První letošní Medek skončil nad pěti miliony
15. dubna 2025
Text Koucká Tereza | Foto aukční síně | Datum 02.01.2025
Za deset nejdražších obrazů letošního roku sběratelé na aukcích utratili přes 366 milionů korun. Navýšení oproti pololetnímu žebříčku činí více než 81 milionů korun. Po několika letech se v jeho čele opět usadil František Kupka.
Ve druhé polovině loňského roku do první desítky nejdražších obrazů přibyla polovina děl v čele s doposud nejdražím Šímou prodaným v listopadu Galerií Kodl, rozměrnou Zemí za více než 60 milionů korun, která se usadila na celkové druhé pozici. Následovala Dáma s cigaretou Antonína Procházky z podzimní aukce aukce European Arts (přes 26 milionů korun, 4. místo). Na osmou, devátou a desátou pozici se dostala opět trojice maleb z aukce Galerie Kodl dvakrát od Jakuba Schikanedera a jednou od Václava Špály.
K souhrnné sumě 366 milionů korun výrazně přispělo nové maximum vydané za jediné dílo, které v dubnu díky sálové aukci společnosti Adolf Loos Apartment and Gallery a prodeji Kupkova obrazu Danaé poskočilo o tři miliony na 126,5 milionu korun. Deset nejdražších obrazů stálo v minulosti více peněz pouze dvakrát, v roce 2021 (371 milionů korun) a v roce 2022 (392 milionů korun).
Jména zastoupená mezi nejdražšími obrazy překvapivá nejsou, jen si autoři prohodili místa. Loni kralovala po roční pauze přerušené Kubištovým rekordem Toyen, letos ji na pomyslném vrcholu vystřídal František Kupka a předběhl ještě Josef Šíma. Jejím letošním nejdražším obrazem bylo Tajemství míst prodané v dubnu u European Arts bezmála za 50 milionů korun (3. místo). V TOP 10 zůstala od prvního pololetí rovněž její druhá poválečná malba, Odchází a přichází s cenovkou 23 milionů korun (6. místo).
Po dvou obrazech mezi první desítkou má kromě Toyen ještě Jakub Schikaneder (Ulice v zimě na 7. pozici a Tiché moře držící 9. příčku), jehož díla na aukcích zaznamenala výjimečný rok. Jedním obrazem jsou kromě již výše jmenovaných zastoupeni Emil Filla (Dvojice, 5. místo) a Václav Špála, který se probojoval na desátou pozici díky svému novému aukčnímu rekordu ve výši 13,2 milionu korun za plátno Peřeje na Orlici. Přečtěte si také více o celkových výsledcích českého aukčního trhu v roce 2024.
Kupkovo plátno Conception / Danaé (Početí) originálním způsobem propojuje umělcovo ryze technicistní zaujetí stroji s tematikou starověké mytologie, kdy se Zeus v podobě zlatého deště snáší k Danaé, aby s ní počal Persea. V umělcově tvorbě zaujímal mašinismus, tedy fascinace stroji a jejich funkcemi, poměrně krátké období konce 20. let, kdy měl podle znalce jeho díla, Pierra Brullého namalovat necelou třicítku obrazů, které programově skrýval. Na českém trhu se doposud objevila jen dvojice pláten (např. Ocel pije z Waldesovy sbírky) a několik studií na papíře z této krátké tvůrčí periody, velmi málo je jich i ve veřejných sbírkách (např. Syntéza v pražské Národní galerii). I minimální podání 93,5 milionu korun včetně snížené 10procentní aukční provize by bývalo samo stačilo na nejvyšší domácí cenu za Kupkovo dílo, obraz však byl nakonec vydražen v novém historickém maximu domacích aukcí za 126,5 milionu korun. Přečtěte si více o obraze i jeho dražbě. V kontextu světového aukčního trhu jde ale teprve o třetí nejdražší Kupkův obraz, jen o milion a půl (přepočteno na koruny) jej předstihla malba s názvem Komplexní z roku 1912 (Sothebyʼs Londýn 2023), o více než 121 milionů korun pak plátno Tryskání II z počátku 20. let (Sothebyʼs Londýn 2021).
Poválečné plátno Josefa Šímy Země je nejrozměrnějším obrazem, který kdy umělec namaloval. I proto byl Martin Kodl před listopadovou aukcí přesvědčen, že budeme svědky nového celosvětového Šímova aukčního maxima. To se také beze zbytku potvrdilo. Licitace, která dovedla tuto výjimečnou Šímovu meditativní krajinu z vyvolávací ceny 12 milionů korun až na necelých 60,5 milionu, trvala dlouhých 11 minut. Původní Šímův světový rekord pocházel rovněž z domácí aukce, měl hodnotu 36,2 milionu korun a patřil oleji ML z konce 20. let vydraženému na podzim 2018 v aukci 1. Art Consulting. Obraz Země podle údajů aukční síně náležel původně galeristovi Paulu Facchettimu, který ho hned v roce jeho vzniku vystavil ve své galerii. V roce 1968 se dostal i na umělcovu retrospektivu do Národní galerie v Praze (Josef Šíma, Obrazy a kresby, Valdštejnská jízdárna, květen–červen 1968).
Plátno Tajemství míst získal prostřednictvím Andrého Bretona do svého majetku levicově orientovaný filmový kritik a esejista Raymond Borde (1920–2004). Podobně jako v celé skupině Toyeniných maleb z počátku 60. let se i zde z tmavého pozadí akcentovaného tu a tam nějakou z výrazných barev vynořuje podivné stvoření podněcující divákovu imaginaci. Již minimální podání obrazu, téměř 41 milionů korun včetně aukční provize bylo zcela rekordní. I nejdražší malířčin obraz, bezmála osmdesátimilionový Cirkus ze 20. let, před třemi lety u Adolf Loos Apartment and Gallery začínal na částce necelých 28 milionů korun včetně aukční přirážky. I přesto však sběratelé na tuto nabídku zareagovali a cenu plátna Tajemství míst posunuli na konečných 49,6 milionu korun. To je nejvyšší částka za malířčino poválečné dílo na domácím trhu, druhá pak v kontextu všech zahraničních aukčních prodejů, kde byl loni u Christie’s v Paříži ještě o dost dražší obraz Vypařuješ se v houští křiku z roku 1956. Nového majitele vyšel v přepoštu zhruba na 70 milionů korun.
Bezmála o 12 milionů korun pokořila Dáma s cigaretou z roku 1922 autorské maximum Antonína Procházky trvající od letošního dubna, kdy se na aukci European Arts prodal za 14,6 milionu korun obraz Kouzelnické zátiší. Dáma s cigaretou, již jsme představovali v samostatném článku před aukcí, je jedním z mála Procházkových figurálních děl v období raných 20. let 20. století, kdy umělec směřuje od předcházejícího radikálního modernismu k neoklasicismu, kterému zůstal věrný až do konce života a kdy se realizoval především ve figurální tvorbě. Vyvolávací cenu 9 milionů korun zájemci ve čtvrthodinové licitační bitvě navýšili na trojnásobnou sumu, 26,3 milionu korun (více o aukci zde).
Ze sbírky Jaroslava Borovičky pocházela rozměrná malba Emila Filly Dvojice z roku 1934. I u Filly jde v tomto případě o ojedinělé figurální dílo, neboť lidské postavě, ještě s nádechem surrealistických tendencí, se umělec věnoval velmi krátkou dobu, později zvítězilo opět jeho oblíbené téma zátiší. Malba vystoupala z 15,6 až na 25,2 milionu korun, druhou nejvyšší cenu v aukci vydánou za Fillovu práci. Na vrcholu umělcova aukčnímu žebříčku je od roku 2021 kubistická Hlava starého muže s cenou 32,4 milionu korun. Za čtyřicítku Fillových prací sběratelé letos utratili 93 milionů korun.
Malba Odchází a přichází pracuje s motivem otevřené schránky s nečekaným obsahem, kterým se umělkyně zabývala již na počátku 50. let po cyklech živlů a pražských domovních znamení. Vyvolávací cenu plátna, jež mělo stále původní dobovou adjustaci, aukční síň stanovila na 8,4 milionu korun včetně aukční provize. Zájemci ji ale navýšili téměř trojnásobně, k čemuž výrazně přispěl již první příhoz ze sálu, který měl hodnotu 4 miliony korun. Konečná suma 22,8 milionu korun znamená v kontextu Toyeniných domácích prodejů zhruba umístění v polovině druhé desítky nejdražších děl, v rámci autorčiných poválečných prací pak jde o šesté nejdražší takové dílo na domácím trhu. Malba měla být od svého vzniku až do aukce součástí francouzské soukromé sbírky.
Obraz Ulice v zimě z konce prvního desetiletí 20. století byl dlouhodobě zapůjčen v Národní galerii a před deseti lety se stal také předlohou pro tehdy nově vydávanou poštovní známku. Schikanederova práce se do nejdražší desítky dostala naposledy v roce 2022 (Podskalí, 14,4 milionu korun), letošní rok byl však pro autora výjimečný. Vydražila se celkově osmička děl, za něž dražitelé vydali nejvíce v historii, 45 milionů korun včetně aukční provize. Přispěla k tomu zejména trojice výrazných maleb větších formátů, které se všechny prodaly za více než 10 milionů korun, kromě Ulice v zimě to bylo ještě Tiché moře, jež se rovněž dostalo do tohoto žebříčku. O příčku pod ním, na jedenácté pozici, by pak skončilo plátno Podzimní červánky s cenou 12,96 milionu korun. Suma 15,4 vydaná v květnu za Ulici v zimě je druhou nejvyšší Schikanederovou aukční cenou.
Tiché moře vzniklo na samém sklonku Schikanederova života a je srovnatelné s podobnými výjevy mořských pobřeží ze stejného období ve veřejných sbírkách, například plátnem Helgoland (Památník národního písemnictví) nebo malbou Na svatební cestě (Národní galerie v Praze). Na rozdíl od nich však bylo Tiché moře teprve nyní objeveno pro širší veřejnost. Podle aukční síně měl obraz pocházet z velice kvalitní a unikátní porevoluční sbírky. Na aukci zájemci jeho cenu navýšili téměř na dvojnásobek minimálního podání.
Šest minut trvala licitace o obraz Peřeje na Orlici Václava Špály. Jejich minimální podání činilo 4,56 milionu korun včetně aukční provize, kladívko se zastavilo téměř na trojnásobku, více než 13 milionech korun. Nové autorské aukční maximum tak bylo na světě a hned o milion vyšší než to tři roky staré, které patřilo oboustrannému, radikálně modernistickému obrazu s koupající se ženou na jedné a krajinou z okolí Veltrus na druhé straně. Dražená krajina patřila k vrcholům umělcova tzv. modrého období konce 20. let a původně náležela do sbírky pražského významného továrníka a konstruktéra vzducholodí Karla Arnsteina.
Ačkoli se moderní směry Schikanederovy tvorby příliš nedotkly a zůstával vždy osobitým solitérem, můžeme velkoformátovou malbu Podzimní červánky z roku 1910 do určité míry interpretovat jako autorovu reflexi symbolismu. Do sebe ponořená postava dívky v potemnělém prostředí podzimní zahrady je již znakem lidského usebrání, nikoli aktualizovaným dobovým tématem. Malba loni prošla domácími aukcemi dokonce už potřetí a ve všech případech ji nabízela Galerie Kodl. Poprvé to bylo již v roce 2013, po jejím znovuobjevení, kdy se její cena posunula z 3,6 na 6 milionů korun, o šest let později, v prosinci roku 2019 již stála 8,5 milionu korun. Loni se obraz potřetí představil v listopadové aukci Galerie Kodl s vyvolávací cenou 7,2 milionu korun. Konečná suma nakonec byla o 4,5 milionu vyšší než v roce 2019, bezmála 13 milionů korun. S ní se malba umístila na třinácté pozici celkového pořadí loňského roku podle ceny.
Sálová aukce Galerie Pictura ve středu 9. dubna vydělala téměř 11 milionů korun. Zásluhu na tom měl především obraz Mikuláše Medka Rekonstrukce vegetariána, jehož cena byla téměř polovinou této částky. Za statisíce z ní odešlo dalších 12 položek. Jej...
15. dubna 2025Adolf Loos Apartment and Gallery 13. 4. 2025
V nedělní aukci u společnosti Adolf Loos Apartment and Gallery se podařilo prodat pětaosmdesát položek za v součtu více než 40 milionů korun. Na překvapivé nárůsty nedošlo, takže nejdražší nákupy se pohybovaly kolem 7,3 milionu korun místo až odhadov...
15. dubna 2025Zmařený prodej obrazu Paula Gauguina
Mohl to být osmý nejdražší obraz loňské aukční sezóny. Raná malba Paula Gauguina Mette spící na sofa sice odešla z podzimní aukce Galerie Kodl po dvou příhozech za 14,88 milionu korun, ale zahraniční vítěz aukce za něj ani po několika urgencích nezap...
4. dubna 202515. dubna 2025
15. dubna 2025
11. března 2025
10. února 2025
23. dubna 2025
15. dubna 2025
1. dubna 2025