Klimtova slečna Lieserová míří do Hongkongu

Auktionshaus im Kinsky, Vídeň, 24. 4. 2024

S napětím vyhlížená dražba Klimtovy Podobizny slečny Lieserové skončila prodejním úspěchem na spodní hranici katalogového odhadu. Kladívkových 30 milionů eur znamená aktuálně sedmé místo v rámci autorova celosvětového žebříčku. Obraz zamíří pravděpodobně do renomované hongkongské sbírky, která se už několika špičkovými Klimty pyšní.

Alternativní popis Pohled do sálu aukční síně im Kinsky v rámci Dražby Gustava Klimta ve středu 24. dubna 2024. Vedle Podobizny slečny Lieserové byla vystavena i přípravná kresebná studie. Zdroj: Live Stream Auktionshaus im Kinsky, 2024

Středeční odpoledne ve vídeňské aukční síni im Kinsky opanovalo jediné jméno, Gustav Klimt. Skloňovalo se u patnácti děl z celkem devatenáctipoložkové dražby. Hlavní lákadlem nabídky byla ukázka portrétního mistrovství z autorova pozdního období, podobizna tmavovlasé a tmavooké dívky ve výrazně vzorovaném plášti na jasně oranžovo-červeném pozadí.

Rakouští pořadatelé svému jednoznačně nejexkluzivnějšímu obrazu v historii aukční síně dopřáli náležitou mediální i expertní péči a starší bádání o dlouho nezvěstném plátně obohatili o nové výklady v otázkách provenience a identifikace modelky, známé jako slečna Lieserová (Fräulein Lieser). O genezi díla a jeho možných interpretacích jsme psali již před aukcí. Jen několik dní před samotným datem konání například upřesnili informaci o posledním vystavení Podobizny v roce 1926 ve vídeňské Neue Galerie. Odborníci z im Kinsky naznačili, že plátno bylo do expozice vybráno, přerámováno a připraveno k vystavení, ale není archivní doklad o tom, že bylo v galerii opravdu nainstalováno.

O Podobizně slečny Lieserové se hovořilo jako adeptce na některou z předních pozic Klimtova celosvětového aukčního žebříčku, neboť katalogový odhad se pohyboval mezi 30 až 50 miliony eur (bez poplatků). S obecnou cenotvorbou zahýbaly jak dva veleúspěšné prodeje z minulého a předminulého roku, oba přes magickou hranici 100 milionů dolarů (vč. poplatků) – Dáma s vějířem a Březový háj, tak neformálně avizovaná poptávka z Asie, konkrétně z Číny či Japonska. Není tedy divu, že pořadatelé vyslali Podobiznu na propagační tour prozíravě i do Hongkongu.

Aura mnohamilionového díla (v korunách až miliardového) přilákala do vídeňského Paláce Kinských v posledních dnech na 15 tisíc diváků a všechna místa v sále byla před středečním odpolednem beznadějně rezervována. Licitaci řídil šéf společnosti, pan Michael Kovacek, a již od první položky, od 17. hodiny, aktivně a svižně komunikoval jak s dražiteli v sále, tak jejich zástupci na telefonu či on-line. Aukci živě přenášelo několik streamovacích kanálů.

Alternativní popis Egon Schiele: Klečící ženský akt, 1914,
akvarel
im Kinsky Wien 24. 4. 2024
konečná cena: 750 000 EUR (bez poplatků)

První nesmělý potlesk zazněl hned v úvodu u položky číslo 3, Klimtovy kresby Stojícího dívčího aktu, která se ze 60 tisíc eur vypracovala až na 145 tisíc eur. Další napínavý souboj se strhl o akvarelovou kresbu Klečící ženský akt od Egona Schieleho, která byla nakonec přiklepnuta za 750 tisíc eur.

Alternativní popis Gustav Klimt: Sedící poloakt, 1910, 
kresba
im Kinsky Wien 24. 4. 2024
konečná cena: 235 000 EUR (bez poplatků)

Odrazovým můstkem k velkému klimtovskému představení byla ještě cena za kresbu Sedící poloakt, která rozšuměla sál po on-line příhozu na 235 tisíc eur. Zbývaly už jen dvě kresebné položky před obrazovým finále. Rozpačité ticho se však rozhostilo především u čísla 18, tedy u Studie k Podobizně, efektně nasvícené a prezentované přímo v čele sálu hned vedle Klimtova chef-d'œuvru. I přes licitátorovu snahu rozhýbat zájemce zůstala kresba bez jediného podání.

Alternativní popis Gustav Klimt: Podobizna slečny Lieserové, 1917,
olej na plátně, 140 x 80 cm,
im Kinsky Wien 24. 4. 2024
konečná cena: 35 000 000 EUR (vč. provize)

Přesně podle plánu, v půl šesté, přišla na řadu Podobizna slečny Lieserové. U pultíku proběhlo krátké intro o obrazu v angličtině i němčině a následovalo první vyvolávání na 28 milionech eur. Poměrně rychle poskočil infořádek o jeden milion výše, po kratší pauze se ze zadních řad v sále zamávalo na třicetimilionovou výzvu. I z on-line přenosu bylo zřejmé, jak se pan Kovacek významně díval střídavě na své kolegy na telefonních linkách a do publika s opakovanou otázkou na další cenový krok. Ten se však nekonal a po minutě a tři čtvrtě účastníci aplaudovali pro střední Evropu nevídanému prodejnímu úspěchu za 30 milionů eur. Podobizna slečny Lieserové je momentálně sedmým nejdražším Klimtem v historii, srovnáváme-li kladívkové částky. Po započtení strukturované provize se vydaná suma vyšplhala až na 35 milionů eur, tedy orientačně 875 milionů korun. Včetně všech daňových a vývozních poplatků stál obraz 38,5 milionu eur.

Alternativní popis Živý přenos z aukce Klimtova obrazu. Kladívková cena 30 milionů eur zůstala na spodní hranici katalogového odhadu. Zdroj: Live Stream Auktionshaus im Kinsky, 2024


Společně s prodejní částkou přišla záhy na přetřes i identita vydražitele. Vedení aukční síně im Kinsky hned po skončení licitace potvrdilo zahraniční akvizici, konkrétně hongkongského původu, s již zavedeným klimtovským portfoliem. V oficiální tiskové zprávě pak již odkazovalo přímo na zprostředkovatelskou roli paní Patti Wong, znalkyni trhu a specialistku na evropské umění. Těchto indicií se chytila odborná média a za hypotetickou novou konečnou majitelku Podobizny tipla například paní Rosaline Wong ze společnosti HomeArt, čínskou galeristku a podnikatelku se základnou v Hongkongu. Její sbírka je spojována s aukčními i privátními nákupy těch nejsledovanějších Klimtových obrazů za stovky milionů dolarů. Zda by je paní Rosaline Wong plánovala vtělit do své vlastní sbírky, či s nimi dále obchodovat, je předmětem spekulací.

V této souvislosti se nejčastěji zmiňují tři malby z posledních let: Portrét Adely Blochové-Bauerové II za přibližně 150 milionů dolarů (privátní prodej v roce 2016), Vodní hadi II (Wasserschlangen II) za asi 170 milionů dolarů (privátní prodej v roce 2015) a s otazníkem i zatím nejdražší veřejně nabízený Klimt vůbec, Dáma s vějířem (Dame mit fächer), za více než 85 milionů liber z loňského června u Sotheby’s. Pokud by si pod stejnou střechu našla cestu i včerejší Podobizna slečny Lieserové, vznikla by jedna z finančně nejcennějších kolekcí Klimtů v soukromých rukách vůbec.


Související články

Novou nejdražší umělkyní světa je Frida Kahlo

Novou nejdražší umělkyní světa je Frida Kahlo

Sotheby’s New York 20. 11. 2025

Poprvé v historii se cena za dílo ženy-umělkyně na aukci vyšplhala nad 50 milionů dolarů. Nový rekord patří metrovému plátnu mexické umělkyně Fridy Kahlo s názvem El sueño (La cama) – Sen (Lože). Konečných bezmála 55 milionů dolarů přepsalo dražební...

21. listopadu 2025
Nevídaný Klimt za pět miliard

Nevídaný Klimt za pět miliard

Christie’s New York 17. a 18. 11. 2025, Sotheby’s 18. 11. 2025

Aukční výsledky předchozích dvou dnů zahýbaly světovými statistikami. Obraz Podobizna Elizabeth Lederer od Gustava Klimta se s cenou 236,3 milionů dolarů stal druhou nejdražší položkou na veřejném trhu s uměním v historii. Neztratili se ani téměř sed...

19. listopadu 2025
Kupka a Gutfreund ze sbírky Arnolda Saltzmana

Kupka a Gutfreund ze sbírky Arnolda Saltzmana

Christie’s New York 17. a 18. 11. 2025

Centrum světového aukčního byznysu stále oblévá nákupní horečka. Dnes a zítra představuje newyorská pobočka společnosti Christie’s svůj výběr z umění 20. století. Sází na ucelené kolekce s exkluzivní proveniencí. Publikum se utká o velká malířská a s...

17. listopadu 2025
Zobrazit všechny

Další články


<