Pět maleb jubilanta Františka Muziky

Galerie Kodl 29. 11. 2020

Galerii Kodl se do její jediné letošní aukce podařilo získat reprezentativní kolekce řady výrazných osobností českého umění – od Oldřicha Blažíčka (11 obrazů) přes Emila Fillu (6 obrazů) až po Mikuláše Medka (5 obrazů). Hned pěti obrazy z 40. až 70. let je v nabídce zastoupen také František Muzika, od jehož narození v létě uplynulo 120 let.

František Muzika: Popelec I, 1944


František Muzika: Popelec I, 1944,
olej na plátně, 42 × 32 cm,
vyv. cena: 900 000 Kč (+ 20% provize),
Galerie Kodl 29. 11. 2020

Nejstarším nabízeným Muzikovým dílem je nevelký olej Popelec I z roku 1944, který je nabízen za vyvolávací cenu 1,08 milionu korun včetně aukční přirážky. Ženské torzo se zde v manýristickém principu proměňuje v neživou konstrukci s jasným odkazem na destruktivní události doby. Jen o dva roky mladší je Ležící figura s vyvolávací cenou 1,56 milionu korun. Lze předpokládat, že tento Muzikův oblíbený motiv, protočená postava s abstrahovanou tělesnou stavbou v odstínech okrové, růžové a tyrkysové, jen u vyvolávací ceny nezůstane.
 

František Muzika: Ležící figura, 1946

František Muzika: Ležící figura, 1946,
olej na překližce, 32 × 42 cm,
vyv. cena: 1 300 000 Kč (+ 20% provize),
Galerie Kodl 29. 11. 2020

Vedle malby, ilustrace a typografie se František Muzika od 30. let úspěšně věnoval také scénografické práci, což se odráželo i při koncipování složitějších obrazových kompozic. Jedním z posledních příkladů až jevištního pojetí obrazové scény je Zrození Venuše II (minimální podání 6 milionů korun) z roku 1947, kdy končilo Muzikovo angažmá v divadelním světě.

V dalších letech se František Muzika utvrzoval jak v tematickém, tak výrazovém posunu, vysledovatelném například na změně pohledového ohniska: své básnické fantazie přestal nazírat z nadhledu, z vnějších pozic, ale do zobrazovaných vizí se zanořil introspektivně, až s mikroskopickou naléhavostí. V prvních Bažinách (první obraz z tohoto cyklu vytvořil v roce 1949) se ještě motivy vegetativních vláken, pletiv, kořenů a úponů prolínaly s jinými prvky a hmotami, v následujících fázích cyklu se však již zcela osamostatnily a vytvořily jakýsi organický konglomerát buněčných struktur, pulzujících ve valérech jedné barvy. 
 

František Muzika: Zrození Venuše II, 1947


František Muzika: Zrození Venuše II, 1947,
olej na plátně, 65 × 92 cm,
vyv. cena: 5 000 000 Kč (+ 20% provize), Galerie Kodl 29. 11. 2020

Uměleckým trhem již prošla subtilnější Bažina III (1956), kterou aukční dům Adolf Loos Apartment and Gallery v roce 2013 vydražil za 540 tisíc, a po opakovaných pokusech uspěla v roce 2017 i Bažina IV (1965), která se na aukci Galerie Kodl prodala za 2,64 milionu korun. Tentokrát galerie nabízí rozměrnější Bažinu V (1966), přičemž vyvolávací cena je stanovena na 4,68 milionu korun.

 

František Muzika: Bažina V, 1966

František Muzika: Bažina V, 1966,
olej na plátně, 78 × 55 cm,
vyv. cena: 3 900 000 Kč (+ 20% provize),
Galerie Kodl 29. 11. 2020

Nejrozměrnější z představovaných děl, Velký Elsinor XI, k sobě přiláká pozornost jak svým formátem (160 × 130 cm), tak jistě i vyvolávací cenou 7,8 milionu korun. Autor v tomto obrazy završuje stejnojmenný cyklus, který se společně s dalšími soubory mýtických kultovních architektur (Citadely, Věže, Brány) staly klíčovými malířskými i kresebnými výzvami pro sedmdesátiletého umělce. 

Masivní tektonické útvary se zvětralým povrchem a perforovanou strukturou, připomínající drobnokresebně vyvedený reliéf, jsou nejprve uzemněny (doslova i přeneseně např. Elsinor I z roku 1962), poté se antigravitačně odpoutávají (Elsinor IV, 1963) až k levitaci (Velký Elsinor IX, 1971). Že je cyklus Muzikova osobitého pojetí hamletovského sídla stále v zorném poli umělecko-historického okruhu, ukazuje i zařazení ranější kresby (Elsinor, 1963) do právě probíhající výstavy František Muzika v kresbě i grafice ve Veletržním paláci nebo měsíc starý prodej litografie Velký Elsinor XI v aukčním domě Sýpka za 84 tisíc korun.
 

František Muzika: Velký Elsinor XI, 1971


František Muzika: Velký Elsinor XI, 1971,
kombinovaná technika na plátně, 160 × 130,
vyvolávací cena: 6 500 000 Kč (+ 20% provize) Galerie Kodl 29. 11. 2020

Přestože všechny nabízené obrazy disponují výbornou výstavní či sběratelskou historií, u tohoto díla lze provenienční záznamy dohledat až přímo do umělcova ateliéru na VŠUP v Praze (dle dobové fotografie). Po více než čtyřiceti letech v německé soukromé sbírce se společně s dalšími jedenácti obrazy v roce 2013 vrátil do Česka. Na specializované aukci Dorothea jej nový majitel získal za 3,84 milionu korun. Bude jistě zajímavé sledovat, jak si Muzikův chef-d'oeuvre, stejně jako další čtyři kvalitní díla, povede letos.

 


Související články

Kovařík v elitní společnosti Basquiata nebo Joan Mitchell

Kovařík v elitní společnosti Basquiata nebo Joan Mitchell

Výběr z květnové nabídky u newyorských aukčních síní, 13. – 16. 5. 2024

Ve třetím květnovém týdnu budou o pozornost sběratelů soutěžit hned čtyři přední aukční domy najednou. Světové společnosti Sotheby’s, Christie’s, Phillips a Bonhams zahájí své tradiční jarní přehlídky ve velkolepém stylu, s katalogovými odhady za des...

9. května 2024
Malichova třímilionová studie k plzeňskému reliéfu

Malichova třímilionová studie k plzeňskému reliéfu

Etcetera Art 27. 4. 2024

Letošní rok zahájí pražská galerie a aukční síň Etcetera Art přehlídkou 155 děl napříč výtvarnými kategoriemi. Těžištěm nabídky jsou známá jména tuzemského poválečného umění a jejich realizace v malbě, kresbě či plastice. S nejvyšší vyvolávací cenou...

26. dubna 2024
Poválečná Toyen jde do aukce s rekordní vyvolávací cenou

Poválečná Toyen jde do aukce s rekordní vyvolávací cenou

European Arts 28. 4. 2023, Galerie Kodl 26. 5. 2024

V nadcházejících jarních aukcích se budou prodávat hned dva poválečné oleje od malířky Toyen. Letos jde o její první malířské práce na trhu. Za pár dní budou první z nich dražit ve své sálové aukci European Arts, na konci května pak sběratelé budou m...

24. dubna 2024
Zobrazit všechny

Další články


<