Méně autorských rekordů a jen čtyřikrát přes milion
11. března 2025
Text Koucká Tereza | Foto aukční síně | Datum 21.12.2023
Za deset nejdražších obrazů letošního roku sběratelé na aukcích utratili téměř 253 milionů korun. Navýšení oproti pololetní bilanci činí 53 milionů korun. Přesto je však tato částka nejnižší od roku 2018, kdy případný zájemce o koupi deseti nejdražších aukčních položek potřeboval 177 milionů korun. Od té doby se hodnota TOP 10 včetně covidového roku 2020 vždy dostala nad 300 milionů korun. Po roční přestávce se do čela žebříčku vrátila Toyen.
Nejvyšší souhrnná suma za deset nejdražších děl prodaných na tuzemských aukcích ve výši 392 milionů korun padla v loňském roce, kdy se v jeho první polovině prodal historicky nejdražší obraz, Staropražský motiv Bohumila Kubišty za více než 123 milionů korun. Předcházející čtyři roky, včetně roku 2020, kdy v prvním pololetí kvůli karanténním opatřením stál celý aukční trh, se vždy suma za deset nejdražších děl dostala nad hranici 300 milionů korun.
Žebříček se dlouhodobě neobejde bez děl Toyen. Avantgardní výtvarnice do do TOP 10 letos prosadila hned třemi obrazy, jedním raným (ten se stal také tím úplně nejdražším) a dvěma poválečnými. Souhrnná cena za tato tři díla činí 120,7 milionu, tedy téměř polovinu hodnoty všech deseti položek. Dalšími nepřekvapivými jmény jsou Emil Filla (2 obrazy) a Josef Šíma (1 obraz).
Oproti top 10 prvního pololetí celoroční žebříček nedoznal příliš velkých změn. Po podzimní aukční sezóně se do desítky prosadil jen nejdražší obraz Toyen a jedno ze zátiší Emila Filly, které vytlačily z posledních míst práce Bedřicha Piskače a Antonína Procházky.
Zůstal naopak Bohumil Kubišta s podobiznou historika umění Antonína Matějčka ze samého počátku umělcovy kubistické tvorby. Jediným zástupcem zahraničního umění byl s neoplasticistní kompozicí Mondrianův obdivovatel a přítel Jean Albert Gorin. Novými jmény na předních místech jsou zástupci poválečného umění Karel Černý a Zdeněk Sýkora. (Přečtěte si více o celkových výsledcích českého aukčního trhu v roce 2023)
Nejdražší díla Toyen domácích aukcí se rekrutují z jejích raných poetických děl ze 20. let minulého století. Obraz Monte Carlo z roku 1926, který pocházel z majetku architekta Jana Zázvorky, byl dlouho skryt očím veřejnosti, neboť byl od svého vzniku k vidění pouze jedenkrát. Jeho velkou vzácností je také původní autorský vysoce plastický a bíle mořený rám. Galerie Kodl stanovila vyvolávací cenu obrazu na 21,6 milionu korun, během několika minut však zájemci tuto sumu navýšili na trojnásobek, 64,8 milionu korun. Jde tak o třetí nejdražší Toyenin obraz po malbách Cirkus (79,6 milionu korun) a Piková dáma (78,6 milionu korun) ze stejné doby, které vydražila před několika lety aukční síň Adolf Loos Apartment and Gallery.
Puis, plus tard (Potom, později) z roku 1950 je téměř nepublikovaným plátnem, dlouhou dobu se nacházelo v Jižní Americe, ve Francii bylo vystaveno pouze jednou, a to přesně před sedmdesáti lety. S cenou 37,44 je nejdražší autorčinou poválečnou prací prodanou na tuzemských aukcích. Osově souměrný motiv dvojice zvláštních ptáků navzájem propojených zobáky a výrazně oranžovou hmotou odkazuje k alchymii a ke kameni mudrců, jímž byli pařížští surrealisté fascinováni.
Rozměrná malba Karla Černého Tanec v zahradě z roku 1946 byla známa z odborné literatury pouze z černobílé fotografie. Byla totiž vystavována, ačkoli několikrát, pouze do poloviny 60. let, potom z veřejného prostoru zmizela. Malíř v obraze předvedl všechny své přednosti: cit pro barvy a jejich vzájemnou neotřelou kombinaci i pregnantní výstavbu objemů. Jak je u Černého zvykem, cítíme z obrazu existenciální tíseň a samotu, kterou malíř prožíval na vlastní kůži a byla i zcela přirozenou součástí jeho tvorby zejména před pařížskými pobyty mezi lety 1946 až 1949. Dražitelé cenu obrazu vyhnali ze 4,8 až na 20,16 milionu korun, nové umělcovo aukční maximum. Černému se letos na aukcích dařilo. Za 11 umělcových děl kupci vydali více než 43 milionů korun, co je několikanásobně více, než bylo v minulosti zvykem.
V letošním roce padlo zásluhou rozměrného obrazu Linie č. 90 z roku 1991 také výrazné aukční maximum Zdeňka Sýkory. Bitva se o něj strhla v březnu na aukci 1. Art Consulting díky vytrvalému zájemci přes internetovou platformu, který za něj neváhal utratit nakonec 19,94 milionu korun. To je částka za Sýkorovo dílo v domácích vodách nevídaná, ačkoli i mezi zahraničními prodeji, které jsou dlouhodobě o mnoho vyšší, jde o jednu s nejvyšších sum. Předcházející aukční rekord, kdy se umělcovo dílo poprvé prodalo za cenu převyšující 10 milionů korun, pocházel z listopadu 2022, kdy Galerie Kodl vydražila Linie č. 148 z roku 1998 za 10,8 milionu korun.
Jediné zahraniční dílo v letošním top 10, Composition No. 3 francouzského malíře a sochaře Jeana Alberta Gorina (1899-1981), se prodalo v březnu u Adolf Loos Apartment and Gallery s jedním příhozem nad minimálním podáním za 19,66 milionu korun. Bylo to vůbec poprvé, co se některé z Gorinových děl objevilo na domácím trhu. Gorin tvořil v duchu neoplasticismu Pieta Mondriana, jehož díla velmi obdivoval. V tomto případě jde o ranou realizaci z doby, kdy se Gorin s Mondrianovými pracemi seznámil. Později k oživení přísných geometrických kompozic používal, obdobně jako Theo van Doesburg, diagonály a kruhové výseče. Prací z tohoto tvůrčího období se zachovalo velmi málo, neboť Gorin jich většinu na konci 30. let sám zničil.
Emil Filla měl letos velmi úspěšný aukční rok, dosud nejlepší co se týče počtu prodaných děl i finančního objemu, který za ně sběratelé zaplatili. Obrat za 45 jeho vydražených položek překročil 122 milionů korun. Za více než 10 milionů korun se v tomto roce prodaly tři obrazy. Nejdražší bylo právě Zátiší s Mandolínou z roku 1932, které réměř atakovalo dvacetimilionovou hranici, následovalo Zátiší se sokolem a podnosem za 18,45 milionu korun (viz níže) a do top 10 se již nedostal Podnos s ovocem a mandolína vydražený v říjnu u 1. Art Consulting za 11,2 milionu korun. S cenou 19,4 milionu korun se Zátiší s mandolínou stalo čtvrtým nejdražším Fillovým obrazem. Je to také jedna z nejrozměrnějších umělcových realizací, která kdy prošla aukcemi.
Třetí Toyenin obraz v nejdražší desítce a zároveň druhý poválečný, Un silence, un vide (Prázdno, ticho) z roku 1960, pocházel ze švýcarské privátní kolekce. V tomto období je pro Toyen příznačná dematerializace forem, kdy se zobrazené dostává až na samou hranici mezi abstrakcí a popisem reality. Fantaskní stvoření podobné maskám či sovám mají za úkol dále podněcovat divákovu imaginaci. Zájemci cenu obrazu v květnu navýšili ze 14 na 18,48 milionu korun.
Druhé plátno Emila Filly v top 10, Zátiší se sokolem a podnosem, trhem prošlo vícekrát. Naposledy ho za 11,2 milionu korun před více než pěti lety vydražila Galerie Art Praha. V březnu ho Adolf Loos Apartment and Gallery nabízela za 16,3 milionu korun. U této částky však nezůstalo a zájemci ji navýšili na konečnou sumu 18,5 milionu korun. To znamenalo osmé místo v rámci žebříčku umělcových nejdražších prodejů.
Ze samého počátku Kubištovy tvorby v duchu kubistických zásad pochází Podobizna čtenáře, pravděpodobný portrét budoucího vynikajícího historika umění Antonína Matějčka. Obraz vznikl v roce 1910 za druhého Kubištova pobytu v Paříži, kdy oba mladí muži sdíleli jeden pokoj. Matějček se v Paříži za SVU Mánes podílel na přípravě výstavy moderního světového umění pro Prahu, kterou původně inicioval a zajišťoval Kubišta. Jejich vztah byl proto problematický a příliš dlouho spolu v jedné místnosti nevydrželi. Malba z březnové aukce Adolf Loos Apartment and Gallery odešla za vyvolávací cenu 18,15 milionů korun a předpokládané předaukční odhady, které zmiňovaly až dvojnásobnou cenu, se nenaplnily. Více o o obraze čtěte zde.
Ze sbírky Šímova přítele a podporovatele, historika umění Jeana Leymarie, pocházela v březnu u 1. Art Consulting dražená malba Slepá ulička I z roku 1968. V aukci nebyla zdaleka poprvé. Za nejvyšší cenu, v přepočtu 2,8 milionu korun, se prodala před sedmi lety v zahraničí. Tentokrát dražitelé vyvolávací cenu 7,1 milionu korun zvýšili více než dvojnásobně na 16,17 milionu korun. To je nejvíce, co kdy kupci vydali za poválečné Šímovo dílo v domácí aukci. V zahraničí tento obraz v červnu v aukci pařížské pobočky Christie´s předčila monumentální malba Jour du royal bleu ze stejného roku (806 tisíc eur).
Žebříček TOP 10 nejdražších umělkyň na tuzemském trhu za rok 2024
Aukční výsledky z loňské sezóny naznačily, že rok 2023 zůstane pro české výtvarnice asi nadlouho nedostižným. Za uplynulých dvanáct měsíců se sice povedly čtyři milionové prodeje, ani ty však nestačily dohnat mírný pokles ve všech sledovaných dražebn...
11. března 2025Poválečné umění v roce 2024 a jeho deset nejdražších položek
Ačkoli zhruba před 15 lety byl Václav Boštík jednu dobu nejdražším umělcem poválečného umění, poslední léta už to zdaleka neplatí. Primát drží již velmi dlouho Mikuláš Medek následovaný Karlem Černým, Zdeňkem Sýkorou a Theodorem Pištěkem. Loni se vša...
10. února 2025TOP 10 nejdražších prodejů současného umění v tuzemsku za rok 2024
Loňskou kategorii umělců a umělkyň pod pětašedesát let si podmanil Josef Bolf. V aukční sezóně 2024 se mu v celoročním obratu vedlo třikrát lépe než v předchozím období a do první desítky promluvil hned čtyřikrát. Přes milionovou hranici se vypracova...
5. února 202511. března 2025
10. února 2025
17. března 2025
10. února 2025