Adolf Born: Švýcarsko, 1976,
akvarel, tuš, papír, tempera, dřevo, lak, 78,5 x 93 cm (včetně rámu),
Aukční dům Vltavín 6. 11. 2025,
cena: 308 760 Kč
Velmi zajímavou prací na papíře, i díky malovanému rámu připomínající středověké deskové obrazy, byla satirická kresba Švýcarsko od Adolfa Borna ze druhé poloviny 70. let. Humorně znázorňuje hon turistů na pravé švýcarské horaly. V rozšířených čtvercových nárožích zlaceného autorského rámu jsou namalovány stereotypní švýcarské figury včetně krav se zvonci na krku.
Celkem se na sálové aukci Galerie Vltavín prodala necelá polovina z nabízených tří stovek artefaktů s celkovým obratem 7,9 milionu korun včetně aukční provize.
Další úspěch Josefa Hlinomaze u Aukce aukcí
Prodejní úspěšnost online dražby společnosti Aukce aukcí 13. listopadu byla 75 procent. Z 220 nabízených artefaktů bylo vydraženo 164 a celková částka včetně provize za ně činila 6,8 milionu korun. Aukční síň tentokrát obchodovala především s uměleckými díly v nižších cenových kategoriích, proto nebyl celkový obrat tak vysoký jako obvykle.
Další úspěch si připsal Josef Hlinomaz, stálice a oblíbenec internetových aukcí. Ze 120 až na 868 tisíc korun zájemci vyhnali jeho drobnou malbu
Kuřpauza, která opět námětově vychází z hercova často zpracovávaného prostředí cirkusů a nočních podniků - trojice spoře oděných žen nenuceně konverzuje při kouření cigaret kdesi v „zákulisí“.
Richard Wiesner: Dívka s rozpuštěnými vlasy,
olej, plátno, karton, 100 x 81 cm,
Aukce aukcí 13. 11. 2025 (online),
cena: 396 000 Kč
Dokonce nové autorské maximum přinesla aukce pro Richarda Wiesnera (1900–1972). Účastníci velmi živě přihazovali na jeho obraz
Dívka s rozpuštěnými vlasy. Nový majitel za něj nakonec vydal 396 tisíc korun. Tvorba umělce, který nebyl komunistickým režimem nijak omezován, a dokonce byl na počátku 70. let prohlášen národním umělcem, byla ve svých prvopočátcích výrazně inspirována dílem Édouarda Maneta a modernistických směrů, později zabrousil do vod socialistického realismu.
Měl i zásadnější zakázky ve veřejném prostoru jako například rozměrné sgrafito s budovatelskou tematikou, které vytvořil pro odbavovací halu Smíchovského nádraží. Většina jeho intimních děl, zejména figur, portrétů a zátiší vycházela z modernismu. Na trhu se objevují spíše zřídka, často jde o opakované prodeje, vydražený obraz byl však v aukci poprvé.
Josef Holub: Rozkvetlá louka, 1907,
olej, plátno, 96,5 x 111,5 cm (bez rámu),
Galerie Ustar 23. 11. 2025 (online),
cena: 520 800 Kč
Krajináři u Ustaru
Především výběrem kvalitní krajinomalby se vyznačovala online aukce Galerie Ustar 23. listopadu s bilancí 4 miliony korun a 52procentní prodejní úspěšností. Krajiny se do velké míry podílely na nejvyšších cenách aukce.
Zcela prvotřídním dílem byla velkoformátová
Rozkvetlá louka z roku 1907 od mařákovce Josefa Holuba (1870–1957). V tomto svém zralém díle zúročil dovednosti nabyté v Mařákově krajinářské speciálce a posunul je ještě dál k modernímu výrazu. Jde o jeden z největších Holubových obrazů, který kdy byl dražen. Jeho práce se na aukcích příliš často nevyskytují, v průměru ani ne desetkrát ročně. Zájemci cenu navýšili z 360 až na 521 tisíc korun, druhou nejvyšší umělcovu aukční cenu vůbec. O 80 tisíc korun dráže se již v roce 2007 u Dorothea prodala
Krajina u Loun.
Jako další žáka Mařákovy školy byl zastoupen Jaroslav Panuška s vynikající malbou
Podvečerní krajina s havrany z doby po roce 1905. V Panuškově aukčním portfoliu vedou zcela jasně jeho charakteristická strašidla: duchové, upíři, vodníci a čarodějnice. Nabízený obraz ale také není prostý nadpřirozených odkazů. Ve zdánlivě konformní krajině je divák náhle konfrontován s přítomností šibenice a popravčího kola, na které se slétají havrani.
Jaroslav Panuška: Podvečerní krajina s havrany, po roce 1905,
olej, plátno, karton, 39 x 51,5 cm (bez rámu),
Galerie Ustar 23. 11. 2025 (online),
cena: 173 600 Kč
Motiv popraviště v krajině maloval Panuška v rámci své symbolistně-dekadentní estetiky opakovaně. Naznačuje, ale obsah nechává otevřený představivosti. Cenu malby zájemci vytáhli z 52 až na 174 tisíc korun. Nárůsty zaznamenala také dvojice krajin malíře Vysočiny Josefa Jambora
Pohled na zimní vesnici a
Jarní krajina na Vysočině (105 a 81 tisíc korun).