České krajinářky ve Vídni

Dorotheum Vídeň, 28. 4. a 29. 4. 2025

Zájemci o českou krajinomalbu si přijdou na své na tradiční jarní aukci Dorothea 28. dubna, kdy se mimo jiné představí šestice autorek a autorů s vazbami na tuzemskou výtvarnou tradici. Odhadní ceny za díla Piepenhagenových, Chwaly nebo Braunerové se většinou pohybují kolem 5 tisíc eur (bez provize), na téměř čtyřnásobek těchto částek aspiruje benátská veduta Antonietty Brandeis. České historiografie se dotkne i jedna položka ze staromistrovské dražby, reprezentativní podobizna císaře Matyáše od rudolfínského umělce.

Poslední týden v dubnu budou vídeňské sály aukční síně Dorotheum patřit evropskému umění od gotiky po konec 19. století. Stovky položek jsou zorganizovány do žánrových a tematických celků, z nichž se klasická krajinomalba počítá mezi ty nejpočetnější a nejpoptávanější. V nadcházející dražbě rakouské tržní jedničky se představí hned osmička obrazů s výraznou českou stopou.

Pořadatelé nakombinovali svůj prodejní katalog do autorských a stylových okruhů, takže dvě městské scenérie Antonietty Brandeis (Antonie Brandeisové) jsou prezentovány společně v sekci italských vedut. Stejně tak alpské výhledy Augusta a Charlotty Piepenhagenových a Leopolda Stephana, náladové atmosféry Adolfa Chwaly či plenér Zdenky Braunerové tvoří ucelenou sekci středoevropské, potažmo české krajinomalby. V rámci žánrového výběru Dorothea spadají obrazy do nižší střední kategorie, s odhadními cenami kolem 5 tisíc eur.

Alternativní popis August Piepenhagen: Cesta domů, 
olej na desce, 21,5 x 28,5 cm,
Dorotheum Wien 28. 4. 2025
odhadní cena: 4 000 - 6 000 EUR (+ provize)

Zakladatelskou generaci tuzemské krajinářské tradice zastupuje August Piepenhagen, od roku 1811 v Praze usazený Branibor, s charakteristickým horským výjevem Cesta domů (Heimweg vor dem Gewitter in einer Berglandschaft). Komorní formát je opatřený monogramem AP bez přesné datace, jak bývalo u obdobných artefaktů určených k dekoraci, často zasazených do paneláže, běžné. Na starší pražský původ položky odkazuje přípis „Pippenhagen Prag" na zadní straně dřevěné desky. Pozdější vlastnickou historii připomíná papírový štítek s hlavičkou vídeňského Dorothea z roku 1956, kdy se malba prodávala za 2000 šilinků.

V pondělí 28. dubna půjde před publikum s odhadní cenou mezi čtyřmi až šesti tisíci eur (orientačně 100 až 150 tisíc korun), což jsou sumy relativně odpovídající tuzemským výsledkům za obdobná díla (počítáno bez provize a poplatků). Piepenhagenův aukční rekord momentálně drží velké plátno Kluziště za 2,4 milionu korun (+20% provize) z roku 2015 u Galerie Kodl.

Alternativní popis
Charlotte Weyrother-von Mohr-Piepenhagen: Cesta domů, 
olej na plátně, 25 x 35 cm,
Dorotheum Wien 28. 4. 2025
odhadní cena: 4 000 - 6 000 EUR (+ provize)

V rodové linii romantizujících krajin s žánrovou stafáží úspěšně pokračovala i jeho dcera Charlotte, která hojně vystavovala jak v domovské Praze, tak obesílala přehlídky ve Vídni. Stejnojmenný obraz Cesta domů (Heimweg), tentokrát na plátně, signovala podle svého příjemní von Mohr - Piepenhagen iniciálami CMP. Cenové rozpětí kolem pěti tisíc eur za takhle kvalitně provedenou malbu má nákupní potenciál, jak ukazuje aktuální sběratelská poptávka v Česku, Rakousku a Německu, což jsou autorčiny nejspolehlivější trhy. Dražební maximum se Charlottě Piepenhagen povedlo před necelými dvěma roky za obraz Zima za 460 tisíc korun (+ 20% provize, Galerie Kodl), kdy se jako jedna z mála mistryň 19. století přehoupla přes půlmilionovou prodejní hranici.

Alternativní popis Adolf Chwala: Pobřežní krajina, 
olej na plátně, 53 x 74 cm,
Dorotheum Wien 28. 4. 2025
odhadní cena: 4 000 - 6 000 EUR (+ provize)

Pětici tradičního akademického krajinářství doplní ještě dvě klasická plátna Adolfa Chwaly, absolventa pražské Haushoferovy školy, od 60. let pracujícího ve Vídni, Pobřežní krajina (Küstenlandschaft) a Pobřežní krajina v západu slunce (Flusslandschaft bei Sonnenuntergang) za průměrný odhad kolem 5 tisíc eur (bez provize), a dále obraz dekorativnějšího krajináře Leopolda Stephana Na cestě domů (Am Heimweg) za přibližně tři a půl tisíce eur (bez provize).

Alternativní popis Zdenka Braunerová: Krajina, 
olej na plátně, 46,5 x 65 cm,
Dorotheum Wien 28. 4. 2025
odhadní cena: 2 400 - 3 000 EUR (+ provize)

O generaci mladší, a několik výtvarných názorů modernější, malířka Zdenka Braunerová bude představena středně velkou Krajinou (Landschaft), podle razítka na zadní straně plátna již inspirovanou více než desetiletým pobytem ve Francii. Plenérová črta s potůčkem, stromy a lehce nahozenou zástavbou v pozadí působí soustředěně a komorně, byť má více než půlmetrové rozměry. Tuzemským dražitelům není Braunerové signovaná práce neznámá, neboť se do aukčních databází zapsala již dvakrát, vždy u společnosti Dorotheum. Před jednadvaceti lety se pod názvem Krajina s vrbami za vyvolávací cenu 100 tisíc korun neprodala, následující sezónu ji pořadatelé zlevnili na 80 tisíc korun a kupec se našel (96 tisíc korun vč. provize). Za tři týdny ve Vídni by měla být Krajina ještě cenově vstřícnější, katalogový odhad se pohybuje do tří tisíc eur (bez provize a poplatků).

Alternativní popis Antonietta Brandeis: Benátky, Palác Albrizzi,
olej na plátně, 56,5 x 35 cm,
Dorotheum Wien 28. 4. 2025
odhadní cena: 12 000 - 20 000 EUR (+ provize)

O poznání výše nad rozmezí nižších tisíců eur míří jedna z položek v Itálii zdomácnělé české malířky Antonie Brandeisové, kterou sběratelé a sběratelky z celého světa znají pod jménem Antonietta Brandeis a signaturou ABrandeis. Od konce 60. let 19. století do desátých let 20. století proslula jako přesvědčivá a výkonná vedutistka benátských, později i florentských či boloňských pamětihodností. Její velká reprezentativní plátna se ve Velké Británii, Spojených státech či kontinentální Evropě draží za vyšší desítky tisíc eur (či liber a dolarů) s na dlouhou dobu nedostižnými dvoumetrovými Benátkami za 350 tisíc dolarů (441 tisíc dolarů vč. provize, orientačně přes 10 milionů korun) z roku 2021 v čele.

Formátově menší plátna či desky jsou k mání za poměrně nižší částky, což je i příklad půlmetrového pohledu na benátský kanál u historické budovy Albrizzijského paláce (Palazzo Albrizzi). Atraktivní scenérii s plující gondolou a podzimně zbarvenou vegetací, popínající se po spojovacím mostku, byla již ve své době žádaným artefaktem a jen za poslední tři dekády prošlo trhem třiadvacet variant. Většinou na dřevě či lepence, také jako akvarel na papíře. Malovaná skica na plátěné podložce bude mít svou aukční premiéru až ve vídeňském Dorotheu, neboť doposud patřila po desetiletí do německé rodinné sbírky. Ambice pořadatelů sahají až ke 20 tisícům eur (orientačně půl milionu korun bez provize a poplatků), čímž by byla překonána zatím nejvyšší částka, vydaná za jiné menší Palazzo Albrizzi před více než deseti lety u pařížské společnosti Tajan (kladívkových 6 500 eur).

Letošní prodejní čísla za díla Antonietty Brandeis se drží zatím spíše při zemi. V lednu v New Yorku si připsala úspěch za drobný Dóžecí palác (téměř 11 tisíc dolarů vč. provize, galerie William Doyle), před dvěma týdny zaujala kupce deska Benátky za více než 74 tisíc korun (vč. provize) na online aukci u Arthouse Hejtmánek. Dubnovou nabídku ve vídeňském Dorotheu doplní ještě jedny autorčiny Benátky a málo známé rané květinové Zátiší, obě za katalogové nižší tisíce eur.

Alternativní popis Malíř habsburského dvora: Podobizna císaře Matyáše, asi 1612,
olej na plátně na desce, 151 x 100,5 cm,
Dorotheum Wien 29. 4. 2025
odhadní cena: 30 000 - 40 000 EUR (+ provize)

Zajímavým příspěvkem k české historiografii by mohla být i jedna položka ze staromistrovské aukce, pořádané o den později, v úterý 29. dubna. Před vídeňské publikum obrazně předstoupí bratr Rudolfa II., Matyáš, v pozici čerstvého císaře Svaté říše římské (Porträt des Matthias (1557–1619), Kaiser des Heiligen Römischen Reiches, in Krönungsornat). Oficiální status portrétovaného upřesňuje jak státnická ikonografie s císařskou korunou a dalšími insigniemi, obřadním rouchem či imperátorským orlem, tak Matyášovy osobní emblémy: erbovní znaky uherského a českého království na stolku, starořímská bohyně války Bellona a latinský přípis na kamenném soklu. Mírně podživotní podobizna na plátně, adjustovaném na desce, odkazuje k 26. červnu 1612, kdy se císařská korunovace konala ve Frankfurtu nad Mohanem.

Českému prostředí je velmi podobná Matyášova podobizna, ale v roli českého krále, se svatováclavskou korunou v ruce, dobře známá ze Sbírek Pražského hradu jako špičkové dílo jednoho z nejslavnějších rudolfínských mistrů, Hanse von Aachena. S atribucí do okruhu tohoto světoznámého malíře a oblíbence císaře Rudolfa II. byla Podobizna císaře Matyáše uvedena na trh poprvé před rokem a půl, u německých Sotheby's v rámci online aukce ze šlechtických sbírek. S odhadním rozmezím od 60 do 90 tisíc eur však obraz neuspěl. Nyní se jej ujala společnost Dorotheum a připsání upravila na „habsburského dvorního malíře“, nechávající tím otazník nad úvahou, zda by podle tušeného monogramu IG nemohlo jít o pražského umělce Jeremiáše Güntera (asi 1575-1633), pracujícího přímo v Rudolfových a posléze Matyášových službách. Ve Vídni by měl být obraz vyvoláván za poloviční ceny než v říjnu 2023.


Související články

Je libo Zrzavého Údolí smutku, Kubištu nebo raději Boudníka?

Je libo Zrzavého Údolí smutku, Kubištu nebo raději Boudníka?

1. Art Consulting 27. 4. 2025

Téměř dvě stovky děl od 19. století po současnost si pro svou nedělní sálovou aukci připravila společnost 1. Art Consulting. Z nejzajímavějších nabídek zaujme jedna z verzí Údolí smutku od Jana Zrzavého, dvojice kreseb Bohumila Kubišty nebo vzácná st...

25. dubna 2025
V mincích se dají bezpečně uložit i miliardy

V mincích se dají bezpečně uložit i miliardy

Rozhovor se sběratelem a investorem Jaroslavem Kokolusem

Numismatická sbírka Jaroslava Kokoluse je naprosto mimořádná svým rozsahem i obsahem těch nejvzácnějších a nejdražších ražeb českého, uherského a československého mincovnictví. Aukční dům Macho & Chlapovič bude v dubnu letošního roku dražit již šesto...

16. dubna 2025
Ojedinělý  Makovského bronz zaútočí na autorův aukční rekord

Ojedinělý Makovského bronz zaútočí na autorův aukční rekord

Adolf Loos Apartment and Gallery, 13. 4. 2025

Sochař a pedagog Vincenc Makovský si za svou čtyřicetiletou uměleckou kariéru prošel tolika tvůrčími obraty, že není vůbec jednoduché se v jeho díle zorientovat. Ryzí avantgardu počátku 30. let vystřídala epizoda konstruktivistické plastiky a průmysl...

7. dubna 2025
Zobrazit všechny

Další články


<