Třicet let soudy hledaly majitele zapomenutého Picassa či van Gogha
2. června 2023
Text Valeš Tomáš | Foto Christie's, Sotheby`s | Datum 02.06.2014
Jarní aukční sezóna vrcholí, a to nejen u nás, ale také ve světě a chystané prodeje starých mistrů u Sothebyʼs a Christieʼs nám umožňují se pozastavit na tímto segmentem trhu s uměním.
Květnová aukce Arthouse Hejtmánek ukázala možnosti směřování trhu se starým uměním v domácím prostředí. Nabídka prvotřídních malířských kusů slavila úspěch a v případě obrazu Venuše, Amor, Bakchus a Diana od Parise Bordoneho bylo dosaženo zcela světové ceny (12,4 milionu korun, zde). Za úspěchem stojí nejen "vzácnost" a kvalita díla, ale nepochybně také skutečnost, že obraz bude publikován v připravované malířově monografii. Díky této souhře se stal prodej novodobého importu úspěšným z celosvětového hlediska.
To, že se vyplácí dovážet bohemika, případně některé starožitnosti za účelem prodeje na domácím trhu, je známá věc. Nicméně prodej Bordoneho naznačuje, že je zde prostor také u starého umění. Na otázku, proč se zatím starým mistrům v tuzemským aukcích až tak příliš nevedlo, existuje relativně jednoduchá odpověď. Vše spočívá v angažovanosti samotných aukčních síní, pokud se podíváme do sousedních zemí (Rakousko, Německo, Švýcarsko), tak i u menších aukčních síní jsou alespoň částečně využívaní nadaní absolventi dějin umění, kteří jsou schopni pro obchodníky obstarat k jednotlivým dílům potřebné a často velice důkladné rešerše. Skrze ně je nejen navázán kontakt s jednotlivými odborníky, ale často dochází právě ke zhodnocení jednotlivých položek nejen zpřesněním jejich atribuce, ale také zahrnutím do plánované výstavy či umělecké monografie.
Tato odborná stránka spolu s důslednou propagací, případně cílenou nabídkou stojí za úspěšným prodejem nejen špičkových obrazů či soch, ale také na první pohled nenápadných grafik nebo kreseb. Bohužel je v domácím prostředí u staršího umění tento přístup stále výjimkou, a proto jsou řádově několikanásobné nárůsty cen spíše vzácností. Zaměření na kvalitu nabízených děl (v tomto případě se tuzemský trh neobejde bez importů), dostatečně uměleckohistoricky zpracovaných, tak může přinést jistě úspěšné prodeje a oživit skromnou nabídku často podprůměrných kusů, případně vzácnějších tuzemských uměleckých děl.
Obě na začátku zmíněné aukce, konané 4. (Christieʼs) a 5. (Sothebyʼs) června v New Yorku, samozřejmě patří k elitním prodejním podnikům zaměřeným na staré mistry ve světovém měřítku a v tomto ohledu jsou pečlivě zpracované katalogy často také zajímavým studijním materiálem. Pokud bychom se měli zastavit jen u několika prací, tak v případě Christieʼs nesmí chybět v letošním roce restituovaná Žena krmící papouška od Caspara Netschera (č. kat. 16, olej, dřevo, 46 x 37 cm, odhad 2–3 000 000 USD). Jeden z nejlepších malířových obrazů, datovaný do roku 1666, má doloženou provenienční historii takřka od chvíle svého vzniku. Například se nacházel sbírkách Mnichovské Alte Pinakothek a byl opakovaně publikován a vystavován. Jeho výlučnost navíc dokládá požadavek na jeho zapůjčení na výstavu Vermeer and the Masters of Genre Painting: Inspiration and Rivalry připravovanou na 2017–2018 do Paříže, Dublinu a Washingtonu.
V tomto směru Sothebyʼs nenabízí významem a kvalitou odpovídající ekvivalent, nicméně například dvojice kruhových pláten s náměty Alegorie Poezie (č. kat. 52, olej, plátno, průměr 59,1 cm, odhad: 300–500 000 USD) a Alegorie Hudby (č. kat. 53, olej, plátno, průměr 59,1 cm, odhad: 200–300 000 USD) od mistra francouzského rokokového malířství Françoise Bouchera může nepochybně dosáhnout zajímavého výsledku.
Nejen v USA, ale také v Evropě vrcholí aukční sezóna a velké množství zajímavých položek bylo a ještě bude k vidění v aukčních domech německy mluvících zemí, kterým se budeme věnovat příště. Podíváme se nejen na zhodnocení situace na trhu u našich "západních" sousedů, ale zaměříme se například na středoevropská specifika trhu se starými mistry, která se do budoucna můžou stát určující rovněž pro situaci v České republice.
Příběh sbírky Ambroise Vollarda a Ericha Šlomoviće II
V rámci veřejného obchodu s uměním je jedním z velmi důležitých faktorů původ uměleckého díla a jeho provenienční historie. Na trhu se stále objevují obrazy, kresby či tisky s "bílými místy" ve svém curriculu. V polovině května dražená čtyři díla ze...
2. června 2023Příběh sbírky Ambroise Vollarda a Ericha Šlomoviće I
Na květnové aukci evropského a amerického umění u newyorských Sotheby´s se objevila čtyři na první pohled nenápadná díla od francouzských malířů Gauguina, Renoira a Cézanna. Spojovala je provenienční historie, sahající až k proslulé sbírce francouzs...
31. května 2023Sotheby´s New York 16. – 19. 5. 2023
Na newyorském trhu s uměním jsou květnové termíny již tradičně rezervovány pro velké přehlídky moderní a současné výtvarné tvorby. U aukční síně Sotheby´s špičkový výběr zaměřili především na prestižní provenienci děl a jejich důležité postavení v dě...
24. května 202331. května 2023
24. května 2023
31. května 2023
19. května 2023
9. prosince 2022
7. prosince 2022
15. června 2022