Na velké sochy máme velký jeřáb

Rozhovor s Janem Kunzem, ředitelem galerie EPO1

Letos v květnu se na východním okraji Trutnova otevřela galerie současného umění EPO1. Stojí za ní sběratelé umění, manželé Kasperovi. Sbírka vznikající v režii EPO1 se zaměřuje na sochy současných autorů. „Jako jeden ze zásadních momentů EPO1 považuji skutečnost, že zde budou vznikat sochařská díla díky zázemí výrobních podniků firmy Kasper a jejich odborníků,“ říká ředitel galerie Jan Kunze.

Alternativní popis

Galerie EPO1, kterou založili manželé Kasperovi, byla pro veřejnost slavnostně otevřena 24. května. Jaké máte zatím na její fungování ohlasy?

Ohlasy máme zatím pozitivní a nadšené. EPO1 je velkorysý projekt, který téměř každého překvapí svou velikostí. Je to přece jen bývalá prvorepubliková elektrárna a jen Turbínová hala, která je našim hlavním výstavním prostorem má 69 metrů na délku, 20 metrů na šířku a je 19 metrů vysoká.

Jak se galerie ocitla v elektrárně?

Elektrárna Poříčí I byla svého času největší tepelnou elektrárnou ve východních Čechách a její historie sahá více než sto let do minulosti. Začala se stavět v roce 1912 a fungovala v letech 1914-1970. Po ukončení provozu elektrárny v objektu sídlil výrobní podnik ČKD Dukla a po listopadové revoluci přešel podnik do soukromých rukou. Po nějakém čase objekt koupil trutnovský podnikatel a filantrop Rudolf Kasper, který už v té době dlouhodobě podporoval kulturu, sport a spoustu dalších společenských a dalších aktivit v regionu. Společně s manželkou Renatou se rozhodli dát budově nový obsah v podobě centra současného umění. EPO1 je zkratkou původního názvu Elektrárna Pořící I.

Alternativní popis Renata a Rudolf Kasperovi

Nastala nějaká nečekaná překvapení během příprav nové galerie?

Největší komplikace vznikly především kvůli covidu a vypuknutí války na Ukrajině, událostem, které sebou přinesly obrovskou míru inflace. Nicméně pan Kasper je typ vizionáře a člověka, který se nedá jen tak zastavit nepříjemnými a komplikovanými okolnostmi. Takže i přes tato neočekávaná a nemilá překvapení se projekt podařilo dokončit v čase, který jsme si vytýčili.

Výstavní plocha EPO1 je impozantních 3 400 m² rozkládajících se celkem na pěti podlažích a k užívání má i další venkovní prostory. Co vše se tedy v galerii nachází? 

Aktuálně máme zprovozněnou většinu výstavních prostor, ale pořád nás čekají ještě další fáze rekonstrukce objektu. Otevřena je gigantická Turbínová hala, Velín a další dvě galerie v bývalé budově rozvoden elektrické energie, kde máme naistalovány výstavy Volume, Power Post Station a Fresh Power. Dále návštěvníci mohou zhlédnout expozici o historii elektrárny, nechybí ani stylová kavárna a recepce s obchodem. Nedílnou součástí EPO1 jsou i velmi příjemné venkovní prostory, které jsou osazeny velkými sochařskými díly Michala Gabriela, Čestmíra Sušky, Lubomíra Typlta a Milana Caise

Alternativní popis

Má EPO1 vlastní kolekci, či je plánována do budoucna sbírkotvorná činnost spojená s galerií?

Postupně vzniká sbírka, která se zaměřuje především na nejmladší sochařskou generaci. Její základ je vidět právě na výstavě Fresh Power.

Čímž se dostáváme i k programu galerie, který se zaměřuje především na sochaře. Jde tak, nejen v Česku, o poměrně výjimečný projekt. Čím je právě tvorba umělců trojrozměrných objektů blízká zakladatelům galerie?

Jako jeden ze zásadních momentů EPO1 považuji skutečnost, že zde budou vznikat sochařská díla díky zázemí výrobních podniků firmy Kasper a jejich odborníků. Spolupráce se sochaři všech generaci chceme rozvíjet nejen prostřednictvím rezidenčních pobytů. To je i důvod proč se galerie orientuje právě na sochu či objekt.  Ostatně společnost Kasper Kovo spolupracovala na několika sochařských dílech ještě před vznikem EPO1, navíc naše výstavní možnosti v Turbínové hale, kde jsou k dispozici dva funkční mostové jeřáby, k instalaci velkých soch a objektů přímo vybízí. Nicméně výstavní program bude samozřejmě rozkročen do větší šíře. Budeme návštěvníkům nabízet vše co si lze představit pod pojmem současné umění. 

Alternativní popis

Je galerie EPO1 přímo propojena s osobní sbírkou manželů Kasperových?

Umělecká sbírka EPO1 a osobní sbírka manželů Kasperových se prolínají.

Od kdy přibližně se manželé Kaperovi věnují také podpoře umění a v jakých dalších oblastech jsou aktivní?

Společnost Kasper Kovo podporuje umění a sport už od svého vzniku na počátku 90. let. Kasperovi podpořili nepřeberné množství projektů z oblasti vážné i populární hudby, literatury či výtvarného umění, dále různé projekty pro děti a mládež, sportovní týmy, sociální nebo humanitární projekty. Manželé Kasperovi, tak jak jsem měl možnost je poznat, jsou velcí příznivci a nadšenci do umění. Nelze se divit, že jejich zájem vyústil až v založení vlastního centra současného umění.

Alternativní popis

Ředitelem jste od května roku 2021. Jak jste se k projektu dostal?

Oslovil mě pan Rudolf Kasper, kterému mě doporučili lidi z výtvarné scény, s nimiž jsem v minulosti spolupracoval.

Vy sám sbíráte umění?

Čím jsem starší, tím víc jsou pro mě důležitá hlavně díla, která jsou spojená s umělci, kteří jsou mi blízcí v osobní, přátelské rovině. Ostatně mezi lidmi zůstane jen to, co spolu zažijí nebo vytvoří. Za největší umění považuji vést dobrý a naplněný život.

Alternativní popis

Jak bude do budoucna galerie financována?

Doposud byla galerie financována pouze se soukromých zdrojů manželů Kasperových, ale nově jsme otevřeli možnost spolufinancování i dalším firmám a jednotlivcům prostřednictvím našich partnerských programů. Aktuálně se zapojila necelá desítka společností včetně ČEZ, KARA Trutnov, Autostyl nebo Boltjes Internacional . Dalším spolupracím jsme samozřejmě otevřeni a kdokoliv by měl zájem, ať se neváhá ozvat. Zvažujeme a hledáme i další alternativy financování EPO1. 

Jaké jsou hlavní cíle a dlouhodobé ambice galerie EPO1?

Chceme nabízet kvalitní výstavní program středoevropského formátu a rádi bychom, aby se Centrum současného umění EPO1 stalo přívětivým prostorem, který návštěvníkům všech věkových kategorií zprostředkuje možnost objevovat a sdílet nové, současné pohledy na umění. 

Alternativní popis

Související články

Sbírka umění se má čistit, je to živý organismus

Sbírka umění se má čistit, je to živý organismus

Rozhovor se sběratelem Petrem Pudilem

Petr Pudil je podnikatel, mecenáš a sběratel, který spolu Pavlínou Pudil stojí za projektem Kunshalle Praha. Fascinuje ho digitální umění. „V digitálním umění se něco děje, co bude mít za sto let velkou relevanci. Jen nevíme, co to je. A to mi přijde...

10. června 2024
Sbírání starých mincí mi pomohlo začít nový život v emigraci

Sbírání starých mincí mi pomohlo začít nový život v emigraci

Rozhovor se sběratelem Václavem Brunou

Dr. Václav Bruna vytvořil unikátní sbírku velmi vzácných, extrémně vzácných a raritních mincí, výhradně české provenience, od starověkých ražeb až po ražby moderní. „Má sbírka je výjimečná v tom, že jsem ji sestavil s edukativním záměrem, protože tam...

3. dubna 2024
V Ovenecké jsme s umělci vytvořili scény pro každodenní život

V Ovenecké jsme s umělci vytvořili scény pro každodenní život

Rozhovor se sběratelkou Terezou Porybnou

Tereza Porybná působila v letech 2013 až 2019 jako ředitelka Českého centra v Londýně a v letech 2014-2016 byla prezidentkou sdružení Evropských kulturních institutů v Londýně (EUNIC London). Spolu se Zuzanou Blochovou a Edith Jeřábkovou stojí za pr...

25. března 2024
Zobrazit všechny

Další články


<