Saudkové: výročí fotografa Jana a malíře Káji

Zajímavé aukční výsledky letošních jubilantů

Před několika týdny oslavil umělecký fotograf Jan Saudek devadesátiny a minulou středu uplynulo deset let od úmrtí jeho dvojčete, malíře, kreslíře a komiksového mága Karla Saudka. Ve svých výtvarných disciplínách se oba stali pojmy, jichž si sběratelé náležitě cení. Za osobité autorské zvětšeniny Jana Saudka se na druhotném trhu vydávají statisícové částky, obrazy s ikonickou estetikou Káji Saudka již několikrát stály přes půl milionu korun. A kauza z roku 2014 ohledně prodeje nejlepšího českého komiksu Muriel a andělé nasvítila, jak důležité je postupovat podle známého aukčního pravidla KYC (know your customer).

Jan Saudek (13. 5. 1935): od fabrikového fotografa ke světoznámé ateliérové zdi

O svých životních, profesních či privátních osudech poskytl čerstvě devadesátiletý umělec mnoho rozhovorů. Vyšlo mu několik výpravných monografií v tuzemsku i zahraničí, podílel se na hraném biopic filmu Fotograf, prezentuje se na výstavách, jeho díla jsou zastoupena v řadě sbírkových institucí. Jan Saudek se sám definoval jako figuralista s vášní pro ženskou osobnost, její tělo a vztahy – k mužům, ženám, světu.

Alternativní popis Jan Saudek: My Very First Photograph (bratr Kája), 1951-52,
bromostříbrná fotografie, 25,5 × 33,1 cm,
The Art Institue Chicago, inv. č. 1976.245

S fotografováním se setkal již v útlém mládí a za svůj první opravdový snímek považuje aranžovaný poloakt svého bratra Káji, když jim bylo oběma kolem sedmnácti let. Tehdy studoval střední grafickou školu v domovské Praze a po jejím dokončení ihned nastoupil do provozu jako produktový fotograf v tiskárnách. Ve formálním zaměstnání zůstal Jan Saudek až do roku 1983, kdy mohl oficiálně přejít na „volnou nohu“.

Uměleckým experimentům s černobílou fotografií se nicméně věnoval již od počátku 60. let, kdy mu učarovala obrazová publikace ke slavné putovní výstavě Family of Man. Dnes legendární esej ve fotografiích, jak ji nazývali pořadatelé z amerického MoMA, objela mezi léty 1955 až 1963 téměř celý svět, včetně například Moskvy, Bělehradu nebo polských měst, a předávala poválečnému publiku zvěst o vzpomínkách, prožitcích a nadějích lidské pospolitosti.

Publicistka Daniela Mrázková, autorka několika Saudkových monografií, zmínila tento iniciační moment v jednom z rozhovorů: „Rozhodl se, že takovou obrovskou světovou výstavu si troufne udělat sám svými fotografiemi. Pustil se do toho a začal fotografovat svoji rodinu. A tak jako velkovýstava, která šla světem, Family of Man, byla proklamací humanismu, tak i jeho fotografie z té doby, šedesátá léta až sedmdesátá léta, jsou proklamací humanismu.“

V této esteticko-etické atmosféře vznikl také autorův asi nejznámější snímek, Život. Saudkovo zahraniční angažmá spustila návštěva Chicaga v roce 1969 a zapojení se do výstavy na University of Indiana, která tehdy disponovala jedním z nejlepších fotografických programů v zámoří. Jen pro připomenutí, prestižní Art Institute of Chicago vlastní úctyhodný soubor Saudkových děl. Od konce 70. let umělec připojil ke svým černobílým autorským zvětšeninám ještě také techniku ručního kolorování nebo výraznou stylizaci svých modelek a modelů v kostýmní výpravě, erotických aranžích a vizuálních kontrastech. To vše nejčastěji na pozadí rozpadající se zdi nebo okenního rámu ve svém nuselském ateliéru. V posledních letech se Jan Saudek soustředil i na malířský žánr, v němž na plátno přenáší své ikonické kompoziční nápady ze starších fotografií.

Spor o negativy, otazníky nad pozitivy

Zájemci o koupi některého z umělcových charakteristických snímků mají možnost v několika prodejních galeriích nebo e-shopech, jejichž nabídku sám autor v některých případech podporuje, v jiných odmítá. V minulé dekádě totiž vedl řadu právních sporů o vlastnictví negativů, užití rozmnoženin, udělení licencí či pravosti používaných signatur, které skončily rozličnými soudními rozhodnutími. Dle vlastního vyjádření (z roku 2018) pořizoval fotograf vždy asi deset, maximálně však dvacet pozitivů v různých rozměrech, které však nečísloval či jinak evidoval, jen tu a tam podepisoval.

Sběratele zajímají fotografie, obrazy i objekty

Druhotným trhem s uměním procházejí ročně desítky Saudkových položek s kolísavými obchodními výsledky. V postcovidovém období si, co se počtu přiklepnutých prodejů týče, nejlépe vedly sezóny 2022 a 2024 s téměř pěti desítkami úspěšných děl. S celkovým obratem přes 3,5 milionu korun včetně provize vede rok 2022. Letošní jubilejní půl rok přinesl zatím přibližně 950 tisíc korun za čtrnáct položek. Sběratelé a sběratelky na aukcích poptávají především typické „saudkovské“ výpovědi ze 60., 80. a 90. let a vydávají za ně vyšší desítky tisíc korun, ve čtyřech případech dokonce částky přes sto tisíc korun. Databáze Artplus také eviduje několik ukázek z umělcovy malířské současnosti za ceny bohatě přes 400 tisíc korun nebo raritní originál z projektu Cow Parade, který proběhl v Praze před jedenácti lety.


TOP 3 nejdražší fotografie Jana Saudka na tuzemském aukčním trhu:


1/ Jan Saudek: Život, 1968

ŽIVOTJan Saudek: Život, 1968, 
bromostříbrná fotografie, 49,7 x 39,8 cm, 
Aukční dům Zezula 21. 3. 2024
konečná cena: 146 400 Kč (vč. 22% provize)

Téměř půlmetrová autorská zvětšenina vznikla v době fotografova „rodinného štěstí“, kdy se zvěčnil v roli otce s čerstvě narozeným synem v náručí. Autentický prožitek se překlopil ve světový popkulturní fenomén, k němuž sám Jan Saudek v jednom ze starších rozhovorů doplnil: „Lidé udělali tisíce těchto fotografií, a žádná se nepovedla.“ Fotografie Život se u aukčního domu Zezula vydražila loni, za necelých 150 tisíc korun. K trojnásobku vyvolávací ceny vedla cesta přes dvacet příhozových kroků. Atraktivitu položky zvyšovaly rukopisné poznámky na versu a provenience ze sbírky historika fotografie a kurátora Antonína Dufka. V zahraničních prodejních galeriích a sbírkách je snímek známý pod titulem Man with Newborn Child, s datací 1966 a v různých formátech.


2/ Jan Saudek: The Taschen cover, 2008

The Taschen book coverJan Saudek: The Taschen book cover, 2008,  
fotografie, 41 x 30 cm,
Galerie Preclík 15. 1. 2023 
konečná cena: 144 000 Kč (vč. 20% provize)

Název snímku je odvozen z autorovy monografie od Daniely Mrázkové, která připravila anglické vydání publikace pro nakladatelství Taschen. Výpravná kniha měla českou premiéru u společnosti Slovart v roce 2005, avšak s jinou fotografií, respektive sérií na přebalu. Pro zahraniční publikum byla vybrána až tato kompozice, zachycující Saudkovu oblíbenou ateliérovou zeď s opadávající omítkou. Předloni ji do aukce vložila Galerie Preclík. Vyvolávací cena čtyřiadvacet tisíc se reálnými limitacemi skokem navýšila na 48 tisíc korun a po sedmačtyřiceti krocích zakončila na více než 140 tisících. Dražený pozitiv nesl dataci 2008 a signaturu.

3/ Jan Saudek: Guinevere as Hamlet

Guinevere as HamletJan Saudek: Guinevere as Hamlet,
fotografie, 30 x 34 cm,
Dorotheum 28. 11. 2009
konečná cena: 120 000 Kč (vč. 20% provize)

Kostýmovaný snímek s jasnou kulturně-vizuální referencí, Guinevere as Hamlet, byl dlouhých čtrnáct let Saudkovou aukční jedničkou a jedinou položkou nad sto tisíc korun. V rámci autorovy nejdražší desítky jde také o druhý nejstarší obchod, po dvojici New York, New Y. I.+II. ze sezóny 2006. O všech ostatních sedm fotografií sběratelé a sběratelky bojovali v minulých čtyřech letech. Scéna se shakespearovskou otázkou stála u společnosti Dorotheum 120 tisíc korun, tedy dvou a půl násobek tehdejší vyvolávací ceny.


Nejdražší obraz Jana Saudka na tuzemském aukčním trhu:


1/ Jan Saudek: New York New York I

New York New York IJan Saudek: New York New York I, 
olej na lepence, 70 x 50 cm, 
Galerie Preclík 10. 11. 2022 (online)
konečná cena: 438 000 Kč (vč. 20% provize)

Středně velký olej na lepence cituje autorovu velmi slavnou dvojici stejnojmenných aktů z poloviny 80. let. Obraz New York I byl podle katalogu zakoupen přímo od umělce a před dvěma a půl lety lety jej zájemcům nabídla Galerie Preclík. Avizovaných necelých padesát tisíc korun zůstalo jen papíře, neboť první podání se zadařilo až na více než pětinásobku původní vyvolávací ceny. Konečných bezmála 440 tisíc korun znamenalo Saudkovu nejen malířskou, ale i absolutní aukční jedničku. Obrazová položka se tehdy dostala do zajímavé interakce se svým fotografickým vzorem, signovanou autorskou zvětšeninou (40 x 30 cm). Ta se prodala za úctyhodných 108 tisíc korun a zařadila se na čtvrté místo v rámci své kategorie . Poloakt s obnaženým pozadím (varianta II s popředím) se proslavil také jaké titulní snímek jedné z prvních knih z roku 1991, Jan Saudek: Divadlo Života.


Nejdražší objekt Jana Saudka na tuzemském aukčním trhu:


1/ Jan Saudek: Malér – Cow Parade, 2004

MALÉR - COW PARADE
Jan Saudek: Malér - Cow parade,
laminát, akrylové bary, 145 x 240 x 60 cm,
Arthouse Hejtmánek 1. 12. 2016
konečná cena: 372 000 Kč (vč. 24% provize)

Charitativní projekt s celosvětovou tradicí hostila v létě 2004 i česká metropole. V centru Prahy bylo rozmístěno 214 výtvarně pojednaných laminátových krav a číslo 185 zpracoval Jan Saudek. Tehdejší motto akce znělo: Krávy nám řeknou, jací jsme. V následné dražbě u společnosti Sotheby 's zazářil například kus vyzdobený bývalým prezidentem Václavem Havlem, za přibližně 900 tisíc korun. Saudkův objekt Malér se po dvanácti letech od skončení přehlídky objevil u společnosti Arthouse Hejtmánek a nového majitele zaujal za vyvolávací cenu přes 370 tisíc korun.

Kája Saudek (13. 5. 1935 – 25. 6. 2015) : ikona českého komiksu


Starší z jednovaječných dvojčat, Karel Saudek, známější pod domáckým Kája, začínal jako technický kreslič. Neprošel žádným výtvarným školením a ke svému osobitému rukopisu, invenci a obrazové zkratce se dopracoval zcela sám. I když k tzv. literatuře negramotných, jak sám tituloval komiksový žánr v zatím nejobsáhlejší monografii z roku 2009, tíhl už odmala. Nějakou dobu se živil také jako kulisák ve Filmovém studiu Barrandov, od druhé poloviny 60. až do nešťastné zástavy dechu v dubnu 2006, při níž upadl do kómatu, se věnoval již výhradně volné i zakázkové malířské, kreslířské či ilustrační tvorbě.

Do širokého povědomí vstoupil jako filmový výtvarník - Kdo chce zabít Jessii? (1966), Čtyři vraždy stačí, drahoušku (1970),  Drahé tety a já (1974) nebo nejnověji titulky pro snímky Kameňák (2002-2004) – a především komiksový génius. V tandemu s mistrovským scénáristou Milošem Macourkem připravili dvě akční dobrodružství Muriel a andělé (1969) a Muriel a oranžová smrt (1969), s dalšími nonkonformními spisovateli se podílel třeba na příbězích superhrdiny Pepíka Hipíka.

Doboví čtenáři hltali Saudkova Lipse Tuliana nebo drobnější ilustrace pro časopisy Stezka nebo Kometa. Dětští diváci a teenageři měli jeho specifickou estetiku nakoukanou z populárních televizních pořadů Pionýrská vlaštovka a Okna vesmíru dokořán, jimž se staral o kompletní „vizuál“ v letech 1973 až 1989. Výrazný otisk zanechal i v oborech jakými jsou knižní design nebo typografie díky svému až psychedelicky deformovanému písmu.

Komiksoví nadšenci a sběratelé obrazů

Saudkův výtvarný styl a nekompromisní, až karikaturní náhled na lidskou postavu, její chování či emoce se těžce potýkaly s nastupující normalizací, takže značná část jeho publikační tvorby zůstala v předtiskové přípravě a obdivu, a nové generace čtenářů, se dočkala až po pádu komunismu. Široký žánrový rozptyl Káji Saudka oslovuje sběratele a sběratelky napříč specializacemi či technikami. Tradičnímu obrazovému segmentu na druhotném trhu s uměním vévodí středně velké formáty kolem půl milionu korun, z komiksového portfolia jsou nejpoptávanější kresebná alba či pokud nejsou k dispozici jako komplety, tak i jednotlivé listy.

Cenová hladina osciluje od desítek tisíc po nižší statisíce korun, dle technického stavu podkladu, propracovanosti nebo autenticity konkrétního kusu. Ojedinělou událostí pak byla dražební nabídka nejpopulárnějšího komiksu všech dob, uceleného souboru Muriel a andělé, za necelých sedm milionů korun před jedenácti lety. Dílo však bylo kvůli vlastnickým nesrovnalostem policejně zabaveno ještě před licitací v únoru 2014, takže komerční hodnotu Saudkova chef-d'œuvre dosud neznáme.

Grafiky jsou pro obdivovatele umělcova nezaměnitelného stylu mnohem dostupnější, na aukcích bývají běžně k mání za nižší desítky tisíc korun. Specifickým oborem pro komiksovou komunitu jsou pak originální výtisky dobových magazínů nebo konkrétních čísel, jež lze nakupovat či směňovat v rámci otevřených online tržišť. Databáze evidují každoročně nižší desítky položek napříč výtvarnými kategoriemi a v poslední dekádě vždy převládala poptávka nad nabídkou. V letošním roce, kdy si připomínáme nedožité devadesátiny Káji Saudka, uspělo momentálně již jedenáct děl za přibližně 800 tisíc korun. Což je za uplynulých šest měsíců přibližně polovina z loňského a předloňského obratu a necelá třetina doposud rekordního obratu, přes 2,3 milionu korun z roku 2021. 


TOP 3 nejdražší obrazy Káji Saudka na tuzemském aukčním trhu:


1/ Kája Saudek: Madona, 1980-89

MadonaKája Saudek: Madona, 1980-89,
akryl, latex a tuš na plátně, 44 x 42 cm,
Adolf Loos Apartment and Gallery 19. 3. 2023
konečná cena: 568 700 Kč (vč. 21% provize)

Také volná tvorba nese charakteristické znaky Saudkova výtvarného tvarosloví: pevná černá linka, tvarová nadsázka a otevřená mysl. A samozřejmě ženská hrdinka, nebo ještě lépe, superžena. Na obraze Madona je zachycena atraktivní polopostava s výraznou fyziognomií, jejíž podoba nenechává nikoho na pochybách, kdo je jejím autorem. Signované plátno z 80. let bylo navíc opatřeno přípisem o autenticitě od bratra Jana Saudka. V březnu 2023 si v rámci aukce společnosti Adolf Loos Apartment and Gallery připsalo necelých 570 tisíc korun, bezmála dvojnásobek vyvolávací ceny.

2/ Kája Saudek: Staronová synagoga – Josefov

Staronová Synagoga – JosefovKája Saudek: Staronová synagoga – Josefov, 
akryl na plátně, 66 x 56,5 cm,
Adolf Loos Apartment and Gallery, 12. 11. 2023
konečná cena: 508 200 Kč  (vč. 21% provize)

Jarní výkon Madony možná navnadil prodávající i kupující také v druhé části předloňské sezóny, neboť v listopadu u téhož dražebníka proběhl další významný Saudkův obchod. Střední formát se staropražskou památkou byl vyvoláván o sto tisíc výše než rozhodná dáma s ostrým pohledem. Sběratelé a sběratelky se nakonec zastavili na dohled nedávného aukčního rekordu, mírně nad půl milionem korun. I tak šlo v případě plátna Staronová synagoga o slušné cenové zhodnocení, jelikož předchozí aukční záznam byl jen rok starý. V roce 2022 obraz stál u Galerie Art Praha 366 tisíc korun.


3/ Kája Saudek: Černovláska

ČernovláskaKája Saudek: Černovláska,  olej na plátně, 75 x 65 cm,
Galerie Pictura 9. 4. 2025 
konečná cena: 483 600 Kč (vč. 24% provize)

Letošní momentálně nejlepší prodejní výsledek se propracoval na celkovou třetí příčku Saudkova absolutního žebříčku a jen potvrdil, že poptávka po autorovi je stále živá. Vždyť devět z deseti nejúspěšnějších děl bylo vydraženo v posledních čtyřech sezónách. Třičtvrtěmetrový olej na plátně pocházel z rodinného dědictví a Galerie Pictura počítala s kladívkem v řádu nižších stovek tisíc korun. Publikum pořadatele vyslyšelo a signovaná Černovláska odešla z dubnové aukce s cenovkou bezmála 484 tisíc korun, tedy necelý dvojnásobek vyvolávací ceny.

Nejdražší komiksové předlohy Káji Saudka na tuzemském aukčním trhu:


1/ Kája Saudek: Pepík Hipík v rukách extrémních sil, 1969

Pepík Hipík v rukách extrémních silKája Saudek: Pepík Hipík v rukách extrémních sil, 1969, 
tuš, akvarel, běloba, tužka na papíře, 9 listů, 41,5 x 30 cm,
1. Art Consulting 4. 12. 2011    
konečná cena: 264 000 Kč (vč. 20% provize) 

Důležitým datem v malířově aukčním curriculu byl prosinec 2011, kdy společnost 1. Art Consulting shromáždila v Topičově saloně přes pět desítek Saudkových děl. V pestré přehlídce kresebných prací pro film, časopisy či privatissima nechyběl ani například návrh na obal gramodesky skupiny Olympic z roku 1973 za překvapivých 180 tisíc korun. O většinu položek se čile licitovalo a ceny kvapně stoupaly z desetitisíců na statisíce. Vítězem příhozových klání se stala kresebná předloha jednoho ze čtyř příběhů o Pepíkovi Hipíkovi, které vycházely v sešitovém Čtení pod lavicí „pro středoškoláky a učně“. První ročník se stal zároveň i posledním, v přelomovém roce 1969 byla vytištěna jen čtyři čísla a poté časopis zanikl. Saudkovi fanoušci se před čtrnácti lety nejvíce nadchli pro třetí díl s názvem Pepík Hipík v rukách extrémních sil, v původní verzi Pepík Hipík a špioni, a za soubor devíti listů s vlasatým hrdinou v těsných džínách vydali 264 tisíc korun.

2/ Kája Saudek: Pepík Hipík odhaluje obchodníky s bílým masem, 1969

Pepík Hipík odhaluje obchodníky s bílým masem (1. strana)Kája Saudek: Pepík Hipík odhaluje obchodníky s bílým masem, 1969,
tuš, akvarel, běloba, tužka na papíře, 1 list, 59,5 x 49,5 cm,
1. Art Consulting 4. 12. 2011 
konečná cena: 252 000 Kč (vč. 20% provize) 

Asi nejpikantnější story přineslo čtvrté číslo Čtení pod lavicí s názvem Pepík Hipík odhaluje obchodníky s bílým masem. Pařížské dobrodružství komiksového Čechoslováka lákalo koncem šedesátých let stejně jako v roce 2011. V tomto případě bylo kresebné album rozprodáváno po listech se shodnou vyvolávací cenou dvanáct tisíc korun za jeden tušový arch, jen strana tři chyběla. Titulka se Saudkovým typickým rozpohybovaným písmem vylétl na dvacetinásobek, na konečných více než čtvrt milionu korun. Do aktuálního TOP 10 na papíře se z prosincové aukce u 1. Art Consulting podívaly i oba zbývající konvoluty, Pepík Hipík mladší bratr Honzy Hroma (sedmé místo) a Pepík Hipík mezi pravičáky (devátá pozice).


Kája Saudek: Muriel a andělé, 1969

Muriel a andělé - kompletní komiks (131. stran)Kája Saudek: Muriel a andělé, 1969,
tuš a akvarel na papíře, 131 listů,
1. Art Consulting 16. 2. 2014     
vyvolávací cena: 6 962 000 (vč. provize)
zabaveno před aukcí

Námět k původně dvanáctidílnému cyklu o krásné lékařce Muriel, okřídleném a oduševnělém krasavci Ró a zlosynném generálu Xeronovi napsal Miloš Macourek. Kája Saudek vytvořil celý paralelní svět, podle expertů srovnatelný s tím nejlepším, co v té době vznikalo na západ od našich hranic. Ze 131 propracovaných stran publikoval tehdejší Mladý svět černobíle jen devětadvacet z nich, v předtiskové fázi bylo vydání knihy Muriel a andělé zastaveno. Celá publikace si musela počkat dalších dvaadvacet let, než ji nakladatelství Komet uvedlo v roce 1991 na běžný trh. Tato edice však vycházela z reprintů, nikoli z originálních lavírovaných tušových kreseb.

Ty se objevily až o více než dvě dekády později, v únoru 2014, na aukci společnosti 1. Art Consulting, již s titulem „nejvýznamnější české komiksové dílo historie“. Soubor s autorovými poznámkami vložil do dražby soukromý vlastník a vyvolávací cena byla stanovena na téměř 7 milionů korun. Jednotlivé listy byly alternativně ohodnoceny na necelých sto tisíc korun za obrázková pole až po osmnáct set za zápatí s tiráží.

Muriel a andělé - KONEC (130. strana)Kája Saudek: Muriel a andělé - Konec (130. strana), 1969,
tuš a akvarel na papíře, 1 list,
1. Art Consulting 16. 2. 2014     
vyvolávací cena: 63 600 (vč. 20% provize)
zabaveno před aukcí

Dědicové práv Káji Saudka, jenž byl tou dobou již osmým rokem ve vegetativním stavu v nemocniční péči, však nechali na základě trestního oznámení položku zabavit jen několik dní před datem konání. Soubor originálních kreseb totiž sám autor prohlašoval za odcizený. Tehdejší vlastník si naopak nebyl žádného protiprávního činu vědom a stál si za tím, že komiks Muriel a andělé získal od prvního majitele přes menší prodejní galerii zcela řádně. Spustil se kolotoč policejního vyšetřování, soudních rozhodnutí a následných odvolání.

Muriel a andělé - V produkci (3. strana)Kája Saudek: Muriel a andělé - V produkci (3. strana), 1969,
tuš a akvarel na papíře, 1 list,
1. Art Consulting 16. 2. 2014     
vyvolávací cena: 1 800 (vč. 20%provize)
zabaveno před aukcí

Zapeklitou majetko-právní kauzu ještě zkomplikovala druhá větev případu o nepovolené propagační licenci a nezákonném obohacení ze strany dražebníka, neboť k aukci byl vydán výpravný katalog, jehož část nákladu byla vyčleněna do prodeje. Po čtyřech letech soudních tahanic album připadlo dědicům, další tři roky se dohadovaly důsledky a vyčíslovaly škody ohledně katalogu. V roce 2021 se společnost 1. Art Consulting musela vzdát i zbylých „rozmnoženin autorského díla“, dle soudu se totiž nejednalo o doprovodný přehled k aukci, nýbrž o obrazovou publikaci, a musela odškodnit rodinu Káji Saudka milionem korun. Jen pro zajímavost, aukční katalog byl tehdy dostupný za tři sta korun, nyní se o něj bojuje na druhotném trhu za devítinásobné částky (například Muriel a andělé, Aukční síň Vltavín, 2023).

Nejdražší komiksové tisky Káji Saudka na tuzemském aukčním trhu:


1/ Kája Saudek: Muriel a oranžová smrt, 2010

Muriel a oranžová smrt (65)Kája Saudek: Muriel a oranžová smrt (list 65), 2010,
barevná litografie, 1/100, 42,5 x 42,5 cm, 
Galerie Art Praha  12. 11. 2022  
konečná cena: 47 580 Kč (vč. 22% provize)

V pokračování akčního, místy politického, místy lechtivého příběhu zavedl spisovatel Miloš Macourek známé superhrdiny do střetu se zlotřilými oranžovými lidmi, ovládanými centrálním mozkem. Na publikaci u Mladé fronty v roce 1969 opět nedošlo. Oproti prvnímu komiksu se originální kresebné podklady neztratily a Saudkova Muriel a oranžová smrt mohla vyjít nově v roce 2009. O rok později se před publikum dostaly ještě velké solitérní grafiky z následné stokusové edice. Část z nich se již stala předmětem zájmu i na druhotném trhu s uměním, jako například litografie listu č. 65 za více než sedmačtyřicet tisíc korun (2022, Galerie Art Praha).


Související články

Pražské groše stojí i stovky tisíc korun

Pražské groše stojí i stovky tisíc korun

Nejzajímavější pražské groše tuzemských aukcí

Výsledky aukcí potvrzují, že o pražské groše je mezi sběrateli stále velký zájem. Vysoké ceny se platí za méně vzácné exempláře v exkluzivních kvalitách. Naproti tomu velmi vzácné a raritní pražské groše, případně nové groše, které jsou vidět na aukc...

10. července 2025
Milionové obrazy táhnou letos trh s uměním dolů

Milionové obrazy táhnou letos trh s uměním dolů

Výsledky trhu s uměním za 1. pololetí 2025

Tak výrazný propad celkového obratu českých aukční trh už dlouho nezažil. První pololetí za tím loňským zaostalo s částkou 557 milionů korun o 29 procent. Důvodem byl hlavně pokles prodaných milionových položek a jejich průměrné prodejní ceny.

8. července 2025
Dva mnohamilionoví Medkové ve Švýcarsku

Dva mnohamilionoví Medkové ve Švýcarsku

Koller Auktionen, Curych, 26. 6. 2025

Měsíc po úspěšné aukci tří Medkových obrazů na aukci Dorothea ve Vídni byla ve švýcarské aukční síni Koller nabízena další dvě malířova plátna. Ceny sice tentokrát zůstaly v rámci předaukčního odhadu, i tak šlo o částky kolem 10 milionů korun. Tento...

30. června 2025
Zobrazit všechny

Další články


<