Nalezená Helča

Nalezený obraz V. Vostřebalové Fischerové na výstavě v GHMP

Olejový portrét dospívající dívky, který předznamenal uměleckou i osobní vzpouru odhodlané malířky a kreslířky, byl nalezen během února letošního roku v soukromé sbírce. V současnosti je k vidění v rámci výstavní reprízy díla Vlasty Vostřebalové Fischerové v Domě U Zlatého prstenu, Galerie hlavního města Prahy.

Vlasta Vostřebalová Fischerová: Helča / 1922 / olej na plátně / 49 x 55 cm / soukromá sbírka
Vlasta Vostřebalová Fischerová: Helča / 1922 / olej na plátně /
49 x 55 cm / soukromá sbírka

 

Mladá dívka s mohutnými havraními copy, zatvrzele semknutými rty a záhadným, uhrančivým pohledem blankytných mimozemských očí. Nad plátnem, které malířka na podzim roku 1922 vystavila se Spolkem mladých výtvarníků Preisler v pražské Krasoumné jednotě, se neohrožená výtvarnice názorově rozešla se svým učitelem Vojtěchem Hynaisem. Z Hynaisova ateliéru tehdy přestoupila do speciálky sochaře Jana Štursy.

Profesor Akademie výtvarných umění uznával bravurní kresbu Vostřebalové, v níž kreslířka dokázala minimálními tahy zachytit sošnou plastickou figuru. Odmítal však její záhy vyhraňující se malířský názor směřující k výrazové jednoduchosti, která je taktéž patrná v zahloubané tváři Helči. Přitom „Vl. Vostřebalová-Fischerová porozuměla Hynaisově jemné a světelné malbě, v českém prostředí tak málo ve vývojovém významu pochopené, a ve svém malířském názoru ji aktualizovala,“ jak poznamenal Jan Baleka, jenž se dílem umělkyně jako první z historiků umění zabýval.

Pohled do výstavy V. Vostřebalové Fischerové v Galerii hlavního města Prahy / foto archiv GHMP
Pohled do výstavy Vlasty Vostřebalové Fischerové v Galerii hlavního města Prahy / foto: Tomáš Souček, archiv GHMP

 

Olejomalbou Helči umělkyně otevírá tématiku psychologických sociálních portrétů, pro jejíž fantaskní poetiku a palčivou grotesknost byla už od první výstavy v roce 1925 v Topičově salonu kritizována a nepochopena. Významná solitérka 20. a 30. let minulého století — Vlasta Vostřebalová Fischerová (zde), motivy reality mísí s magičnem a snovostí, její protagonisté se v malířském a též kresebném prostoru záhadně zjevují i mizí. Znepokojivou oscilací mezi krajní realitou a fantazií autorka rozevírá nebývale syrové téma lidské existence, lásky a utrpení či života a smrti.

Obraz Helči (1922) si návštěvníci mohou prohlédnout vůbec poprvé od osmdesátých let v prostorách Domu U Zlatého prstenu v Galerii hlavního města Prahy, zde bude k vidění v rámci retrospektivy díla Vlasty Vostřebalové Fischerové až do 14. září 2014. Další dvě hledané malby - Snící (1925) a Kůň od cirkusu (1932) (více zde), zůstávají nezvěstné. Kromě obrazu Helča (1922) je pražská výstavní repríza doplněna o originál obrazu Melancholie (1925), jenž byl na jaře 2013 vystaven v Národním muzeu v jihokorejském Soulu, a proto chyběl na premiéře v Moravské galerii v Brně.
 

Vlasta Vostřebová Fischerová: Ženy v lázních - detail / kol. 1925 / olej na plátně / 48,5 x 58,5 cm / sbírka Galerie výtvarného umění v Chebu
Vlasta Vostřebová Fischerová: Ženy v lázních - detail / kol. 1925 / olej na plátně / 48,5 x 58,5 cm / Galerie výtvarného umění v Chebu

 

Výstava v Domě U Zlatého prstenu je taktéž obohacena o řadu kreseb a dalších archivních materiálů. Nově jsou kupříkladu vystaveny přípravné skici k olejomalbám z první poloviny 20. let, na nichž je patrné těsné sepětí s motivy a s lidmi, které umělkyně portrétovala. Rozšířena je též linie kreseb vzniklých ještě během studia v Kreslířské a malířské škole pro dámy při Uměleckoprůmyslové škole v Praze v letech 1916-1918. Pražská repríza přináší také archivní materiály v podobě katalogů z předchozích výstav nebo citátů odrážející proměnlivé dobové vnímání díla Vlasty Vostřebalové Fischerové od roku 1925 do roku 1988.

 

 


Související články

Příběh obrazů: Čtyři raní Karsové

Příběh obrazů: Čtyři raní Karsové

Z výstavy Husa na Kampě, sběratel Vladimír Železný

V prvním sále výstavy Husa na Kampě se návštěvníci setkají s hned čtyřmi rozměrnými plátny Georga Karse. Byť dnes Karsovo jméno nepatří mezi ta nejznámější, v meziválečném období byl na mezinárodní výtvarné scéně etablovaný lépe než kterýkoliv z jeho...

26. července 2024
Spíše průměrné první pololetí ozdobil Kupkův historický rekord

Spíše průměrné první pololetí ozdobil Kupkův historický rekord

Výsledky českých aukcí v roce 2024

Navzdory historickému aukčnímu rekordu za obraz Františka Kupky Početí/Danaé, který se v dubnu vydražil na aukci Adolf Loos Apartment and Gallery za 126,5 milionu korun, celkově aukční trh v letošním prvním pololetí meziročně lehce zpomalil. V nejvyš...

24. července 2024
Stoletý Vladimír Boudník a jeho cesta aukcemi umění

Stoletý Vladimír Boudník a jeho cesta aukcemi umění

Zajímavé aukční výsledky letošního jubilanta

Vladimír Boudník by se letos 17. března dožil sta let. Pražský rodák, ukotvený ve vysočanských továrnách a libeňských ateliérech, experimentoval s tiskovými a grafickými technikami na světové úrovni, jen o nich téměř nikdo za železnou oponou padesátý...

15. července 2024
Zobrazit všechny

Další články

Další články autora

Podhrázský v máji

Podhrázský v máji

14. května 2014

Dvě zátiší od Antonína Procházky

Dvě zátiší od Antonína Procházky

21. dubna 2014

Skupinový Ladislav Zívr: aspirace na rekord?

Skupinový Ladislav Zívr: aspirace na rekord?

11. března 2014


<