Pražské groše stojí i stovky tisíc korun
10. července 2025
Text Machková Magda | Foto 1. Art Consulting, Adolf Loos Apartment and Gallery, Galerie Preclík, the Art Institute Chicago | Datum 02.07.2025
Před několika týdny oslavil umělecký fotograf Jan Saudek devadesátiny a minulou středu uplynulo deset let od úmrtí jeho dvojčete, malíře, kreslíře a komiksového mága Karla Saudka. Ve svých výtvarných disciplínách se oba stali pojmy, jichž si sběratelé náležitě cení. Za osobité autorské zvětšeniny Jana Saudka se na druhotném trhu vydávají statisícové částky, obrazy s ikonickou estetikou Káji Saudka již několikrát stály přes půl milionu korun. A kauza z roku 2014 ohledně prodeje nejlepšího českého komiksu Muriel a andělé nasvítila, jak důležité je postupovat podle známého aukčního pravidla KYC (know your customer).
O svých životních, profesních či privátních osudech poskytl čerstvě devadesátiletý umělec mnoho rozhovorů. Vyšlo mu několik výpravných monografií v tuzemsku i zahraničí, podílel se na hraném biopic filmu Fotograf, prezentuje se na výstavách, jeho díla jsou zastoupena v řadě sbírkových institucí. Jan Saudek se sám definoval jako figuralista s vášní pro ženskou osobnost, její tělo a vztahy – k mužům, ženám, světu.
S fotografováním se setkal již v útlém mládí a za svůj první opravdový snímek považuje aranžovaný poloakt svého bratra Káji, když jim bylo oběma kolem sedmnácti let. Tehdy studoval střední grafickou školu v domovské Praze a po jejím dokončení ihned nastoupil do provozu jako produktový fotograf v tiskárnách. Ve formálním zaměstnání zůstal Jan Saudek až do roku 1983, kdy mohl oficiálně přejít na „volnou nohu“.
Uměleckým experimentům s černobílou fotografií se nicméně věnoval již od počátku 60. let, kdy mu učarovala obrazová publikace ke slavné putovní výstavě Family of Man. Dnes legendární esej ve fotografiích, jak ji nazývali pořadatelé z amerického MoMA, objela mezi léty 1955 až 1963 téměř celý svět, včetně například Moskvy, Bělehradu nebo polských měst, a předávala poválečnému publiku zvěst o vzpomínkách, prožitcích a nadějích lidské pospolitosti.
Publicistka Daniela Mrázková, autorka několika Saudkových monografií, zmínila tento iniciační moment v jednom z rozhovorů: „Rozhodl se, že takovou obrovskou světovou výstavu si troufne udělat sám svými fotografiemi. Pustil se do toho a začal fotografovat svoji rodinu. A tak jako velkovýstava, která šla světem, Family of Man, byla proklamací humanismu, tak i jeho fotografie z té doby, šedesátá léta až sedmdesátá léta, jsou proklamací humanismu.“
V této esteticko-etické atmosféře vznikl také autorův asi nejznámější snímek, Život. Saudkovo zahraniční angažmá spustila návštěva Chicaga v roce 1969 a zapojení se do výstavy na University of Indiana, která tehdy disponovala jedním z nejlepších fotografických programů v zámoří. Jen pro připomenutí, prestižní Art Institute of Chicago vlastní úctyhodný soubor Saudkových děl. Od konce 70. let umělec připojil ke svým černobílým autorským zvětšeninám ještě také techniku ručního kolorování nebo výraznou stylizaci svých modelek a modelů v kostýmní výpravě, erotických aranžích a vizuálních kontrastech. To vše nejčastěji na pozadí rozpadající se zdi nebo okenního rámu ve svém nuselském ateliéru. V posledních letech se Jan Saudek soustředil i na malířský žánr, v němž na plátno přenáší své ikonické kompoziční nápady ze starších fotografií.
Zájemci o koupi některého z umělcových charakteristických snímků mají možnost v několika prodejních galeriích nebo e-shopech, jejichž nabídku sám autor v některých případech podporuje, v jiných odmítá. V minulé dekádě totiž vedl řadu právních sporů o vlastnictví negativů, užití rozmnoženin, udělení licencí či pravosti používaných signatur, které skončily rozličnými soudními rozhodnutími. Dle vlastního vyjádření (z roku 2018) pořizoval fotograf vždy asi deset, maximálně však dvacet pozitivů v různých rozměrech, které však nečísloval či jinak evidoval, jen tu a tam podepisoval.
Druhotným trhem s uměním procházejí ročně desítky Saudkových položek s kolísavými obchodními výsledky. V postcovidovém období si, co se počtu přiklepnutých prodejů týče, nejlépe vedly sezóny 2022 a 2024 s téměř pěti desítkami úspěšných děl. S celkovým obratem přes 3,5 milionu korun včetně provize vede rok 2022. Letošní jubilejní půl rok přinesl zatím přibližně 950 tisíc korun za čtrnáct položek. Sběratelé a sběratelky na aukcích poptávají především typické „saudkovské“ výpovědi ze 60., 80. a 90. let a vydávají za ně vyšší desítky tisíc korun, ve čtyřech případech dokonce částky přes sto tisíc korun. Databáze Artplus také eviduje několik ukázek z umělcovy malířské současnosti za ceny bohatě přes 400 tisíc korun nebo raritní originál z projektu Cow Parade, který proběhl v Praze před jedenácti lety.
Téměř půlmetrová autorská zvětšenina vznikla v době fotografova „rodinného štěstí“, kdy se zvěčnil v roli otce s čerstvě narozeným synem v náručí. Autentický prožitek se překlopil ve světový popkulturní fenomén, k němuž sám Jan Saudek v jednom ze starších rozhovorů doplnil: „Lidé udělali tisíce těchto fotografií, a žádná se nepovedla.“ Fotografie Život se u aukčního domu Zezula vydražila loni, za necelých 150 tisíc korun. K trojnásobku vyvolávací ceny vedla cesta přes dvacet příhozových kroků. Atraktivitu položky zvyšovaly rukopisné poznámky na versu a provenience ze sbírky historika fotografie a kurátora Antonína Dufka. V zahraničních prodejních galeriích a sbírkách je snímek známý pod titulem Man with Newborn Child, s datací 1966 a v různých formátech.
Název snímku je odvozen z autorovy monografie od Daniely Mrázkové, která připravila anglické vydání publikace pro nakladatelství Taschen. Výpravná kniha měla českou premiéru u společnosti Slovart v roce 2005, avšak s jinou fotografií, respektive sérií na přebalu. Pro zahraniční publikum byla vybrána až tato kompozice, zachycující Saudkovu oblíbenou ateliérovou zeď s opadávající omítkou. Předloni ji do aukce vložila Galerie Preclík. Vyvolávací cena čtyřiadvacet tisíc se reálnými limitacemi skokem navýšila na 48 tisíc korun a po sedmačtyřiceti krocích zakončila na více než 140 tisících. Dražený pozitiv nesl dataci 2008 a signaturu.
Kostýmovaný snímek s jasnou kulturně-vizuální referencí, Guinevere as Hamlet, byl dlouhých čtrnáct let Saudkovou aukční jedničkou a jedinou položkou nad sto tisíc korun. V rámci autorovy nejdražší desítky jde také o druhý nejstarší obchod, po dvojici New York, New Y. I.+II. ze sezóny 2006. O všech ostatních sedm fotografií sběratelé a sběratelky bojovali v minulých čtyřech letech. Scéna se shakespearovskou otázkou stála u společnosti Dorotheum 120 tisíc korun, tedy dvou a půl násobek tehdejší vyvolávací ceny.
Středně velký olej na lepence cituje autorovu velmi slavnou dvojici stejnojmenných aktů z poloviny 80. let. Obraz New York I byl podle katalogu zakoupen přímo od umělce a před dvěma a půl lety lety jej zájemcům nabídla Galerie Preclík. Avizovaných necelých padesát tisíc korun zůstalo jen papíře, neboť první podání se zadařilo až na více než pětinásobku původní vyvolávací ceny. Konečných bezmála 440 tisíc korun znamenalo Saudkovu nejen malířskou, ale i absolutní aukční jedničku. Obrazová položka se tehdy dostala do zajímavé interakce se svým fotografickým vzorem, signovanou autorskou zvětšeninou (40 x 30 cm). Ta se prodala za úctyhodných 108 tisíc korun a zařadila se na čtvrté místo v rámci své kategorie . Poloakt s obnaženým pozadím (varianta II s popředím) se proslavil také jaké titulní snímek jedné z prvních knih z roku 1991, Jan Saudek: Divadlo Života.
Charitativní projekt s celosvětovou tradicí hostila v létě 2004 i česká metropole. V centru Prahy bylo rozmístěno 214 výtvarně pojednaných laminátových krav a číslo 185 zpracoval Jan Saudek. Tehdejší motto akce znělo: Krávy nám řeknou, jací jsme. V následné dražbě u společnosti Sotheby 's zazářil například kus vyzdobený bývalým prezidentem Václavem Havlem, za přibližně 900 tisíc korun. Saudkův objekt Malér se po dvanácti letech od skončení přehlídky objevil u společnosti Arthouse Hejtmánek a nového majitele zaujal za vyvolávací cenu přes 370 tisíc korun.
Starší z jednovaječných dvojčat, Karel Saudek, známější pod domáckým Kája, začínal jako technický kreslič. Neprošel žádným výtvarným školením a ke svému osobitému rukopisu, invenci a obrazové zkratce se dopracoval zcela sám. I když k tzv. literatuře negramotných, jak sám tituloval komiksový žánr v zatím nejobsáhlejší monografii z roku 2009, tíhl už odmala. Nějakou dobu se živil také jako kulisák ve Filmovém studiu Barrandov, od druhé poloviny 60. až do nešťastné zástavy dechu v dubnu 2006, při níž upadl do kómatu, se věnoval již výhradně volné i zakázkové malířské, kreslířské či ilustrační tvorbě.
Do širokého povědomí vstoupil jako filmový výtvarník - Kdo chce zabít Jessii? (1966), Čtyři vraždy stačí, drahoušku (1970), Drahé tety a já (1974) nebo nejnověji titulky pro snímky Kameňák (2002-2004) – a především komiksový génius. V tandemu s mistrovským scénáristou Milošem Macourkem připravili dvě akční dobrodružství Muriel a andělé (1969) a Muriel a oranžová smrt (1969), s dalšími nonkonformními spisovateli se podílel třeba na příbězích superhrdiny Pepíka Hipíka.
Doboví čtenáři hltali Saudkova Lipse Tuliana nebo drobnější ilustrace pro časopisy Stezka nebo Kometa. Dětští diváci a teenageři měli jeho specifickou estetiku nakoukanou z populárních televizních pořadů Pionýrská vlaštovka a Okna vesmíru dokořán, jimž se staral o kompletní „vizuál“ v letech 1973 až 1989. Výrazný otisk zanechal i v oborech jakými jsou knižní design nebo typografie díky svému až psychedelicky deformovanému písmu.
Saudkův výtvarný styl a nekompromisní, až karikaturní náhled na lidskou postavu, její chování či emoce se těžce potýkaly s nastupující normalizací, takže značná část jeho publikační tvorby zůstala v předtiskové přípravě a obdivu, a nové generace čtenářů, se dočkala až po pádu komunismu. Široký žánrový rozptyl Káji Saudka oslovuje sběratele a sběratelky napříč specializacemi či technikami. Tradičnímu obrazovému segmentu na druhotném trhu s uměním vévodí středně velké formáty kolem půl milionu korun, z komiksového portfolia jsou nejpoptávanější kresebná alba či pokud nejsou k dispozici jako komplety, tak i jednotlivé listy.
Cenová hladina osciluje od desítek tisíc po nižší statisíce korun, dle technického stavu podkladu, propracovanosti nebo autenticity konkrétního kusu. Ojedinělou událostí pak byla dražební nabídka nejpopulárnějšího komiksu všech dob, uceleného souboru Muriel a andělé, za necelých sedm milionů korun před jedenácti lety. Dílo však bylo kvůli vlastnickým nesrovnalostem policejně zabaveno ještě před licitací v únoru 2014, takže komerční hodnotu Saudkova chef-d'œuvre dosud neznáme.
Grafiky jsou pro obdivovatele umělcova nezaměnitelného stylu mnohem dostupnější, na aukcích bývají běžně k mání za nižší desítky tisíc korun. Specifickým oborem pro komiksovou komunitu jsou pak originální výtisky dobových magazínů nebo konkrétních čísel, jež lze nakupovat či směňovat v rámci otevřených online tržišť. Databáze evidují každoročně nižší desítky položek napříč výtvarnými kategoriemi a v poslední dekádě vždy převládala poptávka nad nabídkou. V letošním roce, kdy si připomínáme nedožité devadesátiny Káji Saudka, uspělo momentálně již jedenáct děl za přibližně 800 tisíc korun. Což je za uplynulých šest měsíců přibližně polovina z loňského a předloňského obratu a necelá třetina doposud rekordního obratu, přes 2,3 milionu korun z roku 2021.
Také volná tvorba nese charakteristické znaky Saudkova výtvarného tvarosloví: pevná černá linka, tvarová nadsázka a otevřená mysl. A samozřejmě ženská hrdinka, nebo ještě lépe, superžena. Na obraze Madona je zachycena atraktivní polopostava s výraznou fyziognomií, jejíž podoba nenechává nikoho na pochybách, kdo je jejím autorem. Signované plátno z 80. let bylo navíc opatřeno přípisem o autenticitě od bratra Jana Saudka. V březnu 2023 si v rámci aukce společnosti Adolf Loos Apartment and Gallery připsalo necelých 570 tisíc korun, bezmála dvojnásobek vyvolávací ceny.
Jarní výkon Madony možná navnadil prodávající i kupující také v druhé části předloňské sezóny, neboť v listopadu u téhož dražebníka proběhl další významný Saudkův obchod. Střední formát se staropražskou památkou byl vyvoláván o sto tisíc výše než rozhodná dáma s ostrým pohledem. Sběratelé a sběratelky se nakonec zastavili na dohled nedávného aukčního rekordu, mírně nad půl milionem korun. I tak šlo v případě plátna Staronová synagoga o slušné cenové zhodnocení, jelikož předchozí aukční záznam byl jen rok starý. V roce 2022 obraz stál u Galerie Art Praha 366 tisíc korun.
Letošní momentálně nejlepší prodejní výsledek se propracoval na celkovou třetí příčku Saudkova absolutního žebříčku a jen potvrdil, že poptávka po autorovi je stále živá. Vždyť devět z deseti nejúspěšnějších děl bylo vydraženo v posledních čtyřech sezónách. Třičtvrtěmetrový olej na plátně pocházel z rodinného dědictví a Galerie Pictura počítala s kladívkem v řádu nižších stovek tisíc korun. Publikum pořadatele vyslyšelo a signovaná Černovláska odešla z dubnové aukce s cenovkou bezmála 484 tisíc korun, tedy necelý dvojnásobek vyvolávací ceny.
Důležitým datem v malířově aukčním curriculu byl prosinec 2011, kdy společnost 1. Art Consulting shromáždila v Topičově saloně přes pět desítek Saudkových děl. V pestré přehlídce kresebných prací pro film, časopisy či privatissima nechyběl ani například návrh na obal gramodesky skupiny Olympic z roku 1973 za překvapivých 180 tisíc korun. O většinu položek se čile licitovalo a ceny kvapně stoupaly z desetitisíců na statisíce. Vítězem příhozových klání se stala kresebná předloha jednoho ze čtyř příběhů o Pepíkovi Hipíkovi, které vycházely v sešitovém Čtení pod lavicí „pro středoškoláky a učně“. První ročník se stal zároveň i posledním, v přelomovém roce 1969 byla vytištěna jen čtyři čísla a poté časopis zanikl. Saudkovi fanoušci se před čtrnácti lety nejvíce nadchli pro třetí díl s názvem Pepík Hipík v rukách extrémních sil, v původní verzi Pepík Hipík a špioni, a za soubor devíti listů s vlasatým hrdinou v těsných džínách vydali 264 tisíc korun.
Asi nejpikantnější story přineslo čtvrté číslo Čtení pod lavicí s názvem Pepík Hipík odhaluje obchodníky s bílým masem. Pařížské dobrodružství komiksového Čechoslováka lákalo koncem šedesátých let stejně jako v roce 2011. V tomto případě bylo kresebné album rozprodáváno po listech se shodnou vyvolávací cenou dvanáct tisíc korun za jeden tušový arch, jen strana tři chyběla. Titulka se Saudkovým typickým rozpohybovaným písmem vylétl na dvacetinásobek, na konečných více než čtvrt milionu korun. Do aktuálního TOP 10 na papíře se z prosincové aukce u 1. Art Consulting podívaly i oba zbývající konvoluty, Pepík Hipík mladší bratr Honzy Hroma (sedmé místo) a Pepík Hipík mezi pravičáky (devátá pozice).
Námět k původně dvanáctidílnému cyklu o krásné lékařce Muriel, okřídleném a oduševnělém krasavci Ró a zlosynném generálu Xeronovi napsal Miloš Macourek. Kája Saudek vytvořil celý paralelní svět, podle expertů srovnatelný s tím nejlepším, co v té době vznikalo na západ od našich hranic. Ze 131 propracovaných stran publikoval tehdejší Mladý svět černobíle jen devětadvacet z nich, v předtiskové fázi bylo vydání knihy Muriel a andělé zastaveno. Celá publikace si musela počkat dalších dvaadvacet let, než ji nakladatelství Komet uvedlo v roce 1991 na běžný trh. Tato edice však vycházela z reprintů, nikoli z originálních lavírovaných tušových kreseb.
Ty se objevily až o více než dvě dekády později, v únoru 2014, na aukci společnosti 1. Art Consulting, již s titulem „nejvýznamnější české komiksové dílo historie“. Soubor s autorovými poznámkami vložil do dražby soukromý vlastník a vyvolávací cena byla stanovena na téměř 7 milionů korun. Jednotlivé listy byly alternativně ohodnoceny na necelých sto tisíc korun za obrázková pole až po osmnáct set za zápatí s tiráží.
Dědicové práv Káji Saudka, jenž byl tou dobou již osmým rokem ve vegetativním stavu v nemocniční péči, však nechali na základě trestního oznámení položku zabavit jen několik dní před datem konání. Soubor originálních kreseb totiž sám autor prohlašoval za odcizený. Tehdejší vlastník si naopak nebyl žádného protiprávního činu vědom a stál si za tím, že komiks Muriel a andělé získal od prvního majitele přes menší prodejní galerii zcela řádně. Spustil se kolotoč policejního vyšetřování, soudních rozhodnutí a následných odvolání.
Zapeklitou majetko-právní kauzu ještě zkomplikovala druhá větev případu o nepovolené propagační licenci a nezákonném obohacení ze strany dražebníka, neboť k aukci byl vydán výpravný katalog, jehož část nákladu byla vyčleněna do prodeje. Po čtyřech letech soudních tahanic album připadlo dědicům, další tři roky se dohadovaly důsledky a vyčíslovaly škody ohledně katalogu. V roce 2021 se společnost 1. Art Consulting musela vzdát i zbylých „rozmnoženin autorského díla“, dle soudu se totiž nejednalo o doprovodný přehled k aukci, nýbrž o obrazovou publikaci, a musela odškodnit rodinu Káji Saudka milionem korun. Jen pro zajímavost, aukční katalog byl tehdy dostupný za tři sta korun, nyní se o něj bojuje na druhotném trhu za devítinásobné částky (například Muriel a andělé, Aukční síň Vltavín, 2023).
V pokračování akčního, místy politického, místy lechtivého příběhu zavedl spisovatel Miloš Macourek známé superhrdiny do střetu se zlotřilými oranžovými lidmi, ovládanými centrálním mozkem. Na publikaci u Mladé fronty v roce 1969 opět nedošlo. Oproti prvnímu komiksu se originální kresebné podklady neztratily a Saudkova Muriel a oranžová smrt mohla vyjít nově v roce 2009. O rok později se před publikum dostaly ještě velké solitérní grafiky z následné stokusové edice. Část z nich se již stala předmětem zájmu i na druhotném trhu s uměním, jako například litografie listu č. 65 za více než sedmačtyřicet tisíc korun (2022, Galerie Art Praha).
Nejzajímavější pražské groše tuzemských aukcí
Výsledky aukcí potvrzují, že o pražské groše je mezi sběrateli stále velký zájem. Vysoké ceny se platí za méně vzácné exempláře v exkluzivních kvalitách. Naproti tomu velmi vzácné a raritní pražské groše, případně nové groše, které jsou vidět na aukc...
10. července 2025Výsledky trhu s uměním za 1. pololetí 2025
Tak výrazný propad celkového obratu českých aukční trh už dlouho nezažil. První pololetí za tím loňským zaostalo s částkou 557 milionů korun o 29 procent. Důvodem byl hlavně pokles prodaných milionových položek a jejich průměrné prodejní ceny.
8. července 2025Koller Auktionen, Curych, 26. 6. 2025
Měsíc po úspěšné aukci tří Medkových obrazů na aukci Dorothea ve Vídni byla ve švýcarské aukční síni Koller nabízena další dvě malířova plátna. Ceny sice tentokrát zůstaly v rámci předaukčního odhadu, i tak šlo o částky kolem 10 milionů korun. Tento...
30. června 202510. července 2025
8. července 2025
30. června 2025
21. května 2025
11. března 2025
10. února 2025
16. června 2025
6. června 2025
30. května 2025