Nejúspěšnější současné umění v roce 2022

TOP 10 nejdražších děl na sálových aukcích 2022

Zařadit do oficiálního aukčního výběru díla „mladých“ autorů je ze strany pořadatelů českých sálových dražeb stále vzácnost. Tvorba umělců a umělkyň, narozených po roce 1960, se dlouhodobě drží pod pěti procenty prodaných položek. Obrat za jejich díla loni vzrostl o jedno procento na 27,3 milionu korun. První dvě pozice obsadil Jan Kaláb, autorským rekordem se blýskl na sedmém místě Jan Hýsek, na úspěšnou výstavu navázal devátý Jan Pištěk. 

Sálové či hybridní aukce s možností on-line účasti nejsou jedinou platformou, na níž lze koupit aktuální práce renomovaných i začínajících autorů či autorek. Akviziční politika soukromých sběratelů i veřejných institucí se soustředí především na přímé prodeje z výstav a ateliérů nebo na privátní nabídky od výhradních galeristů. Přesto by zájemci o současné umění rádi viděli větší nabídku současných děl také na aukcích, jak dokládá unikátní sběratelský průzkum serveru Artplus a J&T Banky.

Zatím je současné umění jen drobným doplňkem sálových aukcí. Na celkovém počtu vydražených položek se podílí necelými pěti procenty. Z celkového aukčního obratu loni tvořilo s částkou 27,3 milionu korun jen 1,7 procenta. Ve světě se podíl současného umění na aukčních prodejích pohybuje v desítkách procent. Důvodem slabšího zastoupení současných autorů na tuzemských aukcí je podle některých galeristů stále dostatečná nabídka kvalitního předválečného a poválečného umění.

 

Současné umění na sálových aukcích

(obrat v mil. Kč a podíl na celkovém obratu sálových aukcí)

 

Do desítky nejdražších vydražených děl současných autorů na loňských aukcích se objevila jak díla z minulých desetiletí, která již za sebou mají jistou provenienční či výstavní historii, tak obrazy a objekty vytvořené v předchozích měsících. Polovinou položek se na celkovém žebříčku podílely úspěšné prodeje z prvního pololetí (pro srovnání dílčí přehled zde), dalších pět děl zamíchalo pozicemi v první desítce až v listopadu. Pro loňskou sezónu si hegemonii nad aukcemi současného umění udržela Galerie Kodl a její partneři z Kodl Contemporary a Artslimit, prošlo jimi osm z deseti nejdražších prodejů. Zbývající dvě nabídky zprostředkovala Sýpka při svém březnovém podniku v Galerii U Betlémské kaple. 

Nejvyšší suma padla za Kaleidoscope 922 od Jana Kalába, jenž si částkou 1,32 milionu korun přepsal svůj květnový autorský rekord.

 

TOP 10 nejdražších děl současného umění v roce 2022

(všechny částky jsou uvedeny s příslušnou provizí, pro přehlednost pomíjíme charitativní a benefiční aukce v období ledna až prosince):

 

 

 

1/

Jan Kaláb: Kaleidoscope 922 (SHADES OF FIRE), 2022,

akryl, 119 x 119 cm,

Galerie Kodl 27. 11. 2022

Konečná cena: 1 320 000 Kč

 

 

Žebříčku nejdražších děl loni kraloval zcela suverénně Jan Kaláb. Čtyřiačtyřicetiletý umělec s bohatou tuzemskou i zahraniční kariérou si nejaktuálnějším příspěvkem do série kaleiodoskopických objektů zapsal první kladívkový prodej nad 1 milion korun ve veřejné aukci. Zahajovalo se na 360 tisících korunách a u katalogového odhadu kolem 720 tisíc korun dlouho nezůstalo. Konečná částka přes 1,3 milionu znamenala nárůst na více než 3,5násobek vyvolávací ceny.  V roce 2022 se autor zájemcům z řad sběratelů představil šestnáctkrát – v celosvětovém měřítku – z toho desetkrát v zahraniční, například na japonském, hongkongském nebo německém trhu. V prvním lednovém týdnu skončila Kalábovi výstava v jeho domovské Castanier Gallery v Miami, sólově se s publikem setkal v minulých měsících ještě mimojiné na Mykonosu nebo v brazilském Riu. Své graffiti a streetartové kořeny v posledních letech rozpracovával do malířsky pojatých geometrických pláten, které na podstatně menší ploše než je zeď či volný městský prostor hovořily podobně silnými výrazovými prostředky: barvou, tvarem, obrysem. V listopadu předkládaný Kaleidoscope 922 s podtitulem Odstíny ohně pocházel přímo z ateliéru s datací k roku 2022.

 

 

2/

Jan Kaláb: Kaleidoskop, 2021,

Sklo, 108 x 102 cm,

Galerie Kodl 29. 5. 2022

Konečná cena: 960 000 Kč

 

 

Na druhou příčku celoročního přehledu „klesla“ jednička z prvního pololetí, Kalábův materiálově výjimečný Kaleidoskop. Realizace z roku 2021 se na první pohled podobá jeho na trhu nejžádanějším dílům: jasně barevný velký formát v duchu geometrické abstrakce s 3D až op-artovými efekty, zpochybňujícími podstatu dvourozměrné malířské podložky. Více než metrový objekt však přináší novou výtvarnou i diváckou zkušenost, je totiž vytvořen z oboustranně stříkaného skla. Vyvolávací cenu (300 tisíc korun) nasadili pořadatelé květnové aukce u Galerie Kodl o něco výše než v minulých letech (průměrně 200 tisíc korun), dražební odhad 400 až 600 tisíc korun byl překonán bohatě. Výsledných 960 tisíc korun znamenalo nárůst o 220 procent oproti základu a téměř dvojnásobně přesáhlo i nabídky zahraničních galeristů. 

 

 

3/

Banksy: Napalm, 2007,

sítotisk,  50 x 70 cm,

Galerie Kodl 29. 5. 2022

Konečná cena: 960 000 Kč

 

 

Není divu, že jediným zahraničním zástupcem v jinak domácím žebříčku současného umění je globální superhvězda se skromným vystupováním a skrytou identitou, britský umělec Banksy. V celosvětových aukčních databázích se pohyboval na 35. místě nejúspěšnějších umělců roku 2022 (pro zajímavost, jedničkou byl Andy Warhol) s obratem přes 51 milionů eur (přibližně 1,3 miliardy korun bez poplatků). Tuzemskému publiku se Banksy představil vloni celkem šestkrát s díly ve velmi rozličné kvalitě. Českému prodejnímu rekordu z roku 2021 (Morons za 3,48 milionu korun) se žádná z položek ani nepřiblížila.

Osmačtyřicetiletý streetartový aktivista se vyjadřuje nejčastěji pomocí šablon, sprejů a angažovaných témat již od 90. let. V květnu dražený barevný sítotisk Napalm se však jako jedno z mála jeho děl výjimečně neobjevilo přímo na ulici. Originální sérii v počtu 150 signovaných a 500 nesignovaných listů vydalo spřátelené nakladatelství Picture On Walls v roce 2004, obratem následovalo 27 oranžově a 27 duhově kolorovaných exemplářů. Další verzi tisků vytvořil o dva roky později pro výstavu v londýnské Serpentine Gallery, kde se také poprvé objevila velkoformátová obrazová varianta této scény s vietnamskou dívkou, zasaženou napalmovou bombou, a dvěma ikonami americké pop-kultury, myšákem Mickym a Ronaldem McDonaldem. U Galerie Kodl nabízený tisk číslovaný 405/500 pochází z roku 2007 a na odhadní cenu mezi 1,2 až 1,6 milionu korun o přibližně pět set tisíc korun nedosáhl. 

 

 

4/

Ján Mančuška: Figura II., 1995 - 1996,

olej na plátně, 49,7 x 36,5 cm,

Aukční dům Sýpka 27. 3. 2022        

Konečná cena: 780 000 Kč

 

V roce nedožitých padesátin se československému umělci s výrazným mezinárodním přesahem Jánu Mančuškovi podařil vynikající aukční výsledek. Jeho dvě rané práce se umístily na čtvrtém, respektive osmém místě TOP 10 a Figura II. jen o málo zaostala za dva roky starým autorským rekordem (Židle za 864 tisíc korun u 1. Art Consulting). Aukčnímu domu Sýpka se podařilo shromáždit celkem tři díla tehdy třiadvacetiletého studenta Akademie výtvarných umění s inspiracemi z ateliérů kresby, grafiky a malby. Do obou Figur promítl svůj osobitý výraz a vizuální pojetí. Postavy jsou abstrahované, ale přesto smyslově ukotvené, důležitou roli hraje linie i barva. Mančuškova malířská tvorba je na volném trhu téměř raritní, takže březnové prodeje za 780 tisíc korun u Figury II. a 552 tisíc korun u Figury I. jsou v podstatě cenotvorné. Pokud by se společně s třetím nabízeným kvašem, Bez názvu (Křížky), dostaly do jedné sbírky, nový majitel by za ně souhrnně zaplatil téměř 1,6 milionu korun. O Figuru II. se bojovalo na osmatřiceti příhozech a konečná částka znamenala čtyřnásobný nárůst oproti vyvolávací ceně.

 

 

5/

Jan Hísek: Vítězná růže, 2013,

olej na plátně, 155 x 140 cm,

Galerie Kodl 27. 11. 2022

Konečná cena: 720 000 Kč

 

 

Od velkoformátové Vítězné růže malíře, grafika a ilustrátora Jana Híska si organizátoři listopadové aukce na Žofíně slibovali pěkný výsledek. Položku založili na 540 tisících korunách, na téměř dvojnásobku jeho rozměrově obdobných maleb. Ve finále z toho byl autorský rekord a potvrzení stoupajícího zájmu o Hískovu obrazovou tvorbu, vždyť i předchozí prodej u Galerie Kodl z loňského května se prosadil na 4. místo jeho celkových maxim. Precizní štětcová práce s linií a barvou na plátně v omezené koloristice – autor procházel modročerným nebo červenočerným obdobím – se na první pohled zdá podřízena snové imaginaci a podvědomým impulzům, nicméně detailnější náhled na obrazovou plochu poskytne ještě komplexnější dojem. Z organických pratvarů se vynořují figury s čitelnou gestikou a pohyby, takže malba získává nový, promyšlený program. Na trhu převažuje autorovo grafické dílo, především technikou mezzotinty, na niž se šedesátník Jan Hísek specializuje. Do povědomí čtenářů vstoupil například ilustracemi k Tolkienovu Kováři z Velké Lesné nebo obrazovým doprovodem ke knihám Antoina de Saint-Exupéryho nebo Oscara Wildea.

 

 

6/

Zdeněk Trs: Krystalizace, 2018,

olej na plátně, 80 x 130 cm,

Galerie Kodl 29. 5. 2022

Konečná cena: 600 000 Kč

 

 

Zdeněk Trs, ročník 1985 a tedy nejmladší z TOP 10, již od studií v ateliéru skla u Vladimíra Kopeckého na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze a v malířské speciálce Zdeňka Berana na Akademii výtvarných umění tíhl k precizní iluzivnosti. Začínal jako hyperrealista, časem se přes abstrakci a minimalismus propracoval až k elementárním formám a co nejstřídmějším výtvarným prostředkům. Monochromní barevnost umožňuje soustředit se na obecné otázky o smyslovém i mimosmyslovém světě kolem nás. Rozměrné plátno Krystalizace stojí na počátku tohoto uměleckého posunu a na trhu se objevilo poprvé v říjnu roku 2020. U Sýpky se tehdy prodalo za vyvolávací cenu 132 tisíc korun. Ke květnovému autorskému rekordu u Galerie Kodl s více než trojnásobným nárůstem jistě přispěla i Trsova monografická výstava Gnómon na přelomu roku 2021 a 2022 v jeho rodném Liberci (Oblastní galerie v Liberci).  Společně s dalšími současnými výtvarníky a výtvarnicemi se vloni představil ještě v Městském muzeu a galerii Hořice v expozici Paralely. Na veřejném aukčním trhu se Trsovo dílo objevuje sporadicky, v minulých dvanácti měsících pouze dvakrát, a to u Galerie Kodl a pražské síně ETCETERA.

 

 

7/

Rudolf Burda: Matt Gold Vibration Sun, 2016,

Sklo, 44 x 44 cm,

Galerie Kodl  27. 11. 2022

Konečná cena:  552 000 Kč

 

 

Jediným trojrozměrným objektem v rámci desítky nejúspěšnějších domácích prodejů autorů a autorek pod dvaašedesát let byla ručně stříbřená a foukaná skleněná sféra Rudolfa Burdy. Téměř půlmetrová realizace s názvem Matt Gold Vibration Sun pochází z roku 2016 a domácímu publiku představuje letošního padesátníka jako esenciálního minimalistu s citem pro abstraktní hodnoty mikrokosmu i makrokosmu. Pracuje s ojedinělými technikami typu foukané uranové sklo, vrstvený přejímaný křišťál nebo leštěný nerez a zároveň se inspiruje energií vesmíru či tisíciletých archeologických pozůstatků starých civilizací. Zakázková díla pod značkou Studio Rudolf Burda Art připravuje především pro zahraniční objednatele, publicitu si získala třeba pětimetrová socha Big Rotation v nové centrále Leica Welt v německém Wetzlaru. V Česku se před dvěma lety instalovala 8,4 metru vysoká nerezová stéla Column/Nebessloup v sousedství dejvického sídla PPF Gate. Ve volné tvorbě se Burda, vystudovaný umělecký kovář na turnovské SUPŠ a novoborský sklářský „autodidakt“, věnuje autorským originálům. Většina jeho uměleckých obchodů probíhá napřímo nebo přes galerijní zastoupení, proto se i v listopadu dražená položka stala okamžitě Burdovým osobním maximem. Databáze Artplus eviduje za desetiletí jen osm nabídek na tuzemském veřejném aukčním trhu.

 

 

8/

Ján Mančuška: Figura I., 1996,

Kvaš, 172,3 x 97,4 cm,

Aukční dům Sýpka 27. 3. 2022

Konečná cena: 552 000 Kč

 

 

Aukční dům Sýpka si v roce 2022 podržel monopol na práce Jána Mančušky, neboť všech šest veřejných nabídek se odehrálo na scéně Galerie U Betlémské kaple, která hostí sálové aukce tohoto dražebníka. Figura I. tam v březnu loňského roku vystoupala až na trojnásobek vyvolávací ceny a díky 28 příhozům se zařadila na osmé místo TOP 10 současných umělců – byť v Mančuškově případě bohužel již zesnulých.

 

 

 

9/

Jan Pištěk: Štír, 2021,

Akryl, 105 x 110 cm,

Galerie Kodl 27. 11. 2022

Konečná cena:  504 000 Kč

 

 

V pololetním přehledu figuroval Jan Pištěk díky květnovému úspěchu Lávy u Galerie Kodl na šestém místě. Pořadím v žebříčku však zásadně zamíchala 88. aukce u téhož dražebníka a malířův Štír se tak po listopadu 2022 ocitl na deváté pozici celkového TOP 10. Na jaře stačilo Pištěkovi 480 tisíc korun, na podzim se muselo vydat o čtyřiadvacet tisíc korun více, aby se v první desítce udržel. Organizátoři do svých předaukčních predikcí jistě započítali velký ohlas výstavy Dva světy v Galerii Villa Pellé, vůbec první společné expozice otce Theodora a syna Jana Pištěkových, která se konala od října do letošního ledna. Hlavní sál prvního patra byl věnován právě nejnovější tvorbě z cyklu Znamení, v níž autor představil sérii velkoformátových pláten s motivy symbolů zvířetníku. Vyvolávací cenu za Štíra stanovili na zatím u Pištěka nevídaných 360 tisíc korun, o téměř polovinu výše než bývalo dříve běžné. Konečná částka přes půl milionu jej pasovala na druhý nejdražší prodej v rámci osobních dražebních maxim, jen jedno podání za přesně rok starým rekordem. Od ledna do prosince 2022 se na veřejném trhu objevily práce Jana Pištěka pětkrát.

 

 

 

10/

Pasta Oner: Dream, 2022,

kombinovaná technika, 100 x 120 cm,

Galerie Kodl 27. 11. 2022

Konečná cena: 492 000 Kč

 

Absolutně nejzastoupenějším autorem, co se počtu nabízených položek týče, se z této desítky současných umělců stal třiačtyřicetiletý Pasta Oner. Databáze serveru Artplus zmiňuje pro rok 2022 minimálně 85 ukázek jeho prací. Často se jedná o soubory serigrafií ve velikosti přibližně 50 x 70 cm, nabízené v rámci českého aukčního trhu i opakovaně. Sběratelsky nejžádanější jsou však velkoformátové závěsné obrazy s apelativní pop-artovou estetikou a citacemi ze západní vizuální kultury, jako právě Dream z listopadové dražby na Žofíně. Pro Pastu Onera charakteristické plátno, vypracované poměrně složitou kombinovanou technikou olejové a akrylové malby, startovalo na 240 tisících korun a nový majitel musel přihodit ještě jednou tolik, a dvanáct tisíc k tomu, než je získal. Pro autora to znamenalo 5. nejúspěšnější prodej vůbec. Ze svého streetartového a graffiti mládí si uchoval cit pro linii a zájem o typografii a úlohu písma v obraze obecně. Náměty a inspirace v jeho obrazech jsou jasně čitelné – svět kolem nás, obchodní komodity, spotřební krása, reklamní průmysl, ale vzájemnou konfrontací se jim dostává tu ironické, tu smířlivé reflexe. Pasta Oner se prezentuje v nezávislém sektoru i v oficiálních kulturních institucích, poslední výstava Eternal Beauty (Věčná krása) proběhla před několika měsíci v pražské Galerii 1.


Související články

Široký rozptyl Maxe Švabinského: od stokorun po šestnáct milionů

Široký rozptyl Maxe Švabinského: od stokorun po šestnáct milionů

Zajímavé aukční výsledky loňského jubilanta

Na rok 2023 připadlo kulaté výročí, 150 let od narození známého českého malíře, grafika a výtvarného pedagoga Maxe Švabinského. Obdivovatelé jeho pestré tvorby mu jako pomyslný dárek věnovali jeden velkolepý aukční rekord, a tím i nejúspěšnější sezón...

21. února 2024
Chudší nabídce krajinářů loni vládl Slavíček

Chudší nabídce krajinářů loni vládl Slavíček

Nejdražší mařákovci roku 2023

Obrat za díla žáků Mařákovy školy a autorů s ní spřízněných byl v loňském roce spíše podprůměrný. Ve sledovaných sálových aukcích se loni prodalo nejméně těchto děl od roku 2012 (vyjma pandemického roku 2020). Bylo jich pouze 128 a zájemci za ně vyda...

13. února 2024
56 milionů za deset mincí

56 milionů za deset mincí

Deset nejdražších mincí českých aukcí v roce 2023

Přestože bezmezný hlad posledních několika let po nákupu „čehokoliv“ z numismatického materiálu lehce ochladl a v některých oblastech, zejména u mincí běžných a méně vzácných v nižších cenových kategorií, je patrná stagnace, nebo i mírné poklesy, cen...

7. února 2024
Zobrazit všechny

Další články


<