Novou nejdražší umělkyní světa je Frida Kahlo
21. listopadu 2025
Text Machková Magda | Foto Artnet, Sotheby´s, Christie's | Datum 19.05.2025
Nejdražší prodeje uplynulých pěti měsíců viděl minulý týden New York. V exkluzivních výběrech evropské i americké moderny uspěli za desítky milionů dolarů letošní nejdražší Mondrian, Monet či Picasso. Neztratili se ani oba pětimilionoví Kupkové. S nulou na kontě se naopak musela vyrovnat nejambicióznější položka dosavadní sezóny, busta od Alberta Giacomettiho. Na odhadovaných 70 milionů dolarů si nikdo z kupujících netroufl.
Půlka května již tradičně patří k vrcholům prvního pololetí světového aukčního dění a odborná média vždy s předstihem tipují potenciální vítěze dražeb, odhadují sběratelskou náladu a spekulují nad akvizičními trendy. V rámci pořadatelského souboje dvou globálně nejsilnějších hráčů na trhu s uměním se letos nejčastěji skloňovalo jméno abstrakcionisty Pieta Mondriana a jeho Kompozice u Christie’s a sochaře Alberta Giacomettiho s bronzovou Velkou tenkou hlavou u Sotheby's.
Pohled do sálu aukční síně Sotheby’s v New Yorku, 13. května 2025. Obraz Františka Kupky Ochablé tvary vlevo od středu, busta Alberta Giacomettiho pod ním. Zdroj: www.artnews.comOficiální katalogové odhady nebyly takticky zveřejněny, nicméně půlmetrový obraz v jazyce neoplasticismu aspiroval dle expertů na 40 až 50 milionů dolarů, plastika si měla říkat dokonce až o 70 milionů dolarů (bez provize). Střet s finanční realitou vyhrála malířský položka, když se stala třetím nejdražším Mondrianovým dílem vůbec a výrazně pomohla společnosti Christie’s k pondělním vysokým májovým tržbám, v součtu za téměř 489 milionů dolarů. Na další superhvězdný nákup už sběratelům a sběratelkám patrně došla energie či prostředky, neboť Giacometti se neprodal a Sotheby's se musela spokojit s obratem přes 186 milionů dolarů (vše včetně provize).
Piet Mondrian: Kompozice s velkou červenou plochou, šedomodrou, žlutou, černou a modrou, 1922
Newyorské dvoudenní aukční dobrodružství zahájila aukční síň Christie’s v pondělí 12. května. Jako první vstoupila před publikum kolekce osmatřiceti položek ze sbírky manželů Riggiových, která představila jejich majitele především jako milovníky klasické moderny, meziválečných avantgard a amerických vln druhé poloviny 20. století. Své pohádkové jmění vydělal newyorský podnikatel Leonard Riggio na tehdy nejsilnějším řetězci knihkupectví Barnes & Noble. Od 90. let začali spolu s manželkou Louise podstatněji holdovat výtvarnému umění, ať už v roli sběratelů nebo kulturních mecenášů, a ze svého výstavního apartmá na Park Avenue a rezidenci na Long Islandu si vytvořili domácí galerii muzejních kvalit. Po smrti pana Leonarda Riggia, loni v srpnu ve věku třiaosmdesáti let, se jeho choť rozhodla manhattanskou kolekci zmenšit.
V konkurenční soutěži o to, kdo získá možnost nabídnout letos jedinou ucelenou sběratelskou kolekci s nejprestižnější proveniencí, zvítězila společnost Christie’s, která svou pořadatelskou pozici podpořila stoprocentními prodejními zárukami. Na výsledných 272 milionech dolarů se téměř pětinou podílela jedna malba, známá z jejich přijímací haly v New Yorku, Composition with Large Red Plane, Bluish Gray, Yellow, Black and Blue (Kompozice s velkou červenou plochou, šedomodrou, žlutou, černou a modrou) od Pieta Mondriana. Plátno pocházelo z autorových nejexperimentálnějších let po návratu z rodného Holandska do Paříže, vzniklo v roce 1922 na přímou objednávku a po válce doputovalo za Atlantik. Když se před třiatřiceti lety dražilo poprvé, stálo 2,6 milionu dolarů, po započítání inflace to je dnešních asi 5,9 milionu dolarů.
Kolik za Kompozici zaplatili manželé Riggiovi v roce 2000 není známo, nicméně odhadovaná současná hodnota se měla pohybovat na téměř desetinásobku tehdejších cen. Výsledných 47,6 milionu dolarů nakonec nebylo daleko od Mondrianova aktuálního tři roky starého dražebního rekordu (Kompozice II za 51 milionů dolarů, Sotheby’s NY).
Claude Monet: Topoly na břehu řeky Epte za soumraku, 1891,Druhá část pondělního večera se již nesla v duchu běžného pořadatelského předvýběru a pětatřicet výtvarných položek vyneslo dalších více dvě stě milionů dolarů. Prodejní jedničkou se stala metrová krajina Peupliers au bord de l’Epte, crépuscule (Topoly na břehu řeky Epte za soumraku) od Clauda Moneta za necelých 43 milionů dolarů. Pro mistra impresionismu to značilo letošní top výsledek, v historických databázích obsadil říční břeh z roku 1891 celkově sedmnácté místo. Pořadatelé z Christie’s si nakonec zatleskali k souhrnným tržbám ve výši 489 milionů dolarů za sedm desítek položek, což je opravňovalo k mírně optimistickému výhledu na predikcemi podceňovaný aukční rok 2025. Před půl rokem se jejich prvotřídním dražbám dařilo obdobně (listopad 2024, 486 milionů dolarů), před dvanáctí měsíci rovněž (květen 2024, 413 milionů dolarů, vše vč. provize).
Alberto Giacometti: Velká tenká hlava, 1955,
O den později, v úterý 13. května, si o svůj díl sběratelské pozornosti řekla společnost Sotheby’s. Nejzajímavější příhozové dění si organizátoři slibovali od výjimečného kusu, bronzového poprsí od klasika sochařské moderny a jednoho z nejpoptávanějších autorů vůbec, Alberta Giacomettiho. Busta Grande tête mince (Velká tenká hlava) zachycovala umělcova bratra Diega a podle katalogu šlo o jediný autenticky zbarvený odlitek, což zvyšovalo atraktivitu položky až k odhadní ceně kolem 70 milionů dolarů. Vyšší předaukční kalkulaci letošek ještě nezažil. Již před samotnou licitací se poukazovalo na neobvyklou absenci prodejní záruky, v posledních letech velmi běžného nástroje, jak si z pozice prodávajícího pojistit úspěšný obchod a klidné spaní. Podle zákulisních informací stávající majitel svému želízku v ohni věřil natolik, že tento nástroj, podle kritiků nemoc škodící aukční vášni, nepoužil. A údajně se nebylo čemu divit, neboť Giacomettiho Hlavu vložil do dražby Stefan Soloviev, syn známého amerického sběratele a realitního magnáta Sheldona Solowa († 2020), jenž proslul právě takovými obchodními taktikami: neuchylovat se k „přízemním“ prodejním zárukám, nýbrž vrhnout energii do riskantnějšího vyjednávání o podílu na provizích a čekat na hvězdný výsledek. Minulý týden se však tato strategie nevyplatila a položka neuspěla.
Pablo Picasso: Sedící muž, 1969,Tahounem aukce u Sotheby’s se tak stal mnohem dostupnější velký Picasso Homme assis (Sedící muž) za 15,1 milionu dolarů, druhá nejdražší transakce v autorově portfoliu za letošek. Podobiznu muže ze slavné „mušketýrské“ série totiž o den dříve, u Christie’s, přeskočila Žena s arléskou čelenkou – fotografka Lee Miller (Femme à la coiffe d’Arlésienne sur fond vert (Lee Miller) za 28 milionů dolarů.
Zájem byl také o dva Kupkovy středně velké obrazy, o nichž jsme psali v článku již dříve. Prestižní provenience ze sbírky filmového producenta Josepha H. Hazena jistě podpořila velmi slušné prodejní skóre obou pláten, bohatě přes 100 milionů korun.
František Kupka: Příliv a odliv, 1923,Zářivě modrý Flux et reflux (Příliv a odliv) sice vstupoval před newyorské publikum s o něco nižším předaukčním odhadem než čtvercový formát Formes flasques (Ochablé tvary), ale ve finále se o něj soupeřilo intenzivněji. Z napínavého souboje mezi čtyřmi přihazujícími vzešla konečná částka přes 5,9 milionu dolarů (orientačně necelých 148 milionů korun). Tím se Příliv a odliv zařadil na špici v Kupkových absolutních světových statistikách, které však mírně ovlivňují kurzové přepočty mezi měnami. Dolarové databáze umístily v úterý vydražený obraz na druhou pozici, librové na třetí.
.jpg)
V případě Ochablých tvarů za necelých 5,3 milionu dolarů se žebříček přepsal obdobně, kolem čtvrtého až pátého místa. A to ještě navíc do zahraničních aukčních platforem nepronikla informace o loňském zářném úspěchu Kupkova Početí / Danaé za kladívkových 115 milionů korun. Mašinistická malba by se bezpochyby propracovala do umělcovy globální top čtyřky. Šedesát přiklepnutých položek, z nichž polovina byla k mání vůbec poprvé, vyneslo newyorské pobočce Sotheby’s v součtu přes 186 milionů dolarů.
Sotheby’s New York 20. 11. 2025
Poprvé v historii se cena za dílo ženy-umělkyně na aukci vyšplhala nad 50 milionů dolarů. Nový rekord patří metrovému plátnu mexické umělkyně Fridy Kahlo s názvem El sueño (La cama) – Sen (Lože). Konečných bezmála 55 milionů dolarů přepsalo dražební...
21. listopadu 2025Christie’s New York 17. a 18. 11. 2025, Sotheby’s 18. 11. 2025
Aukční výsledky předchozích dvou dnů zahýbaly světovými statistikami. Obraz Podobizna Elizabeth Lederer od Gustava Klimta se s cenou 236,3 milionů dolarů stal druhou nejdražší položkou na veřejném trhu s uměním v historii. Neztratili se ani téměř sed...
19. listopadu 2025Christie’s New York 17. a 18. 11. 2025
Centrum světového aukčního byznysu stále oblévá nákupní horečka. Dnes a zítra představuje newyorská pobočka společnosti Christie’s svůj výběr z umění 20. století. Sází na ucelené kolekce s exkluzivní proveniencí. Publikum se utká o velká malířská a s...
17. listopadu 202521. listopadu 2025
19. listopadu 2025
17. listopadu 2025
4. prosince 2025
2. prosince 2025
1. prosince 2025
27. srpna 2025
17. června 2025
9. května 2025