Stoleté výročí abstrakcionistky Joan Mitchell
14. března 2025
Text Machková Magda | Foto Artnewspaper, Forbes | Datum 21.03.2025
Aktuální výnosy amerického prezidenta Donalda Trumpa ohledně mezinárodního obchodu se měsíc od měsíce mění a globální trh je stále nervóznější. První kolo dovozních přirážek se týkalo Kanady, Mexika a Číny a blíže nespecifikovaná umělecká díla (artworks) byla ze seznamu kontrolovaného zboží prozatím vyňata. Odvetná opatření z kanadské strany však do svých restrikcí již americké obrazy, kresby a fotografie výslovně zahrnula. Účastníci primárního i sekundárního trhu s uměním vyhlížejí následující týdny s obavami.
Začátkem února 2025 se odborná média vyděsila prohlášením současné americké administrativy o uvalení pětadvacetiprocentních cel na dovoz všech komodit od svých severních a jižních sousedů a navýšení importních poplatků na zboží z Číny. Po následné faktografické analýze impulzivních výroků prezidenta Trumpa si trh s uměním mírně oddechl, neboť podle výkladu příslušných úřadů by se na některé předměty včetně plakátů, fotografií a uměleckých děl nová pravidla vztahovat neměla (ang. „artworks“, upřesnění US Customs and Border Protection agency z 5. února 2025).
Veškerý ostatní segment obchodu s uměním však již zasažen byl, a to citelně. Do rapidního nárůstu nákladů na balení a dopravu děl by se promítla například vyšší cena za řezivo a další materiál, z nichž se vyrábějí transportní klimabedny, jistě by se výrazně prodražil celý systém mezinárodních veletrhů, výstav a přeshraniční spolupráce. O značně nejisté budoucnosti hovořili jak kanadské, mexické i americké soukromé galerie, tak sbírkové instituce, jejichž plány, a samozřejmě i rozpočty, se staví na léta dopředu. Čas na přemýšlení a případnou sebezáchovnou akci jim dopřálo následné pozastavení platnosti prezidentského výnosu na dobu třiceti dnů, do 4. března 2025.
V článcích respektovaných serverů jako Artnews nebo Forbes se ozývali především zástupci amerického primárního trhu s uměním a galerijního a výtvarného provozu, kteří řešili budoucí potíže například s objednáváním doprovodného merchandisingu k výstavám či dodávky konkrétních malířských potřeb, tedy pigmentů či papírů ze zahraničí, o pevném materiálu na velké sochařské realizace, přesněji oceli z Kanady, ani nemluvě. S novou situací by se musela vyrovnat i tak běžná produktová kategorie, jako jsou tužky či pastelky, neboť slavné zámořské podniky se staletou historií, např. společnosti Prismacolor nebo Crayola, obdoby „naší“ Koh-i-noor Hardtmuth tradice, mají své výrobní kapacity v Mexiku. Údajně nejslavnější americká „obyčejná“ tužka značky Dixon Ticonderoga zase své kalifornské dřevo převáží kvůli levné pracovní síle až do Číny.
Experti z oboru napjatě sledovali, zda se vypjaté diskuze o tzv. Trumpově celní válce (tariff war nebo trade war) dotknou i doposud povětšinou ochraňovaného segmentu výtvarných děl, starožitností a sběratelských předmětů, zaštítěného nulovou přirážkou v rámci amerického sazebníku US Harmonized Tariff Schedule.
První březnový týden se však již úřady začaly dříve odloženým nařízením řídit a odvetná opatření na sebe nenechala dlouho čekat. Kanadská strana obratem upřesnila svůj až 20% celní limit na import obrazů, kreseb a pastelů a uměleckých tisků a fotografií z území Spojených států. Partnerům v Číně či aktuálně nejpopulárnějším asijském uměleckém „tržišti“, Hongkongu, byla ohlášena nejdříve desetiprocentní a po měsíci dvacetiprocentní cla. Na proměnlivé přirážky byli obchodníci s čínskými komoditami zvyklí již z prvního Trumpova funkčního období v letech 2017 až 2021, kdy se speciální poplatky na dovoz uměleckých děl a starožitností pohybovaly na 25 procentech. Vláda prezidenta Bidena se postarala o snížení na 7,5 procenta, které vydrželo až do letošní zimy.
Na stávajícím seznamu zboží, na něž tlačí americká opatření, konkrétní výtvarné položky zatím nefigurují, nicméně i v celosvětovém kontextu se řeší například celní status digitálního umění či NFT děl, jež čínské galerie a elektronická tržiště nabízejí v hojné míře. Poslední statistiky uvádějí, že na globálním trhu s digitálním uměním se v roce 2024 protočilo asi 4,74 miliardy dolarů.
Další manévry na poli mezinárodního obchodu nahlásila americká strana na začátek dubna a skeptické hlasy z oboru prorokují, že atmosféra mezi aktéry sporů může být ještě vyhrocenější. Optimističtěji nahlížejí na situaci galeristé a galeristky z Evropy či Jižní Ameriky, kteří v izolacionistické agendě Spojených států vidí příležitost k vlastnímu růstu a soustředění se na staronová umělecko-kulturní centra jako třeba Londýn, Berlín nebo Mexico City. Aktuální čísla z roku 2022 hovoří nesmlouvavě o stále nejsilnější pozici Spojených států jako lídra v uměleckém byznysu, s třiačtyřicetiprocentním podílem na světovém trhu, následovaném Čínou (21 %) a Velkou Británií (17 %). Zda bude na případnou změnu kurzu stačit jedno funkční období prezidenta Donalda Trumpa, není asi možné nyní předjímat.
Nejžádanější americká umělkyně mění světový aukční trh
Svou čtyřicetiletou intenzivní tvůrčí kariéru rozdělila dnes asi nejslavnější poválečná malířka Joan Mitchell mezi rodné Spojené státy a srdci blízkou Francii. Již v 60. letech si podmanila tehdejší galerijní svět na obou březích Atlantiku. Její obra...
14. března 2025V zahraničí se hned v prvních měsících nového kalendářního roku urodil nejeden prodejní výsledek, zajímavý i pro tuzemský trh s uměním. Muchovy kresby uspěly jak ve Francii, tak v Americe za vyšší desítky tisíc eur či dolarů. Trojice abstrakcí Josefa...
20. února 2025Cestu k premiérové dražbě v saudskoarabském Rijádu si aukční síň Sotheby’s prošlapávala již několik posledních let. Jako vůbec první, krátce po miléniu, vyvezla do této oblasti své mistrovské kusy v rámci promo tour, před sedmnácti lety se usídlila v...
17. února 202514. března 2025
17. února 2025
26. března 2025
14. března 2025
11. března 2025
7. března 2025