Dražba děl současných umělců pomůže se stavbou škol
4. července 2024
Text Machková Magda | Foto Aukční dům Zezula | Datum 23.03.2023
Pořadatelé 72. aukce bibliofilií a vzácných tisků se rozhodli oslavit březen – měsíc knihy opravdu důstojně. Pro milovníky literatury, umělecké ilustrace a knihařského řemesla připravili dvoutýdenní on-line nabídku a především sálovou dražbu. V ní se v sobotu představí 196 položek české i překladové literatury, v exkluzivním provedení nebo v limitovaných edicích.
Co do počtu nabízených děl, těžištěm nadcházející aukce je meziválečná produkce se svým proslulým zájmem o literární i výtvarný experiment, zhmotněný do progresivních textů s avantgardním obrazovým doprovodem v atraktivní typografické úpravě. Například Josefem Čapkem ilustrované Pásmo Guillauma Apollinaira z roku 1919 (vyvolávací cena 36 tisíc korun + provize) nebo soubor knih z francouzské edice Au sans pareil s obrazovým doprovodem Josefa Šímy z druhé poloviny 20. let (vyvolávací cena 22 tisíc korun + provize).
Nejvyšší prodejní částky však lze očekávat od dvou favorizovaných položek sobotní aukce, Kupkova alba dřevorytů a unikátního exempláře souboru suchých jehel od Toyen. Známý komplet Kupkova autorského „slovníku abstrakce“, Quatre histoires de blanc et noir (Čtyři příběhy bílé a černé), byl vytištěn v roce 1926 v Paříži, ale předcházela mu dlouholetá výtvarná, teoretická i technická příprava. K celkem 25 celostránkovým dřevorytům existuje řada kresebných nebo kvašových skic, které se jako solitéry občas objeví i na uměleckém trhu – například v listopadu 2021 u Adolf Loos Apartment and Gallery za 968 tisíc korun vč. provize nebo před půl rokem u 1. Art Consulting za vyvolávací cenu 600 tisíc korun, tehdy však neuspěl.
Finální soubor v papírové obálce a s úvodním textem si František Kupka vydal vlastním nákladem v počtu 300 kusů. Prvních 100 exemplářů nese podtitul „přednostní vydání“ a ke standardnímu obsahu obrazové publikace byla připojena ještě jedna kompletní série černo-bílých dřevorytů, navíc z původních stavů štočků. U Aukčního domu Zezula dražený výtisk má číslo 78. Unikátnost díla ještě zvyšuje originální kožená etue v „kupkovském“ stylu od výtvarnice Elišky Čabalové a doložená provenience alba, když jej Evženie Kupková věnovala jako osobní dar francouzskému literátovi, kritikovi a sběrateli Maxi-Polovi Fouchetovi.
První podání na Čtyři příběhy bílé a černé budou začínat na 700 tisících korunách, na sedminásobku dosavadní nejvyšší částky vydané za Kupkovu knihu. Aukční databáze zaznamenávají prodeje kompletního alba v řádech 120 až 150 tisíc korun vč. provize na domácím trhu i v zahraničí, v těchto případech se ale jednalo o výtisky z „druhé stovky“, konkrétně č. 186/300 u Sotheby´s v Londýně (rok 2011), č. 142/300 u aukčního domu Sýpka (2012) nebo č. 188/300 v pražském Dorotheu (2019). Vydání s číslem 199/300 nabídla investorům loni také investiční galerie Portu, za 3,19 milionu korun. Nejaktuálnější nákup souboru Čtyř příběhů proběhl v Miláně v galerii Il Ponte vloni v září, kdy exemplář č. 113/300 uspěl za 15 tisíc eur (přibližně 353 tisíc korun bez provize). Oproti ojedinělé možnosti pořídit si exkluzivní výtisk přednostního vydání jsou solitérní listy z Kupkova alba mnohem dostupnější, naposledy například grafika 14. archu doplněná bělobou, vydražená u Galerie Dílo letos v únoru za 240 tisíc korun (bez provize).
Další dvě ukázky z Kupkova abstraktního období představují soubor dřevorytů do katalogu Frank Kupka – Quelques peintres z roku 1922 (číslo 435/500) s vyvolávací cenou 100 tisíc korun (+ provize) a původní barevná litografie z roku 1950 Le disque blanc za 90 tisíc korun (+ provize).
Všestranná malířka, kreslířka, kolážistka Toyen se v sobotní přehlídce objeví hned desetkrát, ve většině případů jako ilustrátorka prozaických či básnických textů. Při tvorbě knihy Studna ve věži - Střepy snů (Le puits dans la tour - Débris de reves) z roku 1967 však hrála iniciační roli jak v jejím uměleckém, tak designovém provedení. Ve francouzských surrealistických kruzích již dvě dekády usazená Toyen nejdříve vytvořila dvanáct ikonograficky složitých kreseb s oblíbenou tematikou ženského těla, rostlinných a zvířecích motivů, a jejich vzájemné souvztažnosti – někdy erotické, někdy napjaté, někdy symbiotické.
Výtvarnou sérií s názvem Střepy snů se následně inspiroval její blízký přítel, v Paříži usazený básník a dramatik chorvatského původu, Radovan Ivšić a dopsal k nim své texty, pojmenované Studna ve věži. Kolegiální dílo pak připravili k tisku v knižnici Éditions surrealistes a vybraných 89 kusů Toyen ještě opatřila autorskou etuí s originální koláží na vrchních deskách. Do důlků na papírovém reliéfu ve tvaru ženského těla se při pohybu s pouzdrem strefují malé kuličky stejně jako v dětské hře. Vedle limitované edice vyšla pod stejným titulem ještě méně výpravná verze s reprodukcemi týchž dvanácti suchých jehel v šité vazbě, a to v počtu 900 kusů.
Obě varianty se v sobotu potkají na brněnské aukci. Raritní exemplář číslo 12 s ručně kolorovanými celostránkovými volnými archy bude v pozici dražební jedničky startovat na 900 tisících korunách a již prodej za vyvolávací částku by přepsal dva roky starý rekord u Adolf Loos Apartment and Gallery, kdy se stejný titul s číslem 22/69, ovšem s nekolorovanými kresbami, představil za 605 tisíc korun (vč. provize). Ambice pořadatelů asi sahají ještě výše, neboť tento výtisk Studny ve věži - Střepů snů se společně s jedním kusem z vícenákladové verze 578/900 a další ukázkou Toyeniny ilustrátorské práce nedávno vydražil u francouzského specialisty na bibliofilie za více než 45 tisíc eur (přibližně 1,1 milionu korun vč. provize).
Orientaci v autorčině původně kresebné práci Střepy snů ještě ztěžuje celkem častý oběh stejnojmenných solitérních tisků ve velmi odlišných cenových hladinách. Nekolorované grafiky někdy pocházejí z rozebraného malonákladového alba, černo-bílé ilustrace z rozešité vazby 900kusové edice, v některých případech jde dokonce o volný „éprouve d'artiste“ (autorský tisk) se značením e.a. nebo A-T x/20. Dle všech těchto faktorů, společně s technickým stavem díla, se pak může odvíjet prodejní částka konkrétního kusu. V tuzemsku lze relativně běžně pořídit samostatné listy za sumy kolem 20 až 40 tisíc korun (bez provize).
Výhradně českou spolupráci mezi literátkou, výtvarnicí a knihařkou pak zastupuje například Babí hodina s barevnými lepty Adrieny Šimotové z roku 1993. Texty Violy Fischerové svázala do originálního designu Eliška Čabalová a ke koupi budou za jednu z vyšších částek, konkrétně 40 tisíc korun (bez provize). Další desítky bibliofilií a vzácných tisků jsou naceněny na sumy do pěti či deseti tisíc korun.
Online aukce nadace Happy Hearts, 29. 7. 2024
Čtrnáct českých současných umělců věnovalo svá díla s tématikou dětství do dobročinné aukce pro nadaci Happy Hearts. Výtěžek půjde na stavbu škol v místech postižených přírodními katastrofami. Získat originální umělecké dílo lze už za několik set eur...
4. července 2024Christie's Londýn 2. – 10. 7. 2024 , Sotheby 's Londýn 26. 6. – 5. 7. 2024
Začátek července se v britské metropoli ponese ve znamení starých mistrů. Velká jména dějin umění i lokálnější autoři se představí u obou nejslavnějších aukčních domů světa téměř paralelně. Těžiště nabídky tvoří exkluzivní malby z prestižních soukrom...
1. července 2024Součástí nadcházející večerní aukce moderního a současného umění společnosti Sotheby's v Londýně bude i reprezentativní plátno Zdeňka Sýkory Linie č. 94. Obraz je nabízen s odhadem 400 až 600 tisíc liber, což včetně provize a dalších poplatků odpovíd...
24. června 20244. července 2024
1. července 2024
24. června 2024
20. prosince 2023
28. listopadu 2023
24. července 2024
23. dubna 2024