Klenot rakouské malby 19. století: Marie Egner

Adolf Loos Apartment and Gallery 4. 12. 2022

Povětšinou velmi kvalitní práce rakouské malířky Marie Egner (1850–1940) nejsou v Česku příliš známé a na uměleckém trhu se objevují naprosto ojediněle. Vedle krajinomaleb, které zdokonalovala dlouhodobými pobyty v plenéru, byla Marii Egner vlastní také zátiší, především malba květin, v níž excelovala. Na začátku prosince nabídne jeden z jejích obrazů, rozměrné plátno Jasné jarní ráno (Am lichten Frühlingsmorgen) z první poloviny 90. let 19. století, aukce síně Adolf Loos Appartment and Gallery.

 

Marie Egner: Am lichten Frühlingsmorgen, 1894, olej na plátně, 86,5 x 120,8 cm, Adolf Loos Apartment and Gallery 4. 12. 2022, vyvolávací cena: 4 600 000 Kč (+ 21% provize)  
Marie Egner: Am lichten Frühlingsmorgen, 1894,
olej na plátně, 86,5 x 120,8 cm,
Adolf Loos Apartment and Gallery 4. 12. 2022,
vyvolávací cena: 4 600 000 Kč (+ 21% provize)
 
 
Marie Egner pocházela z jihovýchodního Štýrska, lázeňského města Bad Radkersburg na řece Muře, který dnes leží na samé hranici se Slovinskem. Její první kroky ke studiu malířství započaly v roce 1869 v Grazu (Štýrském Hradci), kam se rodina několik let předtím přestěhovala. Na místní Ständische Zeichnungsakademie se po tři léta zdokonalovala – zejména v kresbě – pod vedením Hermanna von Königsbrunn. Kvůli studiu olejomalby odešla v roce 1872 do Německa, ke krajináři Carlu Jungheimovi do porýnského Düsseldorfu, kde setrvala tři roky.
 
Již v roce 1875 mluví literatura o jejím ateliéru ve Vídni, kde dávala lekce malby dívkám z dobrých rodin. Po setkání s krajinářem Emilem Jakobem Schindlerem v roce 1881 se pak stala součástí jeho plenérové umělecké komunity, jejímž působištěm byl zámek Plankenberg nedaleko Vídně.
 
 
Marie Egner: Am lichten Frühlingsmorgen, 1894, signatura v levé dolní části obrazu

 

Marie Egner: Am lichten Frühlingsmorgen, 1894,
signatura v levé dolní části obrazu
 
 
Schindler byl mezi svými studenty velmi oblíbený a obdivovaný. Dělil je s nimi většinou jen několikaletý věkový rozdíl. Jeho plenérová škola tak byla více jakýmsi okruhem spřízněných duší, do něhož patřily kromě Marie Egner také Tina Blau nebo Olga Wisinger-Florian, z malířů pak zde měli své místo Eduard Zetsche, Theodor von Hörmann nebo Carl Moll, pozdější důležitá osobnost vídeňského umění přelomu 19. a 20. století.
 
V Plankenbergu trávil Schindler letní měsíce společně se svou manželkou a oběma dcerami (starší z nich byla Alma Mahlerová, zanedlouho skladatelka, spisovatelka a múza mnoha umělců) a celá komunita i se studenty žila jako velká rodina. Schindlerovy emocionálně laděné atmosférické krajiny měly díky jeho škole velký vliv hluboko do 20. století. On sám zemřel nečekaně v roce 1892 v pouhých 50 letech.
 
 
Marie Egner: Jarní krajina (Selský dvůr v Břeclavi), 90. léta 19. stol., olej na dřevě, 45,7 x 70,1 cm, Moravská galerie v Brně, akvizice v roce 1922

 

Marie Egner: Jarní krajina (Selský dvůr v Břeclavi), 90. léta 19. stol.,
olej na dřevě, 45,7 x 70,1 cm,
Moravská galerie v Brně, akvizice v roce 1922
 
 
K Schindlerovi do Plankenbergu Marie Egner dojížděla až do roku 1887, kdy podnikla studijní cestu do Anglie. Tam se v místních sbírkách seznamovala s nizozemskými krajinami 17. století a učila se malbě akvarelem u Roberta Weira Allana, specialisty na krajiny a veduty, jehož vynikající akvarelové studie vznikaly výhradně v plenéru. V 90. letech Marie Egner intenzivně cestovala, ačkoli po Evropě jezdila již dříve (v 70. letech do Uher, Itálie a na Istrii). Navštívila mj. Řecko, Dalmácii, Itálii, Nizozemí, jižní Tyrolsko, Švýcarsko a Francii.
 
Právě 90. léta 19. století jsou obdobím, kdy se Egner prosadila v celoevropském uměleckém kontextu a sklízela úspěch u dobové kritiky i diváků. Pečlivě obesílala výstavy a kromě Rakouska jich řadu uspořádala i v zahraničí. Egner byla velmi ambiciózní, pracovitá a tvůrčí. Jen její publikované práce čítají asi tisíc kusů, což představuje zhruba třetinu celého jejího díla. Bohužel s postupujícím věkem jí práci znepříjemňovaly problémy se zrakem a od roku 1917 musela svou uměleckou činnost několikrát přerušit. Dvakrát se podrobila operacím očního zákalu, na sklonku života zcela oslepla.
 
 
Marie Egner: Z Alp (Von den Alpen),  olej na lepence, 62,5 x 84,5 cm Dorotheum 24. 9. 2016, cena: 1 560 000 Kč

 

Marie Egner: Z Alp (Von den Alpen), 
olej na lepence, 62,5 x 84,5 cm
Dorotheum 24. 9. 2016,
cena: 1 560 000 Kč
 
 
Autorčiny obrazy se v Česku téměř nedraží a nenajdeme je ani ve veřejných sbírkách. Výjimkou může být Jarní krajina (Selský dvůr u Břeclavi) z vrcholných 90. let 19. století ve sbírkách Moravské galerie v Brně. Obraz původně patřil brněnskému podnikateli a mecenáši umění Heinrichu Gomperzovi, který své rozsáhlé kolekce daroval městu a tvoří jeden ze základů dnešních brněnských muzejních a galerijních sbírek.
 
Z 90. let pochází rovněž nyní nabízený obraz Am lichten Frühlingsmorgen, který se řadí k nejrozměrnějším autorčiným malbám, které kdy byly draženy. Umělkyně olej vystavila hned následující rok po dokončení, v roce 1895 na 23. výroční výstavě ve vídeňském Künstlerhausu. Kromě dobového katalogu této expozice čítající přes 600 děl, kterou si prohlédlo více než 45 tisíc návštěvníků a mezi nimi také císařovna Alžběta, byl obraz reprodukován i v mladší literatuře. Podle údajů dražebníka obraz pochází ze soukromé sbírky a bude dražen vůbec poprvé. Jeho vyvolávací cena byla stanovena na 4,6 milionu korun.
 
 
Marie Egner: Maďarská usedlost, 1880,  olej na plátně, 41 x 52 cm Dorotheum 18. 5. 2013, cena: 1 080 000 Kč  
Marie Egner: Maďarská usedlost, 1880, 
olej na plátně, 41 x 52 cm
Dorotheum 18. 5. 2013,
cena: 1 080 000 Kč
 
 
Dosavadní aukční výsledky Marie Egner na domácím trhu s uměním lze spočítat na prstech jedné ruky. Před šesti lety představila pražská pobočka Dorothea nově objevený olej z české soukromé sbírky, zátiší s názvem Z Alp (Von den Alpen), jehož ústředním motivem byla detailně zpracovaná bohatá kytice ve váze. Malba nejspíše z doby kolem přelomu letopočtu vyznačující se kultivovaným koloritem a uvolněným rukopisem nebyla uvedena v soupisu autorčina díla, měla však řadu analogií. Nejbližší jí byl obraz Lilie a hořec z doby kolem roku 1899 ze sbírek Dolnorakouského muzea v St. Pölten (Museum Niederösterreich). Malba tenkrát vystoupala z 840 tisíc na 1,56 milionu korun, což je doposud nejlepší výsledek Marie Egner v české aukci. Nad milion korun se o tři roky dříve, v roce 2013, taktéž u Dorothea dostala Maďarská usedlost z roku 1880. U ní byl nárůst ceny obzvláště patrný, neboť začínala na částce 300 tisíc korun a konečná cena včetně provize činila 1,08 milionu korun.
 
 
Marie Egner: In der Blütenlaube, olej na plátně, 86,5 x 114,5 cm, Dorotheum Wien, 11. 10. 2011, cena: 168 300 EUR

 

Marie Egner: In der Blütenlaube,
olej na plátně, 86,5 x 114,5 cm,
Dorotheum Wien, 11. 10. 2011,
cena: 168 300 EUR
 
 
Vůbec nejdražším malířčiným dílem je olej In der Blütenlaube (V květinovém loubí), bohaté květinové zátiší se stehlíkem v kleci, které dražilo v rámci specializované aukce malířství 19. století vídeňské Dorotheum na podzim roku 2011. Rozměrné plátno z roku 1896 (86,5 cm × 114,5 cm), tedy velmi podobných rozměrů jako momentálně dostupný obraz Am lichten Frühlingsmorgen, poměrně výrazně překonal odhad a dosáhl ceny více než 168 tisíc eur včetně aukční přirážky. To je přepočteno tehdejším kurzem koruny vůči euru zhruba 4,17 milionu korun.

Související články

Kupkova mašinistická Danae si troufá na rekord

Kupkova mašinistická Danae si troufá na rekord

Adolf Loos Apartment and Gallery, 21. 4. 2024

Obraz Početí/Danae vytvořený kolem roku 1930 by se mohl stát nejdražším dílem Františka Kupky, který se kdy prodal na tuzemských aukcích. Dražit se začne na 85 milionech korun bez aukční provize. Tu po dohodě s majitelem aukční síň snížila na 10 proc...

11. dubna 2024
Galerijní Eva Kmentová online

Galerijní Eva Kmentová online

Artslimit 24. 3. 2024

Monumentálnější plastiky Evy Kmentové se na trhu téměř nevyskytují. Nyní jde do aukce doposud největší autorčina realizace, práce na zakázku státního podniku z roku 1968.

21. března 2024
Trojúhelníky a sopky Viktora Pivovarova

Trojúhelníky a sopky Viktora Pivovarova

Aukční dům Sýpka 17. 3. 2024

Teprve třetí malbu domácího aukčního trhu vytvořenou moskevským rodákem Viktorem Pivovarovem, který již více než 40 let žije a tvoří v Praze, nabídne ve své nedělní sálové aukci společnost Sýpka. Realizaci z 90. let minulého století začne dražit na č...

15. března 2024
Zobrazit všechny

Další články

Egner Marie

Nově objevená kytice od Marie Egner

Nově objevená kytice od Marie Egner

19. září 2016

Adolf Loos Apartment and Gallery

Matějček podle Kubišty

Matějček podle Kubišty

15. března 2023

Toyen, Kupka, Filla a Preisler za 370 milionů

Toyen, Kupka, Filla a Preisler za 370 milionů

31. prosince 2021

Brandl a cizinci

Brandl a cizinci

24. srpna 2019


<