Nalezená Helča

Nalezený obraz V. Vostřebalové Fischerové na výstavě v GHMP

Olejový portrét dospívající dívky, který předznamenal uměleckou i osobní vzpouru odhodlané malířky a kreslířky, byl nalezen během února letošního roku v soukromé sbírce. V současnosti je k vidění v rámci výstavní reprízy díla Vlasty Vostřebalové Fischerové v Domě U Zlatého prstenu, Galerie hlavního města Prahy.

Vlasta Vostřebalová Fischerová: Helča / 1922 / olej na plátně / 49 x 55 cm / soukromá sbírka
Vlasta Vostřebalová Fischerová: Helča / 1922 / olej na plátně /
49 x 55 cm / soukromá sbírka

 

Mladá dívka s mohutnými havraními copy, zatvrzele semknutými rty a záhadným, uhrančivým pohledem blankytných mimozemských očí. Nad plátnem, které malířka na podzim roku 1922 vystavila se Spolkem mladých výtvarníků Preisler v pražské Krasoumné jednotě, se neohrožená výtvarnice názorově rozešla se svým učitelem Vojtěchem Hynaisem. Z Hynaisova ateliéru tehdy přestoupila do speciálky sochaře Jana Štursy.

Profesor Akademie výtvarných umění uznával bravurní kresbu Vostřebalové, v níž kreslířka dokázala minimálními tahy zachytit sošnou plastickou figuru. Odmítal však její záhy vyhraňující se malířský názor směřující k výrazové jednoduchosti, která je taktéž patrná v zahloubané tváři Helči. Přitom „Vl. Vostřebalová-Fischerová porozuměla Hynaisově jemné a světelné malbě, v českém prostředí tak málo ve vývojovém významu pochopené, a ve svém malířském názoru ji aktualizovala,“ jak poznamenal Jan Baleka, jenž se dílem umělkyně jako první z historiků umění zabýval.

Pohled do výstavy V. Vostřebalové Fischerové v Galerii hlavního města Prahy / foto archiv GHMP
Pohled do výstavy Vlasty Vostřebalové Fischerové v Galerii hlavního města Prahy / foto: Tomáš Souček, archiv GHMP

 

Olejomalbou Helči umělkyně otevírá tématiku psychologických sociálních portrétů, pro jejíž fantaskní poetiku a palčivou grotesknost byla už od první výstavy v roce 1925 v Topičově salonu kritizována a nepochopena. Významná solitérka 20. a 30. let minulého století — Vlasta Vostřebalová Fischerová (zde), motivy reality mísí s magičnem a snovostí, její protagonisté se v malířském a též kresebném prostoru záhadně zjevují i mizí. Znepokojivou oscilací mezi krajní realitou a fantazií autorka rozevírá nebývale syrové téma lidské existence, lásky a utrpení či života a smrti.

Obraz Helči (1922) si návštěvníci mohou prohlédnout vůbec poprvé od osmdesátých let v prostorách Domu U Zlatého prstenu v Galerii hlavního města Prahy, zde bude k vidění v rámci retrospektivy díla Vlasty Vostřebalové Fischerové až do 14. září 2014. Další dvě hledané malby - Snící (1925) a Kůň od cirkusu (1932) (více zde), zůstávají nezvěstné. Kromě obrazu Helča (1922) je pražská výstavní repríza doplněna o originál obrazu Melancholie (1925), jenž byl na jaře 2013 vystaven v Národním muzeu v jihokorejském Soulu, a proto chyběl na premiéře v Moravské galerii v Brně.
 

Vlasta Vostřebová Fischerová: Ženy v lázních - detail / kol. 1925 / olej na plátně / 48,5 x 58,5 cm / sbírka Galerie výtvarného umění v Chebu
Vlasta Vostřebová Fischerová: Ženy v lázních - detail / kol. 1925 / olej na plátně / 48,5 x 58,5 cm / Galerie výtvarného umění v Chebu

 

Výstava v Domě U Zlatého prstenu je taktéž obohacena o řadu kreseb a dalších archivních materiálů. Nově jsou kupříkladu vystaveny přípravné skici k olejomalbám z první poloviny 20. let, na nichž je patrné těsné sepětí s motivy a s lidmi, které umělkyně portrétovala. Rozšířena je též linie kreseb vzniklých ještě během studia v Kreslířské a malířské škole pro dámy při Uměleckoprůmyslové škole v Praze v letech 1916-1918. Pražská repríza přináší také archivní materiály v podobě katalogů z předchozích výstav nebo citátů odrážející proměnlivé dobové vnímání díla Vlasty Vostřebalové Fischerové od roku 1925 do roku 1988.

 

 


Související články

Na konci října odešel průkopník abstrakce Zbyšek Sion

Na konci října odešel průkopník abstrakce Zbyšek Sion

Umělcův odkaz na aukcích i mimo ně

Před třemi týdny ve věku 87 let zemřel jeden z průkopníků strukturální abstrakce Zbyšek Sion, jehož dílo je významným příspěvkem k dějinám poválečného umění v Československu. Bohužel se na trhu s uměním neobjevuje příliš často, ačkoliv se zde už dočk...

14. listopadu 2025
Kvalitář a Trafo Gallery v Istanbulu oslovily investory do umění

Kvalitář a Trafo Gallery v Istanbulu oslovily investory do umění

České galerie na zahraničních veletrzích

Společná prezentace galerií Kvalitář a Trafo Gallery na veletrhu Contemporary Istanbul ukázala, že české umění obstojí v mezinárodní konkurenci nejen svou uměleckou kvalitou, ale i investiční logikou. Ceny, které jsou ve srovnání se západní Evropou s...

22. října 2025
Letošní nejdražší Basquiat odškodní oběti finančního podvodu

Letošní nejdražší Basquiat odškodní oběti finančního podvodu

Lákadlem zářijové státní aukce v USA byly nezvykle nízké ceny a nulová provize

Obchod s uměleckými díly má vedle primárního a sekundárního trhu i své okrajové podniky. Dražby v gesci státu většinou procházejí sběratelskou komunitou bez povšimnutí, neboť nabídka zabaveného, zadrženého či jinak propadnutého majetku nebývá nejkval...

29. září 2025
Zobrazit všechny

Další články

Další články autora

Podhrázský v máji

Podhrázský v máji

14. května 2014

Dvě zátiší od Antonína Procházky

Dvě zátiší od Antonína Procházky

21. dubna 2014

Skupinový Ladislav Zívr: aspirace na rekord?

Skupinový Ladislav Zívr: aspirace na rekord?

11. března 2014


<