Kvalitář a Trafo Gallery v Istanbulu oslovily investory do umění
22. října 2025
Text Šimek Michal | Foto Oblastní galerie Liberec | Datum 20.10.2016
Oblastní galerie Liberec připravila pro letošní podzim výstavu Julia Mařáka. Zdálo by se, že v případě tohoto klasika romanticko-realistické krajinomalby je těžké přijít s něčím novým. Požádali jsme proto kurátora výstavy, Michala Šimka, o komentář.
Mařákových výstav v minulosti neproběhlo málo. U příležitosti 100 let od umělcova úmrtí mu byla v roce 1999 věnována mimořádně rozsáhlá retrospektiva v Jízdárně Pražského hradu. V posledních deseti až patnácti letech byla v řadě soukromých i krajských galerií prezentována díla Mařáka i jeho žáků také proto, že se jedná o téma divácky i sběratelsky velice vděčné. Poslední přehlídkou byla loňská výstava v rámci Výtvarného Hlinecka či letošní výstavy Mařáka a jeho žáků v Chebu či Trutnově. Tento výrazný pedagog na AVU závěru 19. století se samozřejmě těší velké oblibě i na českých aukcích, stejně tak práce mnohých jeho žáků (více zde).
|
Pohled do instalace výstavy se souborem ilustrací z Österreichische Nationalbibliothek (1885 - 1886), uprostřed Víly u jezera, Městská galerie Litomyšl (kolem 1872). |
Ale ani množství výstav, které doposud bylo umělci věnováno, není zárukou toho, že o tomto malíři můžeme říct, že jeho dílo a život dobře známe. Spíše naopak. Jeho biografie i umělecký odkaz nabízejí stále mnoho prázdných míst, jež je nutno doplnit. A právě o to se na pozadí přehledu Mařákových vídeňských úspěchů snaží i liberecká výstava. Řadu těchto hluchých momentů můžeme napravit už nyní, některá možná v budoucnu, až se objeví nová, dosud neznámá Mařákova díla či archivní materiály. Některá nejspíše zůstanou prázdná.
Název výstavy Vídeňské úspěchy již předem naznačuje, jaké základní mantinely byly zvoleny pro výběr děl. Jednak je to časové rozpětí jeho pobytu ve Vídni, ohraničeném přelomem 50. a 60. let 19. století, jednak je to výběr prací, které lze v kontextu umělcovy tvorby vnímat jako důležité pokroky, které Mařákovi pomáhaly naplnit jeho představu o lepším uměleckém uplatnění. Protože to byla právě snaha o lepší uplatnění v kulturně příznivějším prostředí císařské metropole, která na konci 50. let přivedla Mařáka z Prahy do Vídně.
|
Zprava: Po vichřici (R2G Art Foundation) a Západ slunce (soukromá sbírka), oba z roku 1877. |
|
|
Vlevo Tanec vážek (soukromá sbírka), vpravo Z cyklu Čtvero ročních dob (Albertina), oba z roku 1885. |
|
Julius Mařák: Vídeňské úspěchy
pořadatel: Oblastní galerie Liberec – Lázně,
termín: 6. říjen 2016 – 8. leden 2017
Otevřeno denně kromě pondělí 10-17, ve čtvrtek 10-19
www.juliusmarak.cz
České galerie na zahraničních veletrzích
Společná prezentace galerií Kvalitář a Trafo Gallery na veletrhu Contemporary Istanbul ukázala, že české umění obstojí v mezinárodní konkurenci nejen svou uměleckou kvalitou, ale i investiční logikou. Ceny, které jsou ve srovnání se západní Evropou s...
22. října 2025Lákadlem zářijové státní aukce v USA byly nezvykle nízké ceny a nulová provize
Obchod s uměleckými díly má vedle primárního a sekundárního trhu i své okrajové podniky. Dražby v gesci státu většinou procházejí sběratelskou komunitou bez povšimnutí, neboť nabídka zabaveného, zadrženého či jinak propadnutého majetku nebývá nejkval...
29. září 2025Tolarové a dukátové ražby z období raného a vrcholného novověku dnes stojí přes sto tisíc a nezřídka i miliony korun. Tyto velké nominály končí především v rukou movitých sběratelů a investorů. V posledních letech však začínají dosahovat částek nad 1...
15. září 202515. září 2025
7. června 2022
22. ledna 2021
21. prosince 2020
15. února 2012
15. února 2012
15. února 2011