Novou nejdražší umělkyní světa je Frida Kahlo
21. listopadu 2025
Text Banzetová Michaela | Foto Michaela Banzetová | Datum 17.10.2024
Díla české umělkyně Evy Švankmajerové zabodovaly na letošním londýnském veletrhu Frieze. Dílo Spící Venuš dokonce do své sbírky pořídila prestižní galerie Tate Modern.
Obraz Evy Švankmajerové Spící Venuš na Fieze přivezla galerie The Gallery of Everything.Londýnský umělecký veletrh Frieze nesl jednu výraznou českou stopu. V sekci Frieze Masters vystavovala londýnská The Gallery of Everything malby Evy Švankmajerové. Malířka, autorka, všestranně nadaná umělkyně a spolupracovnice manžela, filmaře Jana Švankmajera, zemřela v roce 2005. Jejímu dílu se však dostává stále více pozornosti.
Londýnská galerie na veletrhu vystavila díla ze série Emancipační cyklus z let 1967/1969, poprvé uvedené společně. Každé ze tří pláten parafrázuje svérázným způsobem některé ze super slavných děl klasiků – Manetovu Olympii, portrét Henriho Rousseau visící v pražské Národní galerii a Giorgioneho Spící Venuši. Právě poslední dílo s ústřední stylizovanou nahou mužskou postavou, nazvané Spící Venuš, jak uvádí autorčin vlastnoruční popisek na obraze, zakoupila Tate do svých sbírek.
Na nákup umění z veletrhu má slavná galerie vyhrazeny prostředky v rámci takzvaného Tate Frieze Found, ve kterém se každoročně nachází 150 tisíc liber. Fond zaštiťuje společnost Endeavor, která mu poskytuje galerii finanční prostředky. Letos šlo již o devátý ročník této akviziční činnosti a vybrána byla díla celkem od čtyř umělců. Tate již oznámila nákup děl i na svých stránkách. Je tak možné, že se s dílem Evy Švankmajerové brzy setkáme i v některé z expozic. Galerie se aktivně snaží nově zakoupená díl zapojovat do svého výstavního programu.
Frieze, který se koná tradičně v polovině října v Regent’s Parku, loni oslavil již dvacet let od svého vzniku. Kromě dvou výstavních stanů hostí již podvanácté sculpture park, který je přístupný veřejnosti a těší se velké oblibě. Letos je na něm k vidění na 22 soch a instalací, jejichž výběr kurátorský zaštítila Fatoş Üstek, původem turecká kurátorka se sídlem v Londýně.
Přes dvacet soch ozdobilo Regent's Park, kde se Frieze koná, včetně Tanečnice od Leonory Carrington.Veletrh se skládá ze dvou výstavních stanů a to Frieze London, věnovaného současnému umění a Frieze Masters, hostícího galerie obchodující s díly mistrů všech možných epoch. Přičemž každý je umístěn v jiné části parku a pro přesun je nutná patnáctiminutová procházka z jednoho konce na druhý. A i když jsou v nabídce samozřejmě i vozy pro vip návštěvníky, většina volí průchod podzimní přírodou mezi sochami.
Frieze London působil letos nadějnějším a odlehčenějším dojmem, než by se dalo, vzhledem ke spíše stagnující britské ekonomice a celkové atmosféře ve světě, čekat. Nepřehlédnutelný byl vysoký počet galerií z asijských zemí. Jak zmínil jeden z návštěvníků veletrhu, který přiletěl na veletrh z Japonska, dovoz uměleckých děl do této země je zproštěn cla, což je samozřejmě pro kupce výhodné. Odráží to ale i dlouhodobou politiku britské vlády, která po odchodu z Evropské unie anoncovala aktivnější obrat k trhům mimo kontinent.
Veletrh představil dvě nové sekce: Smoke, zaměřenou na umělecká díla výhradně z keramiky, která prezentuje toto médium jako „… jeden z nejpůsobivějších materiálů v současném umění“ a Focus, zaměřenou na nové umělecké prostory v rámci Londýnské scény. Kromě toho se po loňském úspěchu objevil na veletrhu i projekt Artist-to-Artist, v rámci nějž vybírají již etablovaní umělci zajímavé začínající autory.
Po skončení londýnského Frieze se řada sběratelů vydá vlakem Eurostar do Paříže na Art Basel Paris, který začíná již 18. října. Zde bude tuzemská scéna zastoupena pražskou Cermak Eisenkraft Gallery. Jinak převažují naprosto jednoznačně francouzské galerie v řádu několika desítek. Oproti tomu britské jsou zde zmíněny pouze tři. Jak je tedy znát, každý veletrh je jinak geograficky zaměřen, čímž se také snaží být odlišný a mezi sběrateli rozpoznatelný..
Ve středoevropském regionu patřil k prvním významným veletrhům druhé poloviny roku zářijový Viennacontemporary, zaměřený primárně na současné umění. Rakouský veletrh letos oslavil rovnou dekádu své existence, a to i s novým vedením. Letos poprvé se pozice umělecké ředitelky ujala kurátorka a teoretička Franceska Gavin, žijící v Londýně a představila několik specifických sekcí. Kromě ZONE 1, kde je možné se seznámit se zajímavými začínajícími umělci, také novou sekci CONTEXT, kde byli představeni opomíjení umělci pozdního 20. století a politickou Statement, soustředící se ve velké míře i na energetickou krizi a environmentální témata.
Vzhledem k lokalitě veletrhu převažují každoročně co do počtu zastoupených galerie rakouské a německé, následované maďarskými. Ale i účast českých galerií je každoročně jistá. Letos byly přítomny Karpuchina Gallery, Kvalitář Gallery, Jiří Švestka a Stone Projects, vše pražské platformy.
Sotheby’s New York 20. 11. 2025
Poprvé v historii se cena za dílo ženy-umělkyně na aukci vyšplhala nad 50 milionů dolarů. Nový rekord patří metrovému plátnu mexické umělkyně Fridy Kahlo s názvem El sueño (La cama) – Sen (Lože). Konečných bezmála 55 milionů dolarů přepsalo dražební...
21. listopadu 2025Christie’s New York 17. a 18. 11. 2025, Sotheby’s 18. 11. 2025
Aukční výsledky předchozích dvou dnů zahýbaly světovými statistikami. Obraz Podobizna Elizabeth Lederer od Gustava Klimta se s cenou 236,3 milionů dolarů stal druhou nejdražší položkou na veřejném trhu s uměním v historii. Neztratili se ani téměř sed...
19. listopadu 2025Christie’s New York 17. a 18. 11. 2025
Centrum světového aukčního byznysu stále oblévá nákupní horečka. Dnes a zítra představuje newyorská pobočka společnosti Christie’s svůj výběr z umění 20. století. Sází na ucelené kolekce s exkluzivní proveniencí. Publikum se utká o velká malířská a s...
17. listopadu 202521. listopadu 2025
19. listopadu 2025
17. listopadu 2025
26. listopadu 2025
21. listopadu 2025
14. listopadu 2025
29. října 2025
17. října 2025
25. srpna 2025