Umělecké trendy a jejich návraty
20. listopadu 2024
Text Stuchlík Jan | Foto Galerie Kodl | Datum 02.08.2023
Skromnější nabídka, opatrnější kupci a celkový obrat nižší o 16 procent. Takové bylo první pololetí na tuzemských sálových aukcích. To je ovšem jen jeden pohled. Ten druhý ukazuje, že ceny dražených děl dál slušně rostou. Velký zájem je stále o díla poválečných autorů.
V prvním pololetí letošního roku utratili sběratelé na sálových aukcích 766 milionů korun, což je o 16 procent méně než loni. Neznamená to ovšem, že by se český trh s uměním po letech růstu začal propadat. Obrat nejvíce ovlivnily tři nejdražší obrazy. Ty se letos prodaly za výrazně nižší částky než loni, kdy na jaře padl absolutní rekord domácích aukcí ve výši 123,6 milionu korun za Staropražský motiv od Bohumila Kubišty. Nejdražším obrazem letošního prvního pololetí byl obraz Puis, plus tard od Toyen, který se prodal za 37,44 milionu korun. V loňském žebříčku by s touto cenovkou obsadila Toyen až třetí místo.
Právě výsledky aukcí nejdražších obrazů nejvíce zahýbaly s celkovými pololetními výsledky. Obrazů prodaných za více než milion korun přitom přibylo. Ve srovnání s loňským rokem se jich prodalo o čtyři více, celkem 119, ale jejich celková hodnota spadla z loňských 612 na letošních 509 milionů korun.
V letošním prvním pololetí byla aukční nabídka co do počtu dražených položek chudší o necelých 1700 uměleckých děl a artefaktů. O tisícovku klesl meziročně také počet prodaných položek. Letos se jich za první pololetí vydražilo necelých 3200. Lehce klesla také prodejní úspěšnost, a to z loňských 51 procent na letošních 49 procent. V historickém srovnání jde však stále o nadprůměrně dobrý výsledek. Bez kupce ovšem z aukcí odcházely dražší položky, než bylo zvykem v uplynulých letech. Celková suma vyvolávacích cen neprodaných položek se meziročně zvedla o více než 200 milionů na 339 milionů korun.
Ostatní ukazatele z trhu naznačují, že tuzemský trh s uměním po dvou rekordních letech jen lehce přibrzdil. Ceny s výjimkou nejdražších děl i letos rostly. V průměru se jedno dílo vydražilo za 240 tisíc korun, což je o 9 procent více než loni. V kategorii děl nad 144 tisíc korun, tedy pětině nejdražších děl, se meziroční cenový růst pohyboval nad dvaceti procenty.
Průměrné ceny rostly v řadě segmentů. V oblasti současného umění se průměrná cena zvedla meziročně ze 78 na 103 tisíce korun. Jednou padla také hranice milionu korun, a to za dílo Josefa Bolfa Osamělý večer II, které se u aukční síně Arthouse Hejtmánek prodalo za 1,054 milionu korun.
U děl poválečných autorů (narozených mezi lety 1910 a 1960 s těžištěm tvorby po roce 1945) se průměrná cena za vydražené dílo zvedla v letošním prvním pololetí na 174 tisíc korun, což bylo o 57 procent více než v předchozím roce. Rostoucí zájem o poválečné umění dokumentuje také setrvalá ochota kupců v aukcích těchto děl přihazovat. Vyvolávací cenu letos zvedli během dražeb v průměru o 70 procent, loni to bylo o 68 procent. Cenový růst v tomto segmentu byl letos vidět napříč všemi cenovými kategoriemi. Nejdražším dílem se staly Linie č. 90 od Zdeňka Sýkory za 19,94 milionu korun. Loňské pololetní maximum držel obraz Červený herec od Mikuláše Medka, který vydražil Aukční dům Zezula za 7,62 milionu korun.
Nejméně se letos naopak dařilo dílům, která vznikla v období 1910 až 1945, tedy zhruba kategorii, kterou zjednodušeně nazýváme klasická moderna. Položek se sice prodalo o 45 více než loni, ale celkem za ně sběratelé utratili 236,5 milionu korun, o necelých 190 milionů méně než v prvním pololetí 2022. Průměrná cena letos klesla na 501 tisíc korun z loňských 991 tisíc korun. I tato čísla ovšem významně ovlivnil loňský rekordní prodej Kubištova Staropražského motivu.
V této kategorii také kupci nejméně v dražbách přihazovali. V průměru byly konečné ceny jen o 32 procent vyšší než vyvolávací ceny. Přesto v tomto segmentu narostl počet děl prodaných za více než milion korun ze 45 na 47. Nejdražším dílem z tohoto období se stala Kompozice č. 3 francouzského modernisty Jeana Gorina, která na aukci Adolf Loos Apartment and Gallery našla nového majitele za 19,66 milionu korun. Z českých meziválečných děl si sběratelé nejvíce cenili Zátiší se sokolem a podnosem od Emila Filly, které ze stejné aukce odešel s cenovkou 18,45 milionu korun.
Průběh letošních aukcí ukázal, že kupci jsou na rozdíl od předchozích dvou let při příhozech opatrnější. Zejména dražší položky často zaostaly za předaukčními očekáváními. Vidět je to na dílech, která z aukce odešla pouze za vyvolávací cenu. Jejich celková hodnota se meziročně zvedla o 10 milionů korun na 101,3 milionu korun. Ovšem průměrná cena jednoho díla prodaného za vyvolávací cenu se zvýšila z necelých 60 tisíc korun na letošních více než 82 tisíc korun.
Z děl za více než milion korun se jich za vyvolávací cenu prodalo 13 procent, tedy v absolutních počtech 16 položek v hodnotě 51,1 milionu korun. Loni bylo těchto případů třináct (11 procent milionových děl) v celkové hodnotě 35,8 milionu korun.
Celkově se během aukcí v průměru cena vydraženého díla zvedla proti vyvolávací ceně o 47 procent. V rekordním prvním pololetí 2022 přitom kupci vyhnali cenu oproti základu o necelých 85 procent.
Jedničkou tuzemských aukcí se v letošním prvním pololetí stala Toyen. Za 16 vydražených obrazů zaplatili sběratelé 62,2 milionu korun. Druhý nejúspěšnější byl Emil Filla, za jehož 15 děl utratili kupující 41,1 milionu korun. Oba ovšem zaostali za výsledky z roku 2022 o zhruba 30 milionů korun. Naopak třetí Josef Šíma si meziročně v celkovém obratu polepšil. Jeho 22 prodaných děl stálo dohromady 38,9 milionu korun, což bylo o 1,6 milionu korun více než o rok dříve.
Pořadí | Autor | Obrat s provizí v mil. Kč |
Počet prodaných děl |
---|---|---|---|
1. | Toyen | 62,20 | 16 |
2. | Filla Emil | 41,12 | 15 |
3. | Šíma Josef | 38,86 | 22 |
4. | Kupka František | 34,61 | 19 |
5. | Černý Karel | 29,27 | 5 |
6. | Sýkora Zdeněk | 24,42 | 13 |
7. | Špála Václav | 20,35 | 18 |
8. | Gorin Jean | 19,66 | 1 |
9. | Kubišta Bohumil | 18,69 | 4 |
10. | Čapek Josef | 17,86 | 18 |
Stejně jako loni se nejprodávanějším umělcem na sálových aukcích stal Jiří Načeradský. Letos se prodalo 54 jeho obrazů, celkem za 4 miliony korun. Loni druhého Oldřicha Kulhánka letos vystřídal Ota Janeček, jehož 38 vydražených obrazů vyneslo celkem 8,57 milionu korun. Třetí v žebříčku prodejnosti skončil Jiří Anderle s 34 prodanými díly, celkem za 2,52 milionu korun.
Skokankou prvního pololetí se jednoznačně stala Mária Bartuszová. Její Reliéf na aukci Galerie Kodl vyletěl téměř na 14násobek vyvolávací ceny a zastavil se na 4,92 milionu korun. Více než desetinásobné navýšení zaznamenala také kresba Zdeňka Buriana Sága rodu homo, která se na aukci European Arts vyšplhala z necelých 10 na více než 105 tisíc korun. Mezi milionovými díly zaznamenal významný skok Bar v pasáži od Karla Součka, který u 1. Art Consulting kupci zhodnotili z vyvolávací ceny 180 tisíc korun na konečných 1,44 milionu.
Veletrh Antique 21. – 24. 11. 2024
Jako každý rok koncem listopadu otevírá Novoměstská radnice brány podzimnímu vydání největšího domácího veletrhu starožitností. Antique začíná tento čtvrtek ráno a zájemci ho budou moci navštívit až do nedělního odpoledne. Jeho mottem tentokrát budou...
20. listopadu 2024S uměním je těžké se loučit. Zná to nejeden klient Artotéky Moravské galerie v Brně, která půjčuje umělecká díla do kanceláří i domů. Stává se, že po vrácení půjčeného obrazu nakonec skončí v ateliéru některého z umělců a nějaké dílo si od něj koupí...
18. listopadu 2024Právní průvodce pro sběratele umění
I porcelánový servis po babičce může být předmětem kulturní hodnoty, nemluvě o obrazech a dalších starožitnostech. Pokud artefakt spadá do této kategorie, potřebuje jejich majitel k vývozu za hranice povolení. O tom, co je a co není předmětem kulturn...
31. října 202420. listopadu 2024
18. listopadu 2024
31. října 2024
20. listopadu 2024
12. listopadu 2024
11. listopadu 2024
29. července 2024
2. května 2024
24. dubna 2024