Na vrcholu Boštík a Pištěk

Poválečné umění v první polovině roku 2024

Ačkoli letošní pololetní bilance poválečného umění je v absolutních číslech slabší než loni, nejde o nijak drastický propad a nastolené trendy zvyšujícího se zájmu i cen nadále pokračuje. Na loňském pololetním obratu měly velký podíl výjimečné dvacetimilionové prodeje děl Karla Černého a Zdeňka Sýkory. Tito autoři do výsledků tento rok zásadně nezasáhli, nejvíce bodovali Theodor Pištěk a Václav Boštík. Za sumu vyšší než 10 milionů korun se v tomto segmentu letos neprodal ani jediný obraz.

Variace č. 1Theodor Pištěk: Variace č. 1, 1995,
olej na plátně, 200 × 249 cm,
Galerie Kodl 26. 5. 2024,
cena: 9 600 000 Kč
Za díla autorů narozených mezi lety 1910 a 1960 letos sběratelé na sálových aukcích utratili 187,6 milionu korun za 1382 prodaných položek. Podíl milionových děl byl v této kategorii loni a letos zcela srovnatelný, 28 ku 27, rozdílná byla ale cenová hladina těch nejdražších obrazů, kde loni figurovaly dvě položky na 20milionové hranici. Letošní nejdražší dílo mělo hodnotu „pouze“ 9,6 milionu korun (Theodor Pištěk, Variace č. 1), loni se s takovou cenovkou umístil Mikuláš Medek až na třetím místě poválečného TOP 10). (Pro srovnání si přečtěte výsledky poválečného umění v loňském prvním pololetí.)
Poválečné umění na českých sálových aukcích v 1. pololetí
(obrat v mil. Kč, počet prodaných položek)
Alternativní popis

Rozdíl celkových finančních objemů za poválečné umění v pololetích loňského a letošního roku, který činí 43 milionů korun, je tedy z převážné většiny způsoben hodnotou nejdražších obrazů. Ani podíl poválečného umění na celkovém obratu a prodaných položkách v rámci sálových aukcí se oproti loňsku příliš nezměnil. Loni se do celkového pololetního obratu propsalo 30 procenty, letos 24 procenty. Mezi prodanými položkami bylo loni 45 procent děl poválečného umění, letos to bylo 43 procent.

V rámci čistě internetových aukcí je situace trochu odlišná. Podíl poválečného umění na celkovém obratu aukcí je tam ze všech kategorií nejvyšší a pohybuje se mezi 40 a 50 procenty. To je dáno především jeho dobrou dostupností a tedy relativně snadnou možností tato díla získat do aukce. V loňském pololetí bylo v online aukcích, které Artplus sleduje, vydraženo poválečné umění za 41 milionů korun, letos za 45 milionů.  Pohybujeme se zde ale většinou ve zcela odlišných cenových relacích. Zatímco průměrná cena jednoho poválečného díla v online aukci činí 33 tisíc korun (loni 39 tisíc korun), v sálové aukci je to násobně více, 136 tisíc korun pro letošní pololetí a dokonce 161 tisíc korun pro to loňské.

Rýhování v modréVáclav Boštík: Rýhování v modré, 1973,
olej na plátně, 81 x 100 cm, 
1. Art Consulting 10. 3. 2024,
cena: 6 588 000 Kč
Umělcem s nejdražším dílem a druhým nejvyšším obratem je pro tentokrát Theodor Pištěk. Za pětici jeho děl v uplynulém pololetí zájemci na aukcích vydali 16 milionů korun. Na cenovku 9,6 milionu korun dosáhla monumentální Variace č. 1, první z cyklu sedmi obrazů, které vznikaly po polovině 90. let 20. století. Nejdražším abstraktním Pištěkovým obrazem byla donedávna Rozmluva s Hawkingem B2, která se před rokem prodala za 6,24 milionu korun. Variace č. 1 ji o více než 3 miliony předstihla a posunula se dokonce na třetí místo umělcova aukčního žebříčku. Velký úspěch měla na stejné aukci v květnu u Galerie Kodl i jeho další malba Letní kino z konce 70. let, u níž se kladívko zastavilo na ceně 6,24 milionu korun. Obě díla se zároveň dostala mezi deset nejdražších položek této kategorie prvního pololetí.
Na samotný vrchol co se týče obratu, se však tentokrát zcela nekompromisně vyšvihl Václav Boštík. Za 13 jeho prací dražitelé zaplatili celkem 23,7 milionu korun, výrazně nejvíce v historii domácích aukcí. Nejvyšší sumu vydali sběratelé v březnu za metrové plátno Rýhování v modré z roku 1973, které pocházelo ze sbírky Henriho a Claude de Saint-Pierrových, francouzských obdivovatelů českého poválečného a současného umění. České práce tohoto období započali manželé sbírat v 90. letech, po třiceti letech jejich významnou část věnovali středoevropské sekci Musée national d’art moderne.

V Centre Pompidou, kde muzeum sídlí, se také na přelomu let 2020 a 2021 s pomocí Galerie Zdeňka Sklenáře konala výstava českého umění s názvem Ni cygne, ni lune – Oeuvres tcheques 1950–2014 de la collection Claude et Henri de Saint Pierre, na níž byla tato malba k vidění. Již její vyvolávací cena v březnové aukci 1. Art Consulting, 5,4 milionu korun, byla rekordní. Výsledná částka 6,59 milionu pak překonala o více než 1,2 milionu Boštíkovo třináct let staré aukční maximum. Mezi nejdražší pololetní poválečnou desítkou mají Boštíkova díla ale hned čtyřnásobné zastoupení: výrazně uspěly také obrazy Počínající se rýhování (1. Art Consulting, 5,49 milionu korun), Mlhovina (ALAG, 5,14 milionu korun) a Fantastická figura (1. Art Consulting, 3,23 milionu korun).

Alternativní popis Karel Malich: Objekt, 1976–78,
pozinkovaný drát a kombinovaná technika na sololitu, 38 × 87 × 5 cm,
Etcetera Auctions 27. 4. 2024,
cena: 5 952 000 Kč

Dosud nejvyšší obrat za první pololetí v historii vygeneroval také Karel Malich. Celkem 12 jeho prodaných děl stálo více než 9,5 milionu korun. Nejvíce k tomu přispěl výjimečný objekt ze druhé poloviny 70. let, který v dubnové dražbě Etcetera Auctions vystoupal na nové umělcovo aukční maximum, bezmála 6 milionů korun. Šlo o model k reliéfu pro menzu vysokoškolských kolejí v Plzni – Lochotíně. Z jídelny pak finální reliéf na dlouhou dobu zmizel a byl znovuobjeven až v roce 2015 v areálu kolejí díky iniciativě spolku Křížky a vetřelci, který dlouhodobě mapuje stav a umístění objektů z období normalizace v Plzeňském kraji, nyní zdobí interiér pracovny rektora Západočeské univerzity v Plzni.

Ve stejné aukci dosáhl na svůj nový aukční rekord také Dalibor Chatrný.  Objekt Magnetické skříně z počátku 70. let, trojice plexiboxů vzájemně propojená magnety, vystoupal z 682 tisíc až na 1,3 milionu korun. Magnetismus v tomto vůbec prvním umělcově milionovém díle je součástí kinetického principu objektu, navozuje pocit nejistoty a lability celé kompozice. Milionovou hranici proťala ještě v červnu u Aukčního domu Sýpka umělcova malba Palce z roku 1974. V aukcích se do konce června prodalo neuvěřitelných 28 jeho děl za celkovou sumu 4,4 milionu korun.  

Alternativní popis Dalibor Chatrný: Magnetické skříně, 1971–72,
magnety, ferity, kov, plexisklo, 49,5 × 60 × 15 cm, 51,5 × 30 × 15 cm, 
Etcetera Auctions 27. 4. 2024,
cena: 1 302 000 Kč

O velké množství děl mohli sběratelé usilovat také v případě Josefa Jíry. K mání jich bylo doposud 40, prodalo se jich 29 celkem za 7,7 milionu korun, čtvrtý nejvyšší obrat. Na nový rekord jeden z nejprodávanějších umělců tentokrát nedosáhl, zaznamenal ale díky obrazu Jenšovský kostel (Podzimní krajina) z poloviny 60. let druhou nejvyšší aukční cenu (Galerie Kodl, 1,08 milionu korun). V první desítce umělců podle obratu se objevili ještě Kamil Lhoták, Ota Janeček, Olbram Zoubek, Vlastimil Beneš a Václav Zykmund.

Ten se v červnu u 1. Art Consulting dočkal i nového aukčního maxima se surrealistickou malbou Hodiny, jejichž kyvadlem je noc z roku 1939. Nový majitel za obraz vydal 3,6 milionu korun, o 300 tisíc korun více než v případě Autoportrétu před dvěma lety u Galerie Pictura. 


Související články

Surrealistické sny Václava Zykmunda získávají na ceně

Surrealistické sny Václava Zykmunda získávají na ceně

Umělcovy prodeje (nejen) v roce 2024

Jedním z umělců, jejichž ceny v posledních několika letech setrvale rostou, je experimentátor domácího surrealismu ve fotografii a malbě Václav Zykmund. Za letošní rok evidujeme jeho prozatím druhý nejlepší výsledek dokonce ve srovnání s celoročními...

4. září 2024
Průzkum: Sběratelé preferují současné umělce zastoupené ve veřejných sbírkách

Průzkum: Sběratelé preferují současné umělce zastoupené ve veřejných sbírkách

Průzkum trhu s uměním J&T Banka Art Report 2024

Češi kupují hlavně současné umění. Při volbě umělce sledují, jestli jeho díla už vlastní veřejné sbírkové instituce či v jakých soukromých sbírkách se nacházejí. Důležitá je pro sběratele také výstavní historie umělce. Ukázal to třetí ročníku průzkum...

2. září 2024
Největší Štyrský je doma, koupil ho Vladimír Železný

Největší Štyrský je doma, koupil ho Vladimír Železný

Obraz Trauma zrození od Jindřicha Štyrského

Největší a patrně také nejvýznamnější obraz Jindřicha Štyrského a českého surrealismu se po desítkách let vrátil do Česka. Od francouzského sběratele Jean-Clauda Binoche ho koupil Vladimír Železný. Cenu transakce sice ani jedna ze stran nezveřejnila,...

27. srpna 2024
Zobrazit všechny

Další články


<