Osobitý vkus americké high society na prodej
15. listopadu 2024
Text Machková Magda | Datum 04.07.2022
Celosvětové konkurenční prostředí tlačí i trh s uměním k zavádění nových formátů tak, aby se maximalizoval účinek aukční nabídky. Proto aučkní dům Christie's připravila sérii na sebe navazujících dražeb v londýnské centrále na King Street a pařížské pobočce na Avenue Matignon. Sběratelé na nich musí bedlivě sledovat časový posun a měnu, v níž se draží.
Pod vizuálně zajímavým logem 20/21 se již v březnu tohoto roku konal mezikontinentální kulturní dialog Šanghaj – Londýn, a to s tržbami kolem 249 milionů liber (asi 7,2 miliardy korun vč. poplatků). Na přelomu června a července se trasa zkrátila jen na pár stovek kilometrů přes Lamanšský průliv, ale komerční očekávání na obou stranách Kanálu jsou možná ještě vyšší. Pořadatelé nahustili kombinaci sálových a on-line aukcí na téma evropské moderny, poválečného umění i současných trendů do několika dnů, úvodní tři přehlídky v úterý 28. června, dvě v Londýně a jedna v Paříži, si obrazně předávaly štafetový kolík v rozmezí pouhých tří hodin.
Zahajovací sólo patřilo dvaceti dílům Marka Chagalla z jeho osobního majetku, která se na uměleckém trhu objevila vůbec poprvé. Zájem o typické průzračné barvy a specifickou ikonografii zahrnující obrazy lásky, krajiny a domova byl stoprocentní, vyčísleno v librách za 9,8 milionu (přes 280 milionů korun vč. poplatků). Nejlépe si vedl více než metrový obraz Malíř a novomanželé ve třech barvách z posledního roku autorova života, který se prodal za více než 1,6 milionu liber. Ještě druhé motivicky podobné plátno Ženich, nevěsta a houslista ze 70. let se dostal přes 1,3 milionu liber, další čtyři položky nad 500 tisíc liber. Pokračování věnované Chagallovým tiskům a knihám probíhalo na on-line platformě do posledního červena.
Pomyslný druhý úsek štafety „běžela“ již početně obsáhlejší nabídka klasické moderny i mileniální postmoderny s 90% prodejností v celkové hodnotě necelých 181 milionů liber (přes 5,2 miliardy korun vč. poplatků). Oba Monetové naplnili odhady pořadatelů a jak metrové plátno s Waterlooským mostem (1904), tak Lekníny (1907) se vydražily za více než 30 milionů liber. Jen s malým odstupem za ikonickým impresionistou se poněkud překvapivě umístil abstraktně-figurální experiment Yvese Kleina z roku 1960 v autorově patentované barevné škále Antropometrie v modré epoše (ANT 124). Více než třímetrový papírový pás vyztužený plátnem s otisky ženského těla se na trhu objevil premiérově a hned získal třetí příčku v rámci úterní nabídky, za více než 27 milionů liber. V posledních letech rozporuplné úspěchy angažovaného umělce Jeffa Koonse na této aukci zhodnotil dánský sběratel, galerista a mecenáš Jens Faurschou, který koupil Balónkovou opici ve variantě magenta za více než 10 milionů liber. Vytěžek aukce poputuje na humanitární pomoc na Ukrajině.
Londýnští licitátoři pak poslali zdravici do Paříže, kde si pětadvacet položek převážně francouzských tvůrců také nevedlo špatně. Na celkovém obratu necelých 17 milionů eur (přibližně 422 milionů korun vč. poplatků) se téměř 2,1 miliony eur podílela Malba 143x202 stodvouletého malíře a sochaře Pierra Soulage, která se naposledy představila před osmačtyřiceti lety, čtyři roky po svém vzniku. Oproti londýnské modré malbě se na kontinentu představil Yves Klein trojrozměrným objektem Houbové skulptury v růžové (SE 207). Jeden ze sedmi dokončených exemplářů v charakteristické barvě se prodal za částku přes 2 miliony eur.
O den později, ve středu 29. června, se série aukcí vrátila na skok do britské metropole na dražbu obrazů, plastik a kreseb napříč evropskými školami 20. století. Některé vysoké částky se u francouzských modernistů čekaly, například Gauguinův Pohled na Rouen za necelé 2 miliony liber nebo Picassův Sedící ženský akt z pařížského období kolem 1901 za 882 tisíc liber, jiné, na první pohled méně sběratelsky atraktivní, kusy naopak překvapily. Mezi nimi i raný signovaný Otakar Kubín s kubo-expresionistickou kompozicí Dům. Plátno s krátkou provenienční historií z italské Boloni se pohybovalo mezi 20 a 30 tisíci librami, finální prodejní cena nakonec vyrostla téměř sedminásobně na bezmála 145 tisíc liber (přibližně 4,17 milionu korun vč. poplatků). Celkem se u Christie´s London utratilo v tento den téměř 15 milionů liber (kolem 431 milionů korun vč. poplatků).
Následovalo sto pět děl z kategorie poválečného a současného umění opět v pařížské pobočce (za celkem 9,3 milion eur) a o finále štafety se podělila obě hlavní města 30. června: Londýn zakončením on-line aukce Chagallovy ilustrátorské práce (přes 1 milion liber) a Paříž aukcí dobového mobiláře z designového apartmánu od architekta a návrháře Alberta Pinta (celkem necelých 23 milionů eur).
Sotheby’s New York 18. 11. 2024, Christie’s New York 19. 11. a 20. 11. 2024
Začátkem příštího týdne se budou newyorské pobočky Sotheby’s a Christie’s přetahovat o pozornost milovníků moderního a poválečného umění. Desítky obrazů, plastik a unikátních designových kusů pocházejí z pozůstalostí dvou vlivných, velmi majetných a...
15. listopadu 2024Miliardová injekce do rozvoje aukční síně
Novým menšinovým vlastníkem aukční síně Sotheby’s se stal dubajský suverénní fond ADQ. Spolu s hlavním akcionářem Patrickem Drahim navýšili kapitál o miliardu dolarů. Většina půjde na splacení starších dluhů.
5. listopadu 2024Půvabnou sondu do rodinného života českého klasika 19.století nabídla minulý týden pařížská aukční síň Millon. Jeden autoportrét a tři podobizny dcery Olgy zůstaly v malířově francouzské dynastii téměř sto padesát let. Nejlépe si vedl Brožíkův vlastn...
29. října 202415. listopadu 2024
5. listopadu 2024
29. října 2024
26. listopadu 2024
20. listopadu 2024
12. listopadu 2024
28. dubna 2021