hejtmánek v nadcházející aukci nabízí, zaujme především umělecké řemeslo v čele s
manýristickým šestiramenným svícnem původně z kláštera v Dolním Rakousku, který do své kolekce získal významný rakouský sběratel umění Albert Figdor (1843–1927).