Nalezená Helča

Nalezený obraz V. Vostřebalové Fischerové na výstavě v GHMP

Olejový portrét dospívající dívky, který předznamenal uměleckou i osobní vzpouru odhodlané malířky a kreslířky, byl nalezen během února letošního roku v soukromé sbírce. V současnosti je k vidění v rámci výstavní reprízy díla Vlasty Vostřebalové Fischerové v Domě U Zlatého prstenu, Galerie hlavního města Prahy.

Vlasta Vostřebalová Fischerová: Helča / 1922 / olej na plátně / 49 x 55 cm / soukromá sbírka
Vlasta Vostřebalová Fischerová: Helča / 1922 / olej na plátně /
49 x 55 cm / soukromá sbírka

 

Mladá dívka s mohutnými havraními copy, zatvrzele semknutými rty a záhadným, uhrančivým pohledem blankytných mimozemských očí. Nad plátnem, které malířka na podzim roku 1922 vystavila se Spolkem mladých výtvarníků Preisler v pražské Krasoumné jednotě, se neohrožená výtvarnice názorově rozešla se svým učitelem Vojtěchem Hynaisem. Z Hynaisova ateliéru tehdy přestoupila do speciálky sochaře Jana Štursy.

Profesor Akademie výtvarných umění uznával bravurní kresbu Vostřebalové, v níž kreslířka dokázala minimálními tahy zachytit sošnou plastickou figuru. Odmítal však její záhy vyhraňující se malířský názor směřující k výrazové jednoduchosti, která je taktéž patrná v zahloubané tváři Helči. Přitom „Vl. Vostřebalová-Fischerová porozuměla Hynaisově jemné a světelné malbě, v českém prostředí tak málo ve vývojovém významu pochopené, a ve svém malířském názoru ji aktualizovala,“ jak poznamenal Jan Baleka, jenž se dílem umělkyně jako první z historiků umění zabýval.

Pohled do výstavy V. Vostřebalové Fischerové v Galerii hlavního města Prahy / foto archiv GHMP
Pohled do výstavy Vlasty Vostřebalové Fischerové v Galerii hlavního města Prahy / foto: Tomáš Souček, archiv GHMP

 

Olejomalbou Helči umělkyně otevírá tématiku psychologických sociálních portrétů, pro jejíž fantaskní poetiku a palčivou grotesknost byla už od první výstavy v roce 1925 v Topičově salonu kritizována a nepochopena. Významná solitérka 20. a 30. let minulého století — Vlasta Vostřebalová Fischerová (zde), motivy reality mísí s magičnem a snovostí, její protagonisté se v malířském a též kresebném prostoru záhadně zjevují i mizí. Znepokojivou oscilací mezi krajní realitou a fantazií autorka rozevírá nebývale syrové téma lidské existence, lásky a utrpení či života a smrti.

Obraz Helči (1922) si návštěvníci mohou prohlédnout vůbec poprvé od osmdesátých let v prostorách Domu U Zlatého prstenu v Galerii hlavního města Prahy, zde bude k vidění v rámci retrospektivy díla Vlasty Vostřebalové Fischerové až do 14. září 2014. Další dvě hledané malby - Snící (1925) a Kůň od cirkusu (1932) (více zde), zůstávají nezvěstné. Kromě obrazu Helča (1922) je pražská výstavní repríza doplněna o originál obrazu Melancholie (1925), jenž byl na jaře 2013 vystaven v Národním muzeu v jihokorejském Soulu, a proto chyběl na premiéře v Moravské galerii v Brně.
 

Vlasta Vostřebová Fischerová: Ženy v lázních - detail / kol. 1925 / olej na plátně / 48,5 x 58,5 cm / sbírka Galerie výtvarného umění v Chebu
Vlasta Vostřebová Fischerová: Ženy v lázních - detail / kol. 1925 / olej na plátně / 48,5 x 58,5 cm / Galerie výtvarného umění v Chebu

 

Výstava v Domě U Zlatého prstenu je taktéž obohacena o řadu kreseb a dalších archivních materiálů. Nově jsou kupříkladu vystaveny přípravné skici k olejomalbám z první poloviny 20. let, na nichž je patrné těsné sepětí s motivy a s lidmi, které umělkyně portrétovala. Rozšířena je též linie kreseb vzniklých ještě během studia v Kreslířské a malířské škole pro dámy při Uměleckoprůmyslové škole v Praze v letech 1916-1918. Pražská repríza přináší také archivní materiály v podobě katalogů z předchozích výstav nebo citátů odrážející proměnlivé dobové vnímání díla Vlasty Vostřebalové Fischerové od roku 1925 do roku 1988.

 

 


Související články

S ohnivou katastrofou v Los Angeles zápasí i Getty Museum

S ohnivou katastrofou v Los Angeles zápasí i Getty Museum

Sbírky jsou prozatím uchráněny, čeká se na další vývoj požáru Palisades

Společně s obyvateli a zvířaty trpí aktuálním ničivým požárem také losangelské památky. Jedna z nejvýznamnějších soukromých sbírkotvorných institucí světa, nadace Jeana Paula Gettyho (J. Paul Getty Trust), má v trase rychle postupujícího ohně hned dv...

20. ledna 2025
Ani po sto letech poptávka po surrealismu neklesá

Ani po sto letech poptávka po surrealismu neklesá

Zajímavé aukční výsledky jubilejního roku 2024

Na loňský 15. říjen připadlo sté výročí vydání Prvního manifestu surrealismu, ale kulturní, výtvarný i aukční svět začal s oslavami již mnohem dříve. Díla malíře Reného Magritta jsou sběratelskou jistotou bez ohledu na datum, ale mnoha dalším osobnos...

17. ledna 2025
Nejdražší obrazy roku 2024: Kupka vystřídal Toyen

Nejdražší obrazy roku 2024: Kupka vystřídal Toyen

TOP 10 2024

Za deset nejdražších obrazů letošního roku sběratelé na aukcích utratili přes 368 milionů korun. Navýšení oproti pololetnímu žebříčku činí více než 83 milionů korun. Po několika letech se v jeho čele opět usadil František Kupka.

2. ledna 2025
Zobrazit všechny

Další články

Další články autora

Podhrázský v máji

Podhrázský v máji

14. května 2014

Dvě zátiší od Antonína Procházky

Dvě zátiší od Antonína Procházky

21. dubna 2014

Skupinový Ladislav Zívr: aspirace na rekord?

Skupinový Ladislav Zívr: aspirace na rekord?

11. března 2014


<